خواص زعفران برای اختلالات قاعدگی چیست؟ + اینفوگرافی


1,122

خواص زعفران برای اختلالات قاعدگی

هیچ خانمی دوست ندارد وسط یک دورهمی خودمانی، بی‌حال‌و‌حوصله باشد و یکدفعه دلش بخواهد بزند زیر گریه! آن‌هم درحالی‌که تاریخ پریودش چند روز عقب افتاده‌، اما سر و کله‌ی نشانه‌هایش پیدا شده.

مادرهای قدیمی از همان زمان بلوغ، برای آنکه تاخیر پریود برطرف شود، برای دخترهایشان نسخه‌ی کاچی می‌پیچیدند. اتفاقا جواب هم می‌داد و دردشان کمتر می‌شد. چون زعفران کارِ خودش را بلد بود و باعث می‌شد تاخیر قاعدگی از بین برود.

اگر تا الان فکر می‌کردید زعفران یک ادویه‌ی لاکچری است که فقط باید از آن برای شله‌زردهای مجلسی استفاده کرد، ما اینجاییم تا بهتان ثابت کنیم اشتباه می‌کنید! در این یادداشت به خواص زعفران برای اختلالات قاعدگی پرداخته‌ایم.

چطور بفهمیم زمان قاعدگی به تأخیر افتاده؟

هر خانمی برای خودش یک تقویم مخصوص پریود دارد که تاریخ‌ سیکل‌هایش را در آن یادداشت می‌کنند. ثبت تاریخ شروع و پایان پریود، کمک می‌کند بدانیم چرخه‌ی قاعدگی‌مان چند روزه است تا برای سفر، مهمانی‌رفتن و انجام کارهای سنگین حواسمان به تاریخ باشد و بتوانیم با برنامه‌ریزی، نظم زندگی‌مان را حفظ کنیم.
به کمک همین تقویم است که می‌فهمیم این ماه چند روز زودتر یا دیرتر پریود شده‌ایم. البته به‌جز تاریخ‌ها، از نشانه‌های مختلف دیگری هم می‌توانیم متوجه این تأخیر شویم.

زعفران و قاعدگی

چرا زمان قاعدگی عقب می‌افتد؟

گاهی این عقب‌افتادن‌ها طبیعی هستند و بعضی وقت‌ها هم باید سراغ علت‌های جدی‌تری برویم. اما در کل دلایل عقب‌افتادن پریود شامل این موارد هستند:

۱. استرس‌های شدید

استرس‌های کوچک که بخشی از زندگی روزمره‌ی ما آدمهای مدرن هستند، اما استرس‌های شدید و طولانی، روی هورمون گنادوتروپین تاثیر می‌گذارند و نظم تخمک‌گذاری و چرخه‌ی قاعدگی را به‌هم می‌ریزند. بی‌خوابی و فشار کاری بالا هم نمی‌گذارد سروکله پریود پیدا شود.

البته این استرس‌ها فقط روانی نیستند و گاهی فشارهای جسمی مثل ورزش‌های شدید و بلندکردن بار سنگین هم باعث عقب‌افتادن پریود می‌شود.

۲. بیماری‌

برخی از بیماری‌ها مستقیما روی هورمون‌ها تاثیر می‌گذارند. طبیعتا زمانی که تعادل هورمون‌ها به‌هم بریزد، سیکل قاعدگی هم به تعویق می‌افتد و نیاز به پیگیری‌های پزشکی دارد. تعدادی از این بیماری‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • بیماری‌های عفونی و ویروسی مثل سینوزیت و آنفولانزا
  • سندروم تخمدان پلی‌کیستیک
  • اختلال در عملکرد تیروئید
  • کیست تخمدان
  • مشکلات کبدی
  • اختلالات هورمونی
دلایل عقب افتادن زمان قاعدگی
برخی از بیماری‌ها مستقیما روی هورمون‌ها تاثیر می‌گذارند. طبیعتا زمانی که تعادل هورمون‌ها به‌هم بریزد، سیکل قاعدگی هم به تعویق می‌افتد.

۳. بارداری و شیردهی

بارداری و شیردهی نیز از عواملی هستند که می‌توانند تاریخ قاعدگی را به تأخیر بیندازند. راستی استفاده از داروهای جلوگیری از بارداری هم می‌توانند باعث بروز چنین مشکلی شوند.

