شکر بخورید، اگر قهوه‌ای باشه


13,936

شکر قهوه ای-مجله باسلام

شکر قهوه‌ای در واقع همان ساکارُز است که به دلیل داشتن ملاس و خاصیت جذب آب‌، بافتی نرم و مرطوب و طعم کاراملی داشته و به تازه‌تر نگه‌داشتن محصول کمک می‌کند.

مزیت شکر قهوه‌ای در قنادی

جایگزین کردن مقداری از شکر موجود در دستور، با شکر قهوه‌ای باعث ایجاد طعم کاراملی، افزایش نسبت پهن‌شدن شیرینی و قابلیت نگهداری طولانی آن می‌شود. محصولات قنادی تهیه شده با این شکر در مقایسه با شکر معمولی سریع‌تر طلایی می‌شود و انواع مختلفی دارد که از نظر مقدار ملاس و روش تهیه متفاوت هستند.

انواع شکر قهوه‌ای

شکر خام

کریستال‌های حاصل از تغلیظ عصاره چغندر یا نیشکر است که در بالا توضیح داده شد. مقدار ملاس و مواد معدنی این نوع شکر بیشتر است؛ ولی چون ملاس، داخل ذرات شکر و جزئی از آن است، کمرنگ‌تر به نظر می‌رسد.
البته در سایر کشورها شکر خام در انواع و با نام‌های مختلفی عرضه می‌شود. به عنوان مثال می‌توان شکر «Turbinado» ،«muscovado» و «demerara» را نام برد که از نظر روش تولید متفاوت هستند. شکر خام معمولی را در ایران می‌توان از عطاری‌ها تهیه کرد. اخیراً انواع بسته‌بندی‌شده آن نیز موجود است. شکر خام به دلیل اندازه درشت‌دانه‌هایش برای پاشیدن بر روی شیرینی‌ها، تارت‌ها و … بسیار مناسب است.

[post id=15418]

شکر قهوه‌ای روشن

به آن شکر قهوه‌ای طلایی (golden brown sugar) نیز گفته می‌شود و همان شکر تصفیه شده است که به آن ۳/۵% ملاس اضافه شده است. در اغلب موارد اگر در دستوری نوع شکر قهوه‌ای ذکر نشود، این نوع شکر مد نظر است. شکر قهوه‌ای تیره همان شکر تصفیه‌شده است که به آن ۶/۵% ملاس اضافه شده است و در اغلب موارد با افزودن ملاس نیشکر به شکر سفید تصفیه‌شده تهیه می‌شود.

بافت مرطوب و کاراملی-شکر قهوه ای- مجله باسلام
شکرقهوه‌ای بافتی مرطوب و کاراملی دارد.

تفاوت شکر قهوه‌ای و شکر سفید

گاهی اوقات از شکر قهوه‌ای به عنوان شکر خام یاد می‌شود. دلیل آن هم این است که در هنگام تولید، فرایند غنی‌سازی بر روی آن انجام نمی‌گیرد. برخلاف شکر سفید، این شکر به صورت مستقیم از طریق عصاره نیشکر به دست می‌آید. به این شکل که این ماده را حرارت می‌دهند، سپس می‌گذارند در درجه حرارت خیلی پایین تا کریستالی شود. پروسه کریستالی شدن، ماه‌ها طول می‌کشد. مشخصه اصلی شکرقهوه‌ای، رنگ قهوه‌ای آن و همین‌طور مزه خاصی است که دارد. دلیل این مزه هم آن است که ملاس نیشکر در تولید شکرقهوه‌ای گرفته نمی‌شود.معمولاً این شکر دارای ۳ الی ۷ درصد از ملاس نیشکر است و نسبت به شکر سفید، کمتر گرانول شده است. همچنین دارای کالری کمتری نسبت به شکر سفید است. این شکر بسته به نوع تولید آن دارای انواع مختلفی است.

خواص شکر قهوه‌ای

شکر خام یا شکر قهوه‌ای در شیرینی‌پزی رژیمی و تهیه سس استفاده می‌شود و امروزه در کشورهای مختلف جایگزین شکر سفید شده است. دلیل اصلی آن هم این است که دارای مواد معدنی غنی و پرباری است و مانند شکر سفید از خواص و مواد معدنی آن کاسته نشده است. جای بحث و تفکر در مورد خواص خوراکی و زیبایی آن بسیار است. این مانند شکر سفید سمی نیست و موادی که در تصفیه شکر سفید استفاده می‌شود را ندارد.

شکر قهوه‌ ای برای آشپزی-خواص شکر قهوه‌ ای-مجله باسلام
شکرقهوه‌ای کاربرد زیادی در مصارف آشپزی دارد. ‌

بهبود گردش خون

دیده شده که مصرف شکر باعث بهتر شدن گردش خون و همچنین افزایش تولید سلول‌های خونی و همین‌طور آسان کردن هضم و گوارش مواد غذایی شده است. مصرف شکر قهوه‌ای به زنانی که تازه زایمان کرده‌اند نیروی دوباره می‌بخشد.

[post id=23671]

درمان سرماخوردگی

دهه‌هاست که مصرف این شکر یک درمان خانگی برای سرماخوردگی محسوب می‌شود. آن را در آب در حال جوشیدن با زنجبیل اضافه می‌کنند و به همان شکل داغ مصرف می‌کنند. مصرف این جوشانده باعث درمان علائم سرماخوردگی می‌شود.

مراقبت و زیبایی پوست

همچنین اثرات مثبت این شکر برروی پوست غیر قابل‌انکار است، طوری که در برخی لوازم‌ آرایشی معتبر از آن استفاده می‌کنند. شکر قهوه‌ای باعث کاهش ورم پوست می‌شود، پوست را مرطوب می‌کند و همچنین از سلول‌های پوست در برابر رادیکال‌های آزاد دفاع می‌کند.

نگه‌داری شکر قهوه‌ای

برای جلوگیری از سفت شدن این شکر که دارای حدود ۲% رطوبت است آن را در ظروف کاملاً بسته‌ای که در آن هوا نفوذ نکند قرار دهید. بهتر است در یخچال نگهداری شود.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
3 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فروشگاه خانگی ریحان
فروشگاه خانگی ریحان
4 سال قبل

سلام. من یک محصول باکیفیت دارم به اسم شکر قهوه ای ریحان (۱۰۰۰گرمی) که با قیمت ۱۲۹,۰۰۰ ریال در بازار اجتماعی باسلام عرضه کردم. اگر اولین باره از باسلام خرید می‌کنین، از لینک زیر ثبت نام کنید و برای خرید این محصول، ۱۰ هزار تومن هم تخفیف دریافت کنین:
https://basalam.com/reyhan/product/79600?ref=zl6O

فروشگاه کنجد
فروشگاه کنجد
4 سال قبل

با جایگزین‌های طبیعی با کیفیت بر اساس توصیه‌های طبی در خدمت شما هستیم

احمد خزاعی
احمد خزاعی
4 سال قبل

برو ی انشالله با شکر قهوه ای در خدمت همشهریان عزیز خراسان جنوبی خواهیم بود

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x