اینجوری هفت‌سین بچین! + 20 راهکار برای داشتن یک سفره هفت‌سین متفاوت


56,583

نزدیک سال نو که می‌شود، تب و تاب خرید لباس، آجیل و میوه و شیرینی همه را به تکاپو می‌اندازد. این وسط اما خرید و تزئین سفره هفت‌سین یکی از مهم‌ترین‌ها و پرهزینه‌ترین‌ها است.

اگر دوست دارید به سفره هفت سین خود تنوع بدهید، بهتر است به‌جای تعویض آن و تحمیل یک هزینه سنگین به خودتان به راه‌های دیگری هم فکر کنید؛ راه‌های متنوع و خلاقانه‌ای که توی این مقاله بهشان پرداخته‌ایم:

۱. اعتماد به نفس داشته باشید

همین اول کار بی‌خیال حرف مردم شوید و با اعتماد به نفس کامل سفره قدیمی‌تان را بچینید. این‌طوری بخشی از هزینه‌های غیرضروری هم خود به خود حذف می‌شوند. ضمنا می‌توانید با کمی خلاقیتِ بی‌هزینه یا کم‌هزینه به سفره هفت‌سین‌تان تنوع بدهید.

۲. جای سفره هفت‌سینتان را عوض کنید

اگر هر سال عادت داشتید یک جای خاص را به سفره هفت‌سین‌تان اختصاص بدهید، امسال وقتش شده که جای آن را تغییر بدهید! برخی از گزینه‌های جایگزین این‌ها هستند: میز ناهاخوری، میز عسلی، میز خاطره، فضاهای خالی، جلوی آینه، میز کنسول، روی طاقچه یا حتی طبقه‌ای از کتابخانه‌تان.

اگر هر سال عادت داشتید یک جای خاص را به سفره هفت‌سین‌تان اختصاص بدهید، امسال وقتش شده جای آن را تغییر بدهید!

۳. دقیقه‌نودی نباشید

یکی دو ساعت مانده به تحویل سال، زمان مناسبی برای چیدن سفره هفت‌سین نیست. بنشینید و فکر کنید. ایده بدهید و خلاقیت به خرج بدهید. آن‌وقت باحوصله سفره هفت‌سین دلخواهتان را بچینید و از نتیجه لذت ببرید.

۴. زیبایی در جزئیات است

چرا از تغییر جزئیات شروع نمی‌کنید؟ مثلا چرا رنگ سفره هفت‌سین‌تان را تغییر نمی‌دهید؟ چرا از تور، ساتن، رومیزی، رانر یا حتی روپشتی گلداری که توی همه‌ی خانه‌ها وجود دارند، استفاده نمی‌کنید؟ یا مثلا چرا برای ظرفهای ساده از سفره گلدار و برای ظرفهای گلدار از سفره ساده استفاده نمی‌کنید؟

برای تغییردادن سفره هفت‌سینتان از تغییر جزئیات شروع کنید.

۵. از بچه‌ها کمک بگیرید

چطور است تزیین سفره امسال را زیر نظر خودتان کلا به بچه‌ها بسپارید؟ بگذارید خلاقیت‌شان را نشان بدهند. طبیعتا در این حالت لازم نیست همه چیز شیک و بدون نقص باشدُ چون همین خاص بودن‌ها و بها دادن به هنر بچه‌هاست که خاطره می‌سازد.

۶. ظرف‌هایتان را دوباره رنگ کنید

اگر ظروف سفالی‌تان قابلیت رنگ مجدد دارند، دوباره رنگشان کنید. این‌طوری بدون خرید سفال‌های تازه، کلی ظرف جدید خواهید داشت!

۷. سبزه نکارید

اگر هرسال سبزه سبز می‌کنید و علاوه بر صرف هزینه برای خرید گندم و حبوبات، آن‌ها را دور می‌اندازید، بهتر است امسال از سبزه نارنج و مرکبات استفاده کنید. این‌طوری هم هسته‌ میوه‌ها را دور نریخته‌اید و هم یک گلدان زیبا به خانه‌تان اضافه کرده‌اید.

۸. به جای خرید ماهی از تنگ آب استفاده کنید

آیا می‌دانستید ماهی قرمز هیچ وقت جزء سفره هفت‌سین ایرانی نبوده و بعدها از فرهنگ سال نوی چینی وارد رسم‌های ما شده؟ پس بیایید به‌جای صرف هزینه برای ماهی‌های بیچاره از تنگ آب که در فرهنگ ما نشانه برکت است، استفاده کنیم. برای زیبایی بیشتر می‌توانید به آن گل هم اضافه کنید تا سفره شاداب‌تری داشته باشید.

۹. شمع را فراموش نکنید

خیلی از ما توی خانه‌هایمان شمع‎‌های تزیینی داریم. پس چرا از آن‌ها برای تزیین و تنوع‌بخشیدن به سفره‌های هفت‌سینمان استفاده نکنیم؟

از شمع‌ها برای تزیین و تنوع‌بخشیدن به سفره‌های هفت‌سینتان استفاده کنید.

۱۰. از شیرینی‌خوری‌ها و اردوخوری‌هایتان رونمایی کنید

اقلام سفره هفت‌سین‌تان را در شیرینی‌خوری‌های یک طبقه و دوطبقه‌ بچینید. از گل و شمع و اکسسوری‌های کوچک هم غافل نشوید. اردورخوری‌های باریک و چند تکه‌ هم می‌توانند به سفره هفت‌سینتان زیبایی منحصربه‌فردی ببخشند.