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) چیست؟

همه‌چیز از تغییرات خُلقی قبل از پریود شروع می‌شود. همان موقعی که حوصله‌ی هیچ‌کس را نداریم و سردرد و کمردرد و خلاصه انواع مختلفی از دردها به ما هجوم می‌آورد، دوست داریم معجزه‌ای اتفاق بیفتد تا به خودِ دیروزمان تبدیل شویم، اما پریود دارد از راه می‌رسد و راه فراری نیست!

توی همین روزهاست که علائم آزاردهنده پریود زودتر از خودش به بدنمان می‌رسند. انگار بدنمان می‌خواهد از اتاق فرمان بهمان اشاره کند که حواست باشد: خونریزی به زودی شروع می‌شود!

خیلی ساده اگر بخواهیم بگوییم: سندروم پیش از قاعدگی یا PMS به تغییرات خلقی و جسمی‌ای گفته می‌شود که حدودا یک هفته قبل از شروع قاعدگی خودشان را نشان می‌دهند.

پی‌ ام اس چه علائمی دارد؟

سندروم پیش از قاعدگی باعث بروز علامت‌های جسمی و روانی خاصی می‌شود. علائم جسمی عبارتند از:

  • درد عضلات
  • تحریک‌پذیری سینه‌ها
  • خستگی و ضعف
  • افزایش آکنه
  • نفخ شکمی
  • سردرد

نشانه‌های روانی این سندروم عبارتند از:

  • تغییر در الگوی خواب (کم‌خوابی/ پرخوابی)
  • تغییر در اشتها (کم‌اشتهایی/ تمایل به پرخوری)
  • تحریک‌پذیری و دوری از ارتباط‌های اجتماعی
  • اضطراب و حالت‌های افسردگی
  • تمایل به گریه‌کردن

زعفران چطور اختلالات قاعدگی را بهبود می‌دهد؟

طلای سرخ در کنار همه‌ی خاصیت‌های بی‌نظیری که دارد، به بهبود اختلالات قاعدگی هم کمک می‌کند. زعفران با افزایش ترشح سروتونین نشانه‌های روانی قاعدگی را تسکین می‌دهد. به علاوه از دردهای جسمی این دوران می‌کاهد و بهتان کمک می‌کند تا راحت‌تر دوران پریود را شروع کنید.

تاثیر زعفران در درمان اختلالات قاعدگی

۱. زعفران نشانه‌های جسمی و روانی قاعدگی را تسکین می‌دهد

سروتونین یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی است که اگر میزان آن کم شود، نشانه‌های افسردگی بروز پیدا می‌کنند. خوبیِ زعفران این است که ترشح سروتونین را افزایش می‌دهد و نمی‌گذارد نشانه‌های روان‌شناختی (PMS) را با شدت زیاد تجربه کنیم.

تحقیقاتی وجود دارند که نشان می‌دهند زعفران به‌عنوان یک داروی گیاهی، به تسکین درد جسمی قاعدگی کمک می‌کند، خُلق را بهبود می‌بخشد و سطح اضطراب را پایین می‌آورد.

تازه این خود زعفران است، اگر بگوییم بوییدن زعفران به مدت ۲۰ دقیقه در روزهای مختلف هم روی تاخیر پریود تاثیر مثبت دارد، چه؟! راستی ما توی باسلام علاوه بر زعفران، عطر زعفران هم داریم!

فواید زعفران روی پریودی
خوبیِ زعفران این است که ترشح سروتونین را افزایش می‌دهد و نمی‌گذارد نشانه‌های روان‌شناختی (PMS) را با شدت زیاد تجربه کنیم.

۲. زعفران نظم را به تقویم پریود برمی‌گرداند

اگر پریودتان چند روز عقب افتاده‌است و با مقایسه تاریخ چندماه متوجه شده‌اید که نظم همیشگی را ندارد، مصرف مستمر زعفران کمک‌تان می‌کند تا به نظم سابق برگردید.

حتما می‌دانید که خونریزی ماهانه با تخریب عضلات رحم شروع می‌شود. مصرف زعفران کمک می‌کند تا هورمون‌هایی را تحریک کند که باعث ریزش دیواره‌ی رحم می‌شوند.

