۲۰ خاصیت فندق که از آن خبر نداشتید + اینفوگرافی


574

۲۰ خاصیت فندق که از آن خبر نداشتید

فندق یک آجیل خوشمزه و مغذی است که بیشتر در ترکیه، ایتالیا، آمریکا و اسپانیا به بار می‌نشیند. برخی میوه‌ی این گیاه را که از درخت کوریلوس چیده می‌شود، فیلبرت می‌نامند.

خاصیت‌های فندق را باید در یک طومار بلند نوشت بس که زیادند! اما مطمئن باشید حتی اگر یک فندق‌خوار حرفه‌ای باشید باز هم از بعضی خاصیت‌هایش خبر ندارید. به همین خاطر است که ما تصمیم گرفته‌ایم توی این مطلب شما را برخی خواص کمتر‌شنیده‌شده‌ی فندق آشنا کنیم.

ارزش غذایی فندق چیست؟

فندق سرشار از پروتئین، فولات، انواع ویتامین‌ها و … است. در جدول زیر با ارزش غذایی ۱۰۰گرم فندق آشنا می‌شوید:

ترکیبات مغذیمقدار
کربوهیدرات۱۶.۷ گرم
پروتئین۱۵ گرم
چربی کل۶۱ گرم
فیبر رژیمی۱۰ گرم
فولات۱۱۳ میکروگرم
ویتامین C۶.۳ گرم
ویتامین E۱۵ میلی‌گرم
ویتامین K۱۴.۲ میکروگرم
ویتامین B6۰.۶۲ میلی‌گرم
نیاسین (B3)۲ میلی‌گرم
پتاسیم۶۸۰ میلی‌گرم
کلسیم۱۱۴ میلی‌گرم
آهن۴.۷ میلی‌گرم
منیزیم۱۶۳ میلی‌گرم
منگنز۶.۱۷ میلی‌گرم
فسفر۲۹۰ میلی‌گرم
روی۲.۴۵ میلی‌گرم
جدول ارزش غذایی فندق

فندق چه خواصی برای سلامتی دارد؟

فندق – چه فندق خام باشد و چه بو داده – سرشار از پروتئین، ویتامین E، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی مختلف است و به سلامت قلب و دستگاه گوارش کمک می‌کند. به علاوه تمرکز را افزایش داده و کیفیت اسپرم‌ها را در آقایان بالا می‌برد. در ادامه با برخی از خواص این آجیل دوست‌داشتنی بیشتر آشنا می‌شویم:

[post id=29267]

اینفوگرافی خواص فندق
اینفوگرافی خواص فندق

۱. پیشگیری از سرطان

رادیکال‌های آزاد باعث تسریع پیری، آسیب به سلول‌ها، رشد سلول‌های سرطانی، تضعیف قلب و… می‌شوند. پادزهر این مواد موذی هم چیزی نیست جز آنتی‌اکسیدان. فندق سرشار از آنتی‌اکسیدان است و اگر به‌طور منظم استفاده شود، نسبت بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها را متعادل می‌کند. (بهتر است فندق را با پوست نازکش بخورید تا آنتی‌اکسیدان بیشتری به بدن‌تان برسد.)

۲. تنظیم فشار خون

اسیدهای چرب سالم مثل امگا۳ و امگا۶ برای سلامت سلول‌ها، کاهش التهاب و تنظیم فشارخون ضروری هستند. این اسیدهای چرب میزان چربی‌های ناسالم یا کلسترول‌های بد خون (LDL) را کاهش می‌دهند و به همین دلیل گزینه مناسبی برای بهبود فشار خون به حساب می‌آیند.

۳. کمک به کاهش وزن

فندق قند کمی دارد اما برای تامین انرژی بدنتان اصلا کم نمی‌گذارد! پروتئین‌های این آجیل حتی برای افراد گیاهخوار هم مفید هستند. بنابراین می‌توانید برای کاهش وزن روی کمک فندق هم حساب کنید. هرچه باشد این آجیل دشمن اشتهای کاذب است.

میزان قند فندق
فندق قند کمی دارد اما برای تامین انرژی بدنتان اصلا کم نمی‌گذارد!

