پایان خوش کمپین چین، آغاز مسیر تازه


1,346

کمپین حمایت از کالای چینی که چندی پیش توسط بازار اجتماعی باسلام آغاز شده بود، با خاطراتی خوش به پایان رسید. این کمپین طراحی شده بود تا مردم ایران را با محصولات دهستان چین از توابع استان کهکیلویه و بویراحمد آشنا کند و برای اولین بار، امکان فروش اینترنتی محصولات روستایی و اصیل آن منطقه را فراهم کند. در ادامه، مروری می‌کنیم بر آنچه در این کمپین اتفاق افتاد. با ما همراه باشید. اگر کمپین حمایت از کالای چینی را نمی‌شناسید یا نمی‌دانید چین کجاست، ابتدا ویدئوی زیر را ببینید.

[aparat id=”HsZV2″]

قصه از آنجا شروع شد که عده‌ای از اهالی چین تصمیم گرفتند آینده دهستانشان را طور دیگری رقم بزنند. این عده دوست داشتند روستایشان آباد بماند، به اندازه کافی در روستایشان شغل وجود داشته باشد. اهالی چین می‌خواستند جوان‌های روستا به جای کار در یاسوج و شهرهای دیگر، سر زمین و باغ خودشان کار کنند و کیف زندگی را بکنند.

یکی از این قصه‌ها قصه رضا بود که تعریف کردیم از تهران برگشته بود چین. رضا می‌خواست در تغییر سرنوشت روستا، نقش مهمی داشته باشد و شروع کرد به جمع‌آوری نان تیری از روستا و ارسالشان به اصفهان و از آنجا به سراسر ایران. قصه مهتاب هم بود؛ یکی از زنان روستا که در خانه‌اش نانوایی می‌کرد و حالا نان‌های مهتاب‌خانم را خیلی‌ها در شهرهای مختلف ایران می‌شناسند.

بازتاب کمپین چین در رسانه‌ها

با آغاز کمپین حمایت از کالای چینی، خیلی‌ها با این جریان همراه شدند. شبکه دو سیما در بخشی از برنامه‌ «تیتر دو» درباره این فعالیت جوانان روستای چین صحبت کرد و اقدام جالب مردم چین را تحسین کرد. خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو، وبلاگ یک‌پزشک و… نیز از رسانه‌هایی بودند که این کمپین را پوشش دادند. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با هشتگ «حمایت_از_کالای_چینی» از طرح مردم دهستان چین حمایت کردند.

جنب و جوش آغاز شد

با رسیدن صدای کمپین چین به افراد مختلف، کم‌کم سفارش‌ها آغاز شد و افراد زیادی محصولات چین را پیش‌خرید کردند. تا پایان مهلت پیش‌خرید محصولات چین، ۱۹۰ سفارش برای نان تیری ثبت شد. ۲۸ سفارش برای نان بلوط آمد. مجموعا ۴۳ کره گاوی و کره گوسفندی فروخته شد. ۴۰ سفارش برای روغن‌های گوسفندی و گاوی آمد و ۱۶ نفر هم کشک مخلوط چین را سفارش دادند. در مجموع ۳۱۷ کالا از روستای چین سفارش داده شد؛ سفارش‌هایی که هر کدام از نقاط مختلفی از ایران ثبت شده بودند و با پایان یافتن مهلت پیش‌خرید محصولات، اهالی چین شروع به آماده‌سازی سفارش‌ها کردند.

اهالی چین در حال آماده سازی محصولات

رضا در این مدت از این خانه به آن خانه می‌رفت و محصولات را جمع‌آوری می‌کرد. پس از جمع‌آوری محصولات، آن‌ها را به یاسوج می‌برد تا از آنجا با باربری، محصولات را به اصفهان بفرستد. در اصفهان، یکی از غرفه‌داران بازار اجتماعی باسلام به نام سلوا منتظر محصولات بود. محصولات در اصفهان بسته‌بندی می‌شدند، توضیحاتشان بر روی بسته‌بندی درج می‌شد و نهایتا توسط پست برای مشتریان این محصولات در سراسر ایران ارسال می‌شدند.

حالا که ما اینجا با هم خاطرات این هیجان‌ فراموش‌ناشدنی را با هم مرور می‌کنیم، همه سفارش‌های کمپین، به دست مشتری‌ها رسیده و از آن‌ها استفاده می‌کنند. نان تیری دهستان چین را که دست‌پخت مهتاب‌خانم و باقی زنان روستا بود، همه مشتری‌ها پسندیدند. نان بلوط تجربه متفاوت‌تری بود و بعضی روش استفاده آن را بلد نبودند و نمی‌دانستند که باید با چه خوراکی‌هایی و چقدر خورده شود. ولی با اهالی صحبت شد و توضیح داده شد که نان بلوط بهتر است به مقدار کم و در غذاهای آبگوشتی مثل کله پاچه و دیزی و… خورده شود. کشک و روغن و کره چین هم توانستند نمره خوبی از رضایت مشتری‌ها را به دست بیاورند و اتفاق خوبی را در خانه‌های مردم شهرهای مختلف ایران رقم بزنند.

