پخت کیک با شیره انگور به جای شکر


9,873

باسلام | Basalam - طرز تهیه کیک با شیره انگور

آدم وقتی می‌افتد روی اصلاح سبک زندگی، خوراکی‌هایش هم یکی بعد از دیگری تغییر می‌کنند و سالم‌تر می‌شوند. اگر شما هم دوست دارید یک کیک سالم و مقوی درست کنید، پیشنهاد می‌کنم حتما کیک شیره انگور را امتحان کنید.

این کیک شکر چندانی ندارد؛ فقط شیره انگور

این کیک دردسرهای پخت بعضی از کیک‌ها که باید زرده و سفیده را جدا هم بزنیم و بعد خیلی با ناز و محتاط باهاشان برخورد کنیم ندارد. می‌شود گفت یک کیک فوری است که مقدماتش زود انجام می‌شود و بی‌دردسر است؛ ولی نتیجه‌اش خیلی خوب است. به خاطر شیره انگور و گردو و روغن کنجدی که دارد خیلی مقوی است. توی این کیک از شکر چندانی استفاده نمی‌شود و شیرینی‌اش با شیره انگور است. طعم نهایی‌اش خیلی خوب است و در فاصله به دهان گذاشتن تا قورت دادنش عاشق آن می‌شوید.

باسلام | Basalam - طرز تهیه کیک شیره انگور

خواص این کیک برای سلامتی بدن

شیره انگور بسیار مقوی و انرژی‌زاست و یکی از خون‌سازهای سنتی است. شیر مادر را غلیظ می‌کند و به خاطر طبع گرمش مناسب فصل زمستان است. شیره انگور بچه‌ها را تپل می‌کند و عضله‌ساز است. گردو امگا ۳ دارد و چربی مفید بدن را تأمین می‌کند. کلسترل خون را کاهش می‌دهد، برای افزایش قدرت ذهن و هوش خوب است، ضد سرطان است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، برای استخوان‌ها و درد مفاصل مفید است و استرس را کم می‌کند. روغن کنجد سودا را دفع می‌کند، ملین است،‌ انرژی‌زاست و برای درمان سرفه‌های خشک ازش استفاده می‌شود. با این توضیحات می‌شود گفت این کیک، یک بمب انرژی است!

مواد لازم برای تهیه کیک شیره انگور

  • شیره انگور (يا شیره خرما): سه چهارم پیمانه
  • تخم‌مرغ: ۳ عدد
  • آرد: یک و یک دوم پیمانه
  • روغن کنجد: یک دوم پیمانه
  • شکر قهوه‌ای: فقط ۲ قاشق غذاخوری
  • آب ولرم: یک چهارم پیمانه
  • بکینگ پودر: یک و نیم قاشق غذاخوری
  • گردوی خرد شده: یک دوم پیمانه

طرز تهیه کیک شیره انگور

همین اول کار فر را روشن کنید تا گرم شود. حدود یک ربع با دمای ۱۷۰ درجه. درست کردن کیک را با هم‌زدن تخم‌مرغ‌ها شروع می‌کنیم. آن‌ها را توی ظرف نسبتا بزرگی می‌شکنیم و بهش شکر سرخ را اضافه می‌کنیم و بعد با همزن برقی به مدت پنج دقیقه هم می‌زنیم تا رنگش روشن و حجمش زیاد شود. بعد روغن کنجد را اضافه می‌کنیم و باز کمی به هم می‌زنیم. حالا شیره انگور را با آب ولرمی که داشتیم خوب مخلوط می‌کنیم و به مایه کیک اضافه می‌کنیم.

آرد و بکینگ پودر را دو سه بار الک می‌کنیم و بعد کم‌کم به مایه کیک اضافه می‌کنیم و با لیسک مخلوط می‌کنیم. می‌شود با همزن هم مخلوطش کرد به شرط اینکه خیلی زیاد همش نزنیم. در آخر گردو را هم اضافه می‌کنیم و مخلوط می‌کنیم.

یک فوت و فن کیک‌پزی: ارده بزنید تا نچسبد

حالا برویم سراغ قالب کیک و یک فوت کوزه‌گری. اگر قالب کیک را به جای روغن، با کمی ارده چرب کنید، هم کیک به ظرف نمی‌چسبد و هم ارده مانع سوختن کیک می‌شود. نگران طعم ارده در کیک نباشید؛ کیک شما هیچ طعمی نخواهد گرفت و ظاهرش هم هیچ تغییری نخواهد کرد.

