قیمت کارتن و چالش هزینه بسته‌بندی پستی


20,336

هزینه بسته بندی پستی، یکی از چالش‌های فروش اینترنتی است؛ مخصوصا با افزایش بسیار شدید قیمت کارتن از تیرماه ۹۷، این چالش شکل پیچیده‌تری پیدا کرده است. طبیعتا کسانی که محصولات‌شان را در باسلام می‌فروشند نیز با این چالش مواجه‌اند. البته هزینه بسته بندی پستی، بخشی از هزینه ارسال است و به عهده مشتری. ولی اگر این رقم از میزان خاصی بالاتر رود، خرید آن محصول برای مشتری بصرفه نخواهد بود و باعث افت فروش غرفه می‌شود.

حالا چه باید کرد؟ بخش هزینه‌های ارسال غرفه را چطور باید تنظیم کرد که برای مشتری بصرفه باشد و در عین حال سود کسب‌وکارمان خیلی کاهش پیدا نکند؟ در ادامه درباره این موضوع با هم صحبت می‌کنیم.

ارزیابی قیمت تمام‌شده بسته بندی از نگاه مشتری

برای حل چالش هزینه بسته بندی لازم است که کل قیمت‌گذاری محصول را مجددا ارزیابی کنید. ارزیابی مجدد قیمت‌گذاری یعنی اینکه شما باید آمار درستی از قیمت محصولات مشابه خودتان در کل بازار داشته باشید. یعنی به خوبی بدانید که مثلا اگر روغن ارده تولید می‌کنید یا مثلا اگر پرورش‌دهنده گیاهان دارویی هستید، قیمت محصول مشابه شما هر جای ایران چقدر است. آیا برای مشتری می‌صرفد که از شهری دیگر به شما سفارش بدهد و هزینه بسته بندی و ارسال را هم بدهد؟

بسیاری از مواقع می‌صرفد. به خصوص اگر شما تولیدکننده هستید و قیمت پیشنهادی شما پایین‌تر از قیمت‌هایی است که واسطه‌ها می‌فروشند، همچنان برای مشتری‌ها می‌صرفد که از شما خرید کنند و هزینه ارسال و بسته بندی را هم بدهند.

پیشنهاد ما این است که کمی درباره محصول‌تان پرس‌وجو کنید و ببینید محصول شما را چه کسانی در کجای ایران و با چه قیمت‌هایی می‌فروشند. مثلا اگر خوزستان زندگی می‌کنید و خرما تولید می‌کنید، قیمت پیشنهادی شما به احتمال زیاد جذاب‌تر از قیمت‌ خرما در بازارهای شهرهای بزرگ است و مشتری شما حاضر است هزینه بسته بندی و ارسال را پرداخت کند و همچنان از شما خرید کند.

رقابت جدی‌تر در کیفیت

مشتری‌ها فقط به قیمت تمام‌شده نگاه نمی‌کنند. کیفیت محصول شما یکی از پارامترهای اصلی تصمیم‌گیری است. ما در باسلام محصولی داریم که از همه محصولات مشابه در باسلام و در بازارهای مشابه دیگر گران‌تر است، ولی همچنان جزء پرفروش‌هاست؛ چون کیفیت بسیار بالایی دارد. صاحب غرفه هیچ وقت برای محصولش تخفیف نمی‌گذارد و حتی هیچ وقت تبلیغ نمی‌کند، ولی همچنان جزء محصولات پرفروش باسلام است؛ چون برای مشتری می‌صرفد که پول بیشتری بدهد ولی بهترین کیفیت را تحویل بگیرد.

اگر محصول شما بتواند برتری معناداری از نظر کیفیت پیدا کند، محاسبات قیمت برای مشتری تغییر می‌کند. بله. بسیاری از مشتری‌ها توان خرید کمتری دارند و متأسفانه، محصولات با کیفیت از سبد خرید آن‌ها حذف می‌شود، ولی همچنان مشتریان بسیاری هستند که توانایی خرید محصولات با بالاترین درجه کیفیت را دارند و از شما خرید می‌کنند و هزینه ارسال و بسته‌بندی را نیز برای خرید محصول باکیفیت عالی شما می‌پردازند.

