فلفل قرمز ؛ عضوِ تند و تیزِ فلفل‌ها


5,646

فلفل قرمز

فلفل قرمز شاید بیشتر از بقیه فلفل‌ها آشنای ذهن و جسم‌مان باشد. چه از آن سال‌‎های دور که مادرهایمان فلفل قرمز تازه می‌خریدند و بعد از شستن، روی سینی یا پارچه‌، جلوی آفتاب پهن می‌کردند و بعدش هم که خشک می‌شد اگر آسیاب نداشتند، به هزار سختی و عطسه‌های پیاپی، پودرش می‌کردند و چه حالا که خیلی‌ها با مراجعه به فروشگاه‌ها یا عطاری‌ها، پودر آماده‌اش را تهیه می‌کنند و خلاص!

هر کدام که باشد، آن‌قدر مصرفش در غذاهای ایرانی زیاد است که کمتر خانه بی‌فلفلی را می‌توان پیدا کرد.

فلفل قرمز و خواص آن

معدنی از ترکیبات مفید!

فلفل قرمز (فلفل تند) شامل املاحی مثل آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، سدیم، منگنز، مس و سلنیوم است. ضمن این‌که ویتامین‌های A، C، K، E و گروهی از ویتامین‌های B را داراست. در کنار این املاح و ویتامین‌ها، تعدادی از اسیدهای چرب مثل امگا ۳ و ۶ هم در ترکیبش به کار رفته‌ است. در کنار این‌ها، فیبر و هفده اسیدآمینه ضروری مورد نیاز بدن انسان هم در همین فلفل تند و تیز که بیشتر از هر چیزی سوزانندگی‌اش به چشم مصرف‌کننده می‌آید، به کار رفته است!

فلفل قرمز و لاغری

لاغرکننده و کالری‌سوز قوی

تحقیقات نشان می‌دهد افراد بعد از خوردن فلفل قرمز (فلفل چیلی)، کالری بیشتری می‌سوزانند و اشتهایشان به مقدار چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. این مسئله برای افرادی که مایل هستند کمی از وزن‌شان کم کنند می‌تواند خبر خوبی باشد. البته در کنار مصرف فلفل قرمز در غذاها، رژیم غذایی سالم و فعالیت جسمانی مناسب هم نباید فراموش شود. یادمان باشد که فلفل خالی قرار نیست معجزه کند. فقط کمک می‌کند.

تسکین‌ درد

برخلاف آن‌چه که از ظاهر امر به نظر می‌رسد، فلفل قرمز با وجود سوزشی که در هنگام خوردن به وجود می‌آورد، به دلیل داشتن ترکیبات ویژه‌ای مثل کپسایسین باعث کاهش سردرد و نیز دردهای ناشی از آرتروز و دردهای روماتیسمی می‌شود.

رقیق‌کننده خون

یکی از خواص منحصربه‌فرد فلفل قرمز، خاصیت رقیق‌کنندگی خون است. این خاصیت بخصوص برای کسانی که به غلظت خون مبتلا هستند، خیلی حیاتی است. البته برای دیگرانی هم که در سلامت به سر می‌برند می‌تواند نقش یک پیشگیری‌کننده عالی را بازی کند. رقیق شدن خون به جلوگیری از لخته شدن خون کمک کرده و مانع از بروز سکته می‌شود.

پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشان داده، این‌جا و در ارتباط با سرطان هم کپسایسین است که نقش مهمی را بر عهده دارد. این ماده فوق‌العاده، می‌تواند سلول‌های سرطانی مربوط به بیشتر از ۴۰ نوع سرطان را از بین ببرد! سرطان‌هایی که خون، روده بزرگ، کبد، ریه و لوزالعمده را درگیر می‌کنند. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، میزان ابتلا به سرطان در کشورهایی که به شکل سنتی از فلفل تند در غذاهایشان استفاده می‌کنند، بسیار پایین است.

