نکات ایمنی؛ به وقت وقوع سیل!


2,247

سیل

سیل هم مثل زلزله، برای مؤمنان وسیله‌ آزمایش است؛ چه خودشان سیل‌زده باشند و چه شاهد درد و رنج هموطنان سیل‌زده‌شان باشند. پس چه بهتر که در هنگام وقوعش صبور باشیم و درست و آگاهانه عمل کنیم تا از این آزمون الهی سربلند بیرون بیاییم.در این مطلب ما برای شما چندین نکته جدی که در هنگام و بعد از وقوع سیل باید چه کار کنیم؟ که شاید سوال خیلی ها باشد می پردازیم.

توصیه‌های ایمنی هنگام سیلاب

قبل از وقوع سیل و نیز بعد از آن توصیه‌های ایمنی وجود دارد که رعایت آن به سلامتی ما و دیگران کمک می‌کند.

وقتی سیل در راه است!

وقتی اعلام می‌شود که سیلی در راه است ولی هنوز وارد خیابان و خانه و کاشانه‌مان نشده، پیش از هر چیز بهتر است چند نکته را در نظر بگیریم:

  • حفظ خونسردی و توجه به هشدارها

خونسردی‌مان را حفظ کنیم و گوش‌به‌زنگِ هشدارها و اعلام‌های هواشناسی و نیروهای امدادی باشیم.

  • عمل به توصیه‌های نیروهای امدادی

به توصیه‌های نیروهای امدادی توجه کرده و طبق آن عمل کنیم:

اگر گفتند در خانه‌هایتان بمانید، در خانه‌هایمان بمانیم و به خاطر کنجکاوی، سر و گوش آب دادن و به قصد سلفی‌ گرفتن با آب خروشان، نقش یک شهروند حرف‌گوش‌نکن را بازی نکنیم! که در این‌صورت، اول از همه جان خودمان را به خطر انداخته‌ایم و در مرتبه بعدی، اسباب دردسر همان نیروهای امدادی خواهیم شد.

البته ممکن است نیروهای امدادی اعلام کنند به دلیل ورود سیل به درون شهر، خانه‌ها را تخلیه کنید و به مکان‌های امنی که اعلام می‌شود پناه ببرید. در این صورت هم عقل حکم می‌کند در خانه ننشینیم و منتظر شناور شدن در آب نمانیم. با سیل خروشانی که یک‌تنه شهرها و روستاها را حریف است که نمی‌توان کشتی گرفت. در آن وضعیت، بهترین گزینه ترک محل است. پس ما هم هر چه سریع‌تر خانه و محل کارمان را به قصد مکان امنی که اعلام شده، ترک کنیم.

  • بستن شیر اصلی گاز و زدن کنتور برق

در هنگام وقوع سیل و پیش از ترک خانه و محل کار، اگر وقت هست و هنوز سیل نیامده، بهتر است قبل از رفتن شیر اصلی گاز ورودی به خانه را ببندیم و فیوز برق را هم بزنیم. ضمن این‌که بهتر است همه وسایل برقی را از پریز جدا کنیم تا خطرات احتمالی کاهش پیدا کند.

اگر یادمان باشد بستن شیر اصلی گاز و آب و کنتور برق، در مورد زلزله هم خیلی توصیه می‌شود.

  • برداشتن وسایل ضروری

اگر تا ورود سیل به شهر و روستایمان هنوز فرصت باقی است، پیش از ترک خانه، مقداری وسایل ضروری مثل لباس برای بچه‌ها، پتوی سبک و مقداری نان و کنسرو و آب آشامیدنی همراهمان برداریم. ولی اگر ورود سیل قریب‌الوقوع است فقط به فکر جان خودمان و عزیزان‌مان باشیم؛ بخاطر برداشتن هیچ‌چیزی، فرار از خطر را به تعویق نیندازیم.

  • توجه به همسایه‌ها

همان‌طور که به فکر خودمان هستیم، به فکر همسایه‌های این‌طرفی و آن‌طرفی‌مان هم باشیم. مبادا که حواسشان به هشدارها نبوده باشد و جا بمانند.

توصیه‌های ایمنی هنگام سیلاب

نکات ایمنی بعد از وقوع سیل

  • حفظ آرامش

بعد از وقوع سیل هم نکته اول، حفظ خونسردی و آرامش است. با آرامش بهتر می‌توان تصمیم گرفت و سنجیده‌تر عمل کرد.

  • رعایت بهداشت فردی

آبی که سیل با خودش می‌آورد، بخصوص اگر شهر و روستا را در بر گرفته باشد، خیلی آلوده است. این آب فقط آب باران نیست که پاکیزه باشد. همان‌طور که از ظاهر تیره‌رنگش هم مشخص است با گل و لای ترکیب شده است. ضمن این‌که به گفته کارشناسان بهداشتی، آب سیل با فاضلاب‌های شهری و فضولات جانوری در هم می‌آمیزد و انواع میکروب‌های بیماری‌زا را با خود منتقل می‌کند.