بازنگری وزن محصولات

هرچه وزن سفارش بالاتر برود، هزینه بسته‌بندی پستی محصول بصرفه‌تر می‌شود. مثلا محصولات زیر نیم‌کیلوگرم احتمالا با کارتن‌های ۳۵۰۰ تومانی ارسال می‌شوند، ولی یک سفارش دو کیلویی را گاهی می‌توان با کارتن ۵۵۰۰ تومانی ارسال کرد. بنابراین، با بازنگری وزن بسته‌بندی‌های محصولتان می‌توانید هزینه بسته‌بندی را بصرفه‌تر کنید. شاید واقعا بهتر باشد که محصولات‌تان را در وزن‌های دیگری عرضه کنید.

البته تغییر وزن محصولات، مستلزم تغییر رویکرد تبلیغاتی غرفه شماست. احتمالا لازم است که در تبلیغات و بازاریابی محصول‌تان گروه دیگری را هدف‌گذاری کنید. ولی لزوما مشتری شما کاهش نمی‌یابد. مثلا می‌توانید به جای تمرکز بر کسانی که می‌خواهند ۲۵۰ گرم از شما کشک گوسفندی بخرند، روی کسانی تمرکز کنید که می‌توانند دو کیلوگرم از شما کشک بخرند.

به صورت مصداقی‌تر، هزینه کارتنی که برای ۲۵۰ گرم کشک استفاده می‌کنید ۳۵۰۰ تومان است و ممکن است برابر با نصف قیمت محصول باشند. ولی با یک کارتن ۵۰۰۰ هزار تومانی می‌توانید دو کیلو کشک را ارسال کنید که قیمت آن کارتن حدود ده درصد قیمت محصول می‌شود. یعنی برای مشتری شما، هزینه بسته‌بندی این سفارش، یک‌پنجم سفارش قبلی است و بصرفه‌تر است.

نزدیک بودن وزن محصول به مرز تعرفه‌های پستی

یکی از چیزهایی که می‌تواند جمع هزینه‌ ارسال و بسته‌بندی را برای مشتری کاهش دهد، نزدیک بودن وزن محصول شما به سقف تعرفه‌های پستی است. همان‌طور که می‌دانید تعرفه‌های هزینه ارسال به صورت یک کیلو یک کیلو افزایش می‌یابد. بنابراین، هزینه ارسال یک مرسوله ۶۰۰ گرمی، با ارسال یک مرسوله ۹۹۹ گرمی تفاوتی ندارد. در حالی که هزینه ارسال یک محصول ۱۰۵۰ گرمی، چند هزار تومان بیشتر از هزینه ارسال یک محصول ۹۵۰ گرمی است.

یعنی شما اگر بتوانید محصول‌تان را با وزنی در باسلام ثبت کنید که وزن مرسوله شما ۵۰ گرم کمتر از یک کیلو، ۵۰ گرم کمتر از ۲ کیلو، یا ۵۰ گرم کمتر از ۳ کیلو بشود، بصرفه‌ترین هزینه ارسال را برای مشتری ایجاد خواهد کرد. ولی درحال حاضر هزاران محصول در باسلام هستند وزن آن‌ها با بسته‌بندی پستی، عددهای نامناسبی مثل ۱۰۵۰ گرم یا ۳۱۰۰ گرم شده است که اصلا رقم بصرفه‌ای در هزینه ارسال نخواهند داشت.

همین الان محصولات‌تان را دوباره نگاه کنید و ببینید آیا وزن محصول‌تان طوری هست که حداکثر استفاده را از تعرفه پستی مناسب خودش بکند؟ اگر بتوانید از این طریق، هزینه ارسال را کمی بصرفه‌تر کنید، هزینه بسته‌بندی نیز فشار کمتری به مشتری خواهد آورد.

خرید عمده کارتن برای غرفه‌های پرفروش‌تر

اگر تعداد فروش شما از حد خاصی بیشتر شود، می‌توانید به جای خرید کارتن از دفاتر پستی، خودتان به صورت عمده کارتن بخرید و به این صورت به رقم بصرفه‌تری برای هزینه بسته‌بندی برسید. حتی اگر هزار تومن روی هر کارتن هم هزینه کمتری بکنید، این رقم برای مشتری شما معنادار خواهد بود و خرید را برای او بصرفه‌تر خواهد کرد. اگر غرفه‌تان تازه ایجاد شده و هنوز فروش‌تان زیاد نیست، می‌توانید برای خرید عمده کارتن، از ظرفیت‌ غرفه‌های همکار هم استفاده کنید. از طریق بخش کامنت‌ها و اطلاعات تماس غرفه‌داران، با غرفه‌های همشهری‌تان تماس بگیرید. چه بسا آن‌ها هم بتوانند در خرید کارتن با شما مشارکت کنند.

