سویق چیست؟ + خواص و طرز تهیه


191,814

باسلام- basalam- سویق

یکی از خوراکی‌های ساده، بسیار مفید و البته کمتر شناخته‌شده در میان مردم سویق است. سویق با همه سادگی‌اش، یکی از خوراکی‌هایی است که برای رشد کودکان بسیار تأثیر دارد. سویق برای تقویت زنان باردار، وزن‌گیری جنین در ماه‌های آخر بارداری نیز استفاده می‌شود. برای تقویت افراد دیگر هم می‌شود از سویق استفاده کرد. در ماه رمضان از سویق می‌توانید به عنوان یک غذای انرژی‌زا استفاده کنید. اما سویق چیست که برایش این همه خاصیت گفته‌اند؟ آیا برای همه خوب است؟ کدام سویق بهتر است؟ در ادامه این نوشته درباره این سؤال‌ها صحبت خواهیم کرد. ولی ابتدا این فیلم کوتاه را ببینید تا با محصول آشنا شوید.

سویق چیست و چه کاربردی دارد؟

سویق، خوراکی تازه یا عجیب و غریبی نیست. سویق، آرد تفت داده است؛ مثل آردی که برای تهیه حلوا تفت می‌دهند. کلمه «سویق» یا «صویق»، عربی است که در فارسی قدیم به آن «پِست / پَست» می‌گفته‌اند. در کتاب «ذخیره خوارزمشاهی» که در اوایل قرن ششم هجری و به زبان فارسی در طب نوشته شده، از همین واژه فارسی استفاده شده است.

طرز تهیه سویق گندم

در تهیه سویق دو روش وجود دارد:

  • در یک روش، ابتدا دانه‌ها را آرد کنید و سپس آرد را تفت دهید.
  • در روش دوم، نخست دانه‌ها را تفت دهید و سپس آن‌ها را آسیاب کنید.

البته در دانه‌های سبوس‌دار مانند گندم و جو، در روش اول (آرد + تفت)، برخی ابتدا سبوس را جدا و آرد می‌کنند و بعد هر کدام از آرد دانه و آرد سبوس را جداگانه تفت می‌دهند و سپس با هم مخلوط می‌کنند. آن‌ها این روش را بهتر می‌دانند؛ زیرا سبوس نسبت به خود دانه، به حرارت کمتری نیاز دارد و زود می‌سوزد.

این مطلب را هم از دست ندهید: کسب درآمد با سویق، یک پودر خوشمزه و فوق‌العاده انرژی‌زا

انواع سویق

از دانه‌های مختلف غلات، حبوبات و هسته میوه‌ها یا برخی از خود میوه‌ها و تره‌بارها، سویق‌های متنوعی تهیه می‌شود. مانند سویق گندم، سویق جو، سویق برنج، سویق نخود، سویق عدس، سویق سنجد، و سویق‌های تهیه شده از سیب، کنار، کدوتنبل، دانه انار و خشخاش. گاهی سویق‌ها را با هم ترکیب می‌کنند: مثل سویق گندم و جو. سویق گندم، سویق جو، سویق گندم و جو (مخلوط به نسبت مساوی) و سویق کامل (ترکیبی از سویق‌های جو، گندم، عدس و سنجد) که جزء مهم‌ترین سویق‌ها هستند.

1. سویق کامل

سویقِ کامل گل سرسبد سویق‌هاست؛ ترکیبی از چند ماده مفید مثل گندم، جو، عدس، نخود و سنجد که مصرف آن در دوره نقاهت توصیه می‌شود.

دو قاشق از سویق کامل به همراه یک لیوان شیر و عسل، می‌تواند یک صبحانه کامل باشد چون دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن است.

سویق سنجد
پودر سنجدِ کامل (با هسته و پوسته‌اش) یک مکمل طبیعی کلیسم به حساب می‌آید.

۲. سویق سنجد

سنجد به خاطر طعم شیرینش،‌ پایه اصلی بسیاری از سویق‌های ترکیبی است اما به تنهایی هم فواید زیادی دارد. شاید شنیده باشید که پودر سنجدِ کامل (با هسته و پوسته‌اش) یک مکمل طبیعی کلیسم به حساب می‌آید.

