معرفی برنج قهوه ای از ارزش، خواص تا طبع و نحوه نگهداری


63

معرفی برنج قهوه ای از ارزش، خواص تا طبع و نحوه نگهداری

شاید در ابتدا فکر کنید غذا  درست کردن با برنج قهوه ای یکجور اداست که بعضی ها در می آورند تا تغذیه سالم‌شان را به رخ بکشند. خب باید بگوییم اگر اینطور فکر می کنید سخت در اشتباه هستید. برنج قهوه ای آنقدر خواص و مزایا دارد که حتی اگر ادا هم باشد ادای خوب و مفیدی است! این مطلب را تا انتها بخوانید تا بفهمید چه می گویم.

برنج قهوه ای چیست؟

برنج قهوه ای همان برنج سفید است که لباسش را درنیاورده! وقتی برنج را برداشت می کنند، اگر شلتوک یا همان سبوس آن را جدا نکنند، برنج قهوه ای یا همان برنج سبوس دار به دست می آید. برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید فرآوری کمتری می شود و از این جهت هم سالم تر است و از نظر غذایی از برنج سفید در داشتن ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها غنی تر است.

برنج قهوه ای یک دانه غله کامل است و ارزش غذایی آن از برنج سفید یعنی برنج بدون سبوس بیشتر است. به خاطر همین هم کسانی که به عادات غذایی خود اهمیت می دهند و سالم خوار هستند، حتما برنج قهوه ای را در رژیم غذایی خود می گنجانند. البته داشتن سبوس و مواد روکشی جوانه باعث می شود جویدن آن نسبت به برنج سفید کار بیشتری ببرد. طعم آن هم به خاطر داشتن سبوس و جوانه شبیه به دانه های آجیلی است.

ارزش غذایی برنج قهوه ای

مقدار مواد مغذی برنج قهوه ای از برنج سفید بیشتر است هرچند ماهیت مواد تشکیل دهنده آن ها یکی است. مثلا برنج قهوه ای سه برابر بیشتر از برنج سفید فیبر دارد. شما می توانید با مصرف یک پیمانه برنج قهوه ای دانه بلند مقادیر زیر از مواد مغذی را دریافت کنید.

ماده غذاییمقدار در هر 1 پیمانه (200 گرم)
انرژی248 کالری
کربوهیدرات52 گرم
فیبر3.2 گرم
چربی2 گرم
پروتئین5.5 گرم
تیامین (B1)30 درصد از نیاز غذایی روزانه
نیاسین (B3)32 درصد از نیاز غذایی روزانه
پایریدوکسین (B6)15 درصد از نیاز غذایی روزانه
پانتوتنیک اسید (B5)15 درصد از نیاز غذایی روزانه
آهن6 درصد از نیاز غذایی روزانه
منیزیم19 درصد از نیاز غذایی روزانه
فسفر17 درصد از نیاز غذایی روزانه
روی13 درصد از نیاز غذایی روزانه
مس24 درصد از نیاز غذایی روزانه
منگنز86 درصد از نیاز غذایی روزانه
سلنیوم21 درصد از نیاز غذایی روزانه

پتاسیم، کلسیم، ریبوفلاوین (B2) و فولات هم در این دانه غله به فراوانی یافت می شوند. علاوه بر این، منگنز هم در برنج قهوه ای به فراوانی یافت می شود. منگنز عنصر کمتر شناخته شده ای برای بدن است، در حالی که در فرآیندهای مهم بدن مانند رشد استخوان، بهبود زخم ها، متابولیسم انقباض عضلانی، عملکرد اعصاب و تنظیم قند خون نقش مهمی دارد.

