ارسال بصرفه با شیوه ارسال تجمیعی


2,631

این روزها بسیاری از غرفه‌دارهای باسلام نگران شرایط خرید و فروش در باسلام پس از تخفیف‌های پستی هستند. نگرانی اصلی ناشی از این است که به خاطر قیمت پایین بسیاری از محصولات خانگی، هزینه ارسال پستی برای مشتری نصرفد و انگیزه‌اش برای خرید کم شود. این نگرانی بجایی است، ولی حتما می‌شود برایش راه‌حل‌هایی پیدا کرد. باسلام برای پیدا کردن راه‌حل‌های لجستیکی در درازمدت برنامه‌هایی دارد، ولی در مقیاس کنونی باسلام، یکی از این راه حل‌های احتمالی، «ارسال تجمیعی درون‌شهری» است که می‌تواند توسط غرفه‌های خدمات ارسال انجام شود. باسلام نیز آمادگی همراهی با چنین طرحی را دارد؛ اگر شما اصل طرح را بپسندید.

ارسال تجمیعی درون‌شهری چیست؟

ارسال تجمیعی یعنی یک نفر که وسیله نقلیه مناسب دارد، سفارش‌های غرفه‌داران یک شهر را هر روز از آن‌ها غرفه‌دارها تحویل بگیرد و در یک مسیر برای تک‌تک مشتری‌ها ببرد و تحویل بدهد. یعنی فرض کنیم در شهر شیراز، ده غرفه حضور دارند که روزانه برای هر کدامشان یک سفارش جدید از خود شیراز ثبت می‌شود. هر کدام از این غرفه‌دارها به طور عادی باید بروند پست و سفارش‌شان را با هزینه پست پیشتاز یا سفارشی ارسال کنند و بین ۲ تا ۵ روز بعد به دست مشتری‌شان برسد. یا مثلا هر کدام جداگانه پیک موتوری بگیرند و سفارش را برای مشتری‌شان ارسال کنند که هزینه‌اش مساوی یا بیشتر از هزینه پست خواهد بود.

حالا فکر کنید، به جای ۱۰ پیک مختلف، یک نفر از صبح حرکت کند و در یک مسیر به سراغ تک‌تک غرفه‌دارها برود و همه سفارش‌ها را تحویل بگیرد و تا بعد از ظهر همه سفارش‌ها را یک به یک تحویل مشتری‌ها دهد. هزینه تجمیعی این شیوه ارسال برای کسی که این کار را می‌کند کاهش پیدا می‌کند؛ چون یک مسیر اول صبح می‌رود و همه را جمع می‌کند و یک مسیر در ادامه و این پیک می‌تواند با رقمی شاید نصف هزینه پست یا پیک‌های مرسوم، سفارش‌ها را با فاصله ۲۴ از زمان ثبت سفارش، به دست مشتری‌ها برساند.

به طور عملی چه اتفاقی می‌افتد؟

به طور عملی چنین اتفاقی می‌افتد. مثلا امروز یک مشتری از غرفه کوکب‌خانم، چهار شیشه مربای زردآلو سفارش می‌دهد. کوکب خانم مربایش آماده است، بنابراین در غرفه «خدمات ارسال آقا محمد»‌ یک «خدمات ارسال درون‌شهری» سفارش می‌دهد و مثلا ۵ هزار تومان پرداخت می‌کند. عباس آقا و میترا خانم هم هر کدام برای سفارش‌های غرفه‌شان همین کار را می‌کنند.

فردا صبح، آقا محمد که صاحب غرفه خدمات ارسال است، راه می‌افتد در شهر و یک به یک به خانه و کارگاه کوکب‌خانم و عباس و میترا خانم می‌رود و محصولات را از آن‌ها تحویل می‌گیرد و می‌رود یک به یک به مشتری‌ها تحویل می‌دهد. وقتی محصولات را به مشتری‌ها تحویل داد، کوکب‌خانم و عباس‌آقا و میترا خانم وقتی مطمئن شدند که سفارش‌هایشان به دست مشتری‌ها رسیده است، برای غرفه خدمات ارسال آقا محمد ثبت رضایت می‌کنند و باسلام با آقا محمد تسویه حساب می‌کند.