سویق سنجد برای معده هم بسیار مفید است. شیرِ مادرانِ شیرده را افزایش می‌دهد و برطرف‌کننده تب است. (سویق سنجدی که قدری تفت خورده و سبک شده باشد هم همین خاصیت‌ها را دارد.)

۳. سویق نخود

اگر از درد مفاصل رنج می‌برید،‌ پیشنهاد ما به شما سویق نخود است. برای درمان دیسک کمر و گردن نیز از این سویق غافل نشوید. سویق نخود در تقویت قوای جنسی هم نقش دارد و عوارض بیماری ام‌اس را تا حدودی کم می‌کند. به علاوه یک عضله‌ساز طبیعی به شمار می‌آید. برخی پزشکان سنتی می‌گویند: خوردن منظم سویق نخود حتی می‌تواند موهای سفیدتان را نیز مشکی کند!

۴. سویق جو

سویق جو یکی از محبوب‌ترین انواع سویق‌هاست چرا که به خاصیت لاغرکنندگی‌اش معروف است. اگر آن را در صبحانه میل کنید، مدت بیشتری احساس سیری خواهید کرد و ریزه‌خواری را کنار خواهید گذاشت! از همه مهمتر این‌که قند خون را هم کاهش می‌دهد و ضد دیابت است.

سویق جو
سویق جو یکی از محبوب‌ترین انواع سویق‌هاست چرا که به خاصیت لاغرکنندگی‌اش معروف است.

۵. سویق گندم

سویق گندم برعکس سویق جو، چاق‌کننده بوده و برای رشد کودکان مفید است. به علاوه نیروی جنسی را افزایش می‌دهد و پایه ترکیبی بسیاری از سویق‌های دیگر است.
سویق گندم باید از گندمِ کاملِ با سبوس تهیه شود. برخی برای تهیه این سویق ابتدا سبوس را در ظرفی جداگانه تفت می‌دهند و سپس آن را به آردِ بوداده اضافه می‌کنند تا سبوس‌ها زودتر نسوزند.

۶. سویق استخوان‌ساز

سویق استخوان ساز یکی از سویق‌های ترکیبی است که از سویق هسته سنجد، باقالا، برگ چغندر و… درست می‌شود. (هر طبیب سنتی و اسلامی فرمولِ خاص خودش را برای ساختن این سویق دارد.)

سویق عدس

۷. سویق عدس

سویق عدس یکی از آن سویق‌های خوشمزه‌ای است که برای کم‌کردن خونریزی خانم‌ها در دوران قاعدگی کاربرد دارد. به علاوه خونساز است و معده و روده را تقویت کرده و به تثبیت قند خون کمک می‌کند.

همچنین عطش را برطرف کرده و سلامت ‌قلب را تضمین می‌کند. شما می‌توانید از این سویق در تهیه آش، سوپ، کتلت و آرد سوخاری استفاده کنید.

۸. سویق کودک

سویق کودک یکی دیگر از انواع سویق ترکیبی است که طعم‌های متنوعی دارد. این سویق معمولا از سویق گندم، برنج، نخود، جو و سویق‌های میوه‌ای مثل سیب، گلابی، موز و… تهیه می‌شود و مثل یک سرلاک طبیعی عمل می‌کند.

سویق کودک استخوان‌های کودکان را محکم می‌کند، رشد دندان‌ها و ناخن‌هایشان را بهبود می‌بخشد، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند . و اجازه نمی‌دهد کودکتان زود به زود مریض شود.

این سویق به راحتی توی شیر و آب حل می‌شود و می‌توانید با آن فِرنی‌های خوشمزه درست کنید.

این مطلب را هم از دست ندهید: سویق کودک را از کجا تهیه کنیم؟

سویق کدو
سویق کدو بیشتر برای درمان بیماری‌های اعصاب مثل پارکینسون تجویز می‌شود.

۹. سویق کدوتنبل

سویق کدو بیشتر برای درمان بیماری‌های اعصاب مثل پارکینسون تجویز می‌شود، در نتیجه برای مصرف آن باید با پزشک یا طبیب سنتی مشورت کنید.

۱۰. سویق سیب

سویق سیب یک سویق تقویتی است که برای درمان تب مفید است. ضمنا کسانی که زیاد خون دماغ می‌شوند نیز می‌توانند با مصرف این سویق مشکلشان را حل کنند. برخی حتی آن را درمانی برای مار و عقرب‌گزیدگی می‌دانند.

