خانه‌تکانی بدون درد و خونریزی+ راهنمای جامع خانه‌تکانی برای سرشلوغ‌ها


780

اگر توی باسلام غرفه دارید، این روزها حتما سرتان حسابی شلوغ است و کلی کار روی سرتان ریخته. آن‌قدر که شاید حتی دیگر فرصتی برای خانه‌تکانی نداشته باشید، اما پیشنهاد ما به شما این است که هر طور شده این رسم قدیمی ایرانی را تعطیل نکنید.

بله ما هم می‌دانیم که خانه تکانی کار سخت و زمان‌بری است. به خصوص که بعضی از مامان‌ها طوری خانه تکانی را طول می‌دهند که انگار دارند کاخ شانگهای را تمیز می‌کنند. تازه گاهی وقت‌ها هم ممکن است وسط خانه‌تکانی یکهو یک کارت تبریک از چند قرن پیش را توی کمدتان پیدا کنید و چندساعت توی خاطره‌هایتان غرق شوید!

اما ما اینجاییم تا بهتان بگوییم که می‌توان بدون درد و خونریزی هم خانه‌تکانی کرد. می‌پرسید چطور؟ پس لطفا این یادداشت را تا ته بخوانید.

همه چیز باید کپسولی و فشرده باشه

ما فرض را بر این می‌گذاریم که دل‌تان می‌خواهد خانه را در کم‌ترین زمان ممکن تمیز کنید. با این‌حساب همه‌چیز باید کپسولی و فشرده پیش برود. البته اصلا منظورمان سرهم‌بندی‌کردن نیست، بلکه می‌خواهیم یک برنامه‌ی جمع‌وجور داشته‌باشیم که وسط بشوروبساب‌ها گیج نشویم و کارها به‌موقع و درست و ‌حسابی انجام شوند.

باید یک برنامه‌ی جمع‌وجور داشته‌باشیم که وسط بشوروبساب‌ها گیج نشویم

بیخیال ظرف‌های تهِ کابینت شو!

قبل از شروع کار بهتر است یکبار به همه چیز از دور نگاه کنیم. بعد مهم‌ترین کارها را در اولویت بگذاریم. مثلا واقعا چه لزومی دارد ظرف‌های تهِ کابینت را بیرون بیاوریم، بشوییم و بعد بگذاریم سرِ جایشان؟ که چی؟ که سال آینده هم باز همان آش و همان کاسه باشد؟ تازه اینطوری کلی هم آب اسراف می‌شود. پس می‌شود خاک بعضی قسمت‌ها را نتکاند یا گذاشت برای آخرِ سر.

در کنار نوشتن فهرست و تخصیص زمان کافی برای هرکار، به لیست ابزارها هم نیاز داریم که جلوتر درباره‌اش حرف زده‌ایم.

چه لزومی دارد ظرف‌های تهِ کابینت را بیرون بیاوریم، بشوییم و بعد بگذاریم سرِ جایشان؟ که چی؟

اول کجا رو بتکانیم؟

پیشنهاد ما این است که اول سراغ اتاق خواب‌ها بروید. می‌توانید هم‌زمان بخش‌هایی از آشپزخانه مثل کابینت‌ها، یخچال، گاز و ماشین لباس‌شویی را هم تمیز کنید اما حتما کفِ آشپزخانه را بگذارید برای مرحله‌ی آخر. چون حین کار بارها گذرتان به آشپزخانه می‌افتد و ممکن است همه‌چیز در عرض چند ثانیه، دوباره کثیف شود.

مرحله‌ی بعدی، تغییر دکور سالن پذیرایی و شست‌وشوی دیوارها است. (البته برای شستن فرش‌ها و دیوارها می‌توانید از نظافت‌چی‌های کاربلد کمک بگیرید.) در آخر هم دستی به سر و روی حمام و سرویس بهداشتی بکشید. وقتی گردگیری وسایل خانه تمام شد، تازه نوبت به تمیز‌کردن شیشه‌ها و شستن پرده‌ها می‌رسد.

مینیمالش کن!

