طرز تهیه رشته پلو مجلسی با طعمی بی نظیر


91

مردم در برابر رشته پلو دو دسته‌اند:  یا خوششان نمی‌آید یا عاشقش هستند. این خاصیت طعم‌های متفاوت است. 

رشته پلو

درست است که سبزی‌ پلو به عنوان غذای اصلی شب عید شناخته شده است، اما در بعضی از شهرهای ایران مانند زنجان ، اراک، تهران ، کرمانشاه ، مشهد و اردبیل از دیرباز تهیه‌ی غذای سنتی دیگری به نام رشته‌ پلو، در شب‌های چهارشنبه‌سوری و شب عید مرسوم بوده است. حکمت آن هم « در سال جدید رشته‌ی امور را به دست گرفتن » نقل شده است. 

رشته پلو

رشته پلو را به صورت‌های مختلفی تهیه می‌کنند. رشته‌ی ساده، رشته پلو با حشو ( کشمش ، پیازداغ، خرما ، مغزهای مختلف ، سبزیجات مختلفی چون هویج و سیب‌زمینی)، رشته پلو با مرغ ریش ریش، مرغ تکه‌ای یا ته انداز، با قورمه یا قیمه، با گوشت چرخ‌کرده یا کوفته قلقلی. حتی می‌توانید خودتان ترکیب‌های جدید و مناسب ذائقه‌تان بسازید. اگر می‌خواهید از چند و چون پخت رشته‌پلو سر در بیاورید، با ما همراه باشید. 

ارزش غذایی و کالری رشته پلو

کالری رشته پلوی ساده یا مخلفات آن، به شرح زیر می‌باشد: 

کالری صد گرم رشته پلو: ۱۸۰ .

شامل 27 گرم کربوهیدرات ، 2٫1 گرم پروتئین ، ۱٫۵ گرم فیبر، ۱ گرم چربی. 

این میزان کالری با ۵۱ دقیقه پیاده‌روی می‌سوزد. 

کالری صد گرم رشته پلو با گوشت: ۲۱۹ 

کالری صد گرم رشته پلو با ران مرغ پخته: ۱۹۳ 

کالری صد گرم رشته پلو با سینه‌ مرغ پخته : ۱۶۵ 

ارزش غذایی و کالری رشته پلو

کالری صد گرم رشته پلو با پیازداغ: ۳۴۶ 

کالری صد گرم رشته پلو با پیاز سرخ شده در کره : ۱۶۴ 

کالری صد گرم رشته پلو با کشمش پلویی پخته: ۲۱۹ 

کالری صد گرم رشته پلو با خرما: ۲۸۲ 

طرز تهیه رشته پلو ساده

منظور از رشته پلو ساده رشته‌پلوی بدون گوشت و مرغ است. هرچند می‌توان آن را حتی بدون برنج هم درست کرد. یعنی فقط رشته‌ی ساده! با عدس یا لوبیا

می‌توانید برای آنکه از سادگی در بیاید در کنار آن کمی پیازداغ یا سیب‌زمینی و هویج سرخ کرده استفاده کنید. 

نکات اولیه طرز تهیه رشته پلو ساده

زمان آماده‌سازی: چند ساعت خیساندن برنج 

زمان پخت ۶۰ دقیقه 

وعده‌ی مناسب : ناهار و شام 

تعداد نفرات : ۴ نفر 

نکات اولیه طرز تهیه رشته پلو ساده

مواد لازم تهیه رشته پلو ساده

در تهیه‌ی رشته پلوی ساده، میزان برنج دو یا سه برابر رشته خواهد بود . البته بسته به سلیقه می‌توان آن را کم و زیاد کرد. 

با این حساب، برای چهار نفر به جای چهار لیوان برنج، سه لیوان برنج و یک لیوان رشته استفاده می‌کنیم. می‌توانید این نسبت را نصف نصف کنید. 

مواد مقدار 
برنج سه لیوان 
رشته پلویییک لیوان (نصف بسته ) 
آب به میزان لازم  
روغن و کره به میزان لازم  
زعفران و دارچین در صورت تمایل  

دستور تهیه رشته پلو ساده

مرحله‌ی اول: خیساندن برنج 

برنج را بشویید و با مقداری آب و نمک ، از چند ساعت قبل خیس کنید. 

