خواص روغن زیتون برای لاغری و چربی‌سوزی


2,739

خواص روغن زیتون برای لاغری

روغن زیتون هم برای لاغری مفید است، هم برای چاقی. همان‌طور که می‌دانید مصرف زیاد روغن زیتون باعث چاقی می‌شود؛ اما در این یادداشت می‌خواهیم با مخاطب‌هایی حرف بزنیم که بالاخره به آن شنبه‌ی معروف رسیده‌اند و رژیم‌شان را شروع کرده‌اند.

اگر هنوز برای اضافه‌وزن‌تان رژيم خاصی را درنظر نگرفته‌اید، باسلام به شما پیشنهاد می‌کند علی‌الحساب روغن زیتون را جایگزین روغن‌های فعلی کنید. شاید کنجکاو شده باشید چرا؟ برای پاسخ به این سوال کافی‌ست در این مطلب با ما همراه باشید.

روغن زیتون
اگر هنوز برای اضافه‌وزن‌تان رژيم خاصی را درنظر نگرفته‌اید، علی‌الحساب روغن زیتون را جایگزین روغن‌های فعلی کنید.

روغن زیتون چطور باعث چربی‌سوزی و لاغری می‌شود؟

روغن زیتون، سرشار از چربی‌های تک غیراشباع یا چربی‌های سالم و اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ است و با افزایش سوخت‌وساز بدن، باعث چربی‌سوزی می‌شود. این روغن به جنگ LDL (کلسترول بد) می‌رود و با کاهش آن، فرآیند چربی‌سوزی را شروع می‌کند.

از طرف دیگر یکی از عواملی که باعث چاقی می‌شود، اشتهای زیاد است؛ روغن زیتون با کنترل اشتها و ایجاد احساس سیری، تمایل فرد به مدام غذاخوردن را کاهش می‌دهد. چی بهتر از این؟ خوب است بدانید این روغن سالم با کاهش جذب گلوکز به کم‌شدن چربی‌ها هم کمک می‌کند.

روغن زیتون چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

۱. بهبود دردهای عضلانی

برای کاهش تورم، درد و اسپاسم عضلانی، می‌توانید روغن زیتون را روی محل درد ماساژ دهید. البته برای این کار حتما از روغن زیتون مخصوص ماساژ استفاده کنید.

ماساژ با روغن زیتون
ماساژ با روغن زیتون دردهای عضلانی را تسکین می‌دهد.

۲. افزایش انرژی بدن

روغن زیتون انرژی بدن را به شکل سالمی افزایش می‌دهد و نیاز فرد به تنقلات مضر را کاهش می‌دهد.

۳. پیشگیری از سرطان

روغن زیتون به دلیل داشتن ویتامین‌های محلول در چربی (به‌خصوص ویتامین ای) باعث پیشگیری از سرطان می‌شود.

۴. تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن

روغن زیتون سرشار از ویتامین‌های آ، دی، کا و ای است. این ویتامین‌ها که به ویتامین‌های محلول در چربی معروف هستند، نقش مهمی در حفظ سلامتی ما دارند. برای این‌که با نقش این ویتامین‌ها بیشتر آشنا شوید، جدول زیر را ببینید:

نام ویتامینفواید
ویتامین آعلاوه بر تقویت بینایی، به رشد و نمو سلول‌ها، عملکرد طبیعی سیستم ایمنی، سلامت استخوان‌ها و عملکرد مناسب سلول‌ها کمک می‌کند.
ویتامین دیبرای سلامت استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی و عملکرد خوب عضلات (جلوگیری از انقباضات عضلانی) مفید است.
ویتامین ایبه پیشگیری از بیماری‌هایی مثل سرطان، دیابت، سکته و گرفتگی عروق کمک می‌کند.
ویتامین کابرای سلامت قلب و عروق، استخوان‌ها و عملکرد خوب مغز لازم است.
خواص ویتامین‌های محلول در چربی
ویتامین های روغن زیتون
روغن زیتون سرشار از ویتامین‌های آ، دی، کا و ای است.

البته فراموش نکنیم که این ویتامین‌ها، در چربی‌های بدن و کبد ذخیره می‌شوند و مصرف بیش‌ازحدشان باعث مسمومیت می‌شود؛ به همین دلیل باید در مصرف روغن زیتون، سنجیده‌تر عمل کنیم تا به‌جای لاغرشدن، چاق نشویم!

[post id=28795]

چطور از روغن زیتون برای لاغری و داشتن اندامی متناسب استفاده کنیم؟

اگر اهل گشت‌وگذار توی پیج‌ها و کانال‌های لاغری باشید، احتمالا به چشم شما هم خورده که «اگر روغن زیتون را ناشتا با آبلیمو بخورید، درعرض چند هفته لاغر می‌شوید!» اما راستش این‌حرف‌ها زیادی اغراق‌آمیزند.

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون (حدود ۱۵ میلی لیتر) ۱۱۹ کالری و ۱۳.۵ گرم چربی دارد و اگر برای تامین کالری دنبال روغنی سالم و پرخاصیت می‌گردید، سراغ روغن زیتون بروید. اما خب قرار نیست روغن زیتون را خالی خالی بخورید! پس این شما و این پیشنهادهای ما:

۱. استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانه‌ای

بهترین راهی که به لاغری کمک می‌کند، استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و ترکیب آن با روغن زیتون است. چنین رژیمی را می‌توان در درازمدت اجرا کرد و به نتیجه‌های آهسته اما مداومش امیدوار بود. نگران اسم باکلاس مدیترانه‌ای هم نباشید چون سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، غلات، غذاهای دریایی، گوشت سفید، لبنیات، چربی‌ها و ادویه‌های سالم، پرمصرف‌ترین مواد غذایی موجود در رژیم غذایی مدیترانه‌ای هستند. در نتیجه لازم نیست برای داشتن این رژیم به مدیترانه سفر کنید!