باسلام | Basalam - طرز تهیه کیک شیره انگور

حالا قالب کیک را با کمی ارده چرب می‌کنیم و بعد مایه کیک را توی آن می‌ریزیم. آن را به مدت ۴۰ دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد در فر می‌پزیم. چون کمی قلق فرها با هم فرق می‌کند، هر موقع که احساس کردید کیک‌تان پخته است، یک خلال دندان یا چنگال توی آن فرو کنید، اگر چیزی از کیک به آن نچسبید یعنی کیک مغزپخت شده است.

درآوردن کیک و روش تزئین

بعد که پخت، به آن کمی استراحت می‌دهیم و وقتی از داغی افتاد از قالب خارج می‌کنیم و با کمی پودر شکر تزئینش می‌کنیم. من ارده زدن به قالب را اولین بار بود که تجربه می‌کردم و نتیجه‌اش خیلی خوب بود؛ کیک به راحتی از قالب جدا شد. بافت این کیک عالی است. میزان شیرینی این کیک به شیره انگوری که استفاده می‌کنیم بستگی دارد، ولی در کل یک کیک با شیرینی بالا که دل را بزند نیست. یک عصرانه خوش‌مزه و خیلی خوشرنگ است. رنگ تیره‌اش برای گول زدن بچه‌هایی که بهانه کیک شکلاتی می‌گیرند خوب است!

باسلام | Basalam - طرز تهیه کیک شیره انگور

این کیک را با شیره خرما هم می‌شود درست کرد. به جای روغن کنجد از روغن مایع معمولی هم می‌توانیم استفاده کنیم و اگر شکر سرخ نداشتید، دو قاشق شکر سفید بریزید. من مواد اولیه را از غرفه‌های باسلام تهیه کردم: شیره انگور برکت، ارده حاج اکبر، گردوی رایحه روستا، شکر سرخ نسیم شمال و روغن کنجد صلابت. این کیک به خاطر شیره، گردو و روغنش خیلی انرژی‌زا و بسیار پرکالری است. اگر رژیم لاغری دارید یا نگران وزن‌تان هستید کمی از آن تست کنید و بعد مابقی‌اش را بدهید بچه‌ها بخورند!



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
7 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حجت محمدی
حجت محمدی
4 سال قبل

دستتون دردنکنه دستور پخت جالبی بود

از باسلام هم بابت این حُسن توجه سپاسگذارم

بانو نفس
بانو نفس
5 سال قبل

بله خانومی. به مراتب بیشتر از جوش شیرین.

ن محمدی
ن محمدی
5 سال قبل

نمی دونید چقدر ذوق کردم وقتی روش به این آسونی رو دیدم ؛ یعنی اگه نصفه شب نبود همین الان درستش می کردم . بچه های عاشق کیک گیر یه مامان تنبل افتادن ?? که حوصله اش نمی کشه قر و فر کیک رو تحمل کنه ?? از اونور هم پودرهای آماده معلوم نیست چی دارن ? . این بمب انرژی رو حتما امتحان می کنم ??

کوثر خسروی
کوثر خسروی
5 سال قبل

سلام خانم عفوی. بله کیکه واقعا خوشمزه‌ست. حتما امتحانش کنید.

من چیز روشن و واضحی درباره مضرات بکینگ پودر پیدا نکردم. اما می‌دونم که بکینگ پودر رو نباید هرگز به تنهایی مصرف کرد و همیشه باید توی مایع خمیر باشه. و اینکه اگر به میزان لازم مصرف بشه مسمومیت‌زا نیست.

فاطمه السادات عفوی
فاطمه السادات عفوی
5 سال قبل

به به ،به نظر خوشمزه میاد ، برام سواله که آیا استفاده از بکینگ پودر ضرری نداره ؟

sajjad
sajjad
5 سال قبل

بهبه بسیار عالی فوق العاده لذت بردم 🙂

صلابت
صلابت
5 سال قبل

عالیه، واقعا هوس انگیز بود… حتما با ارده جان صلابت و روغن جان صلابتم طبق دستور شما کیک خوشمزه رو میپزم.

7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x