مرحله‌ی دوم: پختن 

قابلمه را سه چهارم آب کنید و بگذارید با شعله‌ی بالا بجوشد. سپس آب اضافه‌ی برنج را دور بریزید‌ و به قابلمه اضافه کنید. دقت کنید از آنجایی که رشته خود حاوی مقداری نمک است، نسبت به حالت معمول ، نمک کمتری بریزید. صبر کنید برنج نیم پخته شود. سپس رشته‌ها را خرد کرده و اضافه کنید. همین که کمی نرم شد آبکش کنید. چرا که رشته به سرعت می‌پزد و ممکن است خمیر شود. 

دستور تهیه رشته پلو ساده

مرحله‌ی سوم: دم کردن 

ته قابلمه مقداری روغن بریزید و اگر دوست دارید، از نان یا سیب‌زمینی به عنوان ته دیگ استفاده کنید. سپس رشته پلو را اضافه کنید. اگر دوست داشتید کمی دارچین و زعفران دم‌کرده روی پلو بریزید. سر قابلمه را ببندید و ابتدا با شعله‌ی بالا ( برای بخار افتادن در دیگ) و سپس با شعله‌ی ملایم، به دم کشیدن رشته پلو مهلت دهید. قبل از سرو، کمی روغن حیوانی یا روغن نباتی را توی تابه داغ کنید و به اندازه‌ی لازم روی رشته پلو بریزید. 

طرز تهیه رشته پلو با گوشت

در تهیه‌ی رشته پلو با گوشت، هم می‌توان گوشت چرخ‌کرده را تفت داد و لابه‌لای پلو ریخت یا در کنار آن سرو کرد. هم می‌توان گوشت چرخ کرده را با پیاز و ادویه ها ورز داد و قلقلی کرد. 

مواد لازم تهیه رشته پلو با گوشت

مواد مقدار 
گوشت چرخ‌ کرده  ۲۵۰ گرم 
پیاز یک عدد  
نمک، فلفل ، زردچوبه  به میزان لازم  
روغن سرخ کردنی  به میزان لازم  
زعفران  به میزان لازم  
برنج سه پیمانه  
رشته پلویی یک پیمانه 
پیاز داغ  به میزان لازم 
مواد لازم تهیه رشته پلو با گوشت

دستور تهیه رشته پلو با گوشت

مرحله‌ی اول: پخت رشته پلو 

ابتدا رشته پلو‌ی ساده را مانند قسمت اول تهیه کنید. می‌توانید لابه‌لای پلو، کمی ادویه‌ی پلویی هم بپاشید. 

مرحله‌ی دوم: ورز دادن گوشت 

گوشت چرخ‌کرده را به همراه یک پیاز رنده شده که آب آن را گرفته‌اید، نمک، فلفل سیاه، کمی زردچوبه و زعفران کوبیده ورز دهید. بهتر است نیم ساعت در یخچال استراحت کند تا منسجم شود. سپس به صورت کوفته‌های هم اندازه در آورید. 

دستور تهیه رشته پلو با گوشت

مرحله‌ی سوم: سرخ کردن کوفته‌ها 

مقداری روغن سرخ‌کردنی را در تابه داغ کنید. کوفته‌ها را در روغن سرخ کنید و در کنار پلو سرو کنید. کمی پیازداغ چیپسی هم به طعم عالی آن، کمک می‌کند. 

طرز تهیه رشته پلو با مرغ

مرغ هم به صورت‌های مختلفی در رشته پلو کاربرد دارد. می‌توان ابتدا مرغ را پخت و ریش ریش کرد، سپس مرغ ریش ریش شده را کمی با ادویه‌ها یا سبزیجات موردعلاقه تفت داد و لابه‌لای پلو ریخت. هم‌چنین می‌توان سینه‌ی مرغ را حبه حبه کرد و با ادویه‌هایی چون زیره تفت داد. می‌توانید آن را کنار پلو هم سرو کنید. 

