عیده و عیدیش! + معرفی عیدی‌های متفاوت


357

وقتی توپ سال تحویل در می‌شود و همه دور سفره هفت‌سین نشسته‌اند، بچه‌ها منتظر لحظه‌ای هستند که پدربزرگ و مادربزرگ دست به قرآن می‌برند و از لای قرآن اسکناس‌های تا نخورده را بیرون می‌آورند. بزرگ‌ترترها(!) اول به بزرگ‌ترها عیدی می‌دهند و همه، این اسکناس‌ها را به نشانه برکت، توی کیف پول خود می‌گذارند. بعد از بزرگترها، نوبت به بقیه می‌رسد و بیشتر از همه کوچکترها و تازه عروس‌ها و دامادها خوش به حال‌شان می‌شود!

همه ما خاطرات خوشی از نوروز و عیدی‌هایش داریم. اصلا عید است و عیدی‌اش! شاید شما هنوز در دسته عیدی‌گیرندگان باشید و شاید هم در دسته عیدی‌دهندگان قرار گرفته باشید! بله، پول و اسکناس و کارت هدیه، گزینه‌های آسان و بی‌دردسری هستند اما اولا ارزش پولِ نقد روز به روز کمتر می‌شود. دوما بیشتر بچه‌ها عیدی‌هایشان را زود خرج می‌کنند و خیلی زود همه چیز را فراموش می‌کنند.

پس اگر قصد دارید یک عیدی به یادماندنی بدهید، باید به گزینه‌هایی غیر از پول فکر کنید. چیزهای کوچکی که می‌تواند لبخند طولانی‌تری روی لبهای همه بیاورد. از همه مهم‌تر با این کار توی دوست و فامیل به عنوان یک آدم خوش‌سلیقه و متفاوت شناخته می‌شوید.

در این یادداشت درباره‌ی عیدی‌های متفاوت صحبت کرده‌ایم. البته که باسلامی‌ها خودشان خوش ذوق هستند و هنرمند. 🙂

اول به جیبت نگاه کن

مهم‌ترین و اولین موضوع در مورد عیدی‌دادن این است که چقدر بودجه دارید و قصد دارید به چند نفر عیدی بدهید. اصلا گروه سنی‌شان کدام است؟ شاید فقط بخواهید به بچه‌های زیر ۱۲ سال فامیل عیدی بدهید، شاید هم بزرگ‌ترها را هم در نظر دارید. ولی خب، نمی‌شود که عیدی این دو گروه، مثل هم باشد!

برای شروع یک قلم و کاغذ بیاورید و اسامی عیدی‌بگیرهایتان را یادداشت کنید. اینطوری هم خاطر‌جمع می‌شوید که کسی از قلم نیفتاده و هم همه‌چیز آسان‌تر از قبل به نظر می‌رسد!

برای شروع یک قلم و کاغذ بیاورید و اسامی عیدی‌بگیرهایتان را یادداشت کنید.

بذار بقیه هم هنرت رو ببینن

خودتان هنرمندید و توی باسلام هم غرفه دارید؟ پس این فرصت طلایی برای آشنا‌کردن اعضای خانواده با حرفه و کسب‌و‌کارتان را از دست ندهید، چون می‌توانید از محصولات و سازه‌های خودتان برای عیدی‌دادن استفاده کنید.

فرقی هم نمی‌کند در چه‌حوزه‌ای فعالیت می‌کنید. زیورآلات دست‌ساز، عروسک‌های نمدی و بافتنی، گل‌های روبانی و حتی پکِ دمنوش یا ادویه هم می‌توانند عیدی‌های متفاوت و جذابی باشند.

حتی اگر در حال حاضر هنرِ خاصی هم ندارید، می‌توانید با دیدن چند ویدئوی کوتاه آموزشی یک هنر آسان و کم‌خرج یاد بگیرید. هنرهایی مثل ساخت عروسک‌های جورابی یا درست‌کردن دستبندهای کاموایی یا حتی دوختن ساک‌های پارچه‌ای مخصوص خرید.

کتاب هم عیدیه

اگر عاشق کتاب و کتابخوانی هستید، می‌توانید به عیدی‌دادن کتاب‌های جذاب و خوشخوان هم فکر کنید. مثل کتاب‌هایی که همراه عروسک و بازی به فروش می‌رسند یا کتاب‌های دو بعدی یا هر کتاب دیگری که فکر می‌کنید برای بچه‌ها مناسب یا جذاب است.

