پذیرایی متفاوت در نوروز با شیرینی‌های محلی


3,059

شیرین‌ی عید

دید و بازدیدهای نوروزی با همه تنوعی که در آداب و رسومش دارد، یک بخش تکراری هم دارد که همان پذیرایی‌اش است. شیرینی‌های پذیرایی عید در خیلی از شهرهای کشور شبیه هم است. انگار تبدیل شده است به یک استاندارد نوروزی مثل سفره هفت سین؛ جوری که گاهی در دید و بازدیدهای فقط یک روز از عید نوروز، چندین و چند بار با شیرینی نخودچی و نارگیلی و لطیفه و مربایی پذیرایی شده‌ایم. یعنی هر جا رفته‌ایم مهمانی همین چند مدل شیرینی را جلومان گرفته‌اند و احتمالاً خودمان هم با همین شیرینی‌ها از مهمان‌های‌مان پذیرایی کرده‌ایم.

یک پذیرایی متفاوت

اگر از این کلیشه پذیرایی خسته شده‌اید یا دلتان می‌خواهد مهمان‌های نوروزی در خانه شما یک طعم متفاوت را تجربه کنند، این مطلب را بخوانید. در این یادداشت شیرینی‌های محلی چند شهر مختلف کشور را انتخاب کرده‌ام که جایگزین خوشمزه شیرینی نخودچی و خانواده نوروزی آن باشد.

آذربایجان و یک عالمه شیرینی خوشمزه

اولین پیشنهادم شیرینی‌های رنگارنگ آذربایجان است که آقای لطفی توی غرفه سلامت‌سرا گذاشته‌اند. خودش یک قنادی مفصل است. اینجا لیست شیرینی‌هایشان را ببینید. هم شیرینی‌های سبک که جایگزین نخودچی و نارگیلی و این‌ها باشد در غرفه‌شان پیدا می‌کنید، هم خوشمزه‌جاتی که می‌توانند جایگزین آب‌نبات و شکلات باشند و هم نقل و انواع راحت‌الحلقوم که می‌شود در کنار چای ازشان استفاده کرد.

[bs-show-product id=66253/]

کرمان، شهر کلمپه و کماچ سهن

از آذربایجان بیایید برویم یک سر به کرمان بزنیم. غرفه شیرینی کیان شیرینی‌های خوشگل و خاص کرمان را می‌فروشد. آقای ملاک قطاب، کلمپه، کماچ سهن و چند نوع رنگینک دارد که ویژه کرمان است. کلمپه‌های کیان ظاهر خیلی خوشگلی هم دارند و حسابی نوروزی‌اند. توی باسلام چند غرفه دیگر هم کلمپه و قطاب می‌فروشند که مال شهرهای مختلف هستند. به آن‌ها هم سر بزنید و شیرینی عیدتان را انتخاب کنید.

[bs-show-product id=58287/]

پادرازی قزوین

حالا یک سر برویم قزوین و شیرینی‌های متنوع قزوین را ببینیم. غرفه هیمل، شیرینی‌های نوچانی، برنجی، نان چایی، پادرازی و چند شیرینی دیگر دارد. آقای بابایی برای محصولاتش گواهی سیب سلامت و حلال و ایزو ۹۰۰۱ گرفته است. بسته‌بندی‌های شیرینی‌های هیمل خوب و شکیل است و برای هدیه دادن هم مناسبند.

[bs-show-product id=63162/]

مسقطی، سوغات لارستان

گفتم هدیه، یادم افتاد به شیرینی ویژه لاری که به جای شکلات و در کنار چای هم استفاده می‌شود. غرفه مسقطی سنتی فاخر انواع مسقطی لاری را در بسته‌بندی‌های مختلف ارائه کرده است. از ویژگی‌های مسقطی‌های این غرفه، مسقطی‌های لقمه‌ای است که آن‌ها را قابل پذیرایی راحت کرده است. بسته‌بندی‌های این محصول هم آن‌قدر خوب و شکیل است که بشود به جای گل و شیرینی، موقع دید و بازدید عید با خودمان به خانه اقوام ببریم.

[bs-show-product id=83689/]

حلوا سوهان، شیرینی نوروزی قُمبَوان

حالا که تا اطراف شیراز آمده‌ایم، بیاید برویم نزدیکی‌های اصفهان و غرفه حلوا سوهان فروغی را هم ببینیم. قبل از بررسی محصولات این غرفه بروید و قصه قشنگ کسب و کار خانم فروغی را بخوانید. بعدش حتما شما هم دلتان می‌خواهد این میراث چند ساله شهربانو را بخرید و تست کنید. طعمش ویژه است و حتما برای مهمانان‌تان یک شیرینی جدید و جذاب است.

[bs-show-product id=23121/]

قطاب، باسلوق و کلوچه، ساخت ایران

محصولات غذایی مهپر چند مدل شیرینی محلی رامسر و فومن دارد که به نظر خوشمزه می‌آیند. یکی از آن‌ها قطاب رامسر است. فکر می‌کنم قطاب یکی از شیرینی‌هایی است که در شهرهای مختلف کشور درست می‌شود و از سوغات چند شهر ایران محسوب می‌شود. قطاب یزد و کرمان و تبریز و حالا هم رامسر. باسلوق و کلوچه هم وضعیتی مشابه قطاب دارند. باسلوق و کلوچه را در باسلام سرچ کنید تا تنوع شهرهای تولید کننده‌اش را ببینید.

[bs-show-product id=60680/]

شیرینی‌های ابداعی یک باغدار پسته

اگر دوست دارید شیرینی پذیرایی‌تان دیگر خیلی جدید و نو باشد، غرفه محصولات آجیلی سالیذ چند مدل شکلات پذیرایی دارد که از پسته درست شده‌اند. آقای ارغیانی کشاورز است و خودش پسته تولید می‌کند. حالا با دغدغه تنقلات سالم، با پسته‌ها چند محصول جذاب درست کرده است که به عنوان یک اختراع در شرف ثبت است. خیلی هیجان‌انگیز است که آدم قبل از ثبت اختراع یک محصول مشتری‌اش باشد.

[bs-show-product id=69714/]

گز سنتی تربت حیدریه

و آخرین پیشنهاد من یک شیرینی محلی خراسانی است. غرفه حلوا جوزی بایگ یک شیرینی سنتی است که ویژه تربت حیدریه است. حالا یک غرفه‌دار باسلیقه آمده و این حلوا جوزی را در بسته‌بندی‌های زیبا به باسلام آورده است.

[bs-show-product id=82065/]

تنوع شیرینی‌های باسلام خیلی بیشتر از این‌هاست. اگر شما ترجیح می‌دهید با همان شیرینی‌های مرسوم همیشگی از مهمان‌های‌تان پذیرایی کنید، باز هم می‌توانید از باسلام آن‌ها را تهیه کنید. در بین شیرینی‌های خانگی باسلام یک چرخی بزنید و از بین آن‌ها و قیمت‌های متنوع‌شان، هر چه که بیشتر با سلیقه‌تان جور در می‌آید بخرید و با یک تیر دو نشان بزنید: هم شیرینی عیدتان را تأمین کنید، هم با خریدتان باعث شادی غرفه‌داران باسلام شوید.

فروش عیدانه محصولات بازار باسلام



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x