اگر منگنز در بدن کم باشد، خطراتی مانند کاهش تراکم استخوانی و زدایش مواد معدنی از آن، سندروم متابولیک، اختلال در رشد و کاهش شانس بچه دار شدن برای فرد به وجود می آید. اما با مصرف فقط یک فنجان از برنج قهوه ای می توانید تمام نیاز روزانه خود به منگنز را تامین کنید و اگر به خاطر کمبود منگنز دچار اختلالات بالا شده اید می توانید برنج قهوه ای را به عنوان مکمل غذایی مصرف کنید.

برنج قهوه ای علاوه بر ویتامین ها، می تواند از مواد مغذی گیاهی هم سرشار باشد. موادی که برای بدن فایده زیادی دارند. مثلا در برنج قهوه ای نوعی آنتی اکسیدان به نام های فنل و فلاونوئید یافت می شود که به بدن برای کاهش التهاب اکسیداتیو بسیار کمک می کنند. التهاب اکسیداتیو با بیماری هایی مانند سرطان، حمله قلبی و پیری زودرس مرتبط است که با مصرف برنج قهوه ای می توان از آن ها تا حد زیادی جلوگیری کرد.

این آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از آسیب های ناشی از فعالیت مولکول های ناپایدار یا همان رادیکال های آزاد کمک می کنند. در آزمایش هایی که با برنج قهوه روی 40 زن انجام شد، نتیجه این بود که مصرف این برنج می تواند به طرز چشم گیری نشانگرهای زیستی التهابی سی پی آر یا واکنش های تیپ سی  پروتئینی را کاهش دهد.

مطالعات نشان داده است که یکی از دلایل کم بودن ابتلا به بیماری های مزمن در مناطقی که برنج قهوه ای جزو غذاهای اصلی مردم است، وجود همین آنتی اکسیدان هاست.

طبع برنج قهوه ای چیست؟

طبع برنج قهوه ای هم مانند طبع برنج سفید سرد و خشک است و از مصلح هایی مانند نمک، زعفران، زیره سیاه یا شوید می توان برای اصلاح طبع آن استفاده کرد.

خواص برنج قهوه ای

غنی بودن برنج قهوه ای از مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها آن را به یک غذای ارزشمند در زمینه خواص و مزایای سلامتی تبدیل می کند. بعضی از خواص برنج قهوه ای عبارتند از:

برنج قهوه ای برای کنترل وزن

شنیده ایم که مصرف برنج باعث افزایش وزن می شود. اما آیا این گزاره در مورد مصرف برنج قهوه ای هم درست است؟ در آزمایش ها هیچ نشانه ای از این که برنج قهوه ای بتواند مانند برنج سفید اضافه وزن بیاورد مشاهده نشده است. مصرف برنج قهوه ای به اندازه برنج سفید کالری به بدن اضافه می کند، اما برنج قهوه ای مانند برنج سفید به اضافه شدن وزن منجر نمی شود. دلیل آن هم این است در برنج قهوه ای موادی وجود دارد که سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

این افزایش سوخت و ساز با مصرف برنج قهوه ای می تواند در حالت استراحت هم به کالری سوزی در بدن کمک کند. این یعنی وقتی خواب هستید یا نشسته اید هم می توانید کالری بسوزانید. چیزی که با مصرف برنج سفید به دست نمی آید. مصرف برنج قهوه ای می تواند به ثبات و حفظ وزن کمک شایانی بکند.

همچنین برنج قهوه ای با داشتن مقدار سه برابری فیبر نسبت به برنج سفید در کاهش اشتها هم نقش دارد که باعث می شود فرد پرخوری نکند و به این ترتیب بتواند به رژیم لاغری خود پایبند بماند.

فیبر مدت زیادی در دستگاه گوارش می ماند و حس سیری را برای فرد حفظ می کند. به همین خاطر مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه ای که فیبر خوبی دارند می تواند به کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن کمک کند.

در تحقیقات سیستماتیک و متاآنالیز در سال 2021 آمده

مصرف غلات کامل از جمله برنج قهوه ای در کاهش وزن موثر هستند و با سیر نگه داشتن و کنترل اشتها خطر چاقی و افزایش وزن را در افراد کاهش می دهند.