پس اگر لباس یا بدن‌مان با آب سیل تماس پیدا کرد، بهتر است در اولین فرصت، با آب تمیز و صابون شستشو کنیم تا به انواع بیماری‌های پوستی و انگلی مبتلا نشویم. در این زمینه به کودکان و نوزادان بیشتر از همه باید توجه کرد.

[bs-show-product id=72643]

  • عدم مصرف مواد غذایی‌ای که با آب سیل تماس داشته است!

آب سیل با آن همه آلودگی، وقتی در تماس با نان و آب آشامیدنی و مواد غذایی مثل برنج و حبوبات و غیره قرار می‌گیرد، آن‌ها را هم آلوده می‌کند. پس به هیچ‌عنوان حتی اگر خیلی گرسنه باشیم، دست به این خوردنی‌های آلوده‌شده نمی‌زنیم و آب و غذای سالم را از محل‌های ایمن تهیه می‌کنیم.

اگر شهر تخلیه شده باشد، نیروهای امدادی آب و غذای تمیز و سالم در اختیار افراد آسیب‌دیده و سیل‌زده قرار می‌دهند.

  • پیش از اعلام نیروهای امدادی به خانه برنمی‌گردیم

دوری از خانه و بی‌اطلاع ماندن از میزان آسیب‌های وارده، خیلی سخت است؛ ولی بهتر است باز هم صبوری کنیم و حتی اگر سیل شهر و روستایمان را ترک کرده، تا نیروهای امدادی اجازه نداده‌اند به خانه‌هایمان برنگردیم. ممکن است سیل دیگری در راه باشد یا نشت گاز در جایی اتفاق افتاده باشد و یا حتی خطر نشست زمین در خیابانی وجود داشته باشد که اجازه بازگشت نمی‌دهند. پس کمی دیگر صبر کنیم تا ایمن‌تر باشیم.

هنگام وقوع سیل بباید چه کار کنیم ؟

نکات ایمنی بعد از بازگشت به خانه

وقتی از طرف نیروهای امدادی، اجازه بازگشت به خانه‌ها صادر شد، چند نکته را باید در نظر گرفت تا جان‌مان به خطر نیفتد:

  • مراقب اتصالی برق و نشت گاز باشیم

ممکن است سیم‌کشی خانه به دلیل تماس با آب، دچار اتصالی شده باشد، بنابراین بهتر است در روز به خانه برگردیم تا نیاز به استفاده از برق نباشد. ولی اگر به هر دلیلی شب برگشتیم، بهتر است فعلاً تا وضعیت برق خانه را بررسی نکرده‌ایم از چراغ‎‌قوه استفاده کنیم و چراغ‌قوه را هم بیرون از خانه روشن کنیم؛ چون معلوم نیست گاز نشت کرده یا نه؟

[bs-show-product id=83156]

بعد از ورود به خانه، وضعیت لوله‌های گاز، آب و سیم‌کشی را به دقت بررسی کنیم یا اگر خودمان نمی‌توانیم، از یک فرد کاربلد بخواهیم برایمان انجام بدهد.

وسایل الکتریکی خانه مثل تلویزیون، یخچال و لباسشویی را اگر در تماس با آب بوده‌اند، پیش از استفاده بررسی فنی کنیم.

  • مراقب مارها باشیم

اگر آب سیل وارد خانه‌مان شده؛ چه این آب کم بوده و چه زیاد، پیش از استقرار دوباره در خانه، همه‌جای خانه را خوب وارسی کنیم تا خدای‌نکرده، هیچ ماری بخصوص مار افعی همراه با سیل وارد خانه‌مان نشده باشد.

  • مراقب دیوارهای آب‌کشیده باشیم

بعد از سیل، حواسمان به دیوارهای بیرون و داخل خانه باشد. دیوار آب‌کشیده می‌تواند خیلی سست باشد و فرو بریزد. البته این مسئله به جنس مصالح دیوار و مقدار آبی که با آن تماس داشته است ارتباط دارد.

  • وسایل سیلی‌شده را بشوییم

همان‌طور که در هنگام سیل مراقب بهداشت فردی خودمان بودیم، بعد از سیل هم آن‌دسته از وسایل خانه را که با آب سیل در تماس بوده‌اند، خیلی خوب شستشو دهیم.

[bs-show-product id=49593]

  • زندگی ادامه دارد

و در نهایت این‌که: شکرگزار خداوند باشیم بخاطر نعمت زندگی. می‌توانیم با توکل به خودش، همه‌چیز را دوباره شروع کنیم و این‌بار چه‌بسا با همتی بلندتر؛ و موفق‌تر.

کمک به نیازمندان به صورت فرستنده ناشناس


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی محمدی
مهدی محمدی
4 سال قبل

در مورد لوله های اب و بستن شیر اب و موارد احتیاطی لوله کشی هم مطلب بزارید
درسته سیل اومده اما اب شیرین کماکا بسیار با اهمیته

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x