۴. کمک به دستگاه گوارش

فندق سرشار از فیبر است و به همین خاطر حرکات روده را بهبود بخشیده و از یبوست جلوگیری می‌کند. برخی از متخصصان تغذیه به افراد ۳۱ تا ۵۰ ساله توصیه می‌کنند روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر را در برنامه غذایی‌شان بگنجند. خبر خوب این‌که: با خوردن چند عدد فندق به راحتی می‌توانید ۱۰درصد از نیاز روزانه‌تان به این ماده را برطرف کنید!

۵. بهبود سلامت قلب

فیبر، منیزیم، پتاسیم، آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های سالمی که در فندق وجود دارند، باعث سلامت قلب می‌شوند. پس اگر می‌خواهید قلب و عروق سالم‌تری داشته‌باشید و از شرِ کلسترول بد راحت شوید، از فندق اصلا غافل نشوید.

۶. افزایش قدرت عضلانی

بعضی وقت‌ها تنها دلیل انقباض‌های عضلانی کلافه‌کننده‌تان این است که از کمبود منیزیم رنج می‌برید. راه حل؟ فندق! این آجیل به‌خاطر داشتن منیزیم هم جلوی انقباض‌های عضلانی را می‌گیرد و هم باعث تقویت عضله‌ها می‌شود.

تاثیر منیزیم در فندق
فندق به‌خاطر داشتن منیزیم هم جلوی انقباض‌های عضلانی را می‌گیرد و هم باعث تقویت عضله‌ها می‌شود.

۷. کمک به سیستم عصبی

بخشی از کارکرد مناسب دستگاه عصبی به اسیدهای آمینه و ویتامین B6 وابسته‌ است. دو ماده‌ای که به وفور در فندق وجود دارند. به علاوه ویتامین E، منگنز و اسیدهای چرب موجود در این آجیل به عملکرد شناختی مغز کمک می‌کنند.

۸. افزایش تمرکز

اگر می‌خواهید تمرکزتان را بالا ببرید، به فندق اعتماد کنید. فندق با تامین فسفر مورد نیاز بدن، جلوی فراموشی‌های گاه‌وبی‌گاه را می‌گیرد.

۹. بهبود خُلق

اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین‌های گروه B موجود در فندق، سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی مثل سروتونین را بهبود بخشیده و به درمان افسردگی کمک می‌کنند.

تاثیر فندق در درمان افسردگی
مصرف فندق به درمان افسردگی کمک می‌کند.

۱۰. افزایش اسپرم در آقایان

مصرف فندق به افزایش اسپرم‌های بارور و باکیفیت کمک می‌کند. پس اگر دنبال یک مکمل غذایی ارگانیک برای بهبود کیفیت اسپرم‌ها می‌گردید، فندق را فراموش نکنید. به علاوه این آجیل میل جنسی آقایان را افزایش می‌دهد.

۱۱. کمک به رشد جنین

از آن‌جایی که فندق سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است، مصرف منظم آن درطول بارداری (به‌ویژه در ماه‌های اول) می‌تواند به رشد جنین و افزایش انرژی مادر کمک ‌کند. البته برای پیشگیری از اضافه‌وزن بهتر است در ماه‌های آخر از خوردن فندق خودداری کنید.

۱۲. تقویت استخوان‌ها و مفاصل

یک پیشنهاد مطمئن و سالم برای رشد استخوان‌های محکم و مقاوم این است که به کودک‌‌تان – مخصوصا وقتی درحال رشد است – فندق بدهید. ویتامین K و E موجود در فندق، تراکم استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.

یک تقلب برای مادرهایی که بچه‌شان فندق دوست ندارد: با اضافه‌کردن کمی شیر، عسل، خرما و شکلات به فندق می‌توانید یک معجون خانگی خوشمزه درست کنید که بچه‌ها تا مدتها طعمش را فراموش نکنند.

ویتامین های فندق
ویتامین K و E موجود در فندق، تراکم استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.