روش‌های بعدی هم سرخ کردن یا درست کردن خورش برای مرغ است. 

طرز تهیه رشته پلو با مرغ

مواد لازم تهیه رشته پلو با مرغ

مقدار مواد لازم برای دو یا سه نفر : 

مواد مقدار 
مرغ  سه تکه 
پیاز دو عدد 
نمک به میزان لازم  
فلفل سیاه  نصف قاشق چایخوری  
زردچوبه  یک قاشق چایخوری  
پودر زیره یک قاشق مرباخوری  
پودر دارچین  یک قاشق مرباخوری  
زعفران دم کرده  دو قاشق غذاخوری  
سیر دو حبه 
برگ بو سه عدد 
چوب دارچین  یک عدد 
شکر یک قاشق غذاخوری  
برنج دو لیوان پلوپز 
رشته دویست گرم 

دستور تهیه رشته پلو با مرغ

مرحله‌ی اول: خیس کردن برنج، مزه‌دار کردن مرغ 

ابتدا برنج را بشویید و با مقداری آب و نمک بگذارید خیس بخورد. سپس به سراغ مرغ بروید. به مرغ های شسته شده نمک و فلفل و زردچوبه بزنید و نیم ساعت در یخچال بگذارید تا طعم بگیرد. 

مرحله‌ی دوم: پختن مرغ 

مرغ را از یخچال بیرون بیاورید ، برگ بو و دارچین را اضافه کنید ، یک قاشق شکر بریزید و ماساژ دهید. سپس یک پیاز را حلقه کرده و ته قابلمه بچینید. مرغ طعم‌دار شده را هم روی پیازها بچینید. کمی دیگر زردچوبه بپاشید. نمک را اندازه کنید. یک لیوان آب بریزید و قابلمه را روی شعله‌ی ملایم قرار دهید تا به آرامی جا بیفتد و به روغن بیفتد. 

برای پخت رشته پلو ، همانطور که گفته شد، در یک قابلمه آب جوش کنید. برنج خیس خورده اضافه کنید. وقتی هنوز مغز برنج سفت بود ، دو دقیقه‌ی آخر رشته را اضافه کنید و آبکش کنید. سپس ته قابلمه آب و روغن بریزید. ته‌دیگ نان یا سیب زمینی قرار دهید، رشته پلو اضافه کنید و لابه‌لای آن ، زیره و دارچین بپاشید. روی برنج زعفران دم‌کرده بریزید و سر قابلمه را ببندید تا کمی بخار جمع شود. بعد روغن را هم اضافه کنید و اجازه دهید رشته پلوی خوشمزه تان با شعله پخش کن، بپزد. نیم ساعت دیگر حاضر است. 

طرز تهیه رشته پلو با کشمش و خرما

درست کردن حشو برای رشته‌پلو، آن را به یک وعده‌ی غذایی کامل خصوصا برای افراد گیاه خوار تبدیل می‌کند. در تهیه‌ی حشو می‌توانید از مغزهای مختلفی چون خلال بادام و پسته، مغز گردو یا بادام هندی همچنین نخود پخته، کشمش پلویی، زرشک، آلو و قیصی و خرما استفاده کنید. 

طرز تهیه رشته پلو با کشمش و خرما

مواد لازم تهیه رشته پلو با کشمش و خرما

مواد مقدار 
کشمش  نصف لیوان  
خرما  ده عدد 
پیازداغ در صورت تمایل  
سیب‌زمینی  در صورت تمایل  
روغن و کره به میزان لازم  
زعفران دم‌کرده به میزان لازم  
پودر دارچین  در صورت تمایل  
پودر هلدر صورت تمایل  

دستور تهیه رشته پلو با کشمش و خرما

مرحله‌ی اول: پخت رشته پلوی ساده 

این مرحله را علاوه بر روشی که گفته شد، می‌توانید به‌طور جداگانه هم بپزید. یعنی برنج را جدا در یک قابلمه بریزید تا بجوشد و رشته را جدا در قابلمه‌ای دیگر. پخت رشته به زمان زیادی احتیاج ندارد. حواستان را جمع کنید شفته و خمیر نشود. همین که کمی نرم شد آبکش کنید. سپس برنج هم که تقریبا پخته شد، رشته را اضافه کنید. هم بزنید تا مخلوط شوند و هردو را بلافاصله آبکش کنید. در نهایت هم آن‌ها را دم کنید‌. 

