با ۱۸ خاصیت شگفت‌انگیز زرشک آشنا شوید


52,377

خواص زرشک

زرشک یکی از گیاه‌های بومی ایران است که نامش با اسم شهرهایی مثل قائن گره خورده است. درباره تاریخچه آن نقل‌های مختلفی وجود دارد اما مشهورترینش این است که اولین‌بار شخصی به نام جعفر در زمان ترکمن‌تازی چشمش به درختچه‌‌های زرشک بی‌دانه می‌افتد و پاجوش آن را به روستای افین در شهرستان قائن می‌برد.

این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان، فیبر، ویتامین سی، آهن، منگنز، مس و… است و خواص بی‌نظیری برای سلامتی دارد. از انوع مختلف زرشک می‌توان به زرشک سیاه، زرشک پفکی، زرشک کوهی و زرشک دانه اناری اشاره کرد. در این یادداشت درباره خواص زرشک بیشتر صحبت کرده‌ایم:

با خواص زرشک آشنا شوید

فرقی نمی‌کند چطور از زرشک استفاده می‌کنید: میوه‌ تازه‌اش را می‌خورید یا تفت‌شده‌اش را روی چلومرغ می‌ریزید، چون در هر صورت از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند خواهید شد. برخی از خواص این خوراکی دوست‌داشتنی عبارتند از: از بین‌بردن آکنه، تقویت پوست و مو، پیشگیری از کم‌خونی، بهبود مشکلات کبدی و فشارخون بالا و … .

استفاده از زرشک در غذا
فرقی نمی‌کند چطور از زرشک استفاده می‌کنید: میوه‌ تازه‌اش را می‌خورید یا تفت‌شده‌اش را روی چلومرغ می‌ریزید، چون در هر صورت از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند خواهید شد.

۱. از بین‌بردن آکنه

آکنه در هر کجای بدن که باشد آزاردهنده است؛ ؛ مخصوصا وقتی سر و کله‌اش روی صورت پیدا می‌شود. آکنه‌ها هم روی سلامت و زیبایی پوستتان تاثیر منفی می‌گذراند و هم اعتمادبه‌نفستان را پایین می‌آورند.

زرشک با خواص آنتی‌باکتریالی‌اش اجازه نمی‌دهد تا باکتری‌های مولد جوش، روی صورت تجمع کنند و فولیکول‌های مو با سلول‌های مرده مسدود شوند. تازه آنتی‌اکسیدان و ویتامین سی موجود در آب زرشک هم پوست‌تان را شفاف می‌کند.

۲. تقویت موها

زیبایی، سلامت و رشد موها برای همه به‌ویژه خانم‌ها اهمیت زیادی دارد. زرشک غنی از مواد مغذی، ویتامین سی و آهن است و از ریزش مو و سفیدشدن زودهنگام آن جلوگیری می‌کند.

۳. پیشگیری از کم‌خونی

اگر می‌خواهید با یک برنامه‌ی غذایی منظم جلوی کم‌خونی را بگیرید، از زرشک غافل نشوید، چون آهن و ویتامین سی موجود در آن، به کمک‌تان می‌آید.

۴. کاهش میزان خونریزی در دوران قاعدگی

زرشک به‌جز خون‌سازی میزان خونریزی بین فواصل قاعدگی را هم کم می‌کند و از این نظر برای بانوانی که در این دوره هستند، بسیار مفید است.

تاثیر زرشک در دوران قاعدگی
زرشک به‌جز خون‌سازی میزان خونریزی بین فواصل قاعدگی را هم کم می‌کند.

۵. بهبود مشکلات کبدی

کبد با هضم و جذب چربی‌ها، تنظیم قند و سم‌زدایی نقشی حیاتی در سلامت بدن دارد. کارِ زرشک هم دقیقا این است که سلامت کبد را تضمین کند. خوردن زرشک برای کاهش علائم کبد چرب و سم‌زدایی یک گزینه‌ی عالی به‌حساب می‌آید.

