جشنواره‌های چندنژادی ساراواک مالزی


1,198

وبلاگ بازار باسلام - basalam - ساراواک

جشنواره‌ها و رویدادهای ساراواک (Sarawak) مالزی، سالی یک بار اتفاق می‌افتد و در آن قبیله‌هایی رنگارنگ از قوم‌های مختلف ـ که اعتقادات سنتی دارند و از مذاهب دنیا و میراث فرهنگی غنی متأثر است ـ در سرزمین هورنبل، باورهای سنتی خود را جشن می گیرند. ساراواک، ایالتی با جامعه چند فرهنگی و چند قومیتی است. جشن‌ها و جشنواره‌هایی که در این منطقه گرفته می‌شوند، بر چند فرهنگی بودن این ایالت گواهی دارد؛ جشنواره‌هایی مانند سال نو چینی، کریسمس، عید فطر و روز ملی. برخی از جشنواره‌های ساراواک نیز نمایانگر فرهنگ بومی مردم ساراواک است.

رویدادهای چندنژادی

برخی از رویدادهای فرهنگی، مذهبی و جشنواره‌هایی که توسط انجمن فرهنگی و چندنژادی ساراواک جشن گرفته می‌شود عبارت اند از:

وبلاگ بازار باسلام - basalam - ساراواک

جشن وحدت

گاوای دایاک (Gawai Dayak)، یعنی جشن وحدت، آرزو و امید برای دایاک (نام جمعی برای نژادهای بومی ساراواک) است که نمایانگر پایان برداشت محصول و شکرگذاری از نعمات خداوند متعال در سال جاری است. گاوای دایاک یکی از جشنواره‌های محبوب منطقه است که پایان برداشت برنج را نشان می‌دهد. این جشنواره در ماه مه یا ژوئن برپا می‌شود و برای برگزاری آن از قبل برنامه‌ریزی می‌شود و زنان چند روز قبل از این جشنواره غذاهای بومی تهیه می‌کنند.

جشن ماهیگیری

در مراسم کائول (Kaul)، جوامع ماهیگیری مالزی جشنی می‌گیرند که به مناسبت آغاز فصل ماهیگیری بعد از به پایان رسیدن بادهای موسمی است. رویدادی سرگرم‌کننده در این مراسم وجود دارد به نام «رقابت بین مردان و زنان» تا ببینند چگونه می‌توانند دو سر طناب را بگیرند، بکشند و برنده شوند. مالزیایی‌ها کائول را در اواسط ماه مارس یا اوایل ماه آوریل جشن می‌گیرند.

این جشنواره در ابتدای فصل ماهیگیری اتفاق می‌افتد تا افراد روحیه بگیرند. در طول جشنواره قایق‌های بسته‌بندی شده در دریا شناور می‌شوند. یکی از برجسته‌ترین بازی‌ها در این جشنواره، بازی خطرناک تیبو (tibou) است که جوانان با قرار گرفتن در انتهای یک طناب ده متری حرکت نوسانی و تاب خوردن انجام می‌دهند. مرکز برگزاری جشن کائول، شهر موکا است.

وبلاگ بازار باسلام - basalam - ساراواک

جشن کریسمس

کریسمس (Christmas) نیز که یک آیین مذهبی است، توسط مسیحیان سراسر ساراواک جشن گرفته می‌شود. مراسم کلیسا و سرود شب عید پاک در زمان جشن کریسمس توسط مسیحیان مختلف منطقه برگزار می‌شود. این جشن در ۲۵ ماه دسامبر برگزار می‌گردد.

جشن عید فطر

جشن عید فطر یا هاری رایا (Hari Raya) که نشانه پایان ماه مبارک رمضان است، توسط جامعه مسلمان در سراسر کشور مالزی جشن گرفته می‌شود؛ روزی که این جشن برگزار می‌شود نماز عید فطر در مساجد مختلف کشور خوانده می‌شود و سپس مسلمانان سر قبر نیاکان خویش می‌روند و برایشان شفاعت می‌طلبد. همچنین در خانه‌ها، خانواده‌ها و دوستان با انواع غذاها و کیک پذیرایی می‌شوند که امری مرسوم در جشن‌هاست.

وبلاگ بازار باسلام - basalam - ساراواک

جشن سال نو چینی

جامعه چینی ساراواک سال نو چینی (Chinese New Year) خود را با غذاهای زیاد و شادی کردن جشن می‌گیرند. در این ایام بسته‌های قرمز رنگ بین خانواده و دوستان مبادله می‌گردد. جامعه چینی مالزی بدون در نظر گرفتن قبیله خود، این مناسبت را با پایکوبی و شیر و غذاهای بسیار جشن می‌گیرند. این جشن در روز پانزدهم تمام می‌گردد که Chop Go Mei نام دارد.

جشن قایقرانی

سافاری باله کاپیت (Balleh Kapit Safar) یک مسابقه قایقرانی هیجان‌انگیز است که با مهمان‌نوازی و جشن همراه است. در آخر هفته دوم ماه آوریل، گردشگران شاهد قایقران‌هایی هستند که به قایق‌های دست‌ساز خود خیره شده‌اند و در جریان سریع بلندترین رودخانه مالزی یعنی رجانگ، به مرز آخرین شهر ساراواک به نام کاپیت، هدایت می‌شوند. شرکت‌کنندگان از سراسر دنیا نیز می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند؛ بنابراین این سفر هیجان‌انگیز را در زندگی خود از دست ندهید.

وبلاگ بازار باسلام - basalam - ساراواک

جشن کوچینگ

جشن کوچینگ (Kuching Festival)، سالگرد اعلام کوچتینگ به عنوان یک شهر است که در ماه آگوست هر سال جشن گرفته می‌شود. در طول این ماه، این جشنواره طولانی را شاهد خواهید بود که با رژه شهر شروع می‌شود و به نمایشگاه‌ها و مسابقات ختم می‌شود. این‌ها تنها برخی از جشنواره‌ها و رویدادهای ساراواک هستند که توسط شوراها و جامعه محلی برگزار می‌شود.

[button href=”https://basalam.com/search?cat=38″ align=”center” target=”_blank”]خرید اینترنتی انواع مواد غذایی[/button]


منبع: https://www.sarawak-vacation-destinations.com 

تصویر اول: بازار شناور در مالزی (از باشگاه خبرنگاران)


[bs-show-product id=83371]

[bs-show-product id=60452]

[bs-show-product id=83758]


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x