در آزمایشی که در مورد کاهش التهاب بر اثر مصرف برنج قهوه ای روی 40 زن انجام شد، نتایجی هم به دست آمد که گروه مصرف کننده برنج قهوه ای کاهش وزن قابل توجهی را نسبت به گروه مصرف کننده برنج سفید از خود نشان دادند که بیانگر تاثیر مثبت مصرف برنج قهوه ای روی کاهش وزن افراد است.

برنج قهوه ای و تنظیم قند خون

برنج قهوه ای می تواند به طرز موثری قند خون را پایین نگه دارد. با مصرف برنج قهوه ای می توانید از انواع دیابت مخصوصا دیابت نوع 2 در امان بمانید. این گزاره با تحقیقات و آزمایش هایی که در مورد مصرف برنج قهوه ای انجام شده تایید می شوند.

این خاصیت برنج قهوه ای احتمالا به دلیل روکش و سبوس آن است. غلات کامل مانند برنج قهوه ای فیبر بسیاری دارند و همین باعث می شود با مصرف آن مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. این احساس سیری می تواند در مورد پایین نگه داشتن سطح قند خون هم نقش موثری ایفا کند.

به این ترتیب با مصرف برنج قهوه ای نسبت به وقتی که برنج سفید مصرف می کنید می توانید قند خون خود را بیشتر کنترل کنید. برنج سفید در این مورد کارایی ندارد؛ به این دلیل که برنج سفید فاقد سبوس و پوشش گیاهی است و در فرآیند فرآوری این قسمت ها را که سرشار از فیبر هستند از دست می دهد. به همین دلیل در کنترل قند خون ناتوان است و مصرف آن به طرز نگران کننده ای خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

برنج قهوه ای برای بهبود سلامت قلب

استفاده از برنج قهوه ای می تواند به سلامت قلب هم کمک کند. بیماری های قلبی یا CVD انواع نارسایی ها مانند فشار خون بالا، سکته قلبی و حمله قلبی را شامل می شوند که با مصرف برنج قهوه ای می تواند قابل کنترل باشند. مصرف برنج قهوه ای می تواند عواملی را که باعث بیماری های قلبی می شوند مانند افزایش سطح چربی خون، کلسترول بد و فشار خون کنترل کند.

آزمایش سال 2014 روی 40 زن دارای اضافه وزن نشان داد که

مصرف برنج قهوه ای می تواند به طرز قابل توجهی روی نشانگرهای التهابی و پروتئین واکنشی C تاثیر مثبت داشته باشد و به این ترتیب عوامل خطر CVD  و بیماری های قلبی را کاهش بدهد. رژیم غذایی شامل این غله کامل توانست روی این 40 زن غیر یائسه دارای اضافه وزن در مورد کاهش عواملی مانند چربی خون و فشار خون کاملا موثر باشد.

بررسی بیش از 45 مورد مطالعاتی هم نشان داده است که مصرف برنج قهوه ای می تواند تا 21 درصد در کاهش علایم بیماری های قلبی مانند کرونر قلب موثر باشد. یکی از عواملی که می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی با مصرف برنج قهوه ای نقش ایفا کند، علاوه بر فیبر فراوان، ماده ای به نام لینگان است. دانه هایی مانند کتان، کنجد و آجیل و غلات کاملی مانند برنج قهوه ای، سرشار از لینگان هستند. لینگان می تواند با کاهش فشار خون، کاهش کلسترول و کاهش سفتی شریان ها به جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند.

