مزرعه فدک، باغ زیتون نمونه آسیا!


14,843

fadak-olive-a-top-farm-in-asia

مزرعه زندگی

سال‌ها پیش، وقتی دوستان و آشنایان می‌شنیدند که قرار است چه اتفاقی بیفتد، خیلی تعجب می‌کردند. آنها سیداحمد بلندنظر را می‌شناختند و سابقه کشاورزی در خانواده‌اش را هم می‌دانستند. ولی پروژه مزرعه زیتون فدک غیرممکن به نظر می‌رسید.

قرار بود یک زمین سنگلاخ  آبادترین مزرعه زیتون کشور شود. زندگی مهم است یا زنده نگهداشتن؟ آیا می‌شود علاوه بر طولانی کردن مدت عمر، کیفیت آن را هم افزایش داد؟ این دغدغه‌ای بود که ذهن سیداحمد بلندنظر را به خودش مشغول کرد. بیماری‌های گوناگونی از سفره‌ها و غذاهای مردم ناشی می‌شد. باید کاری می‌کرد.

در جست و جوهایش ردپای روغن را از همه پررنگ‌تر می‌بیند و تصمیمش را می‌گیرد. زیتون و روغن زیتون! انتخاب هوشمندانه‌ای است. تنها روغنی که بر پایه باغداری به دست می‌آید. بلندنظر شروع کرد به سفر.

سفرهای او یازده سال طول کشید. به جاهایی از دنیا رفت که بهترین زیتون‌ها را داشتند؛ سوریه، مصر، اسپانیا و… به همراه کلی تحقیق. جاهای مختلفی در سراسر ایران را هم می‌بیند. بالاخره جایی که می‌خواهد را پیدا می‌کند؛ یک بیابان درندشت در کیلومتر ۱۵ جاده قدیم قم ـ کاشان.
آیا این ایده بزرگ موفق می‌شد؟

مزرعه فدک، باغ زیتون نمونه آسیا!

ضرر چهارمیلیاردی در زمستان ۸۶ و مقاوم‌ترین زیتونی که بعد از برف‌ها کشف شد…

هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد مزرعه‌ای به آن آبادی و وسعت در طی یکی دو هفته چنان بلایی سرش بیاید. تقریباً چیزی باقی نماند. بلندنظر موفق شده بود مزرعه‌اش را آباد کند. نه تنها آن را آباد کرده بود، بلکه به مزرعه نمونه آسیا تبدیلش کرده بود. ولی سرما بی‌رحم‌تر و قدرت‌مند از همیشه بود.

به جز نهال‌های توی گلخانه‌ها، بقیه درخت‌ها همه خشک می‌شوند. انگار دیگر کار تمام است. ولی اراده سیداحمد بلندنظر قوی‌تر است. می‌خواهد باز نهال‌های جدید بکارد. در این میان یک چیز عجیب در مزرعه اتفاق افتاده بود. در بین درخت‌های خشک شده، یک درخت زیتون قهرمانانه سالم مانده بود.

می‌شد از کنارش به سادگی عبور کرد و حادثه را اتفاقی دانست. اما تحقیقات شروع می‌شود. جست و جوها بالاخره خبر مهمی دارند. زیتون باقی‌مانده مقاوم‌ترین گونه زیتون در برابر سرماست. اسم این گونه جدید کشف‌شده را می‌گذارند طوبی!

حالا طوبی در کنار گلخانه‌ها، درون گلدانی بزرگ به یادگار آن روزها نگاه داشته می‌شود و برای هرکسی که از مزرعه و باغ دیدن می‌کند کلی خاطره برای تعریف کردن دارد.

چرخه‌ای جالب در خدمت خودکفایی مزرعه

باغ زیتون، باغ پسته، گاوداری، بیست هکتار یونجه‌زار، واحد صنعتی فراوری زیتون، انبار محصولات، دامداری و… تمام قسمت‌ها طوری طراحی شده‌اند که در یک چرخه بی‌نقص کار کنند. تولید نهال زیتون برای باغ انجام می‌شود؛ برای خوراک دام‌ها تفاله زیتون و یونجه‌ها را می‌برند و گاوهای مزرعه علاوه بر شیر و پروار شدن، کود طبیعی باغ و مزرعه را تأمین می‌کنند و…
وقتی وارد مزرعه می‌شوی، در دو طرف بادگیرهای بلندی ساخته شده است. این بادگیرها تهویه هوا برای انبار و واحد فرآوری زیتون را انجام می‌دهند.

