۱۰ خاصیت شگفت انگیز میوه خشک برای سلامتی


1,066

خواص میوه خشک برای سلامتی

تابستان پارسال بود که برای اولین بار میوه‌ خشک کردم. آلو‌ها را به شکل حلقه‌ای و خیلی نازک بریدم و خیلی مرتب توی سینی چیدم. بعد سینی را گذاشتم جلوی آفتاب تا آلوها خشک شوند. رویشان را هم با یک‌ توریِ سالم و نو پوشاندم تا همه‌چیز تمیز و بهداشتی باشد. بعد چند روز میوه‌خشک‌هایم آماده شده بودند.

خوبی‌اش این بود که هیچ افزودنی ناسالمی به آن اضافه نشده بود و مثل چشم‌هایم به سلامت آلوخشک‌ها اعتماد داشتم! اما مشکلش این بود که کار سخت و پردردسری بود.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید این روزها خیلی‌ها به سمت فروش میوه خشک رفته‌اند. آن هم نه با سینی و آفتاب که با دستگاه‌های پیشرفته و بهداشتی! تنوع میوه خشک در سال‌های گذشته به لطف تولیدکننده‌های خلاق بالا رفته و دیگر فقط به کشمش و مویز و برگه زردآلو و سیب محدود نمی‌شود. گیلاس خشک، طالبی خشک، هندوانه خشک، آناناس، پاپایا، توت‌فرنگی، نارگیل، کُرنبری، کیوی و هر میوه‌ای دیگری که فکرش را بکنید، حالا به صورت میوه خشک در دسترس است.

ما در این مطلب سراغ خواص این خوراکی‌های خوشمزه رفته‌ایم. با ما همراه باشید:

میوه خشک چیست؟

قدمت میوه خشک احتمالا به زمان انسان‌های اولیه برمی‌گردد؛ همان‌زمانی که انجیرها از درخت روی زمین افتادند و زیر آفتاب خشک شدند و اولین انجیر خشک تاریخ بشریت را به وجود آوردند!

اما میوه خشک چیست؟ حتما شنیده‌اید که وقتی می‌خواهند بگویند کسی چاق شده، می‌گویند «فلانی آب زیر پوست‌اش رفته‌است» در مورد میوه خشک دقیقا برعکس این اتفاق افتاده است! یعنی نه تنها آب زیرپوستش نرفته، بلکه همان آبی را هم که داشته در فرایند خشک‌شدن از دست داده. برای همین هم ابعاد کوچک‌تری نسبت به میوه‌ی تازه دارد.

البته به ظاهر کوچکش نگاه نکنید، چون کالری، قند و مواد مغذی زیادی دارد. به علاوه برای کسانی که می‌خواهند چندکیلو چاق شوند یک میان‌وعده‌ی عالی است و مثل بمب انرژی عمل می‌کند!

میوه خشک برای چاقی
میوه خشک برای افرادی که می‌خواهند چندکیلو چاق شوند یک میان‌وعده‌ی عالی است و مثل بمب انرژی عمل می‌کند!

میوه خشک چه مزایایی دارد؟

بعضی‌ها با میوه‌ی تازه میانه‌ی خوبی ندارند، اما عاشق میوه خشک هستند و یک مشت توت و انجیر خشک و… حسابی با ذائقه‌شان جور است. میوه خشک ماندگاری بالایی دارد، در نتیجه اگر در چله‌ی زمستان هوس توت‌فرنگی یا انبه کردید، غم‌تان نباشد!

[post id=14476]

به علاوه خوردنش به کارد و چنگال هم نیازی ندارد و به همین خاطر برای آنهایی که حال پوست‌کندن میوه تازه را ندارند، گزینه‌ی خوبی است!

میوه خشک چه خواصی برای سلامتی دارد؟

میوه خشک ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند، عملکرد دستگاه گوارش و بینایی را بهبود می‌بخشد، از کم‌خونی و بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند و باعث شادابی و درخشندگی پوست می‌شود. در ادامه با این خواص بیشتر آشنا می‌شویم:

۱. تأمین ویتامین‌های مورد نیاز بدن

ما روزانه به ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی نیاز داریم که می‌توانیم بخشی از آن را از طریق مصرف میان‌وعده‌های مغذی تأمین کنیم. فیبر، آنتی‌اکسیدان، فولات، کلسیم، آهن، پتاسیم و… بخشی از این مواد هستند که همگی در میوه‌های خشک وجود دارند.

۲. کمک به تناسب اندام

اگر به تناسب اندام‌تان خیلی اهمیت می‌دهید، از میوه خشک غافل نشوید. میوه‌های خشک قند اضافه ندارند و کالری کافی را به بدن‌تان می‌رسانند.

میوه‌ خشک‌هایی مثل آلو خشک و کشمش (انگور خشک) کمک می‌کنند تا احساس سیری کنید و پرخوری را کنار بگذارید. سیب خشک هم از آن‌جایی که چربی و پروتئین پایینی دارد، متابولیسم بدنتان را بالا می‌برد و باعث کاهش وزن می‌شود.

خواص کشمش خشک
میوه‌ خشک‌هایی مثل کشمش کمک می‌کنند تا احساس سیری کنید و پرخوری را کنار بگذارید.

