چگونه مشتری را وفادار غرفه و محصول کنیم؟


5,181

مشتری وفادار کسی است که خریدش را از غرفه شما تکرار کند و برای حداقل مدت طولانی مشتری شما بماند. به نظرتان چه دلیلی یا دلایلی می‌تواند خریداران را وفادار کند؟ آیا همیشه قیمت و تخفیف مهم است یا چیزهای دیگری هم هست؟ 

آیا خودتان هنگام خرید در بیشتر موارد تنها به قیمت محصول نگاه می‌کنید؟ اگر فقط به قیمت فکر می‌کنید حتماً حرف‌های من را بشنوید و اگر غرفه‌دار باسلام هستی آنها را امتحان کن. امتحانش ضرر ندارد!

روش وفادار کردن مشتری و افزایش فروش

چه کار کنیم که مشتری باسلام، ما را فراموش نکند که هیچ، بلکه همیشه از ما خرید کند! خب، راه‌ها و روش‌های مختلف و متنوعی وجود دارد اما من در اینجا مواردی را خواهم گفت که مستقیاً به خود خرید و دیدار مجازی میان شما و مشتری مربوط است.

بنابراین غیر از این یادداشت بقیه مطالب من و مجله باسلام را بخوانید و جزو خواننده‌های وفادار ما شوید. شاید توی دلتان بگویید «داره از آب گل‌آلود ماهی می‌گیره»، خب، چه اشکالی دارد؟ خود این شوخ‌طبعی و استفاده از فضای رابطه، یکی از روش‌های جذب آدم‌ها و اعتمادسازی است. این فوت گوزه‌گری را هم جدا از روش‌ها تقدیم شما!

1- خودتان را خوب معرفی کنید

در طرز تهیه مشتری وفادار، مواد اولیه خیلی خیلی مهم است و شما حتی قبل از محصول، جزو مواد اولیه هستید! مشتری نمی‌داند و از کجا باید بداند شما چه آدمی هستید، چه سابقه‌ای دارید، چه دانش و مدرک و مهارتی دارید، آیا فقط فروشنده‌اید یا سازنده هم هستید و کلی چیزهای دیگر.

در باسلام که واسطه میان خریداران و فروشندگان است نه یک فروشگاه اینترنتی، فضاها و فرصت‌های خیلی خوبی برای معرفی غرفه‌دار و نیز غرفه و محصول از طریق متن، تصویر و ویدیو وجود دارد. اگر میزکار غرفه‌داری را باز کنید همه این امکانات در اختیار شماست و فقط شما باید درست و کامل استفاده کنید.

2- مشتری را درست بشناسید

آیا شما محصول را برای خودتان آماده و عرضه می‌کنید؟ این سؤال مسخره را پرسیدم تا کمی فکر کنید که محصولتان را می‌خواهید به چه کسانی بفروشید؟ این طوری بپرسم: مشتری محصول شما چه افرادی هستند؟

جواب این سؤال خیلی مهم است! اگر مشتری‌های محصول را خوب بشناید در معرفی خود و محصول، آن چیزهایی را خواهید گفت که آنها لازم یا علاقه دارند بداند. همچنین غرفه و محصول را طوری آماده و عرضه می‌کنید که خوشایند مشتری واقعی باشد و نیاز یا خواسته‌اش را برآروده کند.

ویژگی‌های مشتری‌ها را از میان تجربه خرید و ستاره‌ و امتیازی که به محصول می‌دهند، حرف‌هایشان در گفتگو و هر جایی که اثری از آنان وجود دارد پیدا و بررسی کنید. دسته‌بندی مشتریان با کمک اپ غرفه من به کسب‌وکارتان کمک می‌کند.

مشتری محصول شما چه افرادی هستند؟ جواب این سؤال خیلی مهم است! اگر مشتری‌های محصول را خوب بشناید در معرفی خود و محصول، آن چیزهایی را خواهید گفت که آنها لازم یا علاقه دارند بداند.

3- محصول را دقیق معرفی کنید

بعد از شما و مشتری دیگر نوبت محصول است. در این سه‌گانه خرید و فروش، محصول هدف اصلی است و باید کامل و دقیق معرفی شود. برای شناساندن محصول از همه ابزارهای محتوایی (متن، صوت، تصویر، فیلم و…) استفاده کنید ولی معرفی محصول را با نگاه خودتان که به به چه محصولی دارم بیان نکنید بلکه به ماهیت و کاربردی که برای مشتری و در واقع مصرف‌کننده دارد اشاره کند؛ یعنی محصول شما چه دردی را از خریدار کم یا چه شوقی در او ایجاد می‌کند.

