«شیرین بانو» روی صندلی داغ!


1,338

hot-seat-shirinbanoo

صندلی داغ یکی از برنامه‌های گروه باشگاه مشتریان است که فاصله مشتری و غرفه‌دار را کمتر می‌کند. در بین سؤال‌های صریح و متنوعی که پرسیده می‌شود مشتری و غرفه‌دار شناخت بهتری از هم و از دغدغه‌های هم به دست می‌آورند.

اولین برنامه صندلی داغ در سیزدهم آبان ماه با حضور خانم زینب حاجی جعفری از غرفه شیرین بانو برگزار شد. با وجود مشغله‌های زیادی که داشتند (حتی در بین صندلی داغ یک فرصت کوتاه گرفتند تا برنامه باشگاه ورزشی‌شان را انجام دهند) پاسخ‌های شنیدنی دادند.

اگر شما هم غرفه‌دار باسلامی هستید و دوست دارید در این برنامه شرکت کنید، عضو گروه باشگاه مشتریان شوید و به ادمین گروه اطلاع دهید.


باسلامی‌ها: لطفا برای شروع، مختصر از خود، کسب و کار و غرفه‌‌تون بفرمایید.

شیرین بانو: سلام خدمت همه عزیزان. خیلی مختصر بگم، من الان نیمی از عمر خودم رو دربازار کار هستم، زمینه‌های مختلف اداری، حراستی، فرهنگی، تدریس، هنری و… رو تجربه کردم. تقریبا فعال موفقی در زمینه فرهنگی هستم. به یه جای کار که رسیدم دیدم کارهای فرهنگی پول می‌خواد و متاسفانه بودجه‌های فرهنگی بسیار کم. کم کم به فکر افتادم از هنرهایی که دارم استفاده کنم، آموزش بدم به مراکز فرهنگی تا خودشون شروع به اشتغال‌زایی کنن.

سه سال اخیر که کار فرهنگی مطالعات تخصصی زنان رو شروع کردم باز یه جای کار خوردیم به بی پولی

بخش هنری و فروش شیرین بانو راه اندازی شد، هم تعداد زیادی کسب درآمد می‌کنن هم درآمد کارهای تحقیقاتی‌مون تامین شد.

فعالیت‌مون در کارهای زیر هست:

  • ست‌های ملزومات حجاب شامل روسری، استینک، گیره روسری
  • ست‌های فانتزی شامل دستبند، تسبیح، خلخال، اویز موبایل، اویز ساعت، بند عینک و…
  • ست‌های گل شامل جانماز، تسبیح، کیف تسبیح، چادر نماز، کیف چادر نماز، بقچه چادر نماز و…
  • بسته‌های آموزش نمد که به شدت مورد استقبال اردوهای جهادی و مراکز فرهنگی قرار گرفت
  • و بسته‌های آموزش بافتنی که در راهه

ست‌های گل، از جانماز گرفته تا تسبیح و آویز کیف و… چه تک تک چه ست کامل بیشتر از مابقی مورد استقبال قرار گرفته، درصدبالایی برای هدیه تهیه می‌کنند. عده‌ای هم جهت جهیزیه و استفاده منزل.

باسلامی‌ها: سلام خانم حاجی جعفری عزیز. من خیلی مشتاقم بدونم کار شما تا چه اندازه گسترش پیدا کرده و آیا اشخاصی هم استخدام کردید که کمک حالتون باشن؟ می‌شه لطفا توضیحاتی در مورد مکان کارتون بدید! سپاسگزارم.

شیرین بانو: در ابتدای کار خودم بودم. با یک تومان هزینه. یک تومان رو دادم وسایل هنری و شروع کردم

تسبیح‌های گل و گل‌های پای سینی شروع کارم بود. تا ۶ ماه خودم می‌زدم، تا اینکه هم تقاضا بالا رفت هم خواسته‌های هنری و ایده‌‌های جدید مطرح شد. تا که به اینجا رسیدیم در بخش تولیدات نمدی ۲ نفر مشغول‌اند. بخش ست‌های گل خودم و دو نفر دیگه. ست‌های فانتزی ۴ نفر.

یک کارگاه هم یزد اجاره کردم و کار ست‌های روسری و آستینک رو می‌زنن که سه نفر ویژه روی کار من کار می‌کنن.

باسلامی‌ها: من مایلم بیشتر در مورد کارهای محتوایی و تیم محتوایی شما بیشتر بدانم.

شیرین بانو: تیم محتوایی مون ۱۰ نفر عضو داره. حق الزحمه بسیار کمی می‌گیرن ولی چون علاقه شون پای کار وایسادن.