۶. مبارزه با عفونت‌ها

اگر دنبال میوه‌ای می‌گردید که با خواص ضدباکتری و ضدقارچی‌اش از شما در مقابل انواع عفونت‌ها محافظت کند، به زرشک اعتماد کنید. زرشک با افزایش گلبول‌های سفید فرآیند مبارزه با عفونت‌ها را تسهیل می‌کند و برای سینوزیت، برونشیت و… مفید است.

۷. پیشگیری از عفونت‌های ادراری

خواص ضدقارچ و ضدباکتریایی آب زرشک از عفونت‌های ادراری پیشگیری می‌کند.

۸. بهبود فشارخون بالا

فشارخون بالا یکی از عارضه‌هایی است که می‌توان پیامدهای منفی‌ آن را با اصلاح تغذیه کنترل کرد. زرشک با داشتن فیبر و پتاسیم به کاهش فشارخون بالا کمک می‌کند.

فایده زرشک برای فشار خون
زرشک با داشتن فیبر و پتاسیم به کاهش فشارخون بالا کمک می‌کند.

۹. رفع یبوست

اگر دچار یبوست هستید و از نظر پزشکی مشکل خاصی ندارید، بخشی از مشکل را می‌توانید با مصرف خوراکی‌های مفید برطرف کنید. فیبر موجود در زرشک برای سلامت دستگاه گوارش و درمان یبوست مفید است.

۱۰. افزایش باکتری‌های مفید در روده

زرشک با خاصیت ضدعفونی‌ای که دارد، باکتری‌های غیرمفید دستگاه گوارش را از بین می‌برد و میزان باکتری‌های مفید را افزایش می‌هد. از طرف دیگر به کاهش اسهال (چه از نوع مسافرتی و چه از نوع عفونی) کمک می‌کند.

۱۱. کاهش کلسترول بد

همان‌طور که می‌دانید کلسترول بد (LDL) ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را بالا می برد. میوه‌هایی مثل زرشک که سرشار از آنتی‌اکسیدان و پلی‌فنول هستند، اثر منفی رادیکال‌های آزاد و کلسترول بد را کاهش می‌دهند.

خاصیت زرشک روی کاهش کلسترول بد
میوه‌هایی مثل زرشک که سرشار از آنتی‌اکسیدان و پلی‌فنول هستند، اثر منفی رادیکال‌های آزاد و کلسترول بد را کاهش می‌دهند.

۱۲. تقویت استخوان‌ها

همه‌ی ما دوست داریم استخوان‌هایی سالم و با تراکم بالا داشته‌ باشیم. تغذیه‌ی مناسب در کنار ورزش می‌تواند این آرزو را به واقعیت تبدیل کند! کلسیم، منیزیم و باریم موجود در زرشک، استخوان‌های شما را تقویت می‌کند. به علاوه اگر دچار شکستگی یا آسیب استخوان شده‌اید، خوردن زرشک را فراموش نکنید.

۱۳. بهبود مشکلات مفصلی

هرقدر هم که استخوان‌های محکمی داشته‌باشیم اگر مفاصل سالمی نداشته باشیم، کارمان زار است! درواقع این مفاصل هستند که از استخوان‌ها محافظت می‌کنند؛ بنابراین حسابی باید مراقبشان بود. خوردن زرشک می‌تواند دردها و عارضه‌های مفصلی را تا حد زیادی تسکین بدهد.

خاصیت زرشک برای کاهش درد بدن
خوردن زرشک می‌تواند دردها و عارضه‌های مفصلی را تا حد زیادی تسکین بدهد.

۱۴. تسکین درد سنگ کلیه

درد کلیه یکی از آن دردهایی است که مسلمان نشنود و کافر نبیند! برای تسکین این درد که ناشی از رسوب مواد معدنی در کلیه است، در کنار داروها از آب زرشک هم غافل نشوید که معجزه می‌کند!