گفتم «مصرف‌کننده» و روی آن تأکید دارم، چون خریداران و مشتریان همیشه مصرف‌کنندگان اصلی نیستند، بلکه گاهی واسطه خرید هستند. روشن‌ترین مثالش، خرید به نیت کادو و هدیه یا برای رفع نیاز یکی از اعضای خانواده است. پس اگر کسی که واسطه خرید است بفهمد که این محصول برای مصرف‌کننده چه قدر مفید و لازم است چرا آن را از شما نخرد و دوباره سراغش نیاید؟

بنابراین در بعضی معاملات پای شخص ثالث هم در میان است و شما هر معامله را مربع فرض کنید نه مثلث: چهارگانه محصول، غرفه‌دار (فرووشنده)، خریدار (مشتری)، مصرف‌کننده. اگر بخواهم به فروش عمده یا تفاوت غرفه‌دار تولیدکننده و غرفه‌دار واسطه فروش و… بپردازم هندسه معامله چند ضلعی می‌شود که فعلاً کاری به آن نداریم.

این را هم فراموش نکنید که فقط از محصول تعریف نکنید بلکه واقعاً محصول باکیفیت و ارزشمند را ارسال کنید. همچنین با قفسه‌بندی و انتخاب درست نام محصول، به یافتن آنها توسط مشتری کمک کنید.

برای شناساندن محصول از همه ابزارهای محتوایی (متن، صوت، تصویر، فیلم و…) استفاده کنید.

4- به شخصیت غرفه و محصول اهمیت دهید

در هر خرید و فروشی، میان دو طرف معامله یک مشاهده و درکی رخ می‌دهد. مشتری یا مخاطب باسلام، غرفه یا محصول را می‌بیند و از آنچه مشاهده می‌کند (صفحه‌های غرفه و محصول) در کسری از ثانیه (و غالباً در سه ثانیه در فروش آنلاین) به درکی از آن می‌رسد و تصمیم می‌گیرد بیشتر بماند یا برود.‌

بنابراین به شکل و ظاهر غرفه و محصول خیلی توجه و دقت کنید؛ از اسم و عنوان محصول و غرفه گرفته تا همه آن چیزی که در اختیار شماست تا ایجاد کنید یا تغییر دهد. توضیح بیشتری نیاز نیست، از همه امکانات مدیریت غرفه با رعایت قوانین و شرایط استفاده کنید و شخصیتی از غرفه، غرفه‌دار و محصول نمایش دهید که مشتری‌ها زیاد و البته ماندگار شوند.

اگر از استوری  باسلام استفاده می‌کنید دقت کنید که چه کلاس و پرستیژی برای خودتان می‌سازید و چه افرادی را از دست می‌دهید یا چه مشتریانی پیدا می‌کنید. همچنین تأیید سریع سفارش، خوش‌قولی و ارسال به موقع، بسته‌بندی مناسب و زیبای محصول نشان‌دهنده شخصیت شما و محصولتان است.

بسته‌بندی مناسب و زیبای محصول نشان‌دهنده شخصیت شما و محصولتان است.

5- با گفتگو، رابطه و خرید را حفظ کنید

بعد از مشاهده غرفه و محصول، گفتگو می‌تواند آغازگر یک رابطه بادوام و خرید مستدام باشد. در باسلام فرصت ارتباط با مشتری از طریق گفتگو (یا همان چت آنلاین) برقرار است و این یکی از مزیت‌های مهم باسلام هست که خودش را به بازار واقعی نزدیک‌تر کرده است. 

در بازار مسقف، پاساژها و مجموعه‌های تجاری و حتی یک فروشگاه مستقل، گفتگو و چانه‌زنی بهترین پل ارتباطی میان مشتری و فروشنده است و این امکان در باسلام به خوبی مهیاست. مشتری می‌تواند قبل از خرید یا پس از آن با شما غرفه‌دار وارد گفتگو و پرس‌وجو شود و حتی اگر خودش این کار را نکرد، پس از خرید و ثبت سفارش، غرفه‌دار خودش می‌تواند سلام و گفتگو را شروع کند.

در این قسمت به چانه‌زنی و قیمت محصول اشاره کردم تا دلخور نشوید که به قیمت محصول هیچ اهمیتی نداد!

فکر نکنم شما به اثر عجیب آغاز و ادامه گفتگوی محترمانه و مفید برای ایجاد رابطه یا فروش محصول، بی‌اعتقاد باشید! پس چرا زبان‌درازی کنم، خودتان این قدر فهم و شعور دارید که بدانید که گفتگوی سالم و تجاری چی هست و چگونه انجام می‌شود! فقط پیام هیچ کسی را بی‌پاسخ نگذارید یا معطلش نکنید و پس از هر ثبت سفارشی، خودتان گفتگو را شروع کنید!

بعد از مشاهده غرفه و محصول، گفتگو می‌تواند آغازگر یک رابطه بادوام و خرید مستدام باشد.

6- صبور و امیدوار باشید

سود و برکت در حرکت است و امید. برای آن‌که فروشنده ماهری شوید و مشتریان وفادار زیادی پیدا کنید، صبور باشید و با علاقه ادامه دهید. در باسلام، خیلی به حاشیه‌ها مثل مشکلات برنامه فکر نکنید و روی فروش و کسب درآمد تمرکز کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

در باسلام، بازارگردی کنید و صفحه غرفه‌ها و محصولات را ببینید، معرفی محصول یا دیدگاه مشتریان و… را بخوانید، مخصوصاً مواردی که با فعالیت شما یکسان یا مشابه است. همچنین فقط به فکر رقابت نباشید و حرص و جوش نخورید. دیگرانی که جلوتر هستند یا زودتر شروع یا هوشمندانه‌تر عمل کرده‌اند. از فرصت‌ها و امکانات جدید و قدیم باسلام مثل استوری، پیام غرفه‌دار و آگهی کمک بگیرید.

حرف برای گفتن زیاد است اما همه را نمی‌شود اینجا گفت. در دل این شش مورد، به خیلی چیزهای دیگر هم اشاره کردم. آخرین نکته اینکه مدیریت غرفه را خودتان به بهترین وجه انجام دهید یا اگر به شخص دیگری مثل کارمند یا فرزند می‌سپارید، نظارت هم داشته باشید.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
9 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین صدخروی پوشاک ارزانسرای مهسا
حسین صدخروی پوشاک ارزانسرای مهسا
11 ماه قبل

برای فروشنده و مغازه دار و غرفه دارهایی ک اینترنتی میفروشن کارمزد مناسب است ولی برای ما ک تولید کننده هستیم و ب قیمت تولیدی و سود کم ب هموطنانمون ارائه میکنیم تا دراین اوضاع اقتصادی نامناسب کشور خدمتی ب هموطنان مون کرده باشیم کارمزد باسلام بالاست

مهدی رنجبر
مهدی رنجبر
11 ماه قبل

کارمزد بالا توان رقابت رو از ما که اجناسمون کم قیمت هست گرفته لطفا بیشتر به این نکته توجه کنید و کارمز کالاهای با قیمت کم رو بیارید پایین

سید سروش امیری
سید سروش امیری
11 ماه قبل

سلام
یک سری از دوستان از کارمزد با سلام گلایه مند هستند
پیشنهاد میکنم حتما درصد کارمزد بازارگاه های دیگه رو ببینند
سقف کارمزد ۱۰۰/۰۰۰ تومان واقعا به نفع فروشنده ست

حسین
حسین
11 ماه قبل

سلام عالی بود موفق باشید.

...
11 ماه قبل

شما که میفرمایید سقف کارمزد ۱۰۰هزارتومان
مینی کالا کارمزد ۱درصد داره
لطفا کارمزد باسلام رو کمی کاهش بدید

آریایی
آریایی
11 ماه قبل

شما کارمزد کم کنید مطمئن باشید هم فروش ما بیشتر میشه هم رضایت خریدار هم قیمت محصولات کمتر میشه

م
م
پاسخ به  (میم زندگی)
11 ماه قبل

سلام وقت شما بخیر بنظر من این موضوع و این سقف برای غرفه های خوب و مناسب هست که کلا قیمت محصولاتشون بالا هست نه برای غرفه های خرده فروش

9
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x