چون نزدیک به یک سال و نیم اول سایت محتوایی کار می‌کرد، مخاطب های ثابتی پیدا کردیم که مرتب پی‌گیر مطالب بودن. از این جهت چون به نوعی اعتماد سازی شده بود به محض شروع کار فروشگاه به نسبت تازه کار بودن و جدید الورود بودنمون استقبال خوبی شد. نه که خیلی. ولی برای آغاز کار خوب بود. از جهتی که داخل سایت آموزش‌های هنری رایگان داریم، جذب مخاطب برای خام فروشی و بسته‌های هنری مون از این بابت خیلی خوب بود.

سفارشاتم در ابتدا خیلی محدود بود، چند ماه اول هیچی. بعد از چند ماه یکی و دوباره هیچی. بعد یک سال مداومت کم کم کار شناخته شد. تا الان که هم مغازه‌دارها مشتری عمده ست های فانتزی هستند و گالری‌ها و مزون‌ها مشتری عمده ست‌های گل. و تعدادی از ادارات هم هدایای مناسبتی و سازمانی‌شون رو از شیرین بانو تهیه کردن. تقریبا سفارشات عمدمون بیش از خرده فروشی‌مون هست. خرده فروشی هم از جهت برند سازی ادامه می‌دم.

 

«شیرین بانو» روی صندلی داغ!

باسلامی‌ها: بهترین خاطره فروش محصولتون چی بوده؟

شیرین بانو: بهترینش رو در مسابقه «آن فروش فراموش ناشدنی» شرکت دادم، ولی واقعا از اون فروش‌های دلچسبی بود که آدم دلش گرم می‌شه وقتی نیتت قربت الی الله باشه یکی هست که حواسش به گیر و گورهای کارت باشه. این هم لینکش:

آن فروش فراموش ناشدنی

ماجرای یک خرید غیر منتظره

باسلامی‌ها: چقدر از برنامه‌هاتون عملیاتی شدن و چقدر با برنامه‌ای که دارین، فاصله هست؟ موانع کاریتون چه نکاتی هست؟

شیرین بانو: نیت کارم در ابتدا درآوردن خرجی بود که به دخلمون بشینه. وقتی کار گسترش پیدا کرد هدفم شد به کارگیری زنان جوانی که سر پرست خانواده هستن. الان برام مهم دو نکته هست:

  • زدن کارگاه وسیعی که کلی از زنان سرپرست خانوار رو تحت پوشش بگیرم.
  • و در ثانی: گسترش کارم به تمام ایران و صادرات هنر دست بانوی ایرانی به خارج از کشور. الان ست‌های گل در ترکیه رواج زیادی داره و حرف اول رو می‌زنه. می‌خوام رو دست اونا بزنم. البته تا الان چند تا از هنرمندای ترکیه که در این زمینه کار می‌کنن داخل اینستا رو خطم اومدن و ظرافت و تمیزی کارم رو تایید کردن.

باسلامی‌ها: روش قیمت گذاری روی محصولاتتون بر چه اساسی هست؟ و آیا زمان قیمت گذاری محصولات بقیه غرفه‌های هم صنف خودتون رو رصد می‌کنید و با توجه به قیمت بازار باسلام قیمت‌گذاری رو انجام می‌دین یا بر اساس مدل خاصی از قیمت گذاری هست؟

شیرین بانو: قیمت گذاری بر اساس فرمول مواد اولیه، مزد کارگر، سود کار، در نظر گرفتن میزان تخفیف برای سفارشات عمده هست. قیمت نهایی صادر می‌شه تا مرتب  قیمت تغییر نکنه. ولی خب گاهی بود ابزار کارمون رو گرون‌تر خریدیم و سودمون به شدت افت کرده ولی از جهت ثبات قیمت ضرر رو به جون خریدیم. من هر کار جدیدی که وارد عرصه تولید می‌کنم چند روز قیمت های بازار و نت رو رصد می‌کنم تا قیمت عادلانه و عاقلانه‌ای رو ارائه بدم. قطعا یکیش هم باسلامه.

باسلامی‌ها: ایده‌های طرح‌هاتون رو از کجا می‌گیرید؟

شیرین بانو: (یه نیم ساعتی من نیستم مجدد می‌رسم خدمتتون!

ببخشید! من همه چیزی که تایپ کردم در حال دویدن بودم پر از غلط املایی بود. جهت پیشگیری از یه سری بیماری‌ها چون کار نشستنی‌ام زیاده باشگاه می‌رم. سر و تهش رو زدم برسم خدمتتون. عذرخواهی فراوان! در خدمتم.)