خواص سویق
با اضافه‌کردن سویق به رژیم غذایی روزانه‌تان می‌توانید از خواص آن بهره ببرید.

چرا باید سویق را در سبد غذایی خانواده بگنجانیم؟

سویق به دلایل متعددی یک انتخاب مناسب برای سبد غذایی خانواده است:

  • قیمت مناسبی دارد.
  • مواد اولیه‌‌اش همه جا پیدا می‌شود و در دسترس است.
  • از مواد طبیعی تهیه می‌شود و هیچ نگه‌دارنده‌ای ندارد.
  • برای تمام اعضای خانواده در هر سنی مفید است.
  • از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند.

بیشتر سویق‌ها دارو هستند نه غذا!

سویق‌ها به طور عمده برای تقویت بدن استفاده می‌شوند. به عنوان مثال برای کودکان در سن رشد، می‌شود از سویق استفاده کرد. همچنین برای وزن‌گیری جنین در سه‌ماهه پایانی بارداری،‌ مصرف سویق می‌تواند بسیار مؤثر باشد. البته میزان استفاده از سویق در آن دوران، باید کنترل‌شده باشد و مصرف زیاد سویق نیز می‌تواند باعث اضافه وزن بیش از حد جنین یا مادر او گردد.

برخی از سویق‌ها اساساً دارو هستند نه غذا. یعنی آن‌ها را نباید همیشه خورد و به صورت عادت غذایی در آورد. برای مثال گفته‌اند:

«از این دو نوع سویق [گندم و جو] که بگذریم، دیگر انواع سویق، به عنوان غذا مصرف نمى‌‏شوند و [تنها] مصرف دارویى دارند؛ آن گونه که سویق کُنار، سویق سیب و انار ترش، براى مهار کردن شکم و حرارت دادن بیشتر به آن، به کار مى‌‏روند، یا از سویقِ خرنوب و سنجد، براى مهار کردن طبع، استفاده مى‌‏شود»

(دانش‌نامه احادیث پزشکی، ج ۲، ص ۳۷۴)

خواص سویق در روایات اسلامی

در روایات اسلامی، به خوردن سویق سفارش شده است. این روایات را می‌توانید در کتاب «دانش‌نامه احادیث پزشکی» (ج ۲، احادیث ۱۸۲۵ تا ۱۸۴۶) ببینید و بخوانید.

در این روایات به سویق گندم، جو، عدس، برنج سیب و خواص آن‌ها اشاره شده است. در بعضی روایات به طور کلی خاصیت سویق بیان شده است. مثلاً امام صادق(ع) فرموده است سویق خالی یا با روغن زیتون، گوشت را می‌رویاند و استخوان را محکم می‌سازد و به همین دلیل به کودکان خردسال هم سویق داده شود. همچنین خوردن چهل‌روزه آن بازوان را پرتوان می‌کند (دانش‌نامه احادیث پزشکی، ج ۲، احادیث ۱۸۲۶ تا ۱۸۳۰). بر اساس نظر علامه طباطبایی، هر جا در روایات کلمه سویق بدون قید آمده است، منظور سویق گندم است نه هر سویقی.

این مطلب را هم از دست ندهید: سویق؛ بمب انرژی

در برخی موارد، از سوی امام معصوم خوردن سویق برای درمان بیماری توصیه شده است. برای مثال از امام صادق (ع) درباره سویق سیب نقل است:

«براى مسمومیت، دارویى سودمندتر از سویق سیب، سراغ ندارم»

(دانش‌نامه احادیث پزشکی، ج ۲، ح ۱۸۴۰: به نقل از: الکافی، ج ۶، ص ۳۵۶، ح ۷). 

در برخی روایات هم یکی از اصحاب درباره بیماری خودش یا دیگری صحبت می‌کند و امام بر اساس حرف او سویق و نیز روش مصرفش را توصیه می‌کند. 

