شیره انگور؛ شیرینی روزهای سرد


4,514

شیره انگور

خوشه‌ انگور چشم‌نواز است و توی ظرف میوه که می‌نشیند دلبری می‌کند. انگور در کنار زیبایی میوه‌ای پر خاصیت است، اما فصل انگور که تمام شود برای بهره بردن از خواصش باید سراغِ محصولات فراوری شده آن برویم؛ و چه محصولی بهتر از شیره انگور، یک شیرین‌کننده طبیعی انرژی‌زا که در کنارِ مزه خوب خواص درمانی فراوانی هم دارد.

از هر انگوری شیره می‌گیرند؟

نزدیک به ۱۰۰ نوع انگور در ایران کشت می‌شود! به نظر شما از هر صد نوع انگور برای گرفتن شیره استفاده می‌شود؟ خیر! این‌طور نیست؛ تولیدکنندگان برای گرفتن شیره به سراغ انگورهای خاصی می‌روند. درواقع انگورهایی که درشت و خیلی شیرین هستند به درد شیره‌گرفتن می‌خورند. بعضی معتقند «گاش انگور» در گیلان، «دیوانگور» در مازندران، «انگور فرنگی» در استان مرکزی، «انگور عسگری» در اردبیل و اطراف تبریز و «انگور فخری و گزنه‌ای» در همدان کمتر به صورت عادی مصرف می‌شوند و دلیل تولید آن‌ها، گرفتن شیره از این نوع انگورهاست.

یک شیرین‌کننده طبیعی

شیره انگور خوشمزه است، ذایقه‌های مختلف مزه آن را می‌پسندند؛ اگر طبیعی باشد شیرینی به اندازه دارد و خوردنش اذیت کننده نیست، می‌توانید از آن برای یک صبحانه مقوی یا برای شیرین‌ کردن کیک استفاده کنید؛ یا آن را با سرشیر و شیر مخلوط کنید و یک میان وعده حسابی برای خانواده تدارک ببنید یا از آن در فرنی و شیربرنج و حلوا استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید شیره انگور در کنار خواصی که در ادامه گفته می‌شود کالری زیادی دارد و بسیار انرژی‌زاست.

جشنواره انگور در روستای درسجین ابهر
جشنواره انگور در روستای دَرسَجین ابهر

خواص شیره انگور

از ویتامین آ تا فسفر و کلسیم

شیره انگور طبع گرم و تر دارد؛ به خاطر همین بیشتر در فصول سرد سال مانند زمستان استفاده می‌شود. شیره انگور مانند خود انگور مقادیری از ویتامین آ، ب و ث دارد و مصرف آن نیازهای بدن به این ویتامین‌ها را تأمین می‌کند. از طرفی شیره انگور مقادیری آهن، منیزیم، فسفر و کلسیم نیز دارد و می‌تواند در رفع نیازهای بدن مفید باشد.

بمب انرژی

انرژی‌زایی از ویژگی‌های پررنگ شیره انگور است، این خوردنی خوشمزه می‌تواند انرژی از دست رفته‌تان را به شما برگرداند، پس اگر پس از بیماری یا عمل جراحی نحیف و ضعیف شده‌اید با مصرف شیره‌انگور قوای از دست رفته را به خود برگردانید. همچنین این شیره برای بانوانی که به تازگی زایمان کرده‌اند یا به طور کلی از ضعف جسمانی رنج می‌برند مفید است.

خون‌ساز طبیعی

کم‌خونی و فقر آهن یکی از مشکلاتی‌ست که اغلب بانوان و نوجوانان گرفتار آنند، این درحالی‌ است که شیره انگور به شدت خون‌ساز است و در درمان کم‌خونی نقش موثر دارد. این ماده غذایی مولد خون سالم و طبیعی است، پس اگر مبتلا به کم‌خونی هستید می توانید شیره انگور را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

عضله‌ساز و حجم‌دهنده

ورزشکاران گروهی از افراد هستند که برای عضله‌سازی به مواد مقوی نیاز دارند. مصرف ترکیب شیره انگور و ارده موجب افزایش حجم عضلات بدن می‌شود به همین دلیل مصرف این ترکیب مفید و انرژی‌زا به ورزشکاران و کسانی که کار بدنی می‌کنند توصیه می‌شود.

اکسیر زیبایی

درحالی که ما برای سفت شدن پوست و درمان کک و مک‌ها به سراغ کرم‌های شیمیایی می‌رویم این خوراکی خوشمزه می‌تواند در سلامت پوستمان مؤثر باشد. مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در شیره انگور، آن را به ماده‌ای مفید برای سلامت و جوان‌سازی پوست تبدیل کرده است. همچنین استفاده از شیره انگور به صورت موضعی به رفع کک و مک و سفت شدن پوست صورت کمک می‌کند.

