چای ایرانی و خارجی چه فرقی با هم دارند؟


2,859

فرق چای ایرانی و خارجی

سخت‌ترین کار دنیا را بعد از معدن، چای ساز دارد چون نمی‌داند به ساز چه کسی برقصد: به ساز چای ایرانی یا ساز چای خارجی! چای ایرانی خیلی خونسرد، شکیبا و با طمأنینه است و برای اینکه رنگ بگیرد به تمرکز و زمان زیادی نیاز دارد. ولی چای خارجی عجول است و شش ماهه به دنیا آمده؛ نمی‌داند آمدنش بهر چه بوده، همان‌طور که زود رنگ می‌گیرد، زود هم رنگ می‌بازد و سیاه می‌شود.

چای ایرانی
چای ایرانی خیلی خونسرد، شکیبا و با طمأنینه است و برای اینکه رنگ بگیرد به تمرکز و زمان زیادی نیاز دارد!

اگر چای هم مثل انسان لهجه داشت از بیست کیلومتری می‌شد چای ایرانی را از خارجی تشخیص داد اما متاسفانه چای زبان ندارد و تشخیص ایرانی و خارجی‌اش کار چندان آسانی نیست! برای اینکه بتوانید نسخه ایرانی چای را از نسخه غیر ایرانی‌اش تشخیص دهید ادامه مطلب را بخوانید.

چای ایرانی مرغوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

چای ایرانی کلا یک سروگردن بالاتر از چای خارجی است! از آنجایی که چای اصولا اهل خوش‌گذرانی است و عادت دارد کنار ساحل و دریا و جنگل برود، تنها در شمال ایران یافت می‌شود! چای هم مثل خرس‌های قطبی به خواب زمستانی می‌رود و تنها در سه فصل بهار و تابستان و پاییز تولید می‌شود.

مقایسه چای ایرانی و خارجی
چای ایرانی کلا یک سروگردن بالاتر از چای خارجی است!

به فرزند اول چای که در فصل بهار دیده بر این جهان می‌گشاید چین اول می‌گویند. برگ‌های بالایی چای را سرگل صدا می‌کنند. فرزند ارشد چای یا همان سرگلِ بهاره، مرغوب‌ترین نوع چای است و – بزنیم به تخته – خوش‌رنگ و خوش‌طعم و خوش‌عطر است. برگ‌هایش برخلاف سایر اعضای خانواده نه تنها تلخ نیست، بلکه کمی گس است اما چای تابستان و پاییز تلخی و گسی بیشتری دارند و کم‌رنگ‌تر هستند.

[post id=29079]

چای ایرانی و خارجی چه‌ تفاوت‌های دارند؟

برای تشخیص‌دادن چای ایرانی از خارجی، باید حواستان به موارد زیادی باشد:

۱. طعم چای ایرانی طبیعی است

چای ایرانی اگر از نوع مرغوب باشد، هم طعم خوبی دارد هم عطر دلنشینی. اما اغلب افراد گمان می‌کنند چای ایرانی تلخ است و از این‌رو رغبتی به استفاده از آن ندارند. در صورتیکه چای سرگل ایرانی تلخی بسیار کمی دارد و می‌توان آن را بدون قند هم خورد.

چای سرگل ایرانی
چای سرگل ایرانی تلخی بسیار کمی دارد و می‌توان آن را بدون قند هم خورد.

اما به بسیاری از چای‌های خارجی عطر و طعم‌های مصنوعی اضافه شده است که می توان از عطر ارل گری، عطر هل و دارچین یاد کرد. این طعم‌ها و عطرها کاملاً مصنوعی بوده و حتی روی جعبه‌ی چای هم نوشته شده است. وقتی خودشان مُقُر می آیند که طعم و عطرش مصنوعی است، ما چه بگوییم؟!

۲. چای ایرانی از برگ‌های مرغوب‌تری تهیه می‌شود

یکی از دلایلی که به چای خارجی طعم‌دهنده اضافه می‌کنند، این است که برای تولید آن از برگ‌های درجه چندم بوته‌ی چای استفاده می‌کنند. در نتیجه برای اینکه این محصول نامرغوب روی دستشان باد نکند، به ناچار با مواد مصنوعی به آن ظاهری مرغوب می‌دهند. البته اگر یکبار چای ایرانی را نوشیده باشید، احتمالا خودتان متوجه می‌شود که چه‌قدر مرغوبِ ما با مرغوب آن‌ها فرق دارد!

برگ های چای ایرانی
چای ایرانی از برگ‌های مرغوب‌تری تهیه می‌شود

۳. قیمت چای ایرانی واقعی‌تر است

ناگفته پیداست که قیمت چای خارجی از آنجایی که با ارز و دلار و یورو وارد کشور می‌شود، گاهی سر به فلک می‌کشد. به علاوه در چای خارجی باید پول طعم‌دهنده و اسانس و رنگ‌دهنده را جدا بپردازیم. خرید چای خارجی مثل خرید لباس از فروشگاه بالاشهر است، چون باید بخشی از پول اجاره بهای فروشگاه را هم بدهید!

۴. چای ایرانی دیرتر دم می‌کشد

چای ایرانی اصولا هیچ عجله‌ای برای دم‌کشیدن ندارد و هر وقت دلش بخواهد آماده می‌شود! البته دیر رنگ‌گرفتن چای ایرانی نه تنها بد نیست بلکه حاکی از اصالت آن است، چون نشان می‌دهد در آن از رنگ‌دهنده استفاده نشده است.

رنگ گرفتن چای ایرانی و خارجی
دیر رنگ‌گرفتن چای ایرانی نه تنها بد نیست بلکه حاکی از اصالت آن است.

اما در چای خارجی چنین نیست و می‌بینیم که پس از اضافه‌کردن آب جوش به آن، بلافاصله رنگ می‌گیرد. بنابراین مشخص است که این چای خالص و طبیعی نیست. اما از کجا می‌توان با اطمینان گفت که چای هیچگونه افزودنی ندارد؟ جواب ساده است: با آزمون آب سرد که کمی جلوتر به آن اشاره می‌کنیم.

۵. چای ایرانی بدون کود شیمیایی تولید می‌شود

طبیعتاً برای تولید انبوه چای، نیاز است که آن را به شکل صنعتی یا تجاری تولید کنند. به این منظور باید میزان زیادی از برگ چای در زمینی با متراژ مشخص، تولید شود. بنابراین در حالت تجاری از کودها و مواد شیمیایی زیادی برای پرورش بوته‌ی چای استفاده می‌شود. همچنین ممکن است از بوته‌های تراریخته و اصلاح‌نژادی استفاده شود که طبیعتا محصول زیادی می‌دهند اما برای سلامتی انسان مضر هستند.

در شمال ایران چای به صورت سنتی تولید می‌شود، زیرا این شهر دارای منطقه کوهستانی است و نمی‌توان از آن بهره‌ی صنعتی بُرد. به همین منظور، چای با کیفیتی به دست می‌آید که ارگانیک بوده و در تولید آن از کودهای شیمیایی مضر استفاده نشده است. به همین خاطر خواص درمانی زیادی دارد و کیفیتش تفاوت زیادی با کیفیت چای خارجی دارد.

محل کشت چای
در شمال ایران چای به صورت سنتی تولید می‌شود، زیرا این شهر دارای منطقه کوهستانی است و نمی‌توان از آن بهره‌ی صنعتی بُرد.

چطور بفهمیم چایی که خریده‌ایم، طبیعی است؟

کنکور که فقط مال آدمیزاد نیست چای هم برای خودش کنکور دارد. کنکوری به نام آب سرد! برای انجام این آزمون کافی است چای را درون آب سرد ریخته و دقایقی منتظر بمانیم. چنانچه پس از گذشت زمان، آب رنگی نشد چایی که خریده‌ایم از آزمون سربلند بیرون آمده و رنگ‌دهنده ای ندارد. اما اگر چای حتی به آب سرد رنگ بدهد، نشان‌دهنده این است که رنگدانه شیمیایی به آن اضافه شده است.

سوالات متداول درباره چای ایرانی و خارجی

۱. مهم‌ترین فرق چای ایرانی و خارجی چیست؟

چای ایرانی یکی از خالص‌ترین و طبیعی‌ترین چای‌های دنیاست، چون در تولید آن از کود و مواد افزودنی استفاده نمی‌شود.

۲. چرا چای ایرانی دیرتر دم می‌کشد؟

چای ایرانی به خاطر طبیعی‌بودن دیرتر رنگ می‌گیرد. در مقابل، چای خارجی به خاطر مواد افزودنی زود رنگ باز می‌کند و زود هم کدر می‌شود.

۳. بهترین راه تشخیص طبیعی‌بودن چای چیست؟

چای را در مقداری آب سرد بریزید. اگر رنگ چای تغییر نکرد، طبیعی است و گرنه مواد شیمیایی دارد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
چکو رستمی
چکو رستمی
3 ماه قبل

سپاس از مطالب ارزنده تان 🙏💐

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x