۱۵. تقویت سیستم ایمنی بدن

زرشک سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین سی است و به همین دلیل به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. یک چهارم فنجان (معادل ۲۸ گرم) زرشک خشک‌شده بیش از ۱۰۰٪ از نیاز روزانه‌مان به ویتامین سی و ۱۵٪ از نیاز بدن به آهن را تامین می‌کند.

اگر کودکتان به خوردن تنقلات عادت دارد، لواشک طبیعی زرشک را جایگزین لواشک‌های کارخانه‌ای و غیرمفید کنید تا دستگاه ایمنی بدنش شما را دعا کند!

۱۶. کنترل دیابت

زرشک با فعال‌کردن آنزیم متابولیسم کربوهیدرات، میزان قندخون یا همان گلوکز را تنظیم می‌کند و گزینه خوراکی خوبی برای افراد مبتلا به دیابت به حساب می‌آید.

[post id=17120]

کنترل دیابت با زرشک
زرشک با فعال‌کردن آنزیم متابولیسم کربوهیدرات، میزان قندخون یا همان گلوکز را تنظیم می‌کند.

۱۷. کمک به کاهش وزن

اگر به دنبال چربی‌سوزی و تناسب اندام هستید و با طعم ترش و ملس زرشک هم مشکلی ندارید، پیشنهاد ما اضافه‌کردن این خوراکی دوست‌داشتنی به رژیم غذایی روزانه‌تان است.

۱۸. تقویت حافظه

زرشک حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با جلوگیری از اکسیداسیون سلول‌های مغزی قدرت حافظه را ارتقا می‌بخشد.

چطور دمنوش زرشک درست کنیم؟

برای تهیه دمنوش زرشک یک قاشق زرشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. بعد صبر کنید تا خوب رنگ گرفته و دم بکشد. سپس آن را با عسل یا نبات زعفرانی میل کنید. برای تهیه این دمنوش بهتر است از زرشک کوهی استفاده کنید.

دمنوش زرشک
برای تهیه دمنوش زرشک بهتر است از زرشک کوهی استفاده کنید.

چند توصیه کلی درباره مصرف زرشک

حالا که با خواص این گیاه شگفت‌انگیز آشنا شده‌اید، بیایید چند توصیه مهم را با هم مرور کنیم:

  • برای تنوع هم که شده سعی کنید زرشک را به شکل‌های مختلفی مثل میوه تازه، میوه خشک، همراه با غذا، آب زرشک، لواشک و دمنوش استفاده کنید.
  • درست است که زرشک خواص زیادی برای سلامتی دارد، اما به‌هیچ‌وجه نباید جایگزین درمان‌های پزشکی شود و مصرف بیش‌ از حد آن هم اصلا توصیه نمی‌شود.
  • اگر بعد از خوردن زرشک دچار واکنش‌های آلرژیک مثل کهیر، تورم لب‌ها، مشکل تنفسی و… شدید، مصرف آن را متوقف کنید.

[post id=38295]

سوالات متداول درباره خواص زرشک برای سلامتی

انواع زرشک کدام است؟

زرشک سیاه، زرشک پفکی، زرشک کوهی و زرشک دانه‌اناری از انواع زرشک هستند.

زرشک برای سلامتی چه فایده‌ای دارد؟

برخی از خواص زرشک عبارتند از: از بین‌بردن آکنه، تقویت پوست و مو، پیشگیری از کم‌خونی، بهبود مشکلات کبدی و فشارخون بالا و … .

چطور دمنوش زرشک درست کنیم؟

برای تهیه دمنوش زرشک یک قاشق زرشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. بعد صبر کنید تا خوب رنگ گرفته و دم بکشد. سپس آن را با عسل یا نبات زعفرانی میل کنید. برای تهیه این دمنوش بهتر است از زرشک کوهی استفاده کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حکیم کرمانشاهی
حکیم کرمانشاهی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید مطالب و تحقیقات بسیار عالی وجامع بود موفق باشید حکیم کرمانشاهی 313کرمان

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x