مزایای ارسال تجمیعی به صورت خلاصه

  • کاهش هزینه ارسال برای مشتری و ایجاد انگیزه بیشتر برای سفارش دادن محصول
  • کاهش زمان تحویل سفارش به زیر ۲۴ ساعت، که زودتر از تحویل پست پیشتاز است
  • ایجاد یک موقعیت شغلی جدید برای کسی که غرفه خدمات ارسال درون‌شهری تجمعی ایجاد می‌کند!

راه‌اندازی چنین غرفه‌ای برای خود صاحب غرفه بصرفه هست؟

احتمالا چنین شیوه‌ای مناسب شهر تهران نباشد؛ چون فاصله‌های بسیار زیاد، ترافیک بالا و محدودیت‌های ترافیکی و… باعث بالا رفتن هزینه‌های این طرح می‌شود. ولی در شهرهای دیگر که چنین مشکلاتی وجود ندارد مثل شیراز و اصفهان و مشهد و تبریز، احتمالا با حداقل ۲۰ سفارش در روز مثلا با رقمی حدود ۵ هزار تومان، ایجاد چنین غرفه‌ای بصرفه خواهد بود. یعنی صاحب این غرفه متعهد باشد همه سفارش‌هایی که تا ۱۲ شب روز قبل ثبت شده را صبح فردا تحویل بگیرد و تا غروب همه را تحویل بدهد و این این کار، به صورت روزانه ۱۰۰ هزار تومان در آمد داشته باشد. اگر تعداد سفارش‌های روزانه از ۲۰ تا بیشتر شود، طبیعتا به سود این کار اضافه می‌شود و حتی احتمال دارد که صاحب غرفه بتواند هزینه‌های جذاب‌تری را نیز پیشنهاد بدهد.

این ایده البته قبلا توسط یکی از غرفه‌داران خوب باسلام ایجاد شده و در شهر قم فعالیت داشته است. می‌توانید غرفه «خدمات ارسال حاج اکبر» را خودتان ببینید و بررسی کنید و درباره تجربه حاج اکبر از خودش سؤال کنید و ایرادهای احتمالی را برای غرفه مشابه در شهرهای دیگر برطرف کنید.

پیش‌نیازهای چنین کاری چیست؟ و باسلام چه می‌کند؟

احتمالا مهم‌‌ترین پیش‌نیاز این کار این است که چهار پنج غرفه‌دار که سفارش‌های درون‌شهری خوبی دارند، با هم صحبت کنند و تصمیم گروهی بگیرند که همه سفارش‌های درون‌شهری‌شان را به این صورت ارسال کنند. با چنین تصمیمی می‌توانند احتمالا یکی از آشنایان و اقوام خود را که علاقه‌مند به کار است، دعوت کنند تا چنین غرفه‌ای در باسلام ثبت کند و خدمات ارسال این چند غرفه را به عهده بگیرد.

پیش‌نیاز بعدی این است که غرفه‌دارها بتوانند هزینه ارسال محصولاتشان را خودشان تعیین کنند که مشتری در سبد خرید با هزینه سنگین پست مواجه نشود. خب، خبر خوب اینکه این امکان در باسلام طراحی شده و در حال پیاده‌سازی است و به زودی در اختیار غرفه‌دارها قرار خواهد گرفت که هزینه ارسال محصولات‌شان را خودشان تعیین کنند.

پیش‌نیاز بعدی، حمایت باسلام از غرفه‌های خدمات ارسال درون‌شهری است که بهتر دیده شوند و بتوانند سریع به حداقل درآمد لازم برسند. ما این کار را انجام می‌دهیم. اگر غرفه‌ای برای خدمات ارسال ایجاد شود و کارش را درست انجام دهد و مورد اعتماد غرفه‌دارها باشد، باسلام هم سعی می‌کند برای معرفی‌اش به غرفه‌های هم‌شهری‌اش به او کمک کند تا خدمات ارسالش رونق بگیرد و مشکل غرفه‌دارهای دیگر و مشتری‌های آن شهر نیز برطرف شود.