البته عیدی‌دادن کتاب فقط مختص بچه‌ها نیست و می‌توانید به بزرگترهای فامیل هم کتاب هدیه بدهید و خوشحالشان کنید! حتی می‌توانید همراه کتاب یکی دو قلم لوازم تحریر فانتزی و بامزه‌ هم تهیه کنید و یک پک جمع‌و‌جور درست کنید. برای بزرگترها هم می‌توانید در کنار کتاب سررسید و سالنامه‌های زیبا تهیه کنید. سالنامه‌هایی که علاوه بر نشان‌دادن ایام، مزین به اشعار زیبا و پیام‌های پندآموز هستند.

اگر عاشق کتاب و کتابخوانی هستید، می‌توانید به عیدی‌دادن کتاب‌های جذاب و خوشخوان هم فکر کنید.

شما هم بازی!

بازی‌های فکری و آموزشی هم گزینه‌های خوبی برای عیدی‌دادن هستند. حتی یک بازی مار و پله و منچِ ساده می‌تواند ساعت‌ها بچه‌ها را سرگرم کند و مهم‌تر از همه از گوشی و تبلت دور نگهشان دارد. اگر اهل نوستالژی‌بازی هستید می‌توانید هدیه‌هایی مثل تیله، هفت سنگ و کارت بازی و … را هم امتحان کنید.

خاطره بساز

از وقتی گوشی آمده مردم کمتر عکس چاپ می‌کنند و آلبوم‌های خانوادگی‌شان خالی‌تر از قبل شده! یک ایده متفاوت و باحال می‌تواند این باشد که عکس دسته جمعی نوروز سالِ قبل را چاپ و تکثیر کنید. یک قابِ ساده برایش بگیرید و آن را روی تخته شاسی بچسبانید و به همه افراد حاضر در عکس هدیه‌اش بدهید.

از وقتی گوشی آمده مردم کمتر عکس چاپ می‌کنند و آلبوم‌های خانوادگی‌شان خالی‌تر از قبل شده!

بهار رو هدیه بده!

فصل بهار است و موسم سبزشدن زمین. یک ایده بامزه می‌تواند تهیه گلدان‌های کوچک و نقلی برای اعضای خانواده باشد. گلدان‌هایی که هم هزینه زیادی ندارند و هم مراقبت ویژهای نمی‌خواهند. برای این‌کار کافیست سری به گلخانه محلتان بزنید یا از گلخانه‌دارانِ توی باسلام، مشورت بگیرید.

یه خرده قدیمی باش!

آن‌قدیم‌ترها که هنوز پیامک و شبکه‌های اجتماعی اختراع نشده بود، رسم بود که مردم به مناسبت عید به همدیگر کارت تبریک بدهند. کارت‌های زیبایی که مزین به دستخط‌ اعضای فامیل بود.

خب چرا شما این سنت فراموش‌شده و زیبا را احیا نکنید؟ حتی می‌توانید خودتان این کارت‌ها را درست کنید. کافیست توی گوگل جستجو کنید تا به کلی ایده جذاب برسید. می‌توانید از بچه‌ها هم برای رنگ‌کردن و نقاشی‌کردن کارت‌ها استفاده کنید. هیچ چیز مثلِ‌یک کارت پستال دست‌ساز با هنرمندیِ نوه‌‌های عزیز، نمی‌تواند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را خوشحال کند!

آن‌قدیم‌ترها که هنوز پیامک و شبکه‌های اجتماعی اختراع نشده بود، رسم بود که مردم به مناسبت عید به همدیگر کارت تبریک بدهند.

بیا آدم‌های بیشتری رو خوشحال کنیم

این که چه‌قدر عیدی می‌گیرید یا عیدی می‌دهید، اصلا مهم نیست. مهم این است که تلاش می‌کنید بقیه – به خصوص کوچکترها – را خوشحال کنید و علاقه‌تان را به آنها نشان بدهید.

راستی چه‌قدر خوب می‌شود اگر وسط این شلوغی‌ها سری هم به خیریه‌ها بزنید و برای بچه‌های بی‌بضاعت و افراد بی‌خانمان هم هدیه‌ای ببرید. هرچه باشد این افراد مدت‌هاست که از نعمت خانواده محروم بوده‌اند و سالهاست که از کسی هدیه نگرفته‌اند. با کم‌کردن دو قلم از آجیل‌هایتان و صرف‌کردن هزینه‌اش در این راه می‌توانید آدم‌های بیشتری را خوشحال کنید.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x