مزرعه فدک، باغ زیتون نمونه آسیا!

ماجرای پژوی قدیمی

تقریباً همان اوایل ورودی مزرعه، زیر سایه‌بانی، توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. بعید است مثل و مانندش را دیگر در خیابان‌ها و در حال رفت و آمد ببینی. از حالت ایستادن و رنگ و روی پژو مشخص است که سال‌هاست کسی از آن استفاده نمی‌کند. همه کارکنان مزرعه ماجرایش را به خوبی می‌دانند. این همان ماشین قدیمی‌ست که بلندنظر با آن اولین قدم‌ها را برای آباد کردن این مزرعه برداشته است.

زمانی که با این پژوی قدیمی به اینجا سر می‌زد و کار را شروع کرد، این مزرعه و اطراف آن، بیابانی بیش نبود.
حالا سیداحمد بلندنظر ماشین به‌روزتر و پیشرفته‌تری سوار می‌شود؛ ولی آن ماشین قدیمی را هم نگاه داشته است تا به قول خودش بداند از کجا به کجا رسیده‌؛ تا گذشته‌اش را فراموش نکند، و این گذشته، چراغ راهی برای آینده باشد.

مزرعه فدک، باغ زیتون نمونه آسیا!

مزرعه نمونه آسیا

حالا (1396) این مزرعه، نمونه روشنی از بلندنظری و همت عالی آقای بلندنظر است. مزرعه نمونه آسیا با کلی افتخارات مثل:

  • گواهی‌نامه‌ ثبت اختراع «کانال کود»
  • نشان استاندارد جهانی و اروپایی تولید محصول طبیعی
  • تشکیل «بانک ژنی زیتون» در مزرعه فدک با تأیید انجمن ژنتیک ایران
  • انجام مطالعات علمی بر روی انواع مختلف زیتون؛ ازجمله بررسی‌های مورفولوژیک (مطالعه شکل و ریخت بافت زنده) و سیتولوژیک (مطالعه ساختار و ترکیب کروموزوم)
  • شناسایی بهترین گرده‌افشان برای سی نوع زیتون داخلی و خارجی

مزرعه فدک، باغ زیتون نمونه آسیا!

 


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
6 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی الهیان
علی الهیان
7 ماه قبل

سلام بر شما من قصد ایجاد باغ در سمت مقابل کویر قم را دارم و نیازمند راهنمایی هستم . ممنون

فاطمه سادات موسوی
فاطمه سادات موسوی
مدیر
پاسخ به  علی الهیان
7 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر، فکر میکنم ما نتونیم کمک خاصی بهتون بکنیم. و اینکه دقیقا چه نوع راهنمایی‌ای رو متوجه نشدم.

حیدری
حیدری
1 سال قبل

این مزرعه در قسمتی از کشور که آب وهوای گرم و خشکی دارد ، توصیف بهشت و جهنم است و دیدن کردن از آن در فصل بهار فوق العاده است البته می بایست به این نکته اشاره نمود که ورود و خروج در این بخش پهناور بدون هیچ گونه هزینه ای صورت می گیرد و می توان خاطره های خوشی را در آن ثبت کرد . خدا اموات خیرینی مانند جناب آقای بلند نظر رابیامرزد که این چنین امکاناتی را برای ندار هایی همانند بنده فراهم می نماید .

دکتر رسول نوروزی
دکتر رسول نوروزی
2 سال قبل

من به سید احمد اقا افتخار میکنم ارزو میکنم منم یک سید احمد باشم . وبتونم حرکت موفقی بر اساس تجربه ارزشمند اسید احمد اقا داشته باشم

دکتر رسول نوروزب
دکتر رسول نوروزب
2 سال قبل

من به سید احمد اقا افتخار میکنم مارزو میکنم منم یک سید احمد باشم .مبتونم حرکت موفقی بر اساس تجربه ارزشمند اسید احمد اقا داشته باشم

سیامک خزاعی
سیامک خزاعی
4 سال قبل

امکانش هست شماره تماس ارسال کنید؟

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x