البته در کنار این تأثیر فوق‌العاده گفته می‌شود که زیاده‌روی در مصرف فلفل قرمز، بخصوص اگر عادت نداشته باشیم، می‌تواند باعث آسیب به سلول‌های دستگاه گوارش و بروز برخی سرطان‌ها شود. پس مراقب باشیم با خوردن غذاهای بسیار تند که بدن‌مان تحملش را ندارد، ناخواسته دچار بیماری نشویم. اضافه کردن مختصری فلفل به غذا هم، می‌تواند به سلامتی‌مان کمک کند. از حد نگذرانیم.

دیابت و فلفل تند

فلفل قرمز به دلیل بالا بردن میزان سوخت و ساز بدن، تأثیر مثبتی بر میزان قند خون بیماران دیابتی دارد. ضمن آن‌که کپسایسین، این‌جا هم وارد عمل می‌شود و به لوزالمعده در عملکرد بهتر و تنظیم قند خون کمک می‌کند.

تقویت عمومی بدن

گفته می‌شود میزان ویتامین ‌C موجود در فلفل قرمز با پرتقال برابری می‌کند. این مسأله در کنار داشتن ویتامین‌های A، E و B که ویتامین‌های بسیار مهمی برای فعالیت سلول‌های بدن هستند، در کنار املاحی مثل آهن، پتاسیم، فسفر و غیره و نیز هفده نوع اسیدآمینه از مجموع بیست اسیدآمینه‌ای که بدن باید از طریق مصرف مواد غذایی تأمین کند، باعث تقویت عمومی بدن می‌شود. وقتی بدانیم که مصرف کم ولی مستمرِ یک ماده غذایی به ظاهر ساده مثل یک ادویه مفید، بهتر از مصرف بعضی مواد غذایی در مقیاس زیاد ولی هر از گاهی است، بیشتر متوجه تاثیر مثبت فلفل قرمز خواهیم شد.

فلفل قرمز از کجا آمده است؟

می‌گویند فلفل قرمز از مکزیک آمده است. الله اَعلَم. البته پر واضح است که در دنیای امروز، هند حرف اول و آخر را چه در تولید، چه در صادرات و چه در مصرف فلفل قرمز می‌زند و بس! ولی گویا در گذشته و حدود چهارصد پانصد سال قبل، فلفل قرمز از آمریکای لاتین به سایر کشورهای دنیا معرفی شده و به تدریج هند در کنار سایر ادویه‌هایش مثل فلفل سیاه تولید، عرضه و رکورد مصرفش را در دست گرفته است.

مضرات فلفل قرمز

توصیه‌های ایمنی در مصرف فلفل قرمز:

  • فلفل قرمز به دلیل طبع گرمش بهتر است همراه با غذاهایی که طبع سرد دارند مصرف شود، تا حرارت غذا و به دنبالش حرارت بدن را بیش از حد مجاز، بالا نبرد. وقتی حرارت بدن به دنبال مصرف غذایی با درجه گرمی بالا، افزایش پیدا کند، بدن می‌تواند دچار داغی، جوش، کهیر و خارش‌های پوستی شود. ضمن این‌که بروز التهاب و زخم‌های گوارشی هم با ادامه مصرف و در درازمدت، دور از انتظار نیست.
  • خانم‌های باردار و شیرده بهتر است فلفل قرمز استفاده نکنند.
  • در صورت حساسیت به فلفل قرمز، مصرف این ادویه باید با احتیاط انجام شود و یا از مصرفش پرهیز شود. فلفل قرمز در بعضی افراد باعث بروز سردرد یا سوزش مری و معده می‌شود که بهتر است با پزشک درباره مصرف یا عدم مصرفش مشورت کنند.
  • در صورتی که فلفل غذایتان ناخواسته زیاد بود و باعث ناراحتی گوارشی شد، می‌توانید مقداری شیر بنوشید تا اثرش را برطرف کند، یا تکه‌ای نان بخورید. نشاسته موجود در نان، اثرات سوزشی فلفل را برطرف می‌‎کند. در این مواقع، خوردن آب کمک زیادی به بهبودی نخواهد کرد.

قیمت و خرید انواع فلفل



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
احمد
4 سال قبل

بدون فلفل واقعا نمتوان زندگی کرد

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x