۱۱. فنجان‌ها و نعلبکی‌هایتان را از گنجه‌ بیرون بیاورید

از یک دست فنجان و نعلبکی زیبا که معمولا در هر خانه‌ای پیدا می‌شود، برای تنوع‌بخشیدن به هفت‌سین‌تان بهره ببرید. از قوری سرویس چای‌خوری‌تان هم برای قراردادن گل و سبزه در آن استفاده کنید. حتی می‌توانید از قوری‌ها و قندان‌های ترک خورده یا بدون در هم برای کاشت سبزه استفاده کنید.

۱۲. ظروف مسی و برنجی را از یاد نبرید

اگر توی خانه ظرف مسی یا برنجی دارید، از آن برای چیدن سفره هفت‌سین استفاده کنید. به طور کلی ظروف قدیمی مثل گلاب‌پاش‎‌ها و لگن‌های کوچک قدیمی به سفره‌تان حال و هوای دیگری می‌دهند. اگر پارچه سنتی یا ترمه هم داشته باشید که دیگر نور علی نور!

اگر توی خانه ظرف مسی یا برنجی دارید، از آن برای چیدن سفره هفت‌سین استفاده کنید.

۱۳. تا حالا به گلدان‌های کوچک و زیبا فکر کرده‌اید؟

گلدن‌های کوچک خانه را تمیز کنید و با روبان و تور و ساتن و… تزیین‌شان کنید. بعد هر کدام را کنار یک سین بگذارید. گلدان در کنار تنگ آب، آینه، قرآن و سبزه پرتقال یا نارنج می‌تواند نشاط زیادی به سفره هفت‌سینتان ببخشد.

۱۴. از هفت‌سین حصیری استفاده کنید

حسن هفت‌سین حصیری در مقایسه با هفت‌سین‌های آماده این است که ظرف‌هایش در طول سال هم قابل استفاده هستند. تازه در سال‌های بعد می‌توانید آن را با استفاده از گل، پرنده چوبی و اکسسوری‌های متفاوت تزئین کنید.

۱۵. برش‌های تنه‌‌های درختان هم انتخاب‌های خوبی هستند

برای استفاده از برش‌های تنه‌های درختان می‌توانید یک تنه درخت خشکیده را برش بزنید و سپس با روغن آن را جلا بدهید. آن وقت می‌توانید هر سین‌تان را روی یک تکه از این برش‌ها بچینید. البته یادتان باشد که روغن جلا حس و حال طبیعی‌ برش‌ها را کمتر می‌کند.

۱۶. فرصت شلف‌ها و استندها را از دست ندهید

استندها، پایه‌های گلدانی و شلف‌های دیواری چندتکه یا یک‌تکه که قفسه‌بندی شده‌اند، می‌توانند فرصت خوبی برای چیدن یک سفره هفت‌سین متفاوت و جذاب باشند.

استندها، پایه‌های گلدانی و شلف‌های دیواری می‌توانند فرصت خوبی برای چیدن یک سفره هفت‌سین متفاوت و جذاب باشند.

۱۷. از سبدها و سینی‌های دیواره‌دار استفاده کنید

از یک سینی مسی، برنجی یا حصیری برای تزئین سفره هفت‌سینتان استفاده کنید. برای بهتر از آب درآمدن نتیجه کار بهتر است آن را با گل و مروارید و … نیز تزئین کنید.

۱۸. ظروف مدرن هم انتخاب‌های خوبی هستند

اگر از سفره‌های سنتی خسته‌ شده‌اید، آن‌ها را با ظرف‌های مدرن جایگزین کنید. نگران نباشید. لازم نیست همه ظرف‌هایتان ست باشند. فقط کافیست رنگ یکسانی داشته باشند.

برای تزئین سفره هفت‌سین بهتر است از رنگ‌های پاستلی و خنثی مثل سفید، سبز، طوسی یا آبی کم‌رنگ استفاده کنید. اضافه‌کردن یگ گلدان زیبا با گل‌های بهاری می‌تواند زیبایی این رنگ‌ها را بیشتر هم بکند.

۱۹. ظروف شیشه‌ای را دریابید

می‌توانید با استفاده از ظروف شیشه‌ای مدرن که تقریبا در هر خانه‌ای پیدا می‌شود یا بطری‌ها و قرابه‌های قدیمی، حال و هوای تازه‌ای به هفت‌سینتان ببخشید.

می‌توانید با استفاده از ظروف شیشه‌ای مدرن که تقریبا در هر خانه‌ای پیدا می‌شود، حال و هوای تازه‌ای به هفت‌سینتان ببخشید.

۱۲. هفت‌سینتان را با دوستتان عوض کنید!

اگر حس‌و‌حال هیچ‌کدام از کارهای بالا را ندارید یا به سلیقه‌تان نمی‌خورد، می‌توانید هفت‌سین‌تان را با دوستانتان عوض کنید. با این ترفند بدون صرف هزینه، هردوی شما صاحب یک هفت‌سین جدید می‌شوید. البته لازم به یاداوری نیست که مواظب امانت مردم باشید تا یک خرج جدید روی دست خودتان نگذارید.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x