محتوا با سوخت جامد، روشی برای بازاریابی محصولات خانگی و محلی


2,440

the-first-step-in-content-creation-myself-as-a-customer

یکی از راه‌های مؤثر برای فروش محصولات خانگی و محلی در باسلام، بازاریابی محتوایی است. بازاریابی محتوایی، علاوه بر اینکه هزینه کمتری دارد، به مشتری شما کمک می‌کند تا درباره محصول شما شناخت و آگاهی پیدا کند و سپس اقدام به خرید کند. مشتریانی که از طریق بازاریابی محتوایی با محصول شما آشنا می‌شوند، ماندگارترند و باعث رونق بیشتر در کسب‌وکار شما می‌شوند.

در این مطلب می‌خواهیم درباره روش تولید محتوای خوب برای بازاریابی محصولات خانگی و محلی صحبت کنیم. با تسلط بر این روش‌ها هم فروش غرفه شما بیشتر می‌شود، هم مشتریان‌تان رضایت بیشتری از محصولات شما خواهند داشت. ما به این روش می‌گوییم: تولید محتوا با سوخت جامد!


منظور ما از بازاریابی محتوایی چیست؟

قبل از اینکه وارد تولید محتوا با سوخت جامد شویم، یک بار با هم مرور کنیم که وقتی می‌گوییم «بازاریابی محتوایی» درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم.

بازاریابی محتوایی یعنی: مشتری‌تان را به کمک محتوای جذاب و مفید، به خوبی با محصول‌تان آشنا کنید، بدون اینکه او را برای خرید محصول‌تان تحت فشار بگذارید.

اگر محتوای شما ویژگی‌های بالا را نداشته باشد چه می‌شود؟

  • جذاب نباشد: هیچ وقت دیده نخواهد شد
  • مفید نباشد: تا پایان خوانده نخواهد شد
  • مشتری را با محصول شما آشنا نکند: منجر به فروش محصول‌تان نخواهد شد

چرا بازاریابی محتوایی؟

  • ایجاد آگاهی و شناخت درباره شما و محصول‌تان
  • جذب مشتری‌های درست‌تر و مشتاق‌تر
  • تبدیل غیر مستقیم کاربر به مشتری
  • جذب مشتری‌های وفادار
  • هزینه کمتر به نسبت روش‌هایی مثل تبلیغات محیطی یا تلویزیونی
  • تبدیل شدن شما به یک منبع معتبر در زمینه محصول خودتان

چهار وظیفه یک محتوای خوب (جامد)

یک محتوای خوب، زمانی می‌تواند به خرید محصول شما بینجامد که این چهار کار را به ترتیب انجام دهد. یعنی از تیتر مطلب تا پاراگراف آخر این ویژگی‌ها را داشته باشد:

  • جلب توجه (با استفاده از تیتر جذاب)
  • ایجاد علاقه (در پاراگراف اول)
  • میل پیدا کردن مخاطب به داشتن چیزی که شما معرفی‌اش می‌کنید (در ادامه متن)
  • دعوت به خرید (در پاراگراف آخر)

من حروف ابتدای این چهار کارکرد اصلی را به هم چسابنده‌ام تا بهتر در خاطرتان بماند:‌ جامد!

content-marketing

اگر محتوای شما این چهار کارکرد را داشته باشد، مانند یک موشک قدرتمند با سوخت جامد، فروش محصولات شما را با سرعت بالا افزایش می‌دهد. حالا قدم‌به‌قدم درباره محتوای با سوخت جامد صحبت می‌کنیم.


قدم اول: جلب توجه در تیتر مطلب

تیتر مطلب‌تان را جدی بگیرید. چون محتوایی که تولید می‌کنید، قبل از هر چیز باید توانایی جلب توجه افراد را داشته باشد. این روزها آدم‌ها در میان انبوه محتواها، تبلیغات، آگهی‌ها و مطالب شبکه‌های اجتماعی هستند. تیتر مطلب شما باید بتواند توجه آن‌ها را در میان آن همه محتوا جلب کند. وگرنه هیچ گاه خوانده نخواهد شد.

محتوای خودتان را مانند یک مجله ببینید که روی دکه سر چهارراه، لای صد مجله دیگر قرار گرفته و اگر تیتر خوب نداشته باشد، اصلاً کسی از میان مجله‌ها نگاهش هم نمی‌کند. پس  تیتر باید از میان دیگران، دیده شود.