مرحله‌ی دوم: تفت دادن یا سرخ کردن کشمش و خرما 

فقط کافی‌است مقدار کمی کره و کمی روغن ( برای نسوختن کره ) در تابه بریزید و هنوز داغ نشده اند، مواد مورد نظر را اضافه و کمی تفت دهید. وجود کره اختیاری است. کشمش را از قبل بشویید و فقط چند دقیقه، در آب خیس کنید. سپس آب آن را بریزید و کشمش را به تابه‌‌ی حاوی روغن منتقل کنید. کمی زعفران دم‌کرده، کمی پودر دارچین و پودر هل، هم‌چنین کمی نمک برای تنظیم طعم ، ادویه‌های پیشنهادی ما هستند. شما می‌توانید کشمش پلویی را ساده‌ی ساده ، در روغن تفت بدهید و همین که کمی پف کرد خارج کنید. زیرا ممکن است بسوزد. 

هسته و پوست خرما را جدا کنید . پس از اینکه کشمش را خارج کردید، کمی دیگر کره و روغن بریزید و خرماها را اضافه کنید. آن‌ها را هم کمی با دارچین، هل یا زنجبیل تفت دهید و خارج کنید. کمی که سرد شد، با پشت چنگال له کنید تا یکدست شوند. می‌توانید خرماهای له شده را گلوله کرده و در پودر گل محمدی بغلتانید. 

در نهایت رشته پلو را هنگام سرو، با کشمش و خرما ، پیازداغ یا سیب زمینی نگینی سرخ شده تزیین کنید. نوش جان. 

طرز تهیه رشته پلو با عدس

درست کردن رشته پلو با عدس هیچ کاری ندارد ! یک غذای ساده و کامل که هروقت اراده کنید، می‌توانید رشته و برنج و عدس را سر هم کنید و دلی از عزا درآورید. 

مواد لازم تهیه رشته پلو با عدس

مواد مقدار 
برنج دو پیمانه 
عدس یک پیمانه 
رشته پلویی 150 تا 200 گرم 
نمک، روغن و زعفران به میزان لازم 

دستور تهیه رشته پلو با عدس

مرحله‌ی اول: خیساندن برنج و عدس 

برنج را چندبار با آب سرد بشویید. سپس با مقداری نمک و آب ولرم خیس کنید. آب نمک باید غلیظ باشد. 

عدس را هم از چند ساعت قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود و کمی نرم شود. 

مرحله‌ی دوم: پختن عدس 

آب روی عدس را بریزید. عدس را در قابلمه‌ای کوچک با مقداری آب بگذارید بجوشد. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید بپزد. زیرا با شعله‌ی بالا ممکن است پوست آن جدا شده اما نپخته باقی بماند. 

مرحله‌ی سوم: پختن رشته‌ پلو 

در یک قابلمه سه چهارم آب بریزید و بگذارید بجوشد. کمی نمک بریزید، اما مواظب باشید به دلیل وجود نمک در رشته، غذایتان شور نشود. سپس آب برنج را خالی کنید و برنج را به قابلمه اضافه کنید. اگر عدس کاملا پخته است، 2 دقیقه قبل از پخت کامل برنج، آن را به همراه رشته‌ها اضافه کنید. هم بزنید تا مخلوط شوند. همین که رشته‌ها کمی نرم شدند، آبکش کنید. چرا که ممکن است هنگام پخت خمیر شوند. قابلمه را دوباره روی گاز بگذارید. ته قابلمه کمی روغن و زعفران بریزید. اگر برنج زنده‌ است، نصف فنجان آب هم اضافه کنید. سیب زمینی را ورقه کرده و ته دیگ بچینید. رشته پلو را با کف‌گیر به دیگ منتقل کنید. روی آن، کره بگذارید یا روغن دهید. سر قابلمه را چفت کنید و پس از چند دقیقه، شعله را ملایم کنید. 20 تا 30 دقیقه‌ی دیگر غذا حاضر است. 

