اهمیت محتوا (۳): بهینه‌سازی محتوا برای شبکه‌های اجتماعی


1,717

بازار باسلام - basalam - وبلاگ باسلام - اهمیت محتوا

در یادداشت نخست، از اهمیت محتوا و بازاریابی محتوایی گفتم و از غرفه داران عزیز عضو دومین کارگاه مجازی ارتقا خواستیم از سئو نترسند و نگارش و تولید محتوا را شروع کنند و پس از نگارش، ویرایش اولیه (ویرایش املایی و درست‌نویسی) را انجام دهند.

در یادداشت دوم، برخی نکات کاربردی را برای ویرایش سئویی محتوا (با هدف بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجوگر) گفتم و آن را به دو قسمت محتوا برای موتورهای جستجوگر و محتوا برای مخاطب و بدون تمرکز بر فروش، تقسیم کردم.

امید است که دوستان غرفه دار، برای غرفه خود و نیز محصولات آن، همه موارد را رعایت کرده باشند (در صفحه محصولات، مانند: محتوای مناسب در خلاصه معرفی، محتوای بیشتر و مفید در معرفی کامل محصول، تگ و کلیدواژه‌های دقیق، کامل بودن مشخصات کالا، یک یا چند تصویر مناسب).

کسب و کار اینترنتی

روشن است برای شروع یک کسب و کار اینترنتی و فروش اینترنتی کالا و محصول، به یک یا چند صفحه اینترنتی نیاز دارید. این صفحه یا صفحات را باید با هزینه کردن برای هاست، دامنه، طراحی سایت و محتوا بسازید.

اما در بازار باسلام به صورت رایگان این صفحات را در اختیار دارید. صفحه‌ای برای معرفی خودتان با فهرستی از محصولات و صفحاتی اختصاصی برای محصولات با امکاناتی که می‌توانید هم خودتان و هم محصولات را به خوبی معرفی کنید.

در باسلام می‌توانید کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کنید اما باسلام یک بازار اجتماعی ـ اینترنتی است و غرفه‌داران خود نقش مهمی در روند این بازار و انجام خرید و فروش اینترنتی و کسب درامد منصفانه و عادلانه دارند.

یکی از کارهایی که غرفه داران به عهده دارند، تولید محتوا است که نتیجه آن موفقیت در بازاریابی محتوایی نیز است. تولید محتوا و بخصوص محتوای متنی که در این دوره بر آن تأکید داشتیم، در فرایندهای مختلف کسب و کار اینترنتی شما مؤثر است.

در فضای مجازی، دو حوزه بسیار مهم وجود دارد. یکی صفحات اینترنتی و عملکرد موتورهای جستجوگر است که در یادداشت دوم اهمیت محتوا، از آن صحبت کردیم.

حوزه مهم دیگر، شبکه‌های اجتماعی و وسایل ارتباط‌‌جمعی است که در بستر اینترنت مستقر هستند؛ فضاهایی مانند فیس‌بوک، گوگل‌پلاس، اینستاگرام و در ایران نیز شبکه اجتماعی تلگرام شدیداً محبوب است و به توضیح درباره شبکه‌های اجتماعی نیازی نیست.

به نظرم دست‌کم با برخی از شبکه‌های اجتماعی و تأثیر فوق‌العاده آن‌ها باخبر هستید. در ادامه و در واقع بهانه یادداشت سوم، اهمیت محتوا برای شبکه‌های اجتماعی است.

محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

یکی از کارکردهای شبکه‌های اجتماعی، استفاده از آن برای کسب و کار اینترنتی و خرید و فروش آنلاین است. حال سؤالم این است که در شبکه‌های اجتماعی، محتوا، چه متن و چه تصویر و ویدئو، چه قدر اهمیت دارد؟

کارکرد شبکه‌های اجتماعی، مبتنی بر انتشار محتوا و اشتراک‌گذاری آن است. دلیل انتشار مطالب، افزایش ترافیک بازدیدکننده است و این نکته در خرید و فروش اینترنتی بسیار مهم است. در این جاست که موضوع بهینه‌سازی محتوا برای شبکه‌های اجتماعی اهمیت پیدا می‌کند و حتی موتورهای جستجوگر هم این اتفاقات را رصد می‌کنند و به آن امتیاز می‌دهند.

به بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی در زبان انگلیسی Social Media Optimization می‌گویند که سرواژه آن SEM می‌شود که در تلفظ فارسی سِئِم می‌گوییم.

یک نکته مهم در سئم این است که می‌تواند مسیرش از سئو بگذرد؛ یعنی اگر از محتواسازی برای صفحات اینترنتی شروع کردید سئوکاری را هم انجام دادید، می‌توانید آن را با تغییراتی مناسب شبکه‌های اجتماعی، بازنشر کنید. بنا بر این، برای کسب نتیجه دلخواه، کیفیت محتوا در دو سیستم سئو و سئم، ضروری و حیاتی است.

یکی از نتایج خوب فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، بازخوردهای اجتماعی آن است که کیفیت محتوای شما را نشان می‌دهد و این به شما کمک می‌کند تا در تولید محتوا دقت کنید و اصلاحات جدید را انجام دهید.

دوباره تولید محتوا را شروع کنید!

بنا بر آنچه گذشت، دوباره شروع کنید به نگارش و تولید محتوا، اما این بار برای شبکه‌های اجتماعی. برای این منظور از محتوای فعلی خودتان در سایت باسلام استفاده کنید و خودتان و محصولاتتان را با نشان تجاری باسلام، در شبکه‌های مختلف اجتماعی معرفی و تبلیغ کنید تا ترافیک صفحات شما زیاد شود و احتمال فروش محصول یا محصولات نیز بیشتر گردد.

این شعار را فراموش نکنید: در شبکه بزرگ اجتماعی باسلام، هر غرفه، خود یک شبکه اجتماعی کوچک‌تر است.

البته خود بازار اجتماعی باسلام، در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد و با طرح‌های مختلف، باسلام و غرفه دارانش را تبلیغ می‌کند. البته این فعالیت، دوسویه باشد. انتظار می‌رود غرفه داران در طرح‌های مختلف باسلام حضور مؤثر داشته باشند و هر دو به یکدیگر کمک کنند و مشاوره دهند.


این متن برای کارگاه ارتقای غرفه‌داران باسلام، با حضور ۲۰ غرفه‌دار نوشته شده است که از تاریخ ۲۶ تیر ۹۶ به مدت ۱۰ روز و به صورت مجازی، به مدیریت خانم هما سپهری برگزار می‌شود. این کارگاه، دومین کارگاه ارتقا غرفه‌داران در سال ۹۶ است که در بازار باسلام برگزار می‌شود.

اهمیت محتوا (۱): نگارش و تولید محتوا

اهمیت محتوا (۲): بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو (سئو)



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x