سویق مناسب برای شما کدام است؟

خاصیت هر سویقی با خاصیت همان چیزی که از آن تهیه شده است تناسب دارد. مثلاً وقتی جو از گندم سردتر است، طبع سویق جو هم از سویق گندم سردتر است. بنابراین خوب است قبل از تهیه و خوردن سویق یا قارووت‌ها، طبع و مزاج خودتان رابشناسید تا انتخاب درستی داشته باشید. به همین دلیل، بعضی از سویق‌ها را بر اساس ویژگی مصرف‌کننده یا خاصیتشان نام‌گذاری می‌کنند. مانند سویق کودک، سویق چاق کننده، سویق لاغری.

در خرید این سویق‌ها هم دقت کنید به آن نیاز دارید یا نه. مثلاً اگر چاقی یا لاغری شما به کم‌کاری یا پرکاری غده تیروئید مربوط می‌شود، یا برای بیماری خاصی دارو مصرف می‌کنید، یا بیماری‌ گوارشی دارید، با مشورت پزشک سنتی یا امروزی سویق و قاووت را مصرف کنید.

سویق چه فرقی با قاووت دارد؟

بعضی سویق را با قاووت و قُوَّتو اشتباه می‌گیرند. ولی سویق با آن‌ها فرق دارد. یکی از تفاوت‌های سویق با قاووت‌ها و قوتوها در این است که قاووت‌ها اکثراً تفت‌ داده نمی‌شوند. البته خواص ویژه خودشان را دارند اما نباید با سویق اشتباهشان گرفت. همچنین در قاووت‌ها از شیرین‌کننده‌ها و طعم‌دهند‌ه‌ها (مثل قند و شکر و هل) استفاده می‌کنند. در حالی که سویق‌ها مواد اضافی ندارند.

سویق در غرفه های باسلام

غرفه‌های زیادی در باسلام از سراسر ایران، انواع سویق را تولید می‌کنند. چه در کارگاه‌های کوچک و چه در خانه‌شان. ما در این یادداشت با تعدادی از این غرفه‌دارها مشورت کردیم. به تجربه‌های ناب و منحصر بفردشان گوش کردیم. از آنها خواستیم به مهم‌ترین سوالاتی که برای شروع یک کسب و کار خانگی با تولید سویق پیش می‌آید پاسخ دهند.

چند نوع سویق داریم؟ آیا روش تهیه هر کدامشان با بقیه متفاوت است؟

یادداشت را با نخود شروع کردیم، ولی سویق فقط از نخود به دست نمی‌آید. اتفاقا بیشتر سویق‌ها را از گندم تهیه می‌کنند ولی هر نوع حبوبات را می‌شود سویق درست کرد.

آقای مهدی شمس از غرفه سویق ارگانیک می‌گوید: تا جایی که من اطلاع دارم از گندم، جو، سنجد، نخود، عدس، سبوس، سیب، برنج و … می‌شود سویق درست کرد. به این صورت که: غلات و حبوباتی که می‌خواهیم از آن سویق درست کنیم، کاملا آسیاب می‌کنیم. و به حالتی که نسوزد تفت می‌دهیم.

نکته‌ای که موقع تفت دادن سویق باید رعایت کرد: تقریبا در مرحله تفت دادن غلات با هم فرقی ندارند. فقط مثلا در سنجد با شعله کم باشد چون خیلی سریع می‌سوزد. دانستن و فهمیدن زمانی که سویق کاملا تفت داده شده باشد و آماده مصرف است، به صورت تجربی به دست می‌آید.

سعید مسعودی از غرفه سبد سلامت، زمان دقیق‌تر و مشخص‌تری پیشنهاد می‌دهد. او می‌گوید: زمان تفت دادن، بسته به نوع غلاتی که مصرف می‌کنیم حدود ۱۵ تا ۲۵ دقیقه روی شعله کم است.

خانم قهرمانی در خانه سویق درست می‌کند. غرفه او در بازار باسلام غرفه سویق سادات است. روشی که در تهیه سویق استفاده می‌کند خیلی باحوصله، مثل یک کدبانوی خوش‌سلیقه برایمان توضیح می‌دهد:

«اول حبوبات را تک تک پاک می‌کنیم. ۷ بار آنها را می‌شوییم و در آب‌کش می‌ریزیم تا آب آن خارج شود. صبر می‌کنیم تا خشک شود. وقتی خوب خشک شد آسیاب‌شان می‌کنیم. سبوس‌شان را از آرد جدا می‌کنیم. بعد با شعله متوسط تفت می‌دهیم تا آرد نسوزد. اگر شعله بالا باشد، سویق کیفیتش را از دست می‌دهد و تلخ می‌شود.»

