۲۰ خاصیت شگفت‌انگیز پسته


488

خواص پسته

همسرتان بیماری قلبی دارد؟ بهش بگویید پسته بخورد. دوستتان از شرایط دوران بارداری کلافه شده‌؟ بهش بگویید پسته بخورد. دائم قد و وزن بچه‌هایتان را با هم سن و سال‌هایشان مقایسه می‌کنید؟ هم خودتان پسته بخورید تا اضطراب‌های مادرانه‌تان کم بشود، هم توی جیب بچه‌ها یک مشت پسته بریزید. قبل از رفتن سراغ گوگل و پیداکردن «دلیل ریزش مو» هم لطفا چند تا پسته بخورید!

در آخر اگر باور نمی‌کنید پسته یک آجیل همه‌فن‌حریف و دوای خیلی از دردهای شما و اطرافیانتان است، این متن را تا انتها بخوانید. راستی ما توی بازار باسلام همه‌جور پسته‌ای داریم: از پسته خام و شور و کوهی گرفته تا پسته احمد آقایی و کله قوچی و … .

ارزش غذایی پسته

پسته سرشار از فیبر رژیمی، کربوهیدرات، پروتئین و اسیدهای چرب گیاهی است، مواد معدنی متنوعی مثل آهن، مس، روی، پتاسیم، کلسیم، سدیم و… دارد و پر از ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین‌های A، E، C، K، B6، تیامین (B1)، فولات (B9)، بیوتین (B7) و… است و در میان تمام مغزهای خوراکی بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان‌ را دارد.

ارزش غذایی پسته
پسته سرشار از فیبر رژیمی، کربوهیدرات، پروتئین و اسیدهای چرب گیاهی است.

پسته چه خاصیت‌هایی برای سلامتی دارد؟

۱. بهبود سلامت قلب

شاید باورش سخت باشد اما پسته برای سلامت قلب مفید است. اداره کل تغذیه و دارو در سال ۲۰۰۳ بیانیه‌ای منتشر و در آن تأیید کرد که مدارک علمی حاکی از این است که خوردن چند پسته در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. از طرفی بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد پسته می‌تواند از میزان زیاد LDL یا کلسترول مضر جلوگیری کند.

در تحقیقی که در دانشگاه ایالت پنسیلوانیا انجام شد معلوم شد که پسته به تنهایی قادر است تا تراکم کم لیپوپروتئین (ال دی ال کلسترول) را به میزان قابل‌توجه‌ای کاهش دهد، درحالی که میزان آنتی اکسیدان را افزایش می‌دهد. و همه‌ اینها به این معناست که پسته می‌تواند سپرِ بلای ما در برابرِ بیماری‌های قلبی باشد. همچنین پسته با کاهش فشار خون ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را پایین می‌آورد.

۲. کمک به کاهش وزن

از خواص پسته برای لاغری نمی‌توان به سادگی گذشت. درست است که همه مغزهای خوراکی کالری بالایی دارند، اما پسته یک استثنا است. فیبر موجود در پسته باعث تسهیل فرایند گوارش، جلوگیری از ابتلا به یبوست و خروج سریع مواد زائد از بدن خواهد شد. همچنین پروتئین و فیبر فراوان موجود در پسته می‌تواند به ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت و کاهش اشتها کمک کند.

شواهد نشان می‌دهد که پسته حاوی کالری کم و پروتئین زیاد است و به عنوان یک میان‌وعده ایده‌آل برای افرادی است که رژیم دارند. مقادیر زیاد فیبر موجود در پسته باعث کاهش اشتها شده و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می‌کند. همچنین  یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش وزن می‌شود این است که محتوای چربی پسته کاملاً جذب نمی‌شود.

دکتر جیمز پینتر، پرفسور متخصص عادت‌های غذایی و عضو هیئت علمی دانشکده علوم خانواده و مصرف‌کننده در دانشگاه ایلی نویز شرقی، درباره ترفند پسته برای فریب بدن گفته است که اگر شخصی پسته را یکی‌یکی پوست کند و بخورد، پسته کمتری مصرف می‌کند و این امر باعث می‌شود شخص بعد از مصرف کم آن، زودتر احساس سیری کند و میل به غذا نداشته باشد.