درنتیجه، هم چرخه‌ی قاعدگی زودتر اتفاق می‌افتد، هم درد کمتری را تجربه می‌کنید. چون به‌هرحال دیواره‌ی رحم باید تخریب شود، چه بهتر که شروع سیکل ماهانه را با درد کمتری تجربه کنید!

خواص مصرف زعفران
مصرف زعفران کمک می‌کند تا هورمون‌هایی را تحریک کند که باعث ریزش دیواره‌ی رحم می‌شوند.

روزانه چه‌قدر زعفران بخوریم؟

مصرف زعفران مثل هر خوراکی دیگری حد و اندازه‌ای دارد و زیاده‌روی در خوردن آن، به‌جای فایده، ضرر دارد.

۱۵ میلی‌گرم زعفران، دوز کنترل‌شده‌ای برای مصرف زعفران به حساب می‌آید. شما می‌توانید از ۱۰ تا ۱۲ روز قبل از پریود، این خوراکی مفید را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. البته حواستان باشد که خانم‌های باردار مجاز به استفاده از زعفران نیستند.

[post id=29029]

زعفران را با چی بخوریم؟

تا اینجای کار، همه حرف‌هایمان نظری و علمی بود و حالا نوبت آن است که بریم سراغ واحدهای عملی مصرف زعفران! هرچقدر ترکیبات زعفرانی، متنوع‌تر باشند، بیشتر تمایل داریم از آنها استفاده کنیم. بیایید با چندتا از این ترکیب‌ها آشنا شویم:

۱. زعفران با چای

یکی از ساده‌ترین کارها این است که به اندازه نوک قاشق چای‌خوری زعفران را درون قوری چای بریزید و بعد از آنکه دم کشید، میل کنید. اضافه‌کردن هل هم خوشمزگی چای‌ زعفران را چند برابر می‌کند.

تهیه دمنوش زعفران
ساده‌ترین روش استفاده از زعفران ریختن آن در چایی‌ است!

۲. دمنوش خانگی زعفران

به‌طورکلی، خوراکی‌هایی که طبع گرم دارند، درد پریود را کاهش می‌دهند. ادویه‌هایی مثل دارچین، هل و زنجبیل را همراه با گیاه شگفت‌اگیز زعفران داخل آب‌جوش بریزید. سپس عسل را هم اضافه کنید و درِ آن را حدود یک ربع ببندید تا خاصیت‌شان را به آب بدهند. بعد منتظر بمانید تا دم بکشند و در نهایت آن را میل کنید.

راستی یک سوم قاشق مرباخوری از هر ادویه کافی است. یکی دو قاشق گلاب را هم چاشنی ترکیب‌تان کنید تا یک دمنوش خانگی‌ و خوشمزه داشته باشید!

۳. کاچی زعفران

آرد یکی از مواد مهم برای تهیه کاچی است. ماده‌ای که به تقویت بدن کمک می‌کند؛ به‌خصوص در زمان‌های پریودی که حوصله‌ی هیچ غذایی را نداریم.

آرد سفید، عسل یا شکر، هل، گلاب، دارچین، کره، آب و زعفران ترکیب‌ خوشمزه‌ای‌ به نام کاچی می‌سازند که برای درد قاعدگی، مثل یک مسکن طبیعی عمل می‌کند.

تهیه کاچی زعفران
کاچی زعفرانی یک مسکن طبیعی برای دردهای قاعدگی است.

سوالات متداول درباره خواص زعفران برای قاعدگی

۱. چرا پریود عقب می‌افتد؟

بی‌خوابی، ورزش و فعالیت سنگین، استرس‌های شدید و برخی بیماری‌ها باعث تاخیر پریود می‌شود.

۲. در دوران پریودی چه‌قدر زعفران بخوریم؟

از ۱۰ تا ۱۲ روز قبل از شروع پریودی روزانه ۱۵ میلی گرم زعفران میل کنید.

۳. در دوران پریودی چطور زعفران بخوریم؟

زعفران را در قالب ترکیب‌هایی مثل چای سیاه زعفرانی، دمنوش زعفرانی و کاچی زعفرانی میل کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدی
محمدی
4 ماه قبل

برای مرتب شدن چرخه قاعدگی توی سایت زعفران آنا قاین دیدم که نوشته بودن 10 الی 12 روز قبل از روز موعود، دمنوش زعفران مصرف داشته باشیم و تاثیر خوبی داره. کامنت هاشم مثبت بود

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x