غرفه سویق سادات

سبوسی که بعد از آسیاب کردن غلات به دست می‌آید، به صورت جدگانه تفت داده می‌شود. به این خاطر که سبوس زودتر تفت  داده می‌شود و اگر یکجا تفت بدهیم، می‌سوزد. بعد از تفت دادن هر کدام به صورت جداگانه، سبوس را به آرد اضافه می‌کنیم. آقای کوهستانی از غرفه غذایی فراسودمند می‌گوید: در میزان اضافه کردن سبوس به آرد، سلیقه‌ها متفاوت است. از ۱۵ درصد هست تا ۵۰ درصد.

مواد اولیه تهیه سویق را از کجا تهیه کنیم؟

نکند خودتان جزو کسانی باشید که مواد اولیه سویق یعنی همان انواع غلات و حبوبات را کشت می‌کنید؟ یکی از بصرفه‌ترین کارهای اقتصادی این است که به جای خام‌فروشی و در اختیار گذاشتن مواد اولیه به دیگران، خود اقدام به فرآوری محصول کنیم. کسی که تهیه‌کننده مواد اولیه هم خودش باشد، حتما با قیمت‌های بسیار مناسب‌تر و بصرفه‌تری می‌تواند محصول را عرضه کند.

با این حال خیلی از ماها تولیدکننده غلات و حبوبات نیستیم. اما جای نگرانی نیست. مواد اولیه برای تهیه سویق به سادگی قابل تهیه و دسترس است. اولین جاهایی که به ذهن می‌رسد، بازار مرکزی حبوبات و مواد غذایی هر شهری است. طبیعتا هر چقدر واسطه ما به تولید کننده کمتر باشد، محصولی تازه‌تر و احتمالا ارزان‌تر به دست ما می‌رسد. آقای شمس از غرفه سویق ارگانیک، محصولاتش را از روستا تهیه می‌کند. خودش می‌گوید: از دست خود کشاورز بدون واسطه خریداری می‌کنم. و از محصولات دیم استفاده می‌کنم.

خانم قهرمانی از غرفه سویق سادات هم از بازار شهرشان و هم از روستا مواد اولیه را تهیه می‌کند. البته خودش می‌گوید خیلی به قیمت آن توجهی ندارد. بیشتر سعی می‌کند محصول باکیفیت‌تری پیدا کند تا سویقی که به مشتری می‌دهد هم با کیفیت باشد و مشتری از طعمش راضی باشد.

البته انتخاب جا و یا کسی که می‌خواهید مواد اولیه را از او تهیه کنید، بستگی زیادی به مقدار تولیدتان هم دارد.

در چه ظرفی سویق را بسته‌بندی کنیم؟

فروش سویق به آشناها و نزدیکان در دسترس خیلی دنگ و فنگ ندارد. در یک پلاستیک، یا حتی ظرفی که خودش آورده، می‌شود آن را در اختیارش گذاشت. اما برای کسی که می‌خواهد یک تولیدکننده حرفه‌ای سویق در خانه باشد، بسته‌بندی‌های هم‌سان و زیبا برای مشتری‌هایش خیلی اهمیت دارد.

پیشنهاد غرفه سویق ارگانیک، قوطی‌های پت است. او می‌گوید: بهترین حالت داخل قوطی پت است، که هم از جنس پلاستیکی است و هم در دارد که از ریختن سویق جلوگیری می‌کند.

در انتخاب ظرف، توجه به مقدار ظرفیت آن اهمیت زیادی دارد. مثلا اگر مشتری‌های شما بیشتر مصرف‌کننده‌های خانگی هستند، ظرف‌های بالای یک کیلوگرم، شاید انتخاب درستی نباشد. و بالعکس ظرف‌های نیم‌کیلویی و یا حتی کمتر خریدارهای بیشتری  داشته باشد. هر چند به هر حال باید مدتی زمان بگذرد تا مشتری‌ها و سلیقه‌شان را بهتر بشناسید.

البته با بالا رفتن قیمت ظرف‌های بسته‌بندی، بعضی از غرفه‌دارهای باسلامی، برای اینکه محصول با قیمت مناسب‌تری به دست مشتری برسد، از پاکت‌های نایلونی وکیوم استفاده می‌کنند.