منیزیم فراوان موجود در برنج قهوه ای هم می تواند یکی از عواملی باشد که آن را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مفید می کند. منیزیم می تواند بین 7 تا 21 درصد خطر ابتلا به بیماری های مانند سکته مغزی و نارسایی های قلبی و مرگ بر اثر آن ها را کم کند. بررسی دیگری نشان داده است که هر 100 گرم افزایش منیزیم در غذای روزانه می تواند خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در زنان 24 و 25 ساله را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

کنترل دیابت

یکی از راه های حیاتی کنترل دیابت و قند خون، کاهش مصرف کربوهیدرات ها و یا جایگزینی آن ها با موارد بهینه تر است. کربوهیدرات ها بیشترین تاثیر را بر قند خون دارند، اما افراد مبتلا به دیابت می توانند با کاهش مصرف غلات تصفیه شده مانند برنج سفید از افزایش سطح قند خون و انسولین در بدن به شکل موثری جلوگیری کنند.

جایگزینی برنج سفید با برنج قهوه ای به چند طریق به افراد دیابتی کمک خواهد کرد؛ در یک مطالعه، افرادی که دیابت نوع 2 داشتند و در روز دو وعده برنج قهوه ای مصرف می کردند نسبت به کسانی که مصرف کننده برنج سفید بودند بعد از غذا کاهش قابل توجهی در سطح قند خون و هموگلوبین داشتند.

برنج قهوه ای شاخص گلیسمی کمتری هم دارد، یعنی نسبت به برنج سفید دیرتر هضم می شود و تاثیر کمتری بر قند خون دارد. خوردن غذاهایی مانند برنج قهوه ای که شاخص گلیسمی کمتری دارند به افراد دیابتی در کنترل دیابت شان کمک می کند.

غذاهایی با شاخص گلیسمی زیاد، انسولین و گرلین را در بدن افزایش می دهند که این خود باعث افزایش اشتها و پرخوری خواهد شد چرا که این مواد هورمون گرسنگی را تحریک می کنند. کاهش سطح گرلین با مصرف برنج قهوه ای، می تواند افراد دیابتی را در کنترل اشتها و مقدار غذای مصرفی و در نتیجه کنترل سطح قند خون یاری کند. در یک مطالعه در سال 2022 جایگزین کردن برنج قهوه ای با برنج سفید به میزان 50 گرم در روز، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 13 درصد کاهش داد.

بهبود سلامت دستگاه گوارش با برنج قهوه ای

اگر کولیت یا یبوست دارید، یکی از درمان های ساده و در عین حال موثر برای آن مصرف برنج قهوه ای است. برنج قهوه ای یک دانه غلات کامل است که فیبر زیادی دارد. این فیبر زیاد در برنج قهوه ای باعث می شود که مصرف آن به هضم و گوارش غذا کمک شایانی کند و حرکات روده در فرآیند گوارش را تنظیم کرده و بهبود ببخشد. به این ترتیب مصرف برنج قهوه ای به سلامت دستگاه گوارش و کمک به رفع عوارضی مانند یبوست فایده می رساند.

برنج قهوه ای برای کنترل سطوح کلسترول

برنج قهوه ای یک انتخاب مناسب برای کسانی است که سطح کلسترول بد در بدن آنان زیاد است. چربی موجود در برنج قهوه ای کم است اما همان مقدار کم هم می تواند سطح کلسترول بد یا LDL را در خون به طرز قابل توجهی کم کند. فیبر زیاد موجود در برنج قهوه ای هم می تواند در دستگاه گوارش به کلسترول های سرگردان بچسبد و به دفع آن ها از بدن یاری برساند.

بهبود سلامت استخوان با برنج قهوه ای

گفتیم که کلسیم و منیزیم در برنج قهوه ای به فراوانی یافت می شود. این دو ماده معدنی در بهبود عملکرد بدن در استخوان سازی نقش اساسی دارند. به این ترتیب مصرف برنج قهوه ای می تواند در درمان آرتریت و پوکی استخوان بسیار کمک کننده باشد.