چه تیترهایی بیشتر دیده می‌شوند؟

در قدم اول، تیتری که درباره نیاز مخاطب صحبت کند، بیشتر مورد توجه قرا می‌گیرد. بنابراین، به جای صحبت کردن درباره محصول خودتان، درباره چیزی که مشتری به آن نیاز دارد صحبت کنید. مثلاً شما روی کدام از دو تیتر زیر کلیک می‌کنید؟

  1. درباره خواص عسل بیشتر بدانیم
  2. دو روش ساده و بی‌هزینه برای درمان جوش‌های صورت با عسل

احتمالاً تیتر دوم. چرا؟ چون تیتر دوم درباره رفع مشکل شما صحبت می‌کند؛ نه درباره خواص عسل. در تیتر دوم، به جیب شما هم فکر شده و دغدغه مالی شما را در نظر گرفته شده است. در تیتر دوم، به مسئله کمبود وقت و مشغله زیاد مخاطب هم فکر شده و دو روش «ساده» پیشنهاد شده است. همه این‌ها باعث می‌شود انگیزه شما برای خواندن مطلب دوم، بیشتر باشد.

یک ترفند ساده: تیترهایی که در آن‌ها از عدد استفاده شده باشد، بهتر جلب نظر می‌کنند. 

درباره اینکه چرا تیترهای دارای عدد برای افراد جذاب‌ترند، کارهای تحقیقاتی زیادی انجام شده است. گویا ذهن انسان‌ با دیدن عدد، چنین استنباط می‌کند که با یک مطلب دقیق مواجه است و احتمالاً وقتش کمتر تلف خواهد شد. ضمن اینکه به خاطر سپردن آن مطلب برایش راحت‌تر خواهد بود.

دو تمرین ساده برای نوشتن تیترهای بهتر

درباره تیتر، بیشتر صحبت خواهیم کرد. ولی تا آن زمان یکی از بهترین راه‌ها این است که همین حالا صفحه اول مجله باسلام را باز کنید و صفحه اولش را به سرعت مرور کنید. بدون اینکه خیلی فکر کنید، ببینید کدام تیترها برایتان جذاب‌تر است.

یک راه دیگر هم استفاده از بخش «مطالب پربازدید» خبرگزاری‌ها و مجله‌هاست. اکثر مجله‌ها و سایت‌های اینترنتی، این بخش را دارند. ببینید تیترهای آن‌ها چه ویژگی خاصی دارند که باعث بازدید بالای آن‌ها شده است.


قدم دوم: ایجاد علاقه به موضوع برای مخاطب

نوشتن یک تیتر جذاب، خیلی کمک می‌کند که متن شما دیده شود. ولی همه کار نیست. برای اینکه متن شما تا پایان خوانده شود، باید تلاش کنید. مشکل اینجاست که اکثر آدم‌ها نوشته شما را تا پایان نمی‌خوانند و همان ابتدای کار، مطلب شما را رها می‌کنند. برای همین، بخش اول متن شما بسیار اهمیت خواهد داشت.

یادتان باشد: شما فقط چند ثانیه فرصت دارید مخاطب‌تان را به متن‌تان علاقه‌مند کنید. مخاطبان شما ابتدای متن‌تان را می‌خوانند. سپس کل متن شما را به سرعت مرور می‌کنند. اگر از مرور کلی، حس کنند جواب سؤال‌شان را پیدا خواهند کرد، دوباره به ابتدای متن برمی‌گردند و بعضی از بخش‌ها را کمی با دقت بیشتر می‌خوانند.

پاراگراف اول را به گونه‌ای بنویسید که مخاطب‌ بگوید: «اه! چه جالب!» یا کنجکاو شود که «چطوری این کار رو بکنم؟» و متن شما را تا پایان ادامه دهد.

در پاراگراف اول نشان دهید که قرار نیست وقت مخاطب‌تان را تلف کنید. قرار است واقعاً مشکلی از مشکلاتش را حل کنید و قرار است منفعت مشخص و ارزشمندی به او بدهید. او باید بفهمد که از متن شما نهایتا چه چیزی دستگیرش خواهد شد.

متن شما به شرطی تا پایان خوانده می‌شود که:

  • مطلب‌تان برایش مفید و جالب باشد، حتی اگر نخواهد مطلب شما را بخرد.
  • مطلب‌تان باید تازگی داشته باشد. مطالب تکراری خوانده نمی‌شوند.
  • ساختار مطلب‌تان ساده و قابل فهم باشد.