دکتر جیمز پینتر
فواید پسته برای بدن
فیبر موجود در پسته باعث تسهیل فرایند گوارش، جلوگیری از ابتلا به یبوست و خروج سریع مواد زائد از بدن خواهد شد.

۳. کنترل دیابت

پسته یکی از آن خوراکی‌هایی است که خوردنش باعث افزایش ناگهانی میزان قند خون نخواهد شد. به علاوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کاروتنوئید و ترکیب‌های فنولیکی است که در کنترل میزان قند خون مؤثر هستند.

۴. کاهش خطر ابتلا به سرطان

نتایح تحقیق روی پسته نشان می‌دهد ممکن است مصرف آجیل و به خصوص پسته با کاهش قابل توجه عود سرطان و مرگ در بیماران مبتلا به مرحله سوم سرطان روده بزرگ مرتبط باشد. جالب است بدانید که بودادن پسته از مزایای سلامتی‌اش در این زمینه کم نمی‌کند و انواع خام یا بوداده همچنان خواص خود را حفظ می‌کنند.

۵. بهبود سلامت بینایی

پسته سرشار از لوتئین و زیگزانتین است که در قرنیه‌ی انسان‌ هم وجود دارند، بنابراین مصرف کافی این آنتی‌اکسیدان‌ها از مشکلاتی مانند آب مروارید و تباهی لکه‌ی زرد در اثر افزایش سن پیشگیری می‌کند. پسته همچنین سرشار از زینک است که کمبودش منجر به ضعیف‌شدن چشم می‌شود.

فواید پسته برای بینایی
مصرف کافی پسته از مشکلاتی مانند آب مروارید و تباهی لکه‌ی زرد در اثر افزایش سن پیشگیری می‌کند.

۶. کمک به ریکاوری عضلات

در مقایسه با سایر آجیل‌های درختی، پسته بیشترین میزان آمینواسیدهای ضروری و بالاترین درصد آمینواسیدهای شاخه‌دار را دارد. این آمینواسیدها ممکن است ریکاوری عضلات را پس از ورزش بهبود ببخشند.

۷. درمان التهاب

ترکیبات بیواکتیو موجود در پسته ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کنند‌. علاوه بر این پسته سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع است که می‌توانند در درمان التهاب مفید باشند.

۸. بهبود عملکرد شناختی

پسته منبع خوبی از ویتامین E است. این ویتامین می‌تواند خطر ابتلا به نوروپاتی محیطی را کاهش بدهد. همچنین ممکن است عملکرد شناختی، یادگیری و حفظ اطلاعات را بهبود ببخشد و اسیدهای چرب ضروری موجود در مغز را حفظ کند.

فواید پسته روی حافظه
مصرف پسته عملکرد شناختی، یادگیری و حفظ اطلاعات را بهبود می‌بخشد.

۹. بهبود سلامت جنسی

تحقیقات نشان داده آرژنین، فیتواسترول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پسته برای سلامت جنسی و افزایش قدرت باروری مفید است.

۱۰. تنظیم قاعدگی

پسته بیشترین میزان فیتواستروژن‌ها را در میان مغزهای خوراکی دارد و می‌تواند سطح استروژن را افزایش دهد و چرخه‌ی قاعدگی را تنظیم کند.

۱۱. تأخیز پیری زودرس

پسته حاوی ویتامین E است که می‌تواند از پیری پوست در اثر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید جلوگیری ‌کند. مس موجود در پسته به تولید الاستین کمک می‌کند و در پیشگیری از شکل‌گیری چین‌وچروک و درمان افتادگی پوست موثر است.

فواید پسته برای جلوگیری از پیری
گنجاندن پسته در رژیم غذایی از شکل‌گیری چین‌وچروک در پوست جلوگیری می‌کند.