۲. ترکیب روغن زیتون با لیمو یا آب لیمو

بله. یادمان نرفته که همین چند خط پیش به لاغری معجزه‌آسا با ترکیب روغن زیتون و لیمو خرده گرفته‌ بودیم، اما مشکل ما بیشتر با آن بخش «معجزه‌آسا»یش بود! ترکیب روغن زیتون با لیمو یا آب لیمو مثل یک پاک‌کننده عمل می‌کند و باعث از دست دادن چربی و عضله می‌شود؛ البته از دست‌دادنی که اصلا ناراحت‌کننده نیست!

روغن زیتون و لیمو
ترکیب روغن زیتون با لیمو یا آب لیمو مثل یک پاک‌کننده عمل می‌کند و باعث از دست دادن چربی و عضله می‌شود

۳. استفاده از روغن زیتون همراه سبزیجات پخته‌

ما هم قبول داریم که سبزیجات پخته‌، خیلی خوشمزه نیستند، اما تا وقتی که روغن زیتون از راه نرسیده باشد! سبزیجات پخته همراه روغن زیتون، لیمو و ادویه‌های مورد علاقه‌تان حتما طعم و بوی دلچسبی پیدا خواهند کرد. ما برای شروع ادویه‌هایی مثل رزماری، سیر، پونه، زنجبیل، ریحان و فلفل را پیشنهاد می‌کنیم.

۴. ترکیب روغن زیتون با سلاد

می‌توانید به‌جای سس مایونز، روغن زیتون بکر را همراه با آبلیمو یا سرکه‌ بالزامیک (سرکه‌ای کم‌کالری) مخلوط کنید و با این ترکیب هیجان‌انگیز به سالادتان طعم تازه‌ای ببخشید.

سالاد و روغن زیتون
با روغن زیتون به سالادهایتان طعم تازه‌ای ببخشید!

اشتباه‌های رایج در مصرف و نگهداری روغن زیتون

مصرف و نگهداری روغن زیتون فوت‌وفن‌های ظریفی دارد که اگر حواستان بهشان نباشد، یا خواص روغن را از بین می‌برید یا طعم و بویش را از تغییر می‌دهید. بیایید این نکته‌ها را خیلی سریع مرور کنیم:

۱. پختن بیش از حد

نقطه‌ی دود برای روغن زیتون، به نوع آن بستگی دارد و بین ۳۲۰ تا ۴۷۰ فارنهایت است. در جدول زیر می‌توانید دمای مناسب برای انواع پخت‌و‌پز با روغن زیتون را ببینید:

نوع پخت‌وپزدما
پخت‌وپز خانگی۲۴۸ فارنهایت
سرخ‌کردن در تابه۳۲۰ فارنهایت
سرخ‌کردن عمیق۳۵۶ فارنهایت
پخت در فر۳۹۲ فارنهایت
دمای مناسب برای انواع پخت‌وپز با روغن زیتون

هرگز روغن زیتون را در نقطه دود آن نپزید، چون شروع به سوختن می‌کند و مواد شیمیایی سرطان‌زا آزاد می‌کند. به علاوه به کیفیت روغن آسیب می‌رساند. فراموش نکنید که استفاده از روغن زیتون فرابکر و بکر یا روغن‌های با نقطه دود پایین برای غذاهای سرخ کردنی مناسب نیستند. (روغن زیتون تصفیه‌شده برای سرخ‌کردن گزینه‌ی مناسبی است)

۲. بی‌توجهی به تاریخ انقضا

راستش روغن زیتون مثل سیرترشی نیست که هرچه بیشتر بماند، بیشتر هم جا بیفتد! روغن زیتون تاریخ انقضایی دارد و باید طبق برچسب روی آن، زمان مصرف را تنظیم کرد. اصولا روغن زیتون باید درطی دو سال استفاده شود.

۳. نگهداری در جای نامناسب

روغن زیتون را باید در تمام طول سال در جای خشک و خنک (دور از اجاق گاز و اشعه خورشید) و در صورت امکان جدا از ادویه‌جات نگهداری کرد. زیرا با گرم شدن، ممکن است بخشی از خواص خود را از دست بدهد. از طرفی قرار گرفتن در یک مکان بسته با ادویه‌های مختلف، باعث می‌شود بخشی از عطر روغن کم شود. همچنین درِ بطری را همیشه محکم ببندید تا در معرض اکسیژن قرار نگیرد.

نگهداری روغن زیتون
روغن زیتون را در جایی نگه دارید که در معرض اکسیژن نباشد.

۴. زیاده‌روی در مصرف

اگر کسی با خودش بگوید: «حالا که روغن زیتون سالم است و چربی مضر ندارد، پس تا می‌توانم روغن زیتون بخورم» باید به جای لاغرشدن منتظر چاقی باشد! مصرف همه چیز حدی دارد، حتی اگر روغن دوست‌داشتنی زیتون باشد.

سوالات متداول درباره خواص زیتون برای لاغری

۱. روغن زیتون چطور باعث لاغری می‌شود؟

روغن زیتون با کاهش جذب گلوکز، سوزاندن چربی، افزایش احساس سیری و کاهش اشتها باعث لاغری می‌شود.

۲. چربی روغن زیتون از کدام نوع است؟

روغن زیتون سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ است.

۳. چطور از روغن زیتون مراقبت کنیم؟

به تاریخ انقضای روغن توجه کنید، در معرض نور، گرما و اکسیژن قرارش ندهید و از سرخ‌کردنش در دمای خیلی بالا خودداری کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x