۱۳. فرم‌دادن به صورت

بعضی‌ها دوست دارند صورتشان از حالت لاغری خارج شده و کمی توپر به‌نظر برسند. فندق به خاطر داشتن ویتامین E و سایر مواد معدنی، می‌تواند به‌مرور این آرزو را برآورده‌ کند.

۱۴. کمک به بدن‌سازی

پروتئین‌ها و اسیدهای چرب غیراشباع موجود در فندق، انرژی‌ روزانه‌تان را تامین می‌کنند. به علاوه این آجیل به خاطر داشتن منیزیم، می‌تواند جلوی انقباض‌های عضلانی را بگیرد. پس اگر اهل بدن‌سازی هستید، یادتان نرود همیشه توی جیبتان چندتا فندق داشته باشید.

۱۵. کنترل دیابت

افرادی که به افزایش انسولین حساسیت دارند یا قند خونشان بالاست، می‌توانند به کمک فندق دیابتشان را تا حدودی کنترل کنند.

کنترل دیابت یا فندق
افرادی که به افزایش انسولین حساسیت دارند یا قند خونشان بالاست، می‌توانند به کمک فندق دیابتشان را تا حدودی کنترل کنند.

۱۶. به تاخیر انداختن پیری

فندق برای چین‌وچروک‌های پوست مثل یک اتو عمل می‌کند! البته این آجیل دوست‌داشتنی نمی‌گذارد کار به چین‌وچروک برسد، چون به خاطر داشتن ویتامین‌هایی مثل A، E و C، فرآیند پیری پوست را به تاخیر می‌اندازد.

۱۷. شاداب‌کردن پوست

یکی از مشکلات پوست‌های خشک و حساس، نداشتن رطوبت کافی است. ویتامین E موجود در فندق، رطوبت پوستتان را تامین می‌کند و آنتی‌اکسیدان‌هایش سلول‌های مرده را از بین می‌برند.

۱۸. ترمیم موهای خشک و آسیب‌دیده

یک دستور ساده برای کسانی که به خشکی و خردشدگی مو مبتلا هستند: یک قاشق پودر فندق را با یک عدد تخم‌ مرغ هم بزنید و سپس ریشه و ساقه موهایتان را با آن ماساژ بدهید. (به جای این ترکیب از روغن فندق هم می‌توانید استفاده کنید)

تاثیر فندق در تقویت مو
مصرف فندق به ترمیم موهای آسیب‌دیده کمک می‌کند.

۱۹. پاکسازی کبد

فندق عاشق پاکسازی کبد شماست! به علاوه تحقیقات نشان می‌دهند خوردن روزانه چندتا فندق می‌تواند از ابتلا به سرطان کبد جلوگیری کند.

چگونه فندق را به رژیم غذایی‌مان اضافه کنیم؟

برای اضافه‌کردن فندق به رژیم غذایی‌تان می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • خوردن پودر فندق (یا فندق آسیاب‌شده) به همراه عسل
  • خوردن فندق کامل و درسته به عنوان میان‌وعده
  • مصرف مغز فندق در کیک و کلوچه‌های خانگی
  • مصرف فندق بو داده و خردشده با سس‌های مختلف
  • خوردن فندق خردشده همراه سالادهای مختلف و…

سوالات متداول درباره خواص فندق

فندق چه خواصی برای سلامتی دارد؟

فندق خواص فراوانی برای سلامتی دارد. از جمله: تقویت سیستم ایمنی، افزایش تمرکز، بهبود سیستم عصبی و … .

آیا خوردن فندق برای خانم‌های باردار خوب است؟

بله. از آن‌جایی که فندق سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است، مصرف منظم آن درطول بارداری (به‌ویژه در ماه‌های اول) می‌تواند به رشد جنین و افزایش انرژی مادر کمک ‌کند. البته برای پیشگیری از اضافه‌وزن بهتر است در ماه‌های آخر از خوردن فندق خودداری کنید.

آیا دیابتی‌ها می‌توانند فندق بخورند؟

بله. حتی افرادی که به افزایش انسولین حساسیت دارند یا قند خونشان بالاست، می‌توانند به کمک فندق دیابتشان را تا حدودی کنترل کنند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x