حتی اگر انباری کوچکی دارید، از تمیزکردنش غافل نشوید. چون معمولا توی همه انباری‌ها وسایلی وجود دارد که خیلی وقت است بهشان سرنزده‌ایم. این وسایل به دو دسته دوریختنی و «فعلا بهشون احتیاج دارم اما نمی‌دونم باهاشون چیکار کنم» تقسیم می‌شوند. تکلیف دورریختنی‌ها که معلوم است. اما برای دسته دوم هم بهتر است خیلی دلرحمی به خرج ندهید.

البته این فقط وسایل توی انباری نیستند که نمی‌دانیم چه‌کارشان کنیم. توی کمدها و کابینت‌ها هم کلی وسیله وجود دارد که تکلیفشان روشن نیست.

به طور کلی قواعد زندگی مینمال می‌گوید بهتر است با لوازمی که درطول چندسال گذشته به کارتان نیامده‌اند، خداحافظی کنید. راست هم می‌گوید. آخر چرا باید ظروفی را که انگار از عصر ژوراسیک باقی ‌مانده‌ هنوز نگه دارید؟ البته لازم نیست همه را دور بریزید. پیشنهادهای بهتری هم وجود دارد. مثل هدیه‌دادنشان به دیگران یا سپردنشان به غرفه‌های بازیافت.

قواعد زندگی مینمال می‌گوید بهتر است با لوازمی که درطول چندسال گذشته به کارتان نیامده‌اند، خداحافظی کنید.

مجهز شو!

برای خانه‌تکانی باید حسابی مجهز باشیم. استفاده از ابزارهای تخصصی برای نظافت، هم جلوی خستگی را می‌گیرند و هم باعث تمیزی بهتر و صرفه‌جویی در زمان می‌شوند. این‌ها وسایلی هستند که برای خانه تکانی بهشان احتیاج دارید:

  • دستکش و ماسک (توی باسلام می‌توانید انواع دستکش نانو و یکبار مصرف را پیدا کنید)
  • شوینده‌ها یک منظوره و چندمنظوره، شیشه‌شو، سفیدکننده و پاک‌کننده‌های طبیعی مثل سرکه سفید
  • حوله، دستمال میکروفایبر، چربی‌گیر، جارو و طی (همه را می‌توانید از باسلام سفارش بدهید)
  • کیسه زباله
  • سبد، کارتن، ساک پارچه‌ای و کیسه پلاستیک برای دسته‌بندی لباس‌ها
  • فرچه و مسواک مخصوص برای تمیزکردن گاز، ماشین‌لباسشویی و سطوح شیاردار سرویس بهداشتی
  • چهارپایه یا نردبام ایمن
استفاده از ابزارهای تخصصی برای نظافت، هم جلوی خستگی را می‌گیرند و هم باعث تمیزی بهتر و صرفه‌جویی در زمان می‌شوند.

جوهر نمک رو با وایتکس ترکیب نکن. این صدبار!

درست است که مواد شوینده همه‌چیز را در عرض چندثانیه برق می‌اندازند، اما لطفا مراقب خودتان باشید. باور کنید حتی شیمی‌دان‌های معروف دنیا هم این‌طوری مواد آزمایشگاهی را باهم مخلوط نمی‌کردند که شما دارید هفتاد قلم مواد شوینده را باهم قاطی می‌کنید!

پس جسارتا هشدارها را جدی بگیرید و از ترکیب‌کردن جوهرنمک با وایتکس یا به طور کلی ترکیب‌کردن هر دو شوینده‌ای با یکدیگر خودداری کنید تا از آسیب‌های مثل آلرژی، سرفه، حساسیت، خشکی پوست، شکننده‌شدن ناخن‌ها و خارش و قرمزی و سوزش چشم‌ها در امان بمانید.