کاهش هزینه ارسال با استفاده از طرح «یه‌کاسه»

اگر محصول‌تان طوری است که نیاز به یخچال ندارد، می‌توانید از طرح یه‌کاسه (1396 ـ 1397) استفاده کنید. هزینه‌ای که برای هر سفارشتان در طرح یک‌کاسه پرداخت می‌کنید، بسیار کمتر از هزینه‌ای است که باید خودتان برای بسته‌بندی پستی پرداخت کنید.

طرح یه‌کاسه علاوه بر اینکه هزینه بسته‌بندی پستی شما را کاهش می‌دهد، به خاطر اینکه کل سفارش‌های مشتری را در یک بسته ارسال می‌کند، هزینه ارسال را نیز به طور جدی برای مشتری شما کاهش می‌دهد. یعنی محصول شما در کنار محصولات غرفه‌داران دیگر در یک بسته قرار می‌گیرند و به صورت یه‌کاسه برای مشتری ارسال می‌شوند. طبیعتا انگیزه خرید برای مشتری‌ها افزایش می‌یابد.

ضمن اینکه تا پایان پاییز ۹۷، ارسال‌های یک‌کاسه از ۴۰ درصد تخفیف هم روی ارسال‌هایی که با پست سفارشی (ارزان‌تر) انجام می‌شوند، برخوردار است و مشتری باز هم تخفیف بیشتری دریافت می‌کند. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام در یه‌کاسه از لینک زیر اقدام کنید.

استفاده از بصرفه‌ترین سرویس پستی

شما محصول‌تان را با چه شیوه‌ای ارسال می‌کنید؟ آیا از همه ظرفیت‌های پستی خبر دارید؟ مثلا بسیاری از محصولات را می‌شود با سرویس «امانت» ارسال کرد که هزینه‌اش کمتر از ارسال با پست سفارشی است. محصولاتی مثل کتاب و مجله را می‌شود با پست مطبوع ارسال کند که آن هم هزینه‌ ارسال را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد ما این است که چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و از طریق این قسمت از وبسایت شرکت پست، روش‌های مختلف ارسال را بررسی کنید و ببینید از جایی که شما ارسال می‌کنید و با توجه به وزن محصول شما، آیا روش‌های بصرفه‌تری هم هست یا نه. اگر بتوانید روش بصرفه‌تری برای ارسال پیدا کنید، هزینه بسته‌بندی نیز برای مشتری شما بصرفه‌تر می‌شود.

حتما راه‌های دیگری هم هست

اگر از قدیمی‌های باسلام باشید، دیگر با این ادبیات آشنا هستید که ما معتقدیم همیشه راه‌های بهتری هست، همیشه می‌شود وضعیت را بهتر کرد. شاید امروز دقیقا ندانیم چه راه‌حل‌هایی وجود دارد، ولی مطمئنا می‌شود راه‌های بهتری پیدا کرد. شما هم کمک کنید. اگر تجربه‌ای دارید که می‌تواند به ما و غرفه‌داران و مشتریان باسلام کمک کند تا خرید و فروش بصرفه‌تری در باسلام اتفاق بیفتد، در بخش نظرات به ما بگویید. حتما در محاسبات بعدی ما لحاظ خواهد شد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
20 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا
3 سال قبل

سلام بخشید یه سوال داشتم
فرستادن محصول توسط غرفه داران از دفاتر پستی شرایط خاصی داره؟
برای مثال باید فاکتور یا برچسب باسلام یا مواردی از این قبیل را رو پاکت پست بزنیم
چون در یک ویدیو دیدم که هر بار هنگام ارسال یک محصول باید رو پاکت یه کاغذ a6 پرینت کنیم و بزنیم و همچنین یک فاکتور در پاکت قرار بدیم

فاطمه سادات موسوی
فاطمه سادات موسوی
مدیر
پاسخ به  رضا
6 ماه قبل

سلام، مثل بقیه پست ها انجام شه دیگه. فاکتور هم روش یا توی جعبه بذارید

مهدی
مهدی
5 سال قبل

به نظر میاد افزایش نرخ بسته بندی بهانه ای شده که برخی غرفه دارها هزینه اضافه تری از مشتری بگیرن.
مثلا مرسوله ۲ کیلوگرمی که با کارتن ۳ ارسال شده هزینه ارسالش حداکثر میشه ۱۲ تومن در حالیکه برای مشتری این هزینه ۲۰ تومن لحاظ شده.