۱۲. تقویت مو

داشتن موی نرم، انعطاف‌پذیر، پرپشت و درخشان آرزوی دور از دسترسی نیست، البته اگر پسته بخوریم! در جدول زیر می‌توانید با خواص مواد موجود در پسته برای سلامت مو بیشتر آشنا شوید:

مواد موجود در پستهخاصیت
زینک (روی)زینک موجود در پسته می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند.
ویتامین Cاین ویتامین به موهایتان درخشندگی و زیبایی خاصی می‌دهد.  
ویتامین Eاین ویتامین علاوه بر رطوبت‌رسانی و نرم‌تر کردن پوست‌ومو جریان خون مویرگ‌های پوست سر را بهبود می‌بخشد و از این طریق در رشد موها موثر است.
بیوتین یا B7با استفاده از این ویتامین، بدن می‌تواند رشد موها را سریع‌تر و استحکام آن‌ها را نیز بیش‌تر کند.
ویتامین B6این ویتامین با افزایش سطح هموگلوبین و اکسیژن‌‌رسانی نقش مهمی را در جلوگیری از ریزش مو ایفا می‌کند.
خواص پسته برای سلامت مو

۱۳. بهبود عملکرد رگ‌های خونی

پسته منبعی غنی از آمینو اسیدی بنام آرژنین‌آل است که در بدن تبدیل به نیتریک اکسید می‌شود. نیتریک اکسید نقش مهمی در بازکردن رگ‌های خونی و عملکرد جریان خون در بدن دارد.

۱۴. افزایش سلامت روده

پسته، فیبر زیادی دارد. یکی از عملکردهای فیبر در روده‌ی بزرگ افزایش حجم مدفوع و آسان‌تر کردن حرکت آن در طول روده است. همچنین، برخی از باکتری‌های مفید در روده فیبرهای غذایی را جذب کرده و اسیدهای چرب رشته کوتاهی را تولید می‌کنند که می‌توانند ریسک بروز اختلالات گوارشی را کاهش بدهند.

بوتریک اسید یک اسید چرب بسیار مفید است که می‌تواند انرژی را برای سلول‌های روده‌ای تولید کند. خوردن پسته می‌تواند مقدار این اسید چرب را در بدن افزایش دهد.

تاثیر پسته روی سلامت روده
پسته سرشار از فیبر است و عملکرد روده را بهبود می‌بخشد.

۱۵. بهبود زخم معده

هلیکوباکترپیلوری یکی از دلایل اصلی ایجاد زخم معده است. عفونت هلیکوباکترپیلوری می‌تواند پوشش محافظتی معده را شکسته و به اسیدها اجازه‌ی ورود داده و ایجاد زخم معده کند. مصرف پسته و سایر آجیل‌های غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به حفظ ثبات این باکتری‌ها کمک کرده و از ایجاد زخم معده جلوگیری کند.

۱۶. درمان کم‌خونی

در میان انواع مختلف آجیل‌، پسته بیشترین میزان آهن را دارد. به این ترتیب پسته بهترین منبع خوراکی برای رفع کم‌خونی به ویژه برای خانم‌ها است.

۱۷. کمک به رشد جنین در دوران بارداری

مصرف یک وعده پسته می‌تواند تقریبا تمام نیازهای روزانه‌ی بدن به آهن، کلسیم، فولات و پتاسیم را در دوران بارداری تامین کند. همه‌ی این مواد معدنی برای رشد جنین بسیار ضروری و مهم هستند. از طرفی مقادیر بالای مس موجود در پسته باعث افزایش تولید گلبول قرمز خون شده و به درمان کم‌خونی در دوران بارداری کمک می‌کند.

همچنین پسته منبعی غنی از پروتئین است که برای رشد عضلات و بافت‌های بدن کودک ضروری است. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در پسته رشد مغز کودک را تسهیل می‌کند. پسته همچنین حاوی مقادیر کمی از ویتامین‌های گروه B از جمله ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، ویتامین B6 و فولات است که برای رشد جنین مهم هستند.