این کارها رو نکن

برای خانه‌تکانی بدون درد و خونریزی لازم است یک‌سری کارها را اصلا انجام ندهیم. حتما شما هم دیده‌اید که بعضی‌ها برای خانه‌تکانی طوری از پنجره آویزان می‌شوند که انگار از وسط صحنه بدلکاری آمده‌اند! اما اگر ترس از ارتفاع دارید، بالارفتن از نردبام را به شخص دیگری بسپارید. یا کارِ گردگیری لوسترها را به فرد قدبلند خانه بدهید و از او تعریف کنید که چقدر این کار به او می‌آید و چه‌قدر تمیزکردنش منحصربه‌فرد است و فلان. (لبخند بدجنسانه)

بعضی‌ها هم ممکن است برای خانه‌تکانی به مشورت با پزشک یا استفاده از کمربند طبی احتیاج داشته باشند، پس حواستان به این موارد هم باشد.

اگر ترس از ارتفاع دارید، بالارفتن از نردبام را به شخص دیگری بسپارید.

تو ملوان زبل نیستی

قرار نیست تمام کارها را یک‌روزه انجام بدهید، چون زندگی واقعی مثل دنیای انیمیشن‌ها نیست که با خوردن یک خوراکی جادویی بتوانید مثل فرفره کارها را تمام کنید. بنابراین اول از کارهایی شروع کنید که رغبت بیشتری برای انجام‌شان دارید و از نظر شما مهم‌تر هستند و وقتی انجامشان دادید کار را متوقف کنید.

تقسیم کار در روزهای مختلف نمی‌گذارد زیادی بهتان فشار بیاید. (آیا واقعا انصاف است برای تمام‌کردن خانه‌تکانی در لحظات آخر روز خاک روی سقف یخچال را تمیز کنید و بعد تا دو هفته کمر درد بگیرید؟) بنابراین تلاش کنید تا هر بخش از کار را در روزهای مشخصی انجام بدهید.

مثلا یک روز برای تمیزکردن وسایل آشپزخانه و یک روز برای شستشوی خود آشپزخانه کنار بگذارید و … . به علاوه سعی کنید بعد از یکی دو روز کار، به خودتان استراحت بدهید تا انرژی‌تان نیفتد.

قهرمان نشو!

گاهی‌وقت‌ها که قهرمان‌بازی‌مان گل می‌کند، تصمیم می‌گیریم اتاق اعضای خانواده را هم تمیز کنیم! اما لطفا این کار را نکنید. بیایید اتاق شخصی هرکسی را به خودش بسپریم و برای تمیزکردن مکان‌های مشترکی مثل آشپزخانه، سرویس بهداشتی و… هم از بقیه کمک بگیریم. حتا می‌توانیم پخت یا تهیه‌ی غذا را به همسر یا فرزندان‌مان بسپریم تا این بار هم از دوش‌مان برداشته شود.

بیایید برای تمیزکردن مکان‌های مشترکی مثل آشپزخانه، سرویس بهداشتی و… از بقیه هم کمک بگیریم.

به صدای بدنت گوش کن

شک ندارم اگر بدن‌مان می‌توانست حرف بزند، در اوجِ خانه‌تکونی به زبان می‌آمد و می‌گفت «بس کن دیگه. جون ندارم. ببین به‌خاطر یه مُشت خاک، چطور خروار خروار درد به جونم انداختی!» شنیدید؟ خیلی خب. پس حتما ساعتی یک‌بار، ورزش‌های کششی انجام بدهید. حتا می‌توانید از باسلام برای خودتان ماساژور سفارش بدهید.

بعد از دو سه ساعت کار کردن از خوردن مواد غذایی مفید نیز غافل نشوید. میوه خشک، خرما، آجیل و… انتخاب‌های خوبی هستند. این را گفتیم تا یک وقت به بهانه خستگی نروید سراغ هله‌هوله‌های مضر و پر از قند و چربی و نمک.

مگه آب و جوش شیرین چشه؟

حالا که می‌دانیم مواد شیمیایی کلی ضرر دارند، پس چرا سراغ مواد طبیعی نرویم؟ مثلا برای تمیزکردن گاز کافی‌است مقداری جوش شیرین و چند قطره آب را روی سطح گاز بریزیم و بعد از چند ساعت آن را با اسفنج تمیز کنیم.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x