برنج قهوه ای برای بهبود بی خوابی

ملاتونین در بدن انسان به خودی خود وجود دارد. اما اگر شب ها در خواب راحت مشکل دارید، می توانید با ملاتونین موجود در برنج قهوه ای از این مشکل خلاص شوید. بدخوابی به خاطر کمبود ملاتونین در بدن اتفاق می افتد و برنج قهوه ای می تواند این کمبود را برطرف کند. مطالعات نشان داده است که تمام اجزای برنج سبوس دار یا همان برنج قهوه ای از ملاتونین و سروتونین سرشار هستند و این مواد می توانند بی خوابی را تبدیل به یک خواب باکیفیت کنند.

برنج قهوه ای برای زنان شیرده

بر اساس یک مطالعه در یکی از ژورنال های علمی معتبر، این واقعیت نشان داده شد که مصرف برنج سبوس دار یا همان برنج قهوه ای برای مادران شیرده می تواند به بهبود خلق و خو و رفع خستگی و بی حوصلگی آنان کمک کند. همچنین مطالعات نشان داده است مصرف برنج قهوه ای برای مادران شیرده می تواند آنان را در برابر استرس مقاوم کند و سیستم ایمنی بدن آنان را به طور موثری قوی نماید. به همین دلیل مصرف برنج قهوه ای برای مادران شیرده توصیه می شود.

برنج قهوه ای سرشار از آنتی اکسیدانی

برنج قهوه ای سرشار از انواع آنتی اکسیدان هاست؛ ترکیبات فنولیک، فلاونوئیدها و آنتی سیانین ها و دیگر ترکیبات آنتی اکسیدان از این جمله هستند. آنتی اکسیدان ها مولکول های قدرتمندی هستند که در بیشتر میوه ها و سبزیجات یافت می شوند و تاثیر آن ها در جلوگیری از التهاب و انواع آسیب های سلولی است که در بدن ما زیاد اتفاق می افتند.

ترکیبات فنولیک، یک گروه موثر از آنتی اکسیدان ها هستند که در جلوگیری از آسیب هایی مانند بیماری های قلبی، سرطان، چاقی و دیابت نوع 2 نقش مهمی ایفا می کنند. باید توجه داشته باشید که آنتی اکسیدان های موجود در برنج قهوه ای را در برنج سفید نمی توانید بیابید. برای دریافت این مواد ضد التهابی باید حتما از برنج قهوه ای استفاده کنید. برنج قهوه ای می تواند یک منبع خوب برای این مواد باشد و اگر در معرض بیماری های بالا هستید، حتما برنج قهوه ای را به خاطر خواص آنتی اکسیدانی آن در برنامه غذایی خود بگنجانید.

برنج قهوه ای فاقد گلوتن

گلوتن ماده ای است پروتئینی که در غلاتی مانند گندم و جو یافت می شود. بعضی از افراد ممکن است در صورت مصرف آن، دچار واکنش های آلرژیک مانند درد در دستگاه گوارش خود شوند. بیماری سلیاک از جمله این واکنش هاست. به خاطر همین مصرف غذاهای فاقد گلوتن برای این افراد ضروری است.

برنج به طور کلی و برنج قهوه ای به طور خاص فاقد گلوتن هستند. اگر به گلوتن حساسیت دارید، می توانید با خیال راحت برنج قهوه ای را جایگزین غلات دیگر مانند گندم و جو کنید. چرا که برنج قهوه ای می تواند پروتئین غله ای مورد نیاز شما را بدون حضور گندم تامین کند بدون این که مجبور باشید حساسیت به گلوتن را تحمل کنید.

مضرات برنج قهوه ای

آرسنیک ماده ایست که به خاطر وجود آلاینده های آب های زیرزمینی ممکن است در بعضی از محصولات کشاورزی رسوب کند. این ماده سرطان زاست و وجود آن در بدن فرد را نابارور می کند. ممکن است این ماده در برنج قهوه ای و انواع دیگر برنج هم رسوب کند. البته تحقیقات مفصل در این زمینه نتایج محکمی را ارائه نمی کنند. چرا که مصرف برنج دارای آرسنیک در افراد مختلف با میزان مصرف و کالری دریافتی گوناگونی همراه است. مقدار آرسنیک موجود در آبی که برنج در آن طبخ می شود هم متفاوت بوده است. با این حال احتمال وجود آرسنیک در خود برنج قهوه ای به شکلی که یکی از ترکیبات آن باشد صفر است.