تسبیح‌های گل رو ایدش رو از پیج‌های ترک گرفتم. حتی بعضی آموزش‌ها و قلق‌گیری‌هاشم از هنرمندای ترک گرفتم. بماند نحوه آموزش و ترجمه با ترسنلیت و اصطلاحات و … چند بار من تو این مسیر از بس نمی‌فهمیدم چی می‌گن نشستم گریه کردم! ولی باز پر انرژی‌تر ادامه دادم. اما الان ست‌های شیرین بانو تکمیل‌تر از ترک‌هاست.

ست‌های فانتزی از یه سفارش گیره و دستبند شروع شد، بقیه‌ش به استقبال مخاطب و پیشنهاد خودش مرتب قطعات اضافه شد.

ست‌های روسری و استینک هم به تقاضای بالای مشتری بود که مرتب می‌پرسیدن واردش شدیم. بسته‌های آموزشی یه طرح کلیه که یکی از کارهای زیر بنایی شیرین بانو هست که فقط ماهی‌گیر نباشیم، ماهی‌گیری رو هم آموزش بدیم.

اولش فکر نمی‌کردیم طالب داشته باشه ولی باز استقبال مخاطب دلگرم‌مون کرد.

باسلامی‌ها: میگماااا! از همون کانالایی که ایده گرفتین محصولات خودتون رو حالا که کامل تر از خودشون شده براشون ترنسلیت کنید و بفرستید! حداقل پک های آموزشی. تازه یه چندتا از طرح های هنری و سنتی و اصیل ایرانی هم بزارید کنارش یا ترکیب کنید.

شیرین بانو: براشون فرستادم، حتی آمادگی همکاری هم کردم. منتها هنرمندای ترکیه تعصب خاصی رو کاراشون دارن.

باسلامی‌ها: چیزی که تو ایران خودمونم نیاز داریم!

باسلامی‌ها: خب تعصباتشون چطوریا بود؟ قابل حل نبود؟

شیرین بانو: اصلا نمی‌پذیرفتن که کار غیر ترک رو معرفی کنن. حتی یه نمونه من چادر نماز ست گل ها و بقچه رو بهشون گفتم که این کارها رو من اضافه کردم. طرف کلا بلاکم کرد. بعد که با یه آیدی دیگه رفتم دیگم ایده من رو اجرا کرده و گذاشته کنار کاراش. کلا هنرمندای ترک ، هنرمندای ایران رو رقیب خیلی جدی برای خودشون می‌دونن. و به شدت در تکاپو هستن که ازشون کم نیارن.

«شیرین بانو» روی صندلی داغ!

باسلامی‌ها: یه ترسی که بعضی از غرفه‌دارها دارن اینه که ممکنه از روی طرح هاشون کپی کنند شما نگران این موضوع نیستید؟

شیرین بانو: اوایل کار که ادم مبتدی و اول کارشه، هنوز وارد بازار نشده و تنوع ها رو ندیده، دست بالای دست‌ها رو درک نکرده، چرا براش خیلی مهمه. ولی در ضمن کار فهمیدم که کیفیت کاره که ضامن نگه داشتن مشتری و جذب مشتریه. و مهم‌تر اینکه رزق هر کسی پیش خدا محفوظه. از کارت بزنن، نزنن، نمونه برداری کنن، نکنن. رزق تو محفوظه، رزق او هم محفوظه. ولی از این که کار شیرین بانو رو بردارن به عنوان کار خودشون معرفی کنن به شدت ناراحت میشم. مخصوصا که نمی‌تونن کار رو دقیق دربیارن.

باسلامی‌ها: بین محصولات تون، گل پای سینی چیه؟

شیرین بانو: معمولا دم عید سفارشش بالا میره، و همچنین سفارش جهت پای خنچه عروس و هفت سین هم تا حالا خیلی داشتیم. رنگ بندی داره و سه طرح. ان اشالله از بعد از صفر شروع به ورود انواعش به باسلام می‌کنیم.

باسلامی‌ها: فروشتون از شبکه‌های مجازی بالاس؟ واگر هست راهتون رو میگید؟

شیرین بانو: شبکه‌های مجازی از جهت معرفی کار خیلی خوبه. اینستاگرام خیلی بهتره. تلگرام خیلی کمتره. اینکه سریع و دقیق جواب مشتری رو بدی خیلی مهمه. اینکه مشتری چون خودت رو نمی‌بینه از روی جواب و راهنماییت بفهمه کاربلدی و اینا کار خودته در جذب مشتری خیلی موثره.

اینکه در شبکه‌های اجتماعی خودت رو جای مشتری بزاری و هر اطلاعاتی که می‌خواد رو زیر پست قرار بدی تا کمتر نیاز پیدا کمه سوال کنه خیلی مهمه.

