خودت را بگذار جای مشتری! می‌خری؟


1,338

if-you-were-a-customer

 

اگر شما هم جزء غرفه‌داران باسلام هستید، دغدغه فروش محصولتان را دارید. شاید برایتان سؤال باشد که چطور تبلیغ کنید. من در یک جمله، مهم‌ترین حرفی که باید بشنوید را برایتان می‌گویم:

باید بدانید مشتری چطور برای خرید محصولتان تصمیم می‌گیرد. شما باید مشتری‌تان را برای رسیدن به این تصمیم کمک کنید.

مشتری چطور تصمیم می‌گیرد؟

خودتان را بگذارید جای خریدار احتمالی که قرار است پول پرداخت کند؛

  • چه سؤال‌هایی به ذهنش می‌رسد؟
  • آیا به فرایند پرداخت اطمینان دارد؟
  • چطور شخصیتی دارد؟
  • قدرت خریدش چقدر است؟
  • موقع خرید محصول شما چه ویژگی‌هایی را ارزیابی می‌کند؟
  • چه اطلاعاتی درباره محصول برایش مهم است؟
  • آیا فقط به خود محصول فکر می‌کند یا تجربه ارتباط با فروشنده هم برایش اهمیت دارد؟
  • محصول را برای خودش می‌خرد یا می‌خواهد به کسی هدیه بدهد؟
  • آیا اولین‌بار است که از باسلام خرید می‌کند؟
  • آیا تجربه خرید اینترنتی دارد؟
  • آیا با هیجان خرید می‌کند یا قبل از غرفه شما، چند جای دیگر هم پرس‌وجو و تحقیق کرده؟
  • قیمت محصول‌تان برایش مهم‌تر است یا کیفیت؟
  • بسته‌بندی محصول شما چقدر برایش مهم است؟

موانع را برطرف کنید

این‌ها سؤال‌های احتمالی است که موقع تصمیم‌گیری درباره یک خرید وجود دارد. ممکن است سؤال‌های دیگری هم باشد. اما مهم این است که شما باید جواب تک‌تک این سؤال‌ها را داشته باشید. شما باید همه موانع خرید او را بدانید و آن موانع را برایش برطرف کنید. باید دقیقاً بدانید چه کسانی قرار است از شما خرید کنند،‌ و چه روحیه‌‌ای دارند؟ سلیقه‌شان چطور است و دنبال چه می‌گردند و از محصول شما چه استفاده‌ای قرار است بکنند و چه انتظاری از محصول شما و خود شما دارند. فکر کنید مشتری شما هی می‌گوید: «نمی‌خرم!» باید بفهمید چرا نمی‌خرد و موانع خریدش را برطرف کنید. مگر اینکه واقعاً کسی مشتری بالقوه شما نباشد. اما اگر مشتری بالقوه شماست، نباید از دست برود. رضایتش را به دست بیاورید و به تصمیم برسانیدش.

وقتی جواب این سؤال‌ها را داشته باشید و آن‌ها را به شکل درستی به مشتری احتمالی‌تان منتقل کنید، مطمئن باشید محصول شما را به سبد خریدش اضافه می‌کند. فقط باید مطمئنش کنید که خرید محصول شما درست‌ترین و بهترین تصمیمی است که باید می‌گرفته و هیچ وقت از این تصمیم، پشیمان نخواهد شد.

اطلاعات موجود در غرفه شما، مشخصات و عکس محصول، قیمت تعیین‌شده، پوستر تبلیغاتی‌، عکس آواتار و کاور غرفه‌، حرف‌هایی که در کارگاه و باشگاه باسلام می‌زنید، اطلاعاتی که در اکانت اینستاگرام غرفه‌ یا کانال تلگرامی اختصاصی خودتان منتشر می‌کنید، همگی باید در راستای پاسخ به سؤالات مشتری‌تان باشد. تولید محتوای بی‌هدف، به جز خستگی و هدر دادن انرژی و هزینه، فایده‌ای ندارد. پس باید کاملاً بدانید چه می‌کنید.

سلیقه مشتری

احتمالاً مهم‌ترین چیزی که باسلام را جای خاصی می‌کند و آن را به یکی از بهترین بازارهای فروش تبدیل می‌کند، همین است که در شناخت و ارتباط با مشتریان به شما کمک می‌کند. باسلام یک بازار اجتماعی است و شما به راحتی به مشتری‌های احتمالی‌تان دسترسی دارید. شما می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید و با آن‌ها تعامل داشته باشید.

در حال حاضر،‌ هزاران کاربر فعال در باسلام فعالیت دارند و مدام به اینجا رفت و آمد دارند. جاهای مختلفی می‌توانید به تماشای مشتری‌ها بنشینید و به خوبی بشناسیدشان. یکی از جاهای خوب، باشگاه مشتریان باسلام است. خیلی‌ها می‌آیند سؤال می‌کنند و با وضوح و صراحت می‌گویند چه می‌خواهند و از چیزی که می‌خواهند بخرند،‌ چه انتظاری دارند. اطلاعات این طوری را حتماً یادداشت کنید.