خواص پسته برای جنین
پسته منبعی غنی از پروتئین است که برای رشد عضلات و بافت‌های بدن کودک ضروری است.

۱۸. بهبود شرایط دوران بارداری

آنتی‌اکسیدان‌های پسته باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری می‌شود. همچنین مس موجود در آن به حفظ گلبول‌های قرمز خون در این دوران کمک می‌کند. خواص ضدالتهابی پسته از درد و تورم مفاصل در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در آن نیز از یبوستی که اکثر خانم‌های باردار با آن درگیر هستند، پیشگیری می‌کند.

۱۹. کمک به رشد کودکان

قراردادن پسته در رژیم غذایی کودکان برای رشد ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و ارگان‌های داخلی بدن آنها بسیار موثر است. همچنین این آجیل برای بهبود عملکرد سیستم‌های عصبی کودکان مفید است و مصرف منظم آن باعث بهبود ضربان قلب آنها می‌شود.

ضربان قلب منظم، تقویت سیستم عصبی و خاصیت خون‌سازی پسته در بهبود عملکرد مغز کودکان نیز بسیار موثر است.

۲۰. کاهش عوارض سالمندی

پسته حاوی پروتئین و ویتامین‌های گروه ‌B است. بنابراین مصرف آن به عنوان میان‌وعده در رژیم غذایی سالمندان توصیه می‌شود. همچنین سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده، فیبر و مواد معدنی است که ذهنشان را فعال می‌کند و از زوال عقل جلوگیری می‌کند.

خواص پوست سبز پسته

تهیه مربا و مارمالاد و ترشی تنها کاربردهای پوست سبز پسته نیست و علاوه بر مصرف خوراکی، هم خاصیت درمانی دارد و هم در صنعت به کار گرفته می‌شود. برخی از خواص درمانی آن عبارتند از:

  • جویدن پوست پسته باعث رفع بوی بد دهان و التیام زخم‌های دهان می‌شود.
  • جویدن یا مالیدن آن روی لثه موجب استحکام لثه‌ها می‌شود.
  • نوشیدن دم‌کرده پوست سبز پسته حالت تهوع و استفراغ را از بین می‌برد.
  • دمنوش آن برای بهبود اسهال یا سکسکه موثر است.
  • مربای پوست پسته برای تقویت معده و اعصاب مفید است.
پوست سبز پسته
پوست سبز پسته هم خاصیت درمانی دارد و هم در صنعت به کار گرفته می‌شود.

مصرف پسته چه ضررهایی دارد؟

واکنش آلرژیک به آجیل‌ها از جمله پسته می‌تواند منجر به شوک آنافیلاکسی شود. همچنین مصرف پسته برای افراد گرم‌مزاج مضر است زیرا احتمال بروز کهیر و جوش‌های پوستی را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف پسته نارسایی کبدی را بدتر می‌کند.

به طور کلی پسته برای کسانی که معده ضعیفی دارند مضر است. افرادی که دارای تری گلیسیرید بالا هستند یا سابقه ابتلا به دیابت و نقرس و ناراحتی کلیه دارند نیز بهتر است از مصرف پسته خودداری کنند.

سوالات متداول درباره خواص پسته

خوردن چه مقدار پسته در دوران بارداری بی‌خطر است؟

در این دوران مصرف بیش از ۱۵ عدد پسته در روز توصیه نمی‌شود. چرا که مصرف زیاد پسته می‌تواند علاوه بر تهوع و سردرد به شل شدن ماهیچه‌ها و زایمان زودرس منجر شود.

زیاده‌روی در خوردن پسته چه عوراضی دارد؟

به علت فیبر زیاد، باعث شکم درد، یبوست و اسهال می‌شود.

کدام آجیل بیشترین آهن را دارد؟

پسته آهن بیشتری دارد و به همین دلیل مصرف آن برای رفع کم‌خونی توصیه می‌شود.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x