شما هم در تکمیل این ایده، کمک کنید

این طرح از نظر شما چطور است؟ دیدگاه‌تان را در این پایین همین یادداشت به ما بگویید تا بیشتر درباره‌اش گفت‌وگو کنیم و جوانب مختلفش مشخص شود.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
10 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آذر بانو
آذر بانو
5 سال قبل

در لجستیک به دلیل ساپورت نکردن محصولات یخچالی، عملا برای ما غیر قابل استفاده است .

حسین تفریشی
حسین تفریشی
5 سال قبل

سلام
من که حاضرم در شهر خودم هرکسی از غرفم خرید کرد مجانی خودم به در خونش برسونم ولی متاسفانه این امکان در سایت باسلام تعریف نشده.

محصولات ارگانیک و محلی نگین شمال
محصولات ارگانیک و محلی نگین شمال
5 سال قبل

سلام
از نظر من ایده بسیار خوبی هست ولی برای شهرهای بزرگ، و برای شهرهای کوچک همچنان این مشکل وجود دارد.
همچنین اکثرغرفه های باسلام محصولات تولیدی شهر و روستای خود را در باسلام عرضه میکنند که این طرح قطعا خیلی به درد این غرفه دارها نمی خورد،چون اکثر مشتری های آنان از شهرها و استان های دیگر است و به دلیل کثرت آن محصول در شهر خودش معمولا سفارش از باسلام خیلی منطقی به نظر ممی رسد.
به نظر من اگر همچین طرحی برای شهرهای کوچک به صورت استانی هم اجرا شود حتی با دو روز تاخیر در ارسال، باز هم طرح خوبی خواهد بود.

ایران بانو
ایران بانو
5 سال قبل

ما درون شهری پستی نمیکنیم و یه مکان قرار میذاریم خوده مشتری میاد ازمون تحویل میگیره، ما مشکلمون پست برون شهریه.

آذر بانو
آذر بانو
5 سال قبل

در تقریبا یک سالی که غرفه خوشمزه های خونگی در باسلام مستقر هست، فقط دو خرید از تبریز داشتم و ارسال با اسنپ هم خیلی به صرفه است و لزوم بر شیوه تمرکز ارسال نیست.
هدفی برای فروش شهر تبریز نداشته‌ام و ندارم، در واقع محصولات خاص اینجا ، در سایر نقاط ایران خاص هست، نه منطقه خودش که هنوز شیوه رایج خرید، بازار هست.

مشتری های من، در تهران ، قم و شهرهای جنوبی ایران متمرکز هستند.

گروه هنری سپیدار
گروه هنری سپیدار
پاسخ به  حامد آقاجانی
5 سال قبل

طرح یه کاسه شاید برای بعضی از غرفه دار ها میسر و به صرفه باشه چون فقط فروش اینترنتی دارند
ولی برای غرفه من که بیش از صد محصول دارم و هر محصول بیش از ده رنگ متفاوت داره میسر نیست
و اینکه من فروش حضوری دارم و مرتب به کالاهام برای نمایشگاه ها نیاز دارم
ولی اگه میشد هر شهری تعدادی غرفه دار طرح یه کاسه از شهر خودشون داشته باشن خیلی بهتر میبود

صبوری
صبوری
5 سال قبل

خیلی عالی و منطقیه

حسینی
حسینی
5 سال قبل

سلام
البته در تهران هم میشود و ما همین الان هم بعضی از مرسولاتمون رو توسط شخصی انجام میدهیم .ولی یه عیب داره این طرح …
غرفه هایی که در یک صنف کار میکنند و رقیب هستند شاید نخواهند مشتری هایشان توسط غرفه های دیگر شناسایی شوند.هر چند پیک موتوری غریبه است ولی به خصوص در شهرستانهای کوچک ممکن است نه حتما مشکل ساز میشود.
به نظرم عقد قرار داد با الو پیک یا اسنپ باکس راهکار بهتری است

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x