ضد افسردگی

در کنار خواص بالا شیره انگور می‌تواند در غلیظ کردن شیرمادران، درمان بیماری‌هایی مانند التهاب معده، چربی خون، بیماری‌های قلبی، نقرس، صرع، تپش قلب، درد سینه و سرفه‌های مزمن و تسکین دردهای رماتیسمی مفید باشد. استفاده مداوم شیره انگور همراه با کمی پودر زعفران، برای درمان ضعف اعصاب، رفع غم، ناراحتی و غضب شدید بسیار موثر است.

تولیدکننده مورد اعتماد پیدا کنید

شیره انگور به دو طریق سنتی و صنعتی تولید می‌شوند. با وجود تولید‌کننده‌های خوب و با انصاف بعضی از شرکت‌ها از انگورهای پلاسیده و مشکل‌دار برای تهیه شیره استفاده می‌کنند که مطمئناً محصول نهایی‌شان با داشتن ظاهری خوب، مرغوب نخواهد بود. به طور کلی برای خریدن شیره انگور ابتدا باید یک تولید‌کننده یا فروشنده قابل اعتماد پیدا کنید. چون تشخیص اصل بودن شیره انگور مبتنی بر تجربه زیاد است؛ یعنی اگر خریدار سالیان سال با شیره‌جات سر و کار داشته باشد، می‌تواند با چشیدن طعمش اصل بودن آن را کامل بررسی کند وگرنه در نگاه اول تشخیص سخت خواهد بود.

شیره انگور

ویژگی یک شیره انگور مرغوب

شفاف است

شیره مرغوب شیره‌ای است که رنگ آن شفاف بوده و خاک‌آلود نباشد. شیره‌انگور بسته به نوع انگور مورد استفاده به دو صورت قرمز (قهوه‌ای) و سفید تولید می‌شود. شیره انگور قرمز از انگورهای قرمز و رنگی که رنگ ارغوانی تیره دارند به‌دست می‌آید و شیره انگور سفید غالباً از انگورهای سفید بی‌دانه تهیه می‌شود. میزان غلظت و رنگ شیره بسته به نوع انگور و فرآیند پخت متفاوت است، اما شفافیت شیره شرط لازم برای مرغوبیت است.

طعم انگور می‌دهد

برای تشخیص شیره انگور باکیفیت طعم شیره می‌تواند کمک‌کننده باشد. شیره انگور مرغوب شیرین است و ذاتاً طعم انگور می‌دهد. هر گونه افزودنی که به شیره اضافه شود، طعم خود را به آن خواهد داد و هنگام مزه کردن شیره دیگر خبری از مزه انگور نیست.

عطری خوش دارد

شیره انگور طبیعی رایحه‌ای خوش دارد، اما در شیره انگورهایی که به آن افزودنی‌های مختلف اضافه شده خبری از عطر خوب نیست. این در حالی‌ است که با باز کردن در شیره طبیعی رایحه غلیظ و تند شیره انگور به مشام شما خواهد رسید.

ارزان نیست

قیمت شیره انگور نکته مهمی برای تشخیص اصالت آن است. با وجود این‌که تهیه شیره انگور زحمت بسیار دارد و برای تولید آن باید از انگورِ مرغوب استفاده کرد پس نمی‌توان انتظار داشت یک ظرف پر از شیره قیمتی ارزان داشته باشد. به‌هرحال برای هر یک کیلو شیره انگور، پنج کیلو انگور مصرف می‌شود، پس با یک حساب سر انگشتی با توجه به بازار می‌توانید قیمت مناسب شیره انگور را تشخیص دهید.

شیره‌ انگور باسلامی

در باسلام شیره‌های انگور مختلفی چه از نظر وزن و بسته‌بندی و چه از نظر قیمت و کیفیت وجود دارد، شما می‌توانید در بازار اجتماعی باسلام چرخ بزنید، با غرفه‌دارانی که شیره انگور عرضه می‌کنند ارتباط بگیرد، از تجربه سایر خریداران استفاده کنید و با توجه به نیاز خود بهترین شیره انگور را انتخاب کنید، یادتان باشد استفاده از شیره‌جات طبیعی به جای شیرین‌کننده‌های مصنوعی به حفظ سلامت بدنتان کمک می‌کند.

انواع شیره انگور بازار باسلام را از این‌جا بخرید



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x