مورد دیگه پیشنهاد کاربرد محصوله. به عنوان تجربه: پارسال روز معلم تسبیح های گل رو روش تبلیغ کردم که گزینه مناسبیه برای هدیه روز معلم. شاید باورتون نشه ولی سفارش سه چهار ماه رو من در یک هفته گرفتم. یه جایی رسید که دیدم نمی‌تونم سفارش رو سر وقت برسونم ثبت سفارش نمی‌کردم.

بعد خودشون می‌گفتن اصلا به عقل‌مون هم نمی‌رسید برای روز معلم هم می‌شه انتخاب کرد. یا مثلا روی ست‌های گل تبلیغ جهیزیه و کادوی پاتختی کردم که بعد استقبال بالا رفت.

باسلامی‌ها: به صفحه لینکدین فکر کردین؟ یا چنلزهای دیگه حتی!

شیرین بانو: جاهای مختلفی دارم. مثلا فیس بوک. ولی از جهت فیلتر بودن خیلی جواب نگرفتم. لینکدین هم تو فکرش بودم که وقتی دست بده واردش بشم امتحان کنم. مثلا توییتر موفق نبود. ولی مثلا بامیلو و دیجی کالا و کافه کادو رو دارم پیگیری‌هاش رو انجام می‌دم. امروز صفحه بامیلوم فعال شد.

راستی پیج اپارات شیرین بانو هم با ویو بالا هم فعاله، اونجا فقط فیلم های اموزشی قرار داره

باسلامی‌ها: کار اصلی‌تان چیه؟ همین فعالیت‌های شیرین بانو؟

شیرین بانو: ابتدا و در راس کار با افتخار معلمم. تدریس در اولویت هر کاریم قرار داره. بعد کار فرهنگی. جاهای مختلفی مشغول کار فرهنگی بودم. نیرو مقاومت بسیج تهران. امور مساجد تهران. به مدت ده سال معاونت فرهنگی رهپویان وصال شیراز و …

اما در حال حاضر سایت شیرین بانو رو دارم که از لحاظ محتوا تخصصی روی بحث زنان کار می‌کنه. و سایت عطر نماز که تخصصی روی نماز.

باسلامی‌ها: فیلم های آموزشی تون رو بدین تا داخل آپارات باسلام هم قرار بدیم.

شیرین بانو: چشم. حتما.

یه خبر خوب دیگه هم اینکه به زودی بخش خام فروشی ملزومات نمد و زیورآلات شیرین بانو در باسلام با عنوان خرازی شیرین بانو شروع بکار می‌کنه.

باسلامی‌ها: این خیلی عاااالیه! موادی که مکمل باشن. یا مواد اولیه یه محصول دیگه‌ای باشن. یا جایگزین باشن. اینها موفقیت فروش بالایی دارن.

شیرین بانو: ممنون از انرژی و حس خوبتون.

راستی یه قرارداد هم بستیم با پارس مدیا که تولید کننده بازی‌های تولید وطنی هست. کم کم بازی‌ها رو وارد غرفه می‌کنیم. فعلا یه بازی وارد کردیم که اولین مشتری باسلامی هم خانم سیدالموسوی بودن که امروز به دستشون رسیده.

باسلامی‌ها: خانم حاجی جعفری، خداقوت به شما و خانواده محترم‌که حتما نقش بی‌بدیلی داشتن تو این موفقیت. نوع نگاه، پشتکار و دلسوزی شما، هم موفقیت شخصی براتون به ارمغان آورده و هم موفقیت گروهی. از نزدیک با شما همکاری داشتیم و این باعث افتخار برای همه ما بوده و هست. آرزومند توفیق روز افزون شما.

شیرین بانو: سلامت باشید! جدا خانواده نقش موثری در موفقیت‌های آدم داره. چه نوع تربیت و تفکر. چه پشتیبانی روحی روانی. از شما هم ممنونم که این مدت کلی موجبات دلگرمی بودید.

باسلامی‌ها: خانم حاجی جعفری از خلاقان این حوزه هستند. یکی از کاراشون رو من تهیه کردم  چندتا از همکارامونم تهیه کردن. همگی راضی بودیم و کاراشون حرف نداره از حد انتظار هم بهتر بود. موفق باشیدخانم حاجی جعفری.

شیرین بانو: نظر لطف‌تونه. خوشحال شدم در خدمت عزیزان بودم. هر اننقاد یا پیشنهادی نسبت به غرفه و محصولات داشته باشید با جان و دل پذیرا هستم.

باسلامی‌ها: خانم حاجی جعفری عزیز! ممنون از اینکه وقت گذاشتید و پاسخگوی سوالات بودین. سپاس از همه دوستانی که در صندلی داغ امروز مشارکت فرمودن.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x