دستور پخت ته دیگ زعفرانی با ماست به دو روش


143

دستور پخت ته دیگ زعفرانی با ماست به دو روش

این یک قانون نانوشته در مهمانی های ایرانی است: ته دیگ برای مهمانی باید زعفرانی باشد بروبرگرد هم ندارد! خب حالا که به اهمیت ته دیگ زعفرانی وقوف یافتید باید طرز تهیه آن را هم یاد بگیرید تا در مقابل خانواده شوهر سربلند و سرافراز باشید. درست کردن ته دیگ زعفرانی چند روش دارد که ما در این جا دو تایش را توضیح می دهیم. یکی از این روش ها با استفاده از تخم مرغ است و دیگری بدون آن. شما باید با در نظر گرفتن شرایط تصمیم بگیرید که آیا می خواهید تخم مرغ را هم در این پروسه شریک کنید یا نه. خب برویم سراغ دستور پخت ته دیگ زعفرانی.

دستور پخت ته دیگ زعفرانی با ماست به دو روش

طرز تهیه ته دیگ زعفرانی با ماست و تخم مرغ

منظور از ته دیگ زعفرانی با تخم مرغ در واقع زرده آن است  و سفیده تخم مرغ در این روش نقشی ندارد. البته اگر می خواهید برنج ها در نهایت به هم بچسبند از سفیده آن هم می توانید در ترکیب استفاده کنید. زعفران را هم که طبیعتا باید برای ته دیگ زعفرانی در اختیار داشته باشید. مواد لازم برای تهیه این ته دیگ را در جدول زیر می توانید مشاهده کنید.

طرز تهیه ته دیگ زعفرانی با ماست و تخم مرغ

مواد لازم برای تهیه زعفرانی با ماست و تخم مرغ

مواد لازممقدار لازم
برنج3 پیمانه
زرده تخم مرغ1 عدد
ماست پرچرب1 پیمانه
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم
مواد لازم برای تهیه زعفرانی با ماست و تخم مرغ

مراحل دستور پخت ته دیگ زعفرانی با ماست و تخم مرغ

ابتدا باید برنج را از قبل بخیسانید. آب را بگذارید تا جوش بیاید و بعد برنج خیس خورده را به آن اضافه کنید و کمی نمک هم بریزید. وقتی احساس کردید برنج نرم شده آن را آبکش کنید. برای این کار باید یک دانه برنج را بردارید و فشار بدهید. اگر نرم بود و وسط آن کمی سفت و سفید مانده بود، یعنی برنج آماده آبکشی است. زرده تخم مرغ و ماست پرچرب و زعفران دم کرده را در یک ظرف جداگانه بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. بعد قابلمه را روی حرارت بگذارید و توی آن مقداری روغن بریزید. مخلوط را کف قابلمه بریزید و مقداری برنج را به آن اضافه کرده و باز هم مخلوط کنید. می توانید آن برنج را در همان ظرف هم به ترکیب اضافه کنید.

مراحل دستور پخت ته دیگ زعفرانی با ماست و تخم مرغ

بعد از صاف کردن مخلوط کف قابلمه، باقی مانده برنج را روی آن بریزید و کمی فشار بدهید تا مواد قالب قابلمه را بگیرند. در قابلمه را همراه با دمکنی بگذارید و حرارت آن را کمی زیاد کنید تا بخار داخل آن بیافتد. بعد از بخار کردن حرارت را کم کنید و بگذارید برنج دم بکشد. تا لحظه ای که برنج دم نکشیده و پخته نشده و آن را از روی اجاق برنداشته اید، حرارت را خاموش نکنید. در غیر این صورت ته دیگ نرم می شود و آن تردی مورد نظر را نخواهد داشت.

قابلمه را بردارید و روی دیس مورد نظر برگردانید. این مقدار مواد برای سه تا چهار نفر برنج با ته دیگ زعفرانی می دهد. اگر خواستید برای تعداد افراد بیشتری درست کنید، کافیست به ازای هر پیمانه برنج اضافه، یک سوم پیمانه به ماست و یک سوم به تخم مرغ اضافه کنید. مقدار زعفران هم که دلخواه است. می توانید در صورت تمایل کمی پودر سیر و پودر پیاز هم به ترکیب ته دیگ اضافه کنید.