با چه مقدار سرمایه می‌شود این کار را شروع کرد؟

برای یک کار خانگی، لوازم کار در دسترس است و نیاز به خرید وسیله‌ای جدید نیست. سرمایه مورد اولیه، فقط برای خرید مواد اولیه (غلات) باشد. اما با این حال مبلغ‌هایی که غرفه‌دارها پیشنهاد می‌دهند متفاوت است. غرفه‌دار سویق ارگانیک می‌گوید: «با ۱ میلیون سرمایه می‌شود شروع کرد» ولی غرفه سویق سادات مبلغی حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان پیشنهاد می‌کنند.

روشن است که علت تفاوت هر دو مورد، بستگی به میزان و مقدار تهیه مواد اولیه دارد.

سویق را کجا بفروشیم؟

یکی از کارهای مهمی که می‌شود انجام داد، معرفی خود سویق است. اگرچه سویق کم کم دارد جای پای خودش را باز می‌کند، اما هنوز آن طور که باید و شاید شناخته شده نیست. معرفی سویق و خواص و ویژگی‌های فوق‌العاده آن می‌تواند انگیزه‌ خوبی برای مشتری باشد.

مهدی شمس از غرفه سویق ارگانیک ایجاد یک شبکه مجازی برای معرفی خواص آن را مفید می‌داند. او می‌گوید: ایجاد کانالی که محتوای اطلاعاتی خوب به مخاطب می‌دهد. از طریق تبلیغات تراکتی جهت رساندن اطلاعات و آشنا کردن افراد با خاصیت انواع سویق و … از راه‌های معرفی سویق به دیگران است.

به علت انرژی‌زا بودن آن می‌توانید در باشگاه‌های ورزشی هم معرفی کنید. همچنین مهدکودک‌ها هم می‌توانند مشتری انواع سویق کودک به عنوان یک میان وعده باشند. از معرفی آن به مادرها غافل نباشید.

سویق را از کجا تهیه کنیم؟

انوع سویق و پودر جوانه گندم را می توانید از غرفه های بازار باسلام تهیه کنید.

سوالات متداول درباره انواع و خواص سویق

سویق چیست؟

سویق یک خوراکی تقویتی است که از انواع حبوبات، دانه‌ها و میوه‌ها درست می‌شود.

مهمترین خواص سویق چیست؟

سویق فیبر زیادی دارد، به تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کند و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن را تأمین می‌کند.

سویق کامل چیست؟

سویق کامل ترکیبی از چند ماده مفید مثل گندم، جو، عدس، نخود و سنجد است که مصرف آن در دوره نقاهت توصیه می‌شود.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
55 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
امیر
8 ماه قبل

سلام
در یه سایتی نوشته بود سویق جو برای درمان یبوست خوبه.نظر شما چیه؟
لینک مقاله https://ksalamati-ir/product/%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%b3%d9%88%db%8c%d9%82-%d8%ac%d9%88-%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d8%a7%d9%86/

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام خسته نباشی. مطلب و نوشته های شما دقیقا مشابه سایت قبلی بود که در مورد سویق اطلاعاتی ارائه داده بودن،امیدوارم که شما کپی نکرده باشد .با تشکر

غلام فلاح
غلام فلاح
1 سال قبل

🙏🙏🙏🙏🙏ممنون از توضیحات مفید و خوب

غلام فلاح
غلام فلاح
1 سال قبل

🙏🙏🙏🙏🙏ممنون از توضیحات مفید و جالب و عالیتان سپاس

زهره
زهره
2 سال قبل

سلام وقت بخیر من نوزده سالمه قدم ۱۵۸ و وزنم۴۶مخوام چاق شم ولی اصلااا نمیشه مشکل رفلاکسو نفخ و هلیکوباکتر معده هم دارم و با خوردن لوبیا و نخودو حبوبات دچار نفخو درد معده میشم، مزاجمو نمیدونم ولی بنظرم یا سوداس یا صفرا. من ده کیلو کمبود وزن دارم از چه طریقی از چه سویقی استفاده کنم تا هم چاق شم هم مشکل معدم رفع بشه و همم معدم دچار اسیب نشه و نفخ نکنم، و ی سوال ببخشین بعضی دکترا میگن سویق خطرناکه درسته؟ توروخدا ج بذین

