پودرهای پُرخاصیت


1,993

تهیه پودر سوخاری

نمی‌دانم هنوز هم بی‌بی قصه‌های مجید را یادتان هست یا نه؟ کنج ایوان حیاط جمع و جور بی‌بی، هاون سنگی بزرگی بود که یکی از مهم‌ترین وسایل آشپزی بی‌بی بود. یک هاون جادار با دسته‌ای سنگین که زحمت تبدیل انواع ادویه، دانه‌های گیاهان و خشکبار به پودرهای خوشمزه و خوش‌خوراک را برای تهیه غذاها و حتی مصرف دارویی را برعهده داشت. کمی بعدتر آسیاب‌های کوچک برقی جای هاون‌های قدیمی را گرفت و پودرکردن به یک کار آسان و بی دغدغه تبدیل گشت.

با این مقدمه کوتاه احتمالاً حدس زده‌اید که این بار درباره چه چیزی قرار است صحبت کنیم، بله! درباره پودرهایی که کاربرد زیادی در زندگی ما دارند.

این پودر که میگن یعنی چی؟

بسیاری از دانه‌های گیاهی و خشکباری که برای مصارف غذایی و دارویی استفاده می‌شوند، باید از حالت طبیعی خارج و به پودر (آرد) تبدیل شوند.

برای تبدیل مواد به پودر، هیچ فعالیت خاص یا واکنش شیمیایی یا حرارتی بر روی آنها صورت نمی‌گیرد بلکه تنها شکل آن تغییر می‌کند. به این ترتیب خاصیت و ارزش غذایی آن حفظ می‌شود و البته استفاده از آن هم آسان‌تر می‌شود. تنها نکته‌ای که باید درباره این پودرها به یاد داشته باشیم این است که وقتی ماده‌ای به پودر تبدیل می‌شود، زمان نگهداری و همین‌طور طریقه و میزان مصرف آن تغییر می‌کند.

همه نکانی را که در زمان نگهداری و مصرف محصول اصلی رعایت می‌کنیم، برای نگهداری و مصرف پودرشده آن نیز باید با دقت و وسواس بیشتری رعایت کنیم. در ادامه شما را با برخی پودرهای گیاهی و دارویی آشنا می‌کنیم. برخی از این محصولات در بازار باسلام قابل سفارش هستند مثل پودر سوخاری , پودر چاقی , پودر دندان را می‌توانید با چند کلیک ساده، آن‌ها را به آسانی دریافت کنید.

[bs-show-product id=65360]

پودر دسرهای خوش رنگ

دسرها محبوب‌ترین خوراکی‌هایی است که به عنوان میان‌و عده یا پس از غذای اصلی سرو می‌شوند. این روزها کمتر مهمانی یا مراسم رسمی و نیمه رسمی را می بینید که در آن خبری از انواع دسرهای رنگارنگ و خوشمزه نباشد. ژله‌ها، پودینگ‌ها، کارامل‌ها و … از جمله دسرهایی هستند که ماده اصلی و اولیه آن پودر است. این پودرها معمولاً با آب، شیر یا آب‌میوه ترکیب شده و به یک دسر محبوب تبدیل می‌شود.

طرز تهیه دسر دنت شکلاتی خانگی را اینجا بخوانید

البته این خوراکی‌های عمدتاً شیرین مثل یک چاقوی دولبه هستند؛ یعنی علاوه بر داشتن برخی فواید، چنانچه در مصرف آن زیاده‌روی یا از محصولات غیر استاندارد استفاده شود، برای سلامتی هم مضر است. با توجه به این‌که برخی از این پودرها با شیر ترکیب می‌شوند، طبعا به یک ماده غذایی انرژی‌زا و با خاصیت تبدیل می‌شوند. با این حال به دلیل داشتن قند زیاد و رنگ‌های خوراکی باید در مصرف آنها احتیاط کرد.

[bs-show-product id=39660]

پیشنهاد کارشناسان موادغذایی استفاده از پودرهای ژله بدون قند یا رژیمی است که خصوصاً برای افراد دیابتی مناسب بوده و از ابتلای شما به چاقی و اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند. استفاده از آب میوه به جای آب نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌تواند ارزش غذایی دسرها را بیشتر کند.

[bs-show-product id=65980]

پودرهای خوش‌عطر و شفابخش

آنچه در انواع غذاهای سنتی و مدرن، حتی فست‌فودها، و دمنوش‌ها بیشترین کاربرد را دارد همانا ادویه‌ها هستند؛ ادویه‌هایی که نه تنها رنگ و طعم خوراکی‌ها را دو چندان می‌کنند بلکه خاصیت‌های دارویی فراوانی هم دارند. چه به شکل دمنوش و چه به عنوان مکمل افزودنی به غذای در حال طبخ یا در حال خوردن! ادویه‌ها که معمولاً از اجزای مختلف گیاهان مثل ریشه، ساقه، برگ یا دانه تهیه می‌شوند برای تسهیل در مصرف و همین‌طور تبدیل به یک ماده پرارزش باید پودر شوند تا به راحتی در اشکال گوناکون قابل‌استفاده باشند؛ مثل زرچوبه‌ها یا دانه‌های فلفل.

