دارم به صادرات فکر می‌کنم!


1,394

im-thinking-of-exporting

محمدصادق را اگر از نزدیک و بار اول ببینید، از خودتان می‌پرسید که این همه آرامش و طمانینه را از کجا آورده؛ ولی خیلی زود یخ‌هایتان که باز شد و پسرخاله شُدید از ترکش شوخی‌ها و خنده‌هایش سالم نخواهید ماند. محمدصادق شاکریان تولیدکننده انواع میوه خشک، از غرفه وجیسنک در سایت باسلام، متنی درباره کار و زندگی‌اش نوشته است. تولیدکننده‌ای که اصلاً نمی‌دانست میوه خشک چیست!


 

من اصلاً نمی‌دانستم میوه خشک چیه؛ یعنی تصورم از میوه خشک در حد برگه زردآلو و قیصی بود، نه بیشتر. یک روز که رفته بودم خانه خواهرم برای اولین بار میوه خشک را آنجا دیدم. برایم خیلی جالب بود که موز، هلو، آناناس و… را هم می‌شود خشک کرد. چه طعم بی‌نظیری داشت! به خصوص برای من که به خوردن میوه علاقه‌ای نداشتم.

به لطف واردات اجناس خارجی مدتی بود که از کار قبلی‌ام بیکار شده بودم و یکی‌دو‌ماهی بود که دنبال کارمتناسب با تخصصم می‌گشتم. دنبال فکر و ایده تازه بودم. با دیدن آن میوه خشک به نظرم رسید که چرا این کار را انجام ندهم؟

ولی قبلش شروع کردم به یک تحقیق حسابی و مفصل. حدود شش‌هفت ماه تحقیق کردم. تحقیقات بازاریابی، سیستم بسته‌بندی، خود میوه‌ها و … از هر نوع میوه خشک با مارک‌های مختلف یک نمونه تهیه کردم و همه‌شان را تست کردم. می‌خواستم چیزی تولید کنم که اصلاً در بازار نباشد. حتی از دوستان و اقوامی که در کشورهای خارجی مثل آلمان زندگی می‌کردند خواستم برایم میوه خشک بخرند و برایم بفرستند.

ما یک فرمولی طراحی کردیم که هم تثبیت رنگ داشته باشد هم زمان بیشتری بماند، ولی کاملاً گیاهی و طبیعی. برای همین ماندگاری میوه خشک‌های ما حداکثر شش ماه ازتاریخ بسته‌بندی است؛ چون ماده شیمیایی در آن استفاده نمی‌کنیم. به بیشتر میوه خشک‌هایی که در بازار است مواد شیمیایی می‌زنند که رنگ میوه را تثبیت کند و طعم و ماندگاری بیشتری داشته باشد. این طور میوه خشک‌ها معمولاً تا یک سال ماندگاری دارند، در شرایط معمولی.

چشم‌اندازی که برای کارم دارم

کمتر به بازار داخلی فکر می‌کنم. باکیفیتی صادراتی تولید می‌کنم بدون هیچ‌گونه نقصی درکیفیت. بازتابی که دراین مدت از این محصول درداخل کشور گرفتم، خیلی انگیزه من و مجموعه‌ای که با نیروهایی از بهزیستی و کمیته امداد راه‌اندازی کردیم را بالابرده؛ و با توکل به خدا هر روز راه را هموارتر برای گسترش مجموعه و افزایش نیرو می‌کنیم.

دارم به صادرات فکر می‌کنم. هر چند ما در همین یک سال خیلی توانستیم در بازار داخلی سهم بگیریم. در باسلام هم خوب می‌فروشیم با اینکه خیلی مدت نیست آمده‌ایم. خدا را شکر مشتری‌هایمان هم از ما راضی هستند.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x