قبل از نوشتن مطلب‌تان، از گوگل استفاده کنید: مطلبی علاقه مخاطب شما را جلب می‌کند که تازه باشد. قبل از نوشتن مطلب‌تان، یک سرچ ساده در گوگل بکنید و ببینید دیگران درباره همین موضوع چه حرف‌هایی زده‌اند. آیا شما حرف جدیدی برای گفتن دارید؟


قدم سوم: میل مخاطب به آنچه شما معرفی‌اش می‌کنید

اگر دو قدم قبلی را درست طی کرده باشید. یعنی هم توانسته باشید با تیتر خوب، مخاطبتان را به کلیک کردن تشویق کنید. و پاراگراف اول هم باعث ایجاد علاقه مخاطب شما و احتمالاً کنجکاوی‌اش درباره محتوای شما شده، حالا به میانه متن شما رسیده‌ایم. یک نقطه خیلی خاص هست که می‌توانید به آن برسید؛ اینکه مخاطبتان بگوید: «چه خوبه! من این رو می‌خوام!»

درباره چه چیزی صحبت می‌کنید؟ درباره شیوه تهیه یک غذای جنوبی با استفاده از یک چاشنی خاص؟ باید کارتان آن قدر خوب و خوشمزه و دوست‌داشتنی باشد که مخاطبتان موقع خواندن متن یا دیدن فیلم آموزشی شما، بگوید: «این چاشنیه عجب شاهکاره! چه کرد با اون گوشت قرمز! من این رو می‌خوام». متنی نوشته بودید درباره طرز بافتن یک جوراب نوزادی با تکنیک قلاب‌بافی؟ اواخر متن‌تان باید مخاطبتان در دلش بگوید: «آخ! چه ناز شد. من این رو می‌خوام!». یا شاید دارید درباره دو تکنیک خشک کردن میوه صحبت می‌کنید که نمی‌گذارد میوه خشک‌شده سیاه شود؟ مخاطبتان باید بگوید: «پسرم می‌میره برای همچه تنقلاتی!». یا شاید درباره ساخت یک مدل زیورآلات دستی صحبت می‌کنید. اواخر متن‌تان باید همه مخاطبان آقا بگویند: «هوم…! سالگرد ازدواجمان کی بود؟»

آیا محتواهایی که تا امروز تولید کرده‌اید در به وجود آمدن این میل و خواستن،‌ موفق بوده‌اند؟ خودتان آخرین باری که با خواندن یک متن یا دیدن یک فیلم یا یک عکس اینستاگرامی به این نتیجه رسیدید که چیزی را می‌خواهید، کی بود؟ برگردید و ببینید چرا آن اتفاق برای شما افتاده است.

قدم چهارم: دعوت از مخاطب برای خرید محصول شما

مهم‌ترین چیزی که محتوا را در خدمت فروش قرار می‌دهد و آن را از یک محتوای مفید معمولی جدا می‌کند، دعوت پایان متن است. در انتهای متن‌تان حتماً از مخاطب‌تان برای خرید محصولتان دعوت کنید. این دعوت خیلی ساده است. حتی جمله‌ای شبیه این: «ظروف میناکاری را از غرفه مینا سفارش دهید».

در واقع، اگر محتوای خوبی تولید کرده باشید و همه مراحل بالا را به درستی طی کرده باشید، مخاطب شما باید علاقه‌مند به خرید محصول شما باشد. برای همین، اگر از او دعوت به خرید محصول‌تان کنید، احتمال خیلی زیاد، دعوت شما را قبول می‌کند و محصول شما را سفارش می‌دهد.

البته متن شما می‌تواند به دعوت‌های دیگری هم ختم شود:

  • دعوت به دنبال کردن شما در باسلام
  • دعوت به دنبال کردن شما در شبکه‌های اجتماعی
  • دعوت به ارسال مطلب شما برای دیگران
  • دعوت به درج نظر

ویژگی‌های مهم دعوت پایان متن

  • صریح و واضح باشد
  • انجام دادنش ساده باشد
  • در راستای محتوای بالا باشد



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
3 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
gelimfarsh
gelimfarsh
4 سال قبل

خوب بود موفق باشید

تبدیل عکس به تابلو فرش
تبدیل عکس به تابلو فرش
4 سال قبل

سلام سایت بسیار جامعی دارین. ممنونم از مطالب خوب سایت

سیده زینب میرفیضی
سیده زینب میرفیضی
پاسخ به  تبدیل عکس به تابلو فرش
4 سال قبل

سلام دوست عزیز
خوشحالیم که مطالب برای شما مفید هستند

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x