[bs-show-product id=53145]

در برخی از موارد نیز باید اجزای گیاه ابتدا خشک شده تا قابلیت پودر شدن داشته باشند؛ مثل گیاه زنجبیل که هم به شکل تازه و هم به شکل پودر استفاده می‌گردد. انواع سبزی ها نیز پس از فرآیند خشک شدن نیز تبدیل به ادویه‌های دوست داشتنی می‌شوند؛ مثل سیر، آویشن، نعنا و ده‌ها سبزی دیگر که حتماً نام و طعم‌شان را شنیده و چشیده‌اید.

[bs-show-product id=84615]

پودر سوخاری (ادویه مرغ و ماهی)، پودر سنجد (مناسب برای رشد استخوان و کودکان و زنان باردار) و پودر جوانه گندم از این نوع پودرها و پرمصرف هستند.

[bs-show-product id=80540]

پودری برای کیک بازی (پودر کیک)

گاهی از ترکیب پودرها، محصولی به دست می‌آید که می‌تواند زمان و دردسر پخت برخی شیرینی‌ها و کیک‌ها را به حداقل برساند. اگر هوس یک کیک خوشمزه همراه با نوشیدن یک دمنوش خوش‌عطر را کرده‌اید؛ اصلاً نگران نباشید. پودر کیک‌های آماده، بدون نیاز به ابزار و وسایل خاص قنادی یا داشتن تجربه و مهارت خاص، به شما کمک می‌کنند که چشم و دلتان به جمال یک کیک روشن شود.

[bs-show-product id=71103]

در این نوع محصولات همه آنچه که برای پخت کیک نیاز است، مثل آرد، تخم‌مرغ، شکر، بکینگ پودر، وانیل و … به صورت پودر آماده شده است و فقط کافی است طبق دستور سازنده آن را با آب یا شیر مخلوط کنید و در فر قرار دهید. البته مثل دسرها، باید در مصرف این نوع کیک و شیرنی هم رعایت حال و روزتان را بکنید. این کیک ها به دلیل مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها حاوی کالری زیاد بوده و مصرف بیش از اندازه آن‌ها چاقی و عوارض ناشی از آن را در پی دارد.

پودرهایی برای بهداشت و سلامت

از خوردنی ها که بگذریم، بالاخره نوبت شُستنی‌ها رسید. پودرهای بهداشتی، یکی دیگر از انواع پودرها هستند که به غیر از غذا و دارو استفاده زیادی دارند. البته توجه داشته باشید که منظور ما پودرهای شیمیایی نیست بلکه پودرهای طبیعی که غالباً منشأ گیاهی دارند و در بهداشت و سلامت و البته زیبایی طرفداران فراوانی دارند. مشهورترین پودرهای گیاهی که در رده پودرهای بهداشتی پوست و مو مفید قرار می‌گیرند، سدر، حنا و مورد هستند.

[bs-show-product id=47450]

پودر سدر با خاصیت پاک‌کنندگی و لایه‌برداری، ضد ریزش مو و شوره سر، نرم‌کنندگی، شفاف‌کننده و خنک‌کننده پوست از دیرباز در طب ایرانی ـ اسلامی کاربرد داشته است. حنا گیاهی است که پودر آن جزئی از فرهنگ، آداب و رسوم قدیمی ایرانیان هم به شمار می‌آید. گیاهی که ردپای رنگ زیبا و دلفریبش در خانه‌های ایرانی به چشم می‌خورد. از حنا برای رنگ کردن دست و مو، رفع قارچ‌های پوستی، ضد تعریق و بوی بد استفاده می‌شود. پودر مورد هم یکی دیگر از پودرهای دارویی است که برای پوست و مو استفاده می شود. تقویت مو و جلوگیری از ریزش، ضد شوره سر و … از این گیاه پرخاصیت استفاده می شود.

[bs-show-product id=23976]

البته پودرهایی که در رده کاربری‌های بهداشت و سلامتی قرار می‌گیرند، بسیارند؛ مثل انواع پودر موبر، پودر چاقی، پودر لاغری، پودر سفید‌کننده دندان و… .

[bs-show-product id=55102]

 



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سلامتکده ریحان
سلامتکده ریحان
4 سال قبل

انواع سویق درجه یک در غرفه سلامتکده ریحان ????

http://basalam.com/organic_reyhan
http://basalam.com/organic_reyhan

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x