فوت و فن های طرز تهیه رشته پلو

در تهیه‌ی رشته پلو، به نکات زیر دقت کنید : 

  1. رشته‌ها ممکن است سریعا نرم و خمیر شوند و غذایتان را خراب کنند؛ پس لازم نیست صبر کنید تا کاملا نرم شوند. زیرا هنگام دم کشیدن هم نرم‌تر خواهند شد. فقط چند ثانیه کافیست. بعضی افراد حتی برنج را آبکش می‌کنند و سپس رشته را اضافه کرده هم می‌زنند. همین. 
  1. رشته‌های موجود در بازار خود دارای نمک هستند. پس در تهیه‌ی رشته‌پلو، فقط برای خیساندن برنج، از نمک استفاده کنید. ریختن نمک هنگام پخت برنج، غذایتان را شور می‌کند. 
  1. می‌توانید پس از ریختن برنج در آب جوش، کمی زردچوبه هم اضافه کنید تا پلویتان زرد شود. همچنین استفاده از زعفران دم‌کرده در آخرین مرحله از دم گذاشتن هم، مرسوم است. اما کلیدی‌ترین ادویه در رشته‌پلو، دارچین است. دارچین را هم می توانید لا‌به‌لای پلو بپاشید، هم هنگام تفت دادن کشمش استفاده کنید. 
فوت و فن های طرز تهیه رشته پلو
  1. پس از دم گذاشتن رشته‌پلو، بهتر است از شعله پخش کن استفاده کنید. زیرا رشته‌ها به سرعت می‌سوزند. 
  1. اگر می‌خواهید رشته پلو را ساده و بدون گوشت و مرغ بپزید، می‌توانید لابه‌لای پلو پیازداغ، کشمش و گردوی تفت داده یا سیب‌زمینی نگینی سرخ‌کرده بریزید. 
  1. اگر می‌خواهید با رشته‌ی آش، رشته پلو بپزید، ابتدا رشته‌ها را خرد کرده و کمی در تابه تفت داده و برشته کنید. 

رشته پلویی چیست؟

رشته پلویی، یکی از فرآورده‌های خمیری متشکل از آرد گندم، آب و نمک است که به صورت سنتی یا صنعتی تهیه می‌شود. در فرآیند تولید رشته، خمیر را عمل آورده ، برش می‌دهند و خشک می‌کنند. رشته‌های پلویی برخلاف رشته ی آشی که خام و سفید است، برشته و اصطلاحا بو داده می‌شود و در انواع زرد، طلایی، برشته و قهوه‌ای عرضه می‌شود. رشته‌های پلویی هم‌چنین نازک‌تر هم هستند.

رشته پلویی چیست؟

خرید رشته پلویی از باسلام

اگر از طرفداران رشته پلو هستید یا در شهر و خانواده‌ی شما، پخت رشته‌پلو رایج است، می‌توانید خرید رشته پلویی باکیفیت را، چه صنعتی و چه محلی و خانگی، از بازار باسلام انجام دهید. 

سوالات متداول درباره‌ی طرز تهیه رشته پلو

رشته پلو غذای کدام شهر است؟

رشته پلو را در اصل به شهرهای کرمانشاه، هشجین در اردبیل و مشهد نسبت می‌دهند. در کرمانشاه بیشتر با کشمش و خرما، در هشجین با گوشت و در مشهد با مرغ سرو می‌شود. 

رشته پلو با چی خورده میشه؟

با هرچی که دلت بخواد ! سبزیجات، حشو، مرغ یا گوشت. 

رشته پلویی چیست؟

از فرآورده‌های خمیری حاصل از آرد گندم که از رشته‌ی آشی، نازک‌تر بوده و برشته شده است. انواع سنتی و صنعتی آن در بازار موجود است. 

آیا این نوشته برای شما مفید بود؟

بله، دوست داشتم.
خیر، مفید نبود.
از ثبت بازخورد شما سپاسگزاریم.



دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x