طرز تهیه ته دیگ زعفرانی بدون تخم مرغ

روش قبلی که برای تهیه ته دیگ زعفرانی آموزش دادیم با اضافه کردن تخم مرغ بود. اگر به هر دلیلی از تخم مرغ خوشتان نمی آید، می توانید آن را از روند کار حذف کنید. در ادامه روش تهیه ته دیگ زعفرانی بدون تخم مرغ را توضیح می دهیم.

طرز تهیه ته دیگ زعفرانی بدون تخم مرغ

مواد لازم برای تهیه زعفرانی بدون تخم مرغ

مواد لازممقدار لازم
برنج4 پیمانه
ماست1 پیمانه
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم
مواد لازم برای تهیه زعفرانی بدون تخم مرغ

مراحل دستور پخت ته دیگ زعفرانی با ماست و تخم مرغ

همان طور که در بالا گفتیم برنج را آب بکشید و آماده دم کنید. مواد را که شامل زعفران دم کرده و ماست و کمی از برنج آبکش شده است را در ظرفی ریخته و مخلوط کنید.

قابلمه را روی حرارت بگذارید و کف آن را روغن بریزید. مواد را به کف قابلمه منتقل کنید و صاف کنید. کمی برنج را با کفگیر روی مواد بریزید به طوری که تمام سطح آن را بپوشاند. این کار برای آن است که رنگ زعفران به همه برنج سرایت نکند. بعد بقیه برنج به شکل کله قندی را اضافه کنید که داخل قابلمه یک تپه کوچک از برنج درست شود. بهتر است روی برنج ها را چند سوراخ ایجاد کنید تا خوب دم بکشد.

این نوع ته دیگ را نمی توانید روی دیس برگردانید. اما می توانید بعد از خارج کردن برنج از قابلمه کف آن را بتراشید و در ظرفی جداگانه سرو کنید.

مراحل دستور پخت ته دیگ زعفرانی با ماست و تخم مرغ

نکات و فوت و فن های طرز تهیه ته دیگ زعفرانی

  • بهتر است از ماست سفت و چکیده برای تهیه ته دیگ زعفرانی استفاده کنید. ماست شل و آبکی باعث می شود ته دیگ وا برود و حتی برنج شفته شود.
  • اضافه کردن گلاب به مواد ته دیگ زعفرانی عطر آن را خیلی بهتر می کند.
  • اگر برنج را به صورت پلویی می خواهید درست کنید، می توانید سیب زمینی را برش زده و کف قابلمه روغنی بگذارید و مواد ته دیگ را روی آن بریزید.
  • بسته به سلیقه تان و نوع برنج، می توانید از ادویه ها و چاشنی های دیگر هم در مخلوط مواد ته دیگ استفاده کنید. هل، دارچین و فلفل سیاه از جمله چیزهایی است که می توانید به مایه ته دیگ اضافه کنید.
  • به جای روغن هم می توانید از کره برای ته دیگ استفاده کنید تا مزه آن بهتر شود.
نکات و فوت و فن های طرز تهیه ته دیگ زعفرانی

سوالات متداول درباره‌ی طرز تهيه ته ديگ زعفرانی

برای درست کردن ته‌دیگ زعفرانی، چه ماستی بهتر است؟

بهتر است از ماست سفت و چکیده برای تهیه ته دیگ زعفرانی استفاده کنید. ماست شل و آبکی باعث می شود ته دیگ وا برود و حتی برنج شفته شود.

برای خوش عطر و طعم شدن ته دیگ زعفرانی چه چیزی به آن اضافه کنیم؟

اضافه کردن گلاب به مواد ته دیگ زعفرانی عطر آن را خیلی بهتر می کند، همچنین می توانید از ادویه ها و چاشنی های دیگر هم در مخلوط مواد ته دیگ استفاده کنید. هل، دارچین و فلفل سیاه از جمله چیزهایی است که می توانید به مایه ته دیگ اضافه کنید.

مقدار مواد لازم برای تهیه ته دیگ زعفرانی چقدر است؟

کافیست به ازای هر پیمانه برنج، یک سوم پیمانه ماست و یک سوم تخم مرغ اضافه کنید. مقدار زعفران هم که دلخواه است.

آیا این نوشته برای شما مفید بود؟

بله، دوست داشتم.
خیر، مفید نبود.
از ثبت بازخورد شما سپاسگزاریم.



دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x