روغن نارگیل ، روغن همه فن حریف


24,576

وبلاگ بازار باسلام - basalam - تغذیه و سلامتی - روغن نارگیل

تا به امروز به ظاهر نارگیل دقت کرده‌اید؟ ظاهری سفت، خشک و خشن دارد، با موهای قهوه‌ای زبر اما درونش پر است از آب‌گوارا، از یک خوردنی لطیف. جالب‌تر این‌که روغن نارگیل را یکی از بهترین، پرخاصیت‌ترین و معجزه‌بخش‌ترین روغن‌ها می‌دانند. پس بعد از خواندن مطلب زیر، وقتی با خواصِ جذاب روغن نارگیل آشنا شدید، هر وقت یک نارگیل از نزدیک دیدید با خود تکرار کنید: «هیچ وقت از روی ظاهر قضاوت نکن».

این روغن جهانی است

در سراسر دنیا از روغن نارگیل هم به عنوان روغن خوراکی استفاده می‌شود و هم به عنوان یک محافظ پوست، این‌ روغن برای ماساژ و تقویت مو بسیار موثر است. تحقیقات نشان داده وجود چربی‌های سالم به نام اسیدهای چرب زنجیره متوسط (MCFAs) در روغن نارگیل موجب خواص مختلف در این روغن شده است. به طور کلی عمده روغن‌های مصرفی ما دیر هضم هستند و چربی‌های ناسالم دارند اما روغن نارگیل این طور نیست و می‌توان گفت:

اسیدهای چرب زنجیره متوسط موجود در آن تنها باید ۳ مرحله را پشت سر بگذارند تا به سوخت تبدیل شوند، در مقابل دیگر چربی‌ها که باید یک فرآیند ۲۶ مرحله‌ای را برای تبدیل شدن به سوخت طی کنند.

محافظِ معطرِ پوستِ شما

پوست، ویترین آدم‌هاست. چه زن باشید و چه مرد دوست دارید پوستی شفاف و شاداب داشته باشید. گاهی گران بودن کرم‌ها و داروهای پوستی باعث می‌شود در بالا و پایین‌های زندگی روزمره مراقبت از پوستمان را فراموش کنیم. روغن نارگیل می‌تواند به کمک ما بیاید و محافظ پوستمان باشد. این روغن خشکی پوست را برطرف می‌کند، یک نرم‌کننده قوی پوست است و در از بین بردن خشکی و سختی پوست به‌خصوص در فصل پاییز و زمستان بسیار مفید است.

از طرفی بررسی‌ها نشان داده این روغن بهترین ضد آفتاب طبیعی است و می‌تواند از پوست در مقابل تابش نور خورشید محافظت ‌کند. البته این روغن پرخاصیت نه تنها در مراقبت از پوست مؤثر است بلکه می‌تواند به درمان و بهبود مشکلات پوستی کمک کند. اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل به صورت داخلی و خارجی التهابات پوستی را کاهش می‌دهد و به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان در درمان بسیاری از مشکلات پوستی همانند پسوریازیس، اگزما و پیری پوست مفید است.

یک مبارز سرسخت

بیماری‌ها و آسیب‌های جسمی خیلی زودتر از آن‌که خبردار شویم به سراغمان می‌آیند. شاید همین باعث شده تا بیشتر افراد به دنبال موادغذایی و مکمل‌هایی باشند که در پیشگیری از بیماری‌ها به آن‌ها کمک کند. روغن نارگیل یکی از هدیه‌های طبیعت به انسان است تا از سلامت خود مراقبت کند. این روغن به دلیل داشتن لیپیدهای ضدمیکروبی، اسید لائوریک، اسید کاپریک و اسید کاپریلیک که خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضدویروس دارد، سیستم‌ ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

بدن انسان، اسید لوریک موجود در روغن ناریگل را به مونولورین تبدیل می‌کند. مونولورین برای مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌هایی که بیماری‌هایی نظیر تبخال، آنفولانزا، سیتومگالوویروس و حتی ایدز را ایجاد می‌کنند، بسیار مفید است.

[post id=6290]

بر اساس تحقیقات روغن نارگیل ویروس‌هایی که موجب آنفولانزا، سرخک، هپاتیت، تبخال، سارس و از این قبیل می‌شوند را می‌کشد. همچنین باکتری‌هایی که موجب زخم‌معده، عفونت‌های گلو، عفونت‌های مجرای ادرار، ذات‌الریه، سوزاک و از این قبیل را نیز از بین می‌برد.

خوش‌اندام با روغن نارگیل

اسم کاهش وزن که می‌آید ذهن بی‌اراده به یاد رژیم، داروهای لاغری، دمنوش‌های لاغری و… می‌افتد. اما این بار قرار است روغنی به کمکتان بیاید که شاید تا به امروز از آن غافل بوده‌اید. روغن نارگیل به خاطر داشتن اسیدهای چرب با زنجیرهای کوتاه و متوسط در کاهش وزن مؤثر است، این روغن میزان سوخت‌وساز بدن را با برداشتن فشار از لوزالمعده افزایش می‌دهد و به دلیل هضم آسان به فعالیت سالم غده‌ تیروئید و سیستم غدد درون‌ریز کمک می‌‌کند. مطالعات مختلف نشان داده این روغن مفید در افزایش نرخ سوخت‌وساز در بدن افراد چاق تا ۶۵ درصد مؤثر بوده است.