روغن و کره دهستان چین

این کمپین تازه آغاز راه بود

مردم دهستان چین، امروز خوشحال‌ترند. جنب‌وجوش آماده‌سازی و ارسال این سفارش‌ها خاطره شیرینی را برای اهالی به وجود آورده است. بازخوردها و پیغام‌هایی که از مشتری‌ها رسیده، نشان می‌دهد که می‌توان به آینده امید داشت. مردم چین امروز می‌توانند به بازارهایی بسیار بزرگ‌تر از دهستان خودشان و شهر یاسوج فکر کنند. امروز محصول آن‌ها در بسیاری از شهرهای ایران توسط مشتری‌های علاقه‌مند به محصولات اصیل روستایی تجربه شده است. امروز خیلی‌ها دوست دارند باز هم نان تیری بخورند، در جیب بچه‌شان به جای چیپس و پفک، کشک محلی چین بگذارند و غذاهایشان را با کره و روغن محلی چین بپزند.

چین به نقطه روشنی در دامنه‌های دنا تبدیل شد که به اهالی روستاهای دیگر ایران نشان می‌دهد اگر گروهی از مردم یک منطقه با هم تلاش کنند می‌توانند در تغییر سرنوشت روستایشان نقش بزرگی داشته باشند. چین نشان داد که ظرفیت‌های بزرگی برای احیای روستاهای کشور وجود دارد و می‌شود از فناوری‌های جدید برای روستاها نیز استفاده کرد؛ فقط کمی همت و امید می‌خواهد و اندکی عشق و محبت.

شما هم اگر دوست دارید، می‌توانید محصولات چین را سفارش دهید


 افراد زیادی در بازار ((باسلام)) بدون صرف هزینه‌ی زیاد، صاحب کسب‌وکارهای خانگی و محلی شده‌اند و برای امرار معاش خانواده‌شان تلاش می‌کنند. اما از قدیم گفته‌اند یک دست صدا ندارد. این آدم‌ها برای پیشرفت در کارشان به همراهی من و شما نیاز دارند. اگر شما هم دوست دارید با افرادی که روی پای خودشان ایستاده‌اند و برای خانواده‌شان منبع درآمدی راه انداخته‌اند همکاری کنید، کافی‌ست با دعوت چند نفر به بازار آنلاین باسلام، کسب‌وکار آن‌ها را رونق بدهید!

برای هر دعوت موفق هم 10هزار تومان اعتبار هدیه به شما تعلق می‌گیرد. همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید و کسب و کار چند نفر را رونق بدهید:

[button href=”https://basalam.com/invite” align=”center” target=”_blank”]دعوتنامه را برای چند تا از دوستانم می‌فرستم[/button]


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
6 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عاشق چین!
عاشق چین!
5 سال قبل

سلام و خدا قوت به همه ی کسانی که در ماجرای دهستان چین دخیل بودند از خودِ اهالی چین گرفته تا اهالی باسلام و حتی کسانی که این محصولات رو خریدند!
نان تیری یا یوخه (نمیدونم چرا اسمهاش هم شبیه اسمهای چینیِ? ) که خیلی خوب بود.
و اما نان بلوط…
اصلا قابل خوردن نبود حتی در آبگوشت و کله پاچه?
اما ناراحت نباشید چون من یک پیشنهاد خوب دارم?
میشه بلوط رو آسیاب کرد که به صورت یک گیاه دارویی همراه با درج خواص اش به بازار عرضه بشه
مطمئنا کسانی که نیاز به این گیاه دارویی داشته باشند ، آسیاب شده اش رو بهتر و متنوع تر میتونند مصرف کنند.
موفق باشید?

taghi
taghi
5 سال قبل

سلام. کمپین جالبی بود. با آرزوی موفقیت برای اهالی محترم دهستان چین. دست نویسندگان مجله باسلام هم درد نکنه.

taghi
taghi
5 سال قبل

سلام. کمپین جالبی بود. با آرزوی موفقیت برای اهالی محترم دهستان چین. دست نویسندگان مجله باسلام هم درد نکنه.

فرزانه توکلی
فرزانه توکلی
5 سال قبل

با سلام و احترام
مطالب مجله باسلام خیلی عالیه.یک دنیای دیگر جلوی روی ما گذاشته. پر از هیجان پر از امید و تلاش. ازتون ممنونم

احمد
احمد
5 سال قبل

من با دهستان چین دو سال قبل آشنا شدم، سفرنامه‌ای به نام فراسوی چین نوشته‌اند آقای مسلم ناصری، الان با این کمپین جذاب هم خاطره تازه شد هم بیشتر آشنا شدم با چین

بدرالسادات میریان
بدرالسادات میریان
5 سال قبل

سلام خدا قوت
ما هم از محصولات چین خریداری کردیم
واز بودن محصولات مردم زحمت کش روستایی سر سفره هامون لذت می بریم.

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x