با این حال اگر نگران وجود آرسنیک در برنج قهوه ای هستید، می توانید از روش های پخت کته ای برای آن استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که آبپز کردن برنج تا 54 درصد مقدار فلزات سنگین مانند آرسنیک را در آن کاهش می دهد. همچنین روش های نیم جوش کردن برنج تا حد زیادی فلزات مفید مانند روی را در برنج حفظ خواهد کرد. راه دیگر محافظت از خود در برابر آرسنیک موجود در برنج قهوه ای، مصرف متعادل آن به عنوان یکی از غلات کامل است.

برنج قهوه ای را چگونه نگهداری کنیم؟

  • برنج قهوه ای را باید در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید.
  • ظرفی هم که برنج قهوه ای را در آن نگهداری می کنید باید دردار باشد تا از نفوذ رطوبت و دیگر عوامل نامطلوب مانند حشرات به درون آن جلوگیری کند. هر چه ظرف آن ایزوله تر و محکم تر باشد، برنج قهوه ای مدت زمان بیشتری را با حفظ کیفیت باقی می ماند.
  • اگر برنج قهوه ای را در یخچال نگه می دارید، باید آن را در قسمتی از یخچال بگذارید که دچار نوسان دمایی نباشد و برنج را مرطوب نکند.

برنج قهوه ای با کیفیت را چگونه تشخیص دهیم؟

  • برنج قهوه ای را باید از براق بودن و ساختار نیمه شفاف آن بشناسید. این برنج مانند شیشه رنگ شده است و کاملا کدر نیست. پس اگر برنج قهوه ای با رنگ کدر دیدید یا خیلی خشک بود، بدانید که تازه و مرغوب نیست و یا حتی ممکن است تقلبی باشد. 
  • عطر و بوی برنج قهوه ای هم در تشخیص نوع و کیفیت آن کمک کننده است. برنج قهوه ای عطر و بوی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. طراوت و بوی تازگی آن هم به خاطر داشتن سبوس و جوانه بیشتر است. پس اگر برنج قهوه ای دیدید که عطری کمتر از برنج سفید داشت، بدانید که درجه 1 و اعلا نیست و یا حتی ممکن است تقلبی باشد.
  • برنج قهوه ای هم مانند برنج سفید باید یکدست باشد. برای بررسی یکدست بودن برنج قهوه ای آن را در کف دست بگیرید و به آن با دقت نگاه کنید. اگر بیشتر از 10 درصد آن با بقیه برنج غیر یکدست بود، بدانید که اصل نیست و مرغوبیت ندارد.
  • بهتر است برنج قهوه ای را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و قیمت آن را هم در چند جا با هم مقایسه کنید. نرخ برنج در بیشتر جاها یکسان است. یک راه هم برای اطمینان از مرغوبیت برنج قهوه ای این است که آن را از باسلام بخرید. چون فروشندگان برنج در باسلام تضمین کیفیت کالا دارند و از بابت کیفیت و قیمت خیالتان راحت است.

طرز پخت برنج قهوه ای چگونه است؟

برنج قهوه ای را می توان مانند برنج سفید، هم به روش دمی و هم به روش کته پخت کرد. البته برنج قهوه ای را اگر آبپز کنید خواص بیشتری خواهد داشت. از برنج قهوه ای در تهیه پلو هم می توانید استفاده کنید و این برنج ویژگی جذب حداکثری چاشنی هایی مانند ادویه و سس سویا و این جور مواد را دارد. بهتر است از آبکشی و جوش دادن بیش از حد برنج قهوه ای خودداری کنید تا خواص آن از بین نرود. طرز پخت برنج قهوه ای را در مقاله دیگری به شکل مفصل توضیح داده ایم که می توانید به آن هم مراجعه کنید.