سلامتِ قلب با روغن نارگیل

بیماری قلبی، یکی از مشکلات بزرگ زندگی ماست. دیگر فرقی نمی‌کند سالمند باشی یا جوان. انگار سایه شوم بیماری قلبی و سکته‌ بعدش همه جا دنبالت هست؛ اما روغن نارگیل می‌تواند به کاهش بروز این بیماری و درمانش کمک کند.

روغن نارگیل حاوی لوریک اسید است که سطح کلسترول خوب در خون را افزایش می‌دهد. همچنین این روغنِ طبیعی ایجاد آسیب‌دیدگی در شریان‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه به پیشگیری از تصلب شریان کمک می‌کند.

البته اگر می‌خواهد به طور مداوم از این روغن، برای خوراک استفاده کنید پیش از استفاده با پزشک تغذیه حرفه‌ای مشورت کنید.

نرم‌کننده و حالت‌دهنده طبیعی مو

موها عضو مهمی از بدن هستند. شاید تبلیغات فراوان محصولات بهداشتی و آرایشی مو به خوبی بیانگر اهمیت ماجرا باشد. هر روز از رسانه‌های مختلف تبلیغات زیادی را پیرامون پرپشت کردن مو، خوش‌حالت کردن مو، صاف کردن مو، رفع شکنندگی مو، ترمیم آسیب‌های مو و… می‌بینیم و می‌شنویم، در حالی که استفاده مسمتر از روغن نارگیل می‌تواند برای موهایتان کمک‌کننده‌ای شگفت‌انگیز باشد.

روغن نارگیل به رشد طبیعی موها کمک می‌کند و ظاهری درخشان به آن‌ها می‌دهد. ماساژ مداوم موها با این روغن می‌تواند بیماری‌های پوستی سر را هم درمان کند. در کنار این‌ها روغن میوه نارگیل نرم‌کننده و حالت‌دهنده‌ای قوی است. اگر بعد از هر حمام موهایتان را با این روغن ماساژ دهید هم از شوره و ریزش مو در امانید و هم شکنندگی از موهایتان دور خواهد شد.

[post id=14832]

این همه خواص!

گفتنی در مورد روغن نارگیل بسیار است، در زیر با دیگر ویژگی‌ها و خواص آن آشنا می‌شوید:

  • به کنترل قند خون کمک می‌کند و استفاده‌ مؤثر از گلوکز خون را بهبود می‌بخشد؛ پس می‌تواند در بهبود دیابت نقش ایفا کند.
  • بسیار آرام‌بخش است و به همین دلیل به رفع اضطراب کمک می‌کند. مالیدن آن به سر به همراه مالش ملایم، خستگی ذهنی را از بین می‌برد.
  • به بدن در جذب کلسیم کمک می‌‌کند، منجر به تقویت دندان‌ها می‌شود و از پوسیدگی آن‌‌ها جلوگیری می‌‌کند.
  • اگر دندان‌های سفید می‌خواهید می‌توانید از این روغن کمک بگیرید.
  • می‌تواند معضل خشکی لب را برطرف کند، برای درمان ترک پاشنه پا هم می‌توان از این روغن استفاده کرد.
  • خواص ضد باکتری طبیعی روغن نارگیل به دور نگه‌داشتن بوی بد از بدن کمک می‌کند. این ماده به تنهایی یک دئودورانت بی‌نظیر است.
  • برای درخشان کردن استخوان‌های گونه و مژه و پلک چشم‌هایتان استفاده کنید. این ماده به شما درخشندگی طبیعی می‌بخشد.
  • جذب کلسیم در روده را افزایش می‌دهد.
  • نه تنها باعث افزایش حجم و بهبود ساختار استخوان می‌شود، بلکه ضعیف شدن استخوان ناشی از پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.
  • سطوح بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن التهاب‌های مفصلی مانند آرتریت و ورم مفاصل را بهبود می‌بخشد.

جالب است که درباره تأثیر ماساژ با روغن نارگیل بر وزن‌گیری نوزادان نارس هم بررسی علمی صورت گرفته است.

روش نگهداری روغن نارگیل

شاید شما هم مانند من با خواندن خواص این روغن همه‌کاره مشتاق تهیه آن شده‌اید. خوب است بدانید روغن نارگیل در دمای اتاق به صورت جامد است و فقط زمانی آب می‌شود که دما زیاد شود. پس اگر بعد از خرید با روغن نارگیل جامد روبه‌رو شدید نگران نباشید. برای مصرف روغن به صورت موضعی آن را زیر نور خورشید یا کمی گرما قرار دهید و برای ماساژ و.. استفاده کنید.

مردم مناطق استوایی از این روغن در پخت و پز هم استفاده می‌کنند. خوب است در برنامه غذایی روزانه خود به میزان یک قاشق کوچک مرباخوری از آن بهره ببرید. در بازار باسلام غرفه‌داران مختلف روغن‌های نارگیل را تدارک دیده‌اند، شما می‌توانید با چرخ زدن در این بازار محلی بهترین آن‌ها را انتخاب کنید و به خودتان هدیه دهید. یادتان باشد هرچه روغن نارگیل بکرتر باشد، خواص آن بیشتر است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شفا
شفا
5 سال قبل

روغن خالص نارگیل را از غرفه شفاء تهیه کنین?

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x