خودتان دست به کار شوید

گاهی می‌توانید خودتان دست به کار شوید و به جای ارسال تبلیغ‌های کلیشه‌ای در باشگاه، سؤال بپرسید. از مشتری‌های قبلی و بعدی‌تان بپرسید که اگر بخواهند محصول شما را بخرند، به چه چیزهایی فکر می‌کنند و چه چیزهایی برایشان اهمیت دارد. جواب‌ها را یادداشت کنید و محصولتان را بر اساس جواب‌ها ارتقا دهید. اگر محصولتان همین الان به همان خوبی است، محتوای موجود در غرفه و خروجی‌های دیگرتان را تکمیل کنید تا همین اطلاعات را به گوش مشتری‌تان برساند.

خدمات مشتریان باسلام، به صورت رایگان و با افتخار، این کار را برای شما می‌کند. فقط کافی است اطلاعات به دست آمده را جدی بگیرید و در ادامه فعالیت‌تان استفاده کنید. می‌توانید سؤال‌های دقیق‌تری را از خدمات مشتریان بپرسید تا درباره‌اش از خریداران شما سؤال کند و نتیجه را به اطلاع شما برساند. این امکان را از دست ندهید. 

به باسلام اکتفا نکنید. باسلام یک پلتفرم است و می‌تواند با ابزارهای مختلف ترکیب شود تا نتایج بهتری به دست بیاید. حتماً در شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل اینستاگرام و تلگرام فعال باشید و درباره مشتری‌های احتمالی‌تان تحقیق کنید. در اینستاگرام هر جا کسی را دیدید که محصولی مشابه محصول شما را خریده، او را دنبال کنید، عکس‌هایش را ببینید و نوشته‌هایش را بخوانید. به خوبی دقت کنید که درباره خرید آن محصول چطور تصمیم گرفته است.

چطور پاسخ سؤالات مشتری را بدهیم؟

مشتری احتمالی شما شاید خودش از سؤالاتش خبر نداشته باشد و همه پروسه تصمیم‌گیری‌اش به صورت ناخودآگاه انجام شود. شما باید مشتری را از خودش هم بهتر بشناسید و به او بگویید که چه می‌خواهد. به خاطرش بیاورید که چه چیزی لازم داشته و چطور باید آن را بخرد. اما فهماندن این‌ها به مشتری، راه‌های مختلفی دارد:

  • قبل از هر چیز اطلاعات غرفه‌تان باید تکمیل باشد. فیلدها را با دقت پر کنید؛ باید به همان سؤال‌هایی جواب بدهید که می‌دانید برای مشتری‌تان اهمیت دارد.
  • عکس و فیلم خوب از محصول، هفتاد درصد ماجراست. عکستان باید سؤال مشتری‌تان را جواب بدهد. این عکس باید جنس، کیفیت و ویژگی‌های مهم محصول را نشان دهد. عکس شما باید مشتری را قانع کند و  «حس خوب» به او بدهد. معمولاً آدم‌ها تا حس خوبی به محصول نداشته باشند، برای خرید اقدام نمی‌کنند؛ حتی اگر اطلاعات محصول قانع‌کننده باشد.
  • خودتان را به خوبی معرفی کنید. به خصوص در باسلام، شما هم بخشی از تجربه خرید مشتری هستید. برای مشتری‌های باسلامی، مهم است که از چه کسی خرید می‌کنند و به طور جدی بر حس خریدشان تأثیر می‌گذارد. (?برای معرفی خودتان یک فیلم ساده بسازید!)
  • به محتوای غرفه‌تان اکتفا نکنید. در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید؛ محصول‌تان و حتی ارزش‌های حاکم بر کارتان را به آدم‌ها نشان دهید و بگذارید بدانند که شما حضور دارید.
  • در باشگاه مشتریان و هر جا مشتری‌ها رفت و آمد دارند، حاضر باشید و سؤال‌هایشان را با دقت و صمیمیت جواب بدهید.
  • از فرصت‌هایی مثل وبلاگ باسلام هم می‌توانید استفاده کنید و متن‌های غیر تجاری ولی مؤثر درباره کسب‌وکارتان منتشر کنید. درباره این یکی، بعداً بیشتر صحبت خواهم کرد.

 

من حامد آقاجانی هستم، از تیم مدیریت محتوای بازار اجتماعی باسلام. اگر در زمینه تولید محتوای غرفه‌تان مشورتی خواستید، حتماً با من تماس بگیرید. من را می‌توانید در گروه‌های تلگرامی باسلام پیدا کنید؛ و ساعت‌های طولانی در طول روز، آنلاینم. 🙂


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x