مقایسه برنج قهوه ای و برنج سفید

برنج قهوه ای یک دانه کامل است در حالی که برنج سفید یک دانه تصفیه شده به حساب می آید. برنج قهوه ای در بین خانواده ها کمتر شناخته شده است و آن ها برنج سفید را ترجیح می دهند. با این حال باید بدانیم که برنج قهوه ای سبوس و جوانه دارد و همین باعث می شوند نسبت به برنج سفید ارزش غذایی بیشتری داشته باشید.

البته برنج سفید راحت تر پخته می شود و شاید برای بعضی از افراد طعم بهتری هم نسبت به برنج قهوه ای داشته باشد. به همین دلیل برای خانواده ها استفاده از برنج سفید ارحج است. در حالی که افراد با تغذیه سالم تر برنج قهوه ای را ترجیح می دهند. علاوه بر میزان فیبر و کربوهیدرات و دیگر مواد اصلی، مواد معدنی و ویتامین های برنج قهوه ای هم نسبت به برنج سفید بیشتر است.

در هر 100 گرمبرنج قهوه ایبرنج سفید
تیامین3.67 میلی گرم1.88 میلی گرم
نیاسین2.56 میلی گرم1.48 میلی گرم
ویتامین B60.12 میلی گرم0.09 میلی گرم
منیزیم39 میلی گرم12 میلی گرم
فسفر103 میلی گرم43 میلی گرم
آهن0.56 میلی گرم1.2 میلی گرم
زینک0.71 میلی گرم0.49 میلی گرم

خرید برنج قهوه ای از باسلام

اگر با خواندن این یادداشت علاقه مند شدید که برنج قهوه ای مصرف کنید، اما نمی دانید برنج قهوه ای اصل و باکیفیت را از کجا گیر بیاورید، ما کار را برای شما راحت کرده ایم. در بازار باسلام می توانید برنج قهوه ای کاملا مرغوب و سالم را از شالیکارها و تولید کنندگان برنج بدون واسطه بخرید و از قیمت و کیفیت آن هم خاطر جمع باشید. با لینک زیر به راسته برنج فروش های باسلام سری بزنید و برنج قهوه ای مورد نظر خود را خریداری کنید.

منابع:

سوالات متداول درباره‌ی برنج قهوه‌ ای

برنج قهوه ای بخوریم یا برنج سفید؟

برنج سفید راحت تر پخته می شود و طعم سبکی دارد، اما برنج قهوه ای به خاطر دارا بودن خواص یک دانه غلات کامل مواد مغذی و خواص بیشتری دارد. با این حال مصرف برنج سفید یا برنج قهوه ای به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد.

برنج قهوه‌ای چه طبعی دارد؟

طبع برنج قهوه ای هم مانند طبع برنج سفید سرد و خشک است و از مصلح هایی مانند نمک، زعفران، زیره سیاه یا شوید می توان برای اصلاح طبع آن استفاده کرد.

برنج قهوه ای و برنج سفید چه فرقی دارند؟

برنج قهوه ای همان برنج سفید است که لباسش را درنیاورده! وقتی برنج را برداشت می کنند، اگر شلتوک یا همان سبوس آن را جدا نکنند، برنج قهوه ای یا همان برنج سبوس دار به دست می آید. برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید فرآوری کمتری می شود و از این جهت هم سالم تر است و از نظر غذایی از برنج سفید در داشتن ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها غنی تر است.

آیا این نوشته برای شما مفید بود؟

بله، دوست داشتم.
خیر، مفید نبود.
از ثبت بازخورد شما سپاسگزاریم.



دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x