۳. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

یکی از میوه‌های خشک پرطرفدار آلو خشک است. این خوراکی فیبر بسیار بالایی دارد و در نتیجه هضم غذا را آسان‌تر می‌کند. از طرف دیگر جلوی یبوست را می‌گیرد. پس اگر دنبال یک ملین طبیعی پرخاصیت می‌گردید، آلو خشک را فراموش نکنید.

۴. پیشگیری از کم‌خونی

میوه‌های خشکی مثل خرما، خرمالو، توت فرنگی خشک و کیوی خشک برای بهبود کم‌خونی یا پیشگیری از آن بسیار مفید هستند. مثلا خرمالو به دلیل داشتن مس، به جذب آهن کمک می‌کند.

یا مثلا ویتامین سی موجود در آلو خشک جذب آهن را بالا می‌برد. حتی برخی معتقدند می‌توان تاثیر میوه خشک برای بهبود کم‌خونی را با تأثیر مصرف گوشت مقایسه کرد! کم‌خونی دوران قاعدگی را هم می‌توانید با خوردن خرما خشک و زردآلو خشک جبران کنید.

خواص زردآلو خشک
کم‌خونی دوران قاعدگی را هم می‌توانید با خوردن زردآلو خشک جبران کنید.

۵. پیشگیری از دیابت

مبتلایان به دیابت معمولا رژیم غذایی کنترل‌شده‌ای دارند و با احتیاط سراغ مواد غذایی می‌روند. در نتیجه دور خوراکی‌هایی مثل شکلات را که قندشان خیلی سریع به بدن می‌رسد، خط می‌کشند. اما خوراکی‌هایی که قندشان آهسته جذب می‌شود، برای دیابت ضرری ندارند. مثلا کشمش (یا همان انگور خشک) تعادل قند خون را حفظ می‌کند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

۶. تقویت بینایی

کتاب‌خوان‌ها و کسانی که دائما کارشان با صفحه مانیتور و گوشی است، بیشتر از همه باید به فکر سلامت و تقویت بینایی‌شان باشند. زردآلو خشک یا قیسی دقیقا همان خوراکی‌ای است که این گروه باید سراغش بروند، چون سرشار از ویتامین آ است.

۷. پیشگیری از بیماری‌های قلبی

بهترین ماده‌ای که به کاهش بیماری‌های قلبی کمک می‌کند، آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها با از بین‌بردن رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از تجمع کلسترول و رسوب آن در دیواره‌ی رگ‌ها، ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. توت خشک جزء میوه‌هایی است که مصرف منظم آن به بیماران قلبی پیشنهاد می‌شود.

خواص توت خشک
توت خشک جزء میوه‌هایی است که مصرف منظم آن به بیماران قلبی پیشنهاد می‌شود.

۸. تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مزیت‌های آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌های خشک این است که سیستیم ایمنی را تقویت می‌کنند. مثلا انبه خشک علاوه‌ بر آنتی‌اکسیدان، ویتامین سی بالایی هم دارد و مصرفش به مادران باردار توصیه می‌شود. چند میوه خشک دیگر هم آنتی‌اکسیدان بالایی دارند که عبارتند از: مویز، سیب، توت، توت‌فرنگی، کشمش، زردآلو، انبه و خرما.

۹. شادابی و درخشندگی پوست

میوه‌های خشک اسید لینولئیک بالایی دارند که باعث کاهش چین و چروک پوست می‌شوند. به علاوه ویتامین آ و ای موجود در این خوراکی‌ها، به سلامت و شفاف‌شدن پوست کمک می‌کنند.

میوه خشکی مثل مویز نه تنها به فرآیند درخشندگی پوست سرعت می‌دهد، بلکه فولیکول‌های مو را هم تقویت می‌کند. این را گفتیم تا فکر نکنید مویز فقط قدرت یادگیری و حافظه را بالا می‌برد!

خواص مویز خشک
میوه خشکی مثل مویز نه تنها به فرآیند درخشندگی پوست سرعت می‌دهد، بلکه فولیکول‌های مو را هم تقویت می‌کند.

۱۰. تقویت استخوان‌ها

سلامت استخوان‌ها به میزان کلیسم بدن بستگی دارد. خوراکی‌های غنی از کلسیم می‌توانند بخشی از مشکل را حل کنند. درست مثل انجیر خشک و مویز که با داشتن کلسیم فراوان به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کنند. البته حواستان باشد که مصرف بیش‌ازحد آن باعث افزایش وزن می‌شود.

سوالات متداول درباره خواص میوه خشک

۱. میوه خشک چه خواصی دارد؟

تامین مواد موردنیاز بدن، تولید انرژی، تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از یبوست و پوکی استخوان و… برخی از خواص میوه خشک هستند.

۲. آیا مصرف میوه خشک باعث کاهش زن می‌شود؟

بله، میوه‌های خشک از طریق ایجاد احساس سیری، کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن، به تناسب اندام کمک می‌کنند.

۳. کدام میوه‌های خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند؟

میوه خشک مویز، سیب، توت، توت‌فرنگی، کشمش، زردآلو (یا قیسی)، انبه و خرما آنتی‌اکسیدان بالایی دارند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x