زهرا
زهرا
3 سال قبل

سلام من دارو کارمابازپین مصرف میکنم میتونم سویق چاق کننده مصرف کنم؟

مرضیه
مرضیه
3 سال قبل

سویق ملتوت هم دارین؟

سیده زینب میرفیضی
سیده زینب میرفیضی
پاسخ به  مرضیه
3 سال قبل

سلام دوست گرامی
میتونید در لینک زیر جستجو کنید و از غرفه دارهایی که سویق میفروشن بپرسید که این نوع سویق رو دارن یا نه؟
https://basalam.com/collections/%D8%B3%D9%88%DB%8C%D9%82

اکرم شیخی
اکرم شیخی
3 سال قبل

با سلام یه سویق کامل دو تا سویق عدس یه سویق نخو د ویه سویق جو میخام با کمال تشکر بیشتر اصلا نیاز ندارم.

سیده زینب میرفیضی
سیده زینب میرفیضی
پاسخ به  اکرم شیخی
3 سال قبل

سلام و درود
از طریق لینک زیر میتونید خریدتون رو انجام بدین
https://basalam.com/collections/%D8%B3%D9%88%DB%8C%D9%82

mehdi porrahdar مهدی پورراهدار
mehdi porrahdar مهدی پورراهدار
پاسخ به  اکرم شیخی
2 سال قبل

بسیار عالی و مفید بودند

علی
علی
3 سال قبل

سلام.سوالی دارم ممنون میشم پاسخ بدین
اگر گندم یا جو بخریم برای تهیه سویق چطوری باید سبوسشو جدا کنیم که جدا تفت بدیم و آردم جدا.وآیا نیاز هست که علاوه بر اون سبوس بیشتری هم خرید و اضافه کنیم.ممنون از لطف و توجهتون

من و مامانم
من و مامانم
پاسخ به  علی
3 سال قبل

سلام?
گندم یاجو و سبوسش را جدابخرید و هرکدوم رو جداگانه تفت بدید بعد به مقداردلخواه باهم مخلوط کنیدو میل بفرمایید.
انواع سویق بابهترین کیفیت در??
https://basalam.com/baharnarenj2

فردین
فردین
4 سال قبل

سلام سپاس گذارم از مطالب مفیدتون.
من کف پای چپم میخچه داره چسب میخچه ایرانی و خارجی استفاده کردم،سرکه سیب و قطره میخچه ولی تاثیر گذار نبودن
لطف میکنید راهنمایی کنید چون واقعا در حین کار و پیادروی سینه پام خیلی عزیتد میشه،در ضمن من فقط کفش اسپورت ورزشی هم که خیلی هم پاهام توش راحتهنمیکنه و تنگ نیست و عرق هم نمیکنه. سپاس گذارم.

زر
زر
پاسخ به  فردین
1 سال قبل

قطره اسید سالسلیک از داروخانه برا میخچه و زگیل خوبه

منظر
منظر
4 سال قبل

سلام من به دنبال تهیه سویق کامل کودکم هستم.میشه دستورشو بفرمایید

سیده نرگس میرفیضی
سیده نرگس میرفیضی
پاسخ به  منظر
4 سال قبل

مطلبی تحت عنوان سویق کودک هم داریم. در بخش جستجو پیداش می‌کنید.

من و مامانم
من و مامانم
پاسخ به  منظر
3 سال قبل

سلام میتونید به غرفه ماسری بزنید و اطلاعاتتون رو درمورد هرسویقی کامل کنید.??
https://basalam.com/baharnarenj2

آرزو
آرزو
5 سال قبل

سلام ببخشیم من وزنم کمه میخواستم بدونم چه نوع سویق باید بخورم واینکه در یک ماه چند کیلو چاق میکنه و آیا اگه قطع کنم چاقی برنمیگرده ؟توروخدا راستشو بگین و باید از کجا تهیه کرد

سلامتکده ریحان
سلامتکده ریحان
پاسخ به  آرزو
4 سال قبل

سلام.سویق چاق کننده که ترکیبی از سویق سنجد و گندم و… مناسب هست.

محدثه
محدثه
پاