میوه‌ها را مفت نفروشیم!


1,542

dont-sell-fruits-cheap

 

 

در یکی از یادداشت‌های باسلام، درباره حذف دلال‌ها صحبت کردیم و تجربه‌ای موفق از ایجاد ارزش‌افزوده برای یک محصول کشاورزی را به بررسی گذاشتیم. اگر بخواهیم این تجربه و راه‌حل پیشنهادی‌اش را در یک خط خلاصه کنیم به این نکته خواهیم رسید:

راز ایجاد ارزش‌افزوده مناسب برای محصولات کشاورزی و تولیدی، رها نکردن محصول است.

برای ایجاد ارزش‌افزوده، بهترین راه‌حل، رساندن محصول به جای درست خود در چرخه عرضه و تقاضاست؛ یعنی جایی در دسترس مصرف‌کننده. اگر مصرف‌کننده و تولیدکننده، بی‌واسطه یا با واسطه کمتری به هم برسند، هر دو طرف منفعت خواهند برد.

تولیدکننده‌ها در راه عرضه مستقیم محصولات با مشکلات گوناگونی دست‌به‌گریبان می‌شوند. عدم کشش بازار، ریسک زیاد نگه‌داری محصول، کوچکی کسب و کار  و نداشتن مزیت رقابتی می‌توانند موجب تأخیر در فروش محصول شوند. به هر حال در مواقعی کشاورز یا باغدار نتواند محصول خود را به موقع به مشتری برساند. این‌جاست که جای خالی صنایع تبدیلی و فرآوری خودنمایی می‌کند.

 

میوه‌ها را خشک بفروشید!

فرض کنید میوه‌های شما به دلیل گرما و فرصت کم برداشت و انتقال به چرخه مصرف، در معرض افت قیمت یا حتی فساد قرار دارد. حال، چه کار می‌کنید تا زحمت یک‌ساله خود را نجات دهید؟

اولین و پیش‌پاافتاده‌ترین راه، فروش محصول به دلال است. شما می‌توانید همان میوه‌ای را که دیروز ۲۷۰۰ تومان قیمت داشت امروز هزار تومان یا کمتر بفروشید؛ بالاخره بهتر از هیچ است. اما راه‌هایی غیر از تسلیم شدن به دلال‌ها وجود دارد. شما حتی می‌توانید میوه‌تان را بیش از ۲۷۰۰ تومان بفروشید.

یکی از بهترین پیشنهادها، خشک کردن میوه‌هاست. با این کار میوه‌تان را به صورت برگه‌ یا چیپس میوه می‌فروشید. این یعنی سه برابرِ سود فروش میوه به دلال نصیبتان خواهد شد. البته فرایند تولید و فروش محصول، بسته به توانایی شما در بازاریابی محصول، بین دو تا شش ماه زمان می‌برد. در این شرایط، درست است شما زمان زیاد‌تری را صرف رساندن محصول خود به خریدار می‌کنید ولی در ازای آن ارزش‌افزوده چند برابری نصیب شما خواهد شد.

 

چه طور این ‌همه میوه را خشک کنیم؟

اگر شما تجربه باغداری داشته باشید، حتماً تجربه خشک کردن میوه را هم دارید. اما خُب! این کار آن ‌هم در حجم دو تن، هم وهم‌آور است، هم سخت. پس بهتر است بی‌گدار به آب نزنید و قبل از این ‌که تصمیم بگیرید میوه‌ها را به دلال نفروشید، ادامه این یادداشت را بخوانید.

  • یک راه برای شما این است که به یک کارخانه‌ تولید خشکبار بروید. آنها میوه‌های شما را تحویل می‌گیرند و به صورت دستمزدی، میوه‌های را خشک کرده و بی دردسر تحویلتان دهد. برای پیدا کردن چنین کارخانه‌ای می‌توانید سری به اینترنت بزنید. همچنین می‌توانید از اداره صنعت، معدن و تجارت شهر خود جویا شوید.

فرض می‌کنیم شما دو تن میوه چیده‌شده دارید و زمان زیادی برای خشک کردن آن ندارید. با این وصف، روش سنتی به شما پیشنهاد نمی‌شود. در روش سنتی، شما به مقدار زیادی طَبق برای و حداقل دو روز ماندن میوه‌ها مقابل آفتاب نیاز دارید. این کار با احتساب دو تن میوه، حدود هزار متر مساحت نیز می‌طلبد.

  • بهترین راه تولید میوه خشک در این حجم، استفاده از خشک‌کن نیمه‌صنعتی است. می‌توانید شخصاً یا با مشارکت چند نفر دیگر، یک دستگاه خشک‌کن میوه نیمه‌صنعتی تهیه کنید. هزینه دستگاه بعد از حداکثر دو سال به جیب شما باز خواهد گشت. بهتر است دستگاه را با سه نفر دیگر شریک شوید. با یک دستگاه خشک‌کن کابینتی قادرید هر ۶ ساعت ۲۵۰ کیلو میوه خشک کنید و این یعنی هر روز حدود یک تن میوه خشک.

خُب، با این پیشنهاد، شما برای خشک کردن میوه‌ها مشکل زمان ندارید و میوه‌های شما به موقع به برگه تبدیل می‌شود و بعد از این‌ مرحله، دیگر نگران فاسد شدن محصول نخواهید بود. آن ‌وقت می‌توانید خستگی چند روز کار را از تن به در کنید و برای فروش محصول جدیدتان برنامه‌ریزی کنید.

Dried Fruits

 

بهتر است برویم سر حساب و کتاب

بهتر است قبل از انجام این ‌همه کار و زحمت، یک حساب سرانگشتی داشته باشیم تا ببینیم اصلاً مقرون به صرفه‌ است یا نه! قیمت هر کیلو زردآلوی درجه دو یا سه در بازار سال ۱۳۹۴ بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است. از هر 5 کیلو، 1 کیلو برگه‌ زردآلو به دست می‌آید. با تبدیل ۲ تن زردآلو، شما حداقل ۴۰۰ کیلو برگه دارید. علاوه بر برگه، حداقل ۵۰ کیلو هسته‌ زردآلو خواهید داشت. خُب، قیمت برگه‌ زردآلو را ۲۰ هزار تومان و قیمت هسته آن را حداقل ۱۵ هزار تومان محاسبه کنید. 8 هزار تومان بابت برگه و ۷۵۰ هزار تومان هم بابت هسته! خیلی هم بد نیست؛ نه؟ سهم شما از خرید دستگاه خشک کن ۵ میلیون تومان شد. شما در پایان این طرح با کسر هزینه‌های احتمالی، علاوه بر آن ‌که مالک یک‌چهارم از دستگاه خشک‌کن هستید، حداقل 3 میلیون تومان پول دارید.

تازه پیشنهاد دیگری هم برای شما داریم. دستگاه شما توان درآمدزایی بالایی دارد. بسیاری از باغداران روستاهای اطراف، مشتری دستگاه‌ خشک‌کن شما خواهند بود. این‌ طور نیست؟ این یعنی کسب درآمد از خشک کردن میوه.

 

 

[button link=”http://basalam.ir/new/search?q=%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87+%D8%AE%D8%B4%DA%A9&sort=5″ align=”center” target=”_blank”]انواع میوه خشک را آنلاین از باسلام خرید کنید[/button]

 

 

[نویسنده: علی‌رضا فرهادی]


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x