کارگاه تبلیغات موفق | مقدمه


1,882

how-to-advertise-your-product

نوشته: جناب آقای مجاهد از غرفه زیت و زعتر


مقدمه

یک روزی، یک کسی، یک جایی، در موضوعی که هیچ کدام درست یادم نیست جمله‌ای درباره‌ تبلیغات گفت که برای همیشه به خاطرم ماند. الآن شما مشتاقید من آن جمله را بگویم؛ این دقیقاً همان احساسی است که ما در این یادداشت تلاش داریم شیوه‌ ایجاد کردنش را با هم تمرین کنیم. زیاد منتظرتان نمی‌گذارم. چند دقیقه از وقت ارزشمندتان را به من بدهید تا من هم یکی از ارزشمندترین تجربیات زندگیم را در اختیارتان بگذارم.

قرار است در این سری یادداشت‌های کارگاهی، تجربیات، تکنیک‌ها و پیشنهاد‌هایی برای تبلیغ مؤثر کالا یا خدمات را باهم به اشتراک بگذارم. تلاش می‌کنیم پیشنهادهایمان را مختصر، شفاف، عینی، و قابل اجرا مطرح کنیم.

شیوه کار

شیوه‌ کار اینطور باشد که من در چند بخش و به تدریج تجربیات و مشاهدات خودم را مطرح می‌کنم. اعضای کارگاه بعد از هر یادداشت به دو شیوه می‌توانند در کارگاه مشارکت کنند:

  • اول اینکه شما هم در موضوعاتی که مطرح می‌شود تجربیات، معلومات و نظرات خودتان را به اشتراک بگذارید.
  • شیوه‌ دوم هم اینکه پیشنهاد‌ها و نکات مطرح‌شده در جلسه‌ قبل را برای غرفه‌ خودتان پیاده‌‌سازی کنید و نمونه‌ کار‌هایتان را به کارگاه ارائه کنید.

در جلسه‌ بعدی کارگاه چکیده و برگزیده‌ نظرات، تجربیات و نمونه‌ کار‌های ارزشمندتان را به نام خودتان منعکس می‌کنیم.

اهداف تبلیغ

و اما بعد…
هدف از تبلیغات این است که کالا یا خدماتمان را بفروشیم؟ بله این درست است. ولی باید توجه داشته باشیم این هدف نهایی است. قبل از اینکه به این قله برسیم باید چند ایستگاه را فتح کنیم:

  1. حساس کردن ذهن مخاطب
  2. ارائه آگاهی و اطلاعات
  3. ماندگاری در ذهن مخاطب
  4. ترغیب و قانع کردن مخاطب

خیال نکنید به همین آسانی‌هاست. با نوشتن چیزی مثل «من عروسک نمدی می‌دوزم. ببینید خوشگل است. از من عروسک نمدی بخرید.» این قله‌ها فتح نمی‌شود. باید ابزار فتح‌شان را بشناسیم. باید بدانیم که چه پیامی، برای چه مخاطبی، در چه زمان و مکانی را چگونه منتشر کنیم؟

یک استراتژی تبلیغاتی وقتی درست از آب در می‌آید که به سؤالات بالا با توجه به موقعیت‌های مختلف پاسخ داده باشد. البته زیاد نگران نباشید. نه این اصطلاحاتی که گفتم پشتوانه‌ علمی و آکادمیک خاصی دارند و نه من دانشمند علم تبلیغاتم. پس زیاد نگران پیچیدگی ظاهری موضوع نباشید. حتماً خود شما که فروشنده‌های باسابقه یا دست‌‌کم خریداران سابقه‌‌داری هستید تمام چم و خم کار را بلدید. فقط کافی است قبل از شروع به کار کمی به این موضوعات فکر کرده باشید.

مطالب کارگاه تبلیغ موفق

کارگاه ما در سه فصل کلی تشکیل خواهد شد:

  • فصل اول: درباره‌ انواع پیام و ویژگی‌های پیام تبلیغاتی
  • فصل دوم: تبادل نظر درباره‌ زمان‌، مکان‌ و به طور کلی موقعیت‌های تبلیغی و ویژگی‌های هر موقعیت
  • فصل سوم: درباره‌ مخاطب‌شناسی و ترکیب مجموعه‌ عناصر تبلیغی و طراحی استراتژی تبلیغی

پیش‌نیازهای تبلیغات

توجه داشته باشید ما درباره‌ پیام تبلیغاتی صحبت می‌کنیم که مخاطب را کنجکاو یا مشتاق می‌کند تا بیاید و بیشتر درباره‌ شما بداند.
پس شما پیش از اینکه به کارگاه تبلیغات بیایید باید دو کار را به خوبی انجام داده باشید:

  1. کالا یا خدمات با کیفیت و قابل رقابت با نمونه‌های دیگر داشته باشید.
    تا وقتی به کیفیت محصول خودتان اطمینان و اعتقاد نداشته باشید نمی‌توانید خوب برایش تبلیغات کنید. فراموش نکنید کیفیت عامل اصلی تداوم بازار و مشتری‌های شما خواهد بود و تبلیغات محصول بی‌کیفیت آب در هاون کوبیدن است.
  2. اطلاعات کامل و قانع کننده‌‌ای در خصوص کیفیت، ویژگی‌ها و مزایای کالا یا خدماتتان آماده کرده باشید.
    فراموش نکنید تبلیغات در نهایت یعنی آگاهی دادن. هنر تبلیغات در این است که بتواند اطلاعات را به شکل هنرمندانه‌ای به مخاطب منتقل کند. اگر اطلاعاتی در دست نباشد تبلیغلاتی هم نخواهد بود.

اگر این دو مورد را ندارید بهتر است روی اسب مرده شرط‌بندی نکنید!


جلسه اول هنوز تمام نشده است. حالا نوبت شما است؛

  • اگر درباره‌ علم و هنر تبلیغات معلوماتی دارید و یا نقدی به مطالب بالا دارید برایمان بنویسید.
  • اگر درباره‌ مدل پیشنهادی فعالیت کارگاه نظر و یا پیشنهادی دارید مطرح کنید.

 

[visual-link-preview encoded=”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”]



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x