سید
سید
5 سال قبل

سلام اگه غرفه دارها گروه تلگرامی دارن لینکشو بگید

فاطمه
فاطمه
5 سال قبل

من بار اولمه میخوام محصول ارسال کنم.نمیدونم باید دقیقا چیکار کنم!کسی میتونه کمکم کنه

مرضیه مدیری
مرضیه مدیری
5 سال قبل

سلام و وقت بخیر.
من الان دوسال که دارم محصولاتم رو با پست ارسال میکنم. چیزی که متوجه شدم تغییر قیمت فاحش دفاتر خدمات ارتباطی، با پست هست. در حالی که پست سفارشی بدون پاکت در دفتر خدماتی برای من ۴۸۰۰ تا ۵۲۰۰ در میاد، دفاتر پست همون رو با ۶۸۰۰ تا ۷۲۰۰ ارسال میکردن. برای پست پیشتاز هم همینجور. پاکت حباب دار کوچک رو هم قبلا از دفاتر ۵۰۰ و ت
از پست ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ میگرفتم.
برای همین پیشنهاد میکنم حتما با یه دفتر خدماتی خاص صحبت کنید و پست رو از اونجا انجام بدین. گاهی برخیشون میگن که پست سفارشی برای جعبه ندارن. ولی اگر راضیشون کنید که همیشه به اونجا مراجعه خواهید کرد همکاری میکنن احتمالا.

ممنون میشم مشکل پرش این صفحه ور هنگام وارد کردن اطلاعات رو هم اصلاح بفرمایید. تمام مطالب جدیدی که میزارید این مشکل رو دارن??

مرضیه مدیری
مرضیه مدیری
پاسخ به  حامد آقاجانی
5 سال قبل

سلام مجدد. ممنونم از لطف شما.
ان شاالله که به درد دوستان خورده باشه.
مشکل پرش صفحه تقریبا چند ماهی هست که روی مطالب این بخش به وجود اومده. وقتی بعد از نوشتن متن، قصد نوشتن مشخصات مانند نام خودم، غرفه و آدرس ایمیل رو دارم ایجاد میشه و با نوشتن اولین حرف در هر کدوم از فیلدها، به اول صفحه برمیگرده و من باید مجددا پایین بیام و دنبال نظر خودم بگردم. البته بعد از پایین اومدن چشمک زن در محل فعال هست و حرف نوشته شده، به علت پرش به اول صفحه دیده نمیشه.

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مرضیه مدیری
5 سال قبل

سلام.منظورتون از دفتر خدماتی چیه؟ینی به کجا مراجعه کنیم

ampr
ampr
پاسخ به  مرضیه مدیری
5 سال قبل

سلام . من نمیدونم دفاتر خدماتی به کجا میگن, منظور همان دفاتر پیشخوان دولت است؟

گروه هنری پارلا
گروه هنری پارلا
5 سال قبل

تشکر از پرداختن به این موضوع . در مورد خرید اشتراکی کارتن باید بگویم من بشخصه بیش از دو میلیون تومان مقوای ۳ میل یک رو سفید خریداری کردم . حاضرم اگر از غرفه دارها کسی خواست ارائه کنم .

صبوری (گالری خاص)
صبوری (گالری خاص)
پاسخ به  گروه هنری پارلا
5 سال قبل

من توی گروه تلگرام غرفه دارا اعلام کردم ولی چون کسی اعلام همکاری نکرد بلاخره دیشب برای خودم ب تنهایی کارتن سفارش دادم …حیف

انگشتر
انگشتر
5 سال قبل

ممنون که هستید

مهتاب کریم زاده
مهتاب کریم زاده
5 سال قبل

سلام
ممنونم از زحمات تک تک با سلامی های عزیز…
خدا قوت

سلامتکده ریحان
سلامتکده ریحان
5 سال قبل

الان با این وضعیت که قیمت ارسال رو خود غرفه دار مشخص میکنه ، دیگه ۱۰ گرم بالا و پایین زدن وزن محصول چه تاثیری داره؟؟

20
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x