چگونه از گلیم در دکوراسیون منزل استفاده کنیم؟


1,990

designing-home-with-gelim

شاید باورمان نشود که استفاده از گلیم، این هنر خاورمیانه و شمال آفریقا، چطور در دل طراحی خانه‌های مدرن جا باز کرده. یکنواختی و خلوتی که ارمغان شرق آسیا برای طراحی خانه بوده است، گویی در سالهای اخیر مکمل خود را در هنر خاورمیانه پیدا کرده است. استفاده از عناصر شلوغ و پر از حیات و سرزندگی که در هنرهای سنتی این منطقه است به خوبی می‌تواند یکنواختی و ملال شرق آسیایی خانه‌هامان را برطرف کند.

استفاده از گلیم در پذیرایی

غالباً دیوار خانه‌های ما با رنگ‌های روشن (سفید، کرم، استخوانی) رنگ‌آمیزی شده‌اند. حال اگر مبلمانی با رنگ‌های پخته (رنگ‌هایی با غلظت خاکستری زیاد مثل قهوه‌ای سوخته، سرمه‌ای و خاکستری) داشته باشیم، استفاده از گلیم با طرح‌های درخشان و رنگ‌های اشباع می‌تواند فضای پذیرایی را شاد و گرم کند.

حتی اگر در مبل‌مانتان رنگ‌های روشن ولی سرد زیاد به کار رفته است، بهتر است از گلیم با رنگ‌های گرم استفاده کنید، اما از رنگ‌های اشباع دوری کنید. اگر رنگ گلیم پخته باشد در طولانی مدت حس آرام‌بخشی خانه را از بین نخواهد برد.

استفاده از کف‌پوش گلیم، به ویژه گلیم‌های کهنه و جاخورده، خانه‌هایی با کف سرامیک و پارکت براق را گرم‌تر نشان می‌دهد. ترکیب گلیم با دکوراسون چوبی که دیگر محشری از «آرامش در تنهایی» رقم می‌زند.

لزومی ندارد گلیم را در همان شکل سنتی به کار بگیریم. کوسن‌ مبل‌ها یا روکش خود مبل می‌تواند از  گلیم باشد. استفاده از گلیم به عنوان تابلو و رومیزی هم زیبایی خاصی به خانه می‌دهد.

اتاق خواب

آنچه در اتاق خواب مهم است حس آرامش و گرما است. رنگ‌آمیزی سرد دیوارها (سفید، آبی) می‌تواند آرامش را به همراه داشته باشد، اما افزودن یک گلیم با رنگهای پخته می‌تواند در عین حفظ آرامش اتاق خواب، به آن گرما ببخشد. در اصل، انتخاب رنگ‌بندی خانه به سلیقه شخصی مرتبط است، اما برای حفظ نکته بالا پیشنهاد می‌کنم از رنگهای درخشان در اتاق خواب استفاده نکنید.

آشپزخانه

معمولا در روانشناسی رنگ، برای مکان‌هایی که حضور در آنها دائمی نیست و باید شور و انرژی خاصی داشته باشند، رنگهای گرم را پیشنهاد می‌کنند. اگر این شانس را دارید که آشپزخانه‌تان به اندازه یک کفپوش جا داشته باشد، گلیمی با رنگ‌های درخشان و گرم می‌تواند انتخابی وسوسه‌کننده باشد.

اقتباس مدرن

شاید استفاده از فرشهای سنتی توی کت بسیاری از ما مدرن‌پسندان نرود. خب اشکالی ندارد. استفاده از عناصر شرقی در طراحی داخلی، چنان رو به افزایش است که شرکتهای تجاری را وادار کرده محصولاتی با درونمایه شرقی تولید کنند. محصولاتی که در نگاه نخست متوجه اقتباس شرقی آن خواهیم شد، اما چنان هوشنمدانه طراحی شده‌اند که حس مدرن‌پسندی ما را نیز اغنا می‌کنند. استفاده از این محصولات می‌تواند پیوندی روزآمد بین خانه ما و گذشته فرهنگی‌مان ایجاد کند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x