عروسک‌ها فقط عروسک نیستند؛ آن‌ها را جدی بگیرید!


1,498

عروسک

پاهایش را می‌کوبید روی سنگ فرش‌های پیاده‌رو و اشک روی گونه‌هایش سر می‌خورد، مادر مجبور شد بایستد، وارد مغازه که شدند نگاه مادر روی در و دیوار مغازه سر خورد. دخترک ذوقش را از دیدن آن همه اسباب‌بازی با صدای «مامان! اون اونو می‌خوام» نشان داد. عروسک توی یک جعبه نشسته بود و با چشم‌های آبی نگاهش می‌کرد. فروشنده گفت: «این عروسک یه خانوم به تمام معناست. توی جعبه چند دست لباس مختلف،کیف، کفش با انگشتر و لاک دارد. شما می‌تونید به سلیقه خودتون لباس تنش کنید».  از مغازه که بیرون آمدند دخترک هنوز می‌خندید، مادر اما چشم دوخته بود به عروسک چشم آبی توی دستش، عروسکی که اصلاً شبیه خانوم‌ها نبود.

عروسک‌ بازی

لطفاً از این ور بام نیفتید!

ما پدر و مادرها از خیلی چیزها ساده می‌گذریم و به بعضی چیزها سفت می‌چسبیم. شده بچه‌مان را با چشم‌های خواب‌آلود از رختخواب بیرون می‌کشیم که «پاشو مسواک بزن» اما برایمان اهمیت چندانی ندارد که بچه‌مان چه انیمیشنی می‌بیند یا با چه اسبابی، بازی می‌کنند.

شاید فکر می‌کنیم جسم از روان مهم‌تر است و اگر بچه مسواک نزند شب کرم‌ها دندانش را می‌خورند ولی بازی با یک عروسک آسیب چندانی ندارد. فراموش کرده‌ایم غذای مناسب، قطره آهن و مولتی ویتامین برای داشتن یک کودک سالم کافی نیست، فراموش کرده‌ایم یک کودک ورای از جسم، روحی دارد که بسیار پر اهمیت است و برای شناخت و پرورش روح و شخصیت او هزارها کتاب و برنامه و مشاوره لازم است.

بازی‌های کودکی، چراغ راه بزرگسالی!

کودکی یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی است؛ چون کودک در این دوران به شدت تأثیرپذیر است. چشم‌هایتان را ببندید! با کمی کنکاش می‌توانید ریشه بسیاری از ویژگی‌های اخلاقی‌تان را در دوران کودکی پیدا کنید، در این میان بازی از نخستین تعاملات جهان آدم بزرگ‌ها با کودک است، از زمانی که جغجغه رنگی را جلوی صورت نوزاد می‌گیریم و تکان می‌دهیم با او بازی می‌کنیم. با بزرگ‌تر شدن کودک شکل بازی‌ها هم تغییر می‌کند. بازی و اسباب آن آموزش‌دهنده‌ مفاهیم اساسی به کودک است. کودکان به کمک بازی، نیروی اضافی خود را تخلیه و مسائل و مشکلات عاطفی خود را حل می‌کنند و برای خوب زیستن در محیط اجتماعی آماده می‌شوند.

عروسک

پرحرف اما بی زبان!

شاید کمی غیر عادی به نظر برسد اگر عروسک را یک رسانه بدانیم. عروسک رسانه همیشه همراه کودک شماست؛ تازمانی که برای او جذابیت داشته باشد و کم نیستند جوانانی که عروسک‌های خود را به عنوان یادگارهای شیرین دوران کودکی خود نگه می‌دارند و به آن عشق می‌ورزند.

عروسک رسانه است؛ چون پیامی را با خود حمل می‌کند. عروسک‌ها یکی از الگوهای زندگی هستند؛ الگوهایی که با استفاده از عواطف کودک به او نزدیک می‌شوند و در بازی‌های کودکانه شیوه‌های زندگی را به آن‌ها می‌آموزند.

با تنوع عروسک‌ها و ربات‌ها دیگر عروسک منحصر به دختران نیست و تمام کودکان دختر یا پسر حداقل یک عروسک دارند که با آن بازی کنند. عروسک یک شخصیت ایده‌آل برای کودک است و کودک تمام پیام‌های غیر محسوسی را که عروسک به همراه دارد دریافت و در ذهنش بایگانی می‌کند، با عروسک انس می‌گیرد و آموخته‌هایش را به دوره‌های بعدی زندگی‌اش می‌برد.

بدون دلهره عروسک بخرید!

بازار از عروسک‌های خارجی اشباع شده و پیدا کردن یک اسباب‌بازی که با معیارهای دینی و فرهنگی ما هماهنگ باشد بسیار سخت است. شاید شما به عنوان والدِ کودک نگران این موضوع باشید، نیازی به دلهره نیست. فقط کافی‌ست قبل از خرید یک عروسک به موارد زیر توجه کنید.

شخصیت عروسک را بشناسید

بسیاری از عروسک‌ها از روی شخصیت‌های کارتونی ساخته شده‌اند؛ سیندرلا، مرد عنکبوتی، پت و مت. در داستان فیلم، عروسکتان چه ویژگی‌هایی دارد؟ درغگوست یا صادق؟ دل‌رحم است یا خون‌ریز؟ باهوش است یا کودن؟ کودک شما خواه ناخواه داستان شخصیت را می‌بیند یا می‌شنود و از آن پیروی خواهد کرد.

جنسیت و سن عروسک

این که عروسک دختر است یا پسر، تخیلی است یا واقعی مهم است. آیا عروسک، همسن کودک شماست یا سنین نوجوانی یا جوانی را به نمایش گذاشته است؟ اگر جوان یا نوجوان است یعنی می‌خواهد برای آینده کودکتان الگو باشد.

قومیت عروسک

رنگ پوست، چشم و موی عروسک، قومیتش را نشان می‌دهد. عروسکی که لباسِ محلی شهرهای ایران را به تن کرده، اصالت خود را به نمایش گذاشته است.

پوشش عروسک و آرایش عروسک

عروسک انتخابی چه مدل لباسی به تن دارد؟ آیا این پوشش را برای کودکتان می‌پسندید؟ این را بدانیدکه کودک اگر عروسکی را دوست داشته باشد شکل و رنگ پوشش آن را الگوی خود قرار می‌دهد؛ دوست دارد مثل او لباس بپوشد و افراد با این پوشش را دوست خواهد داشت. نکته بعدی آرایش است. عروسک انتخابی چه اندازه آرایش چهره و بدن دارد؟ مدل موهایش چه طور است؟ خط چشم، رژ، مژه‌های بلند، موهای بلوند؟ کودکان قدرت تشخیص قوی‌ای دارند و تفاوت چهره آرایش شده یا مدل موی خاص عروسک را از چهره و موهای ساده خود تشخیص می‌دهد.

عروسک‌های باسلامی

نکته‌های بالا برای والدین بسیار مهم است، اما جدای از والد بودن، دنیای عروسک‌ها آن‌قدر جذاب است که بزرگ‌ترها هم دوست دارند گاهی برای خود عروسک بخرند یا عروسک هدیه بگیرند. عروسک‌های بومی کشور ما آن‌قدر زیادند که اگر آن‌ها را بشناسیم و به دنبال آن‌ها باشیم دیگر جایی برای عروسک‌های خارجی باقی نمی‌ماند، عروسک‌های خلاقانه‌ای که توسط بانوان ایرانی دوخته و بافته می‌شود، دنیا دنیا حسِ خوب به شما و کودکتان منتقل خواهد کرد. در باسلام عروسک‌های مختلفی عرضه شده است. از عروسک‌های بافتی تا عروسک‌های پارچه‌ای، هر کدام از عروسک‌ها قصه‌ای دارند.

هنرِ دستِ بانوان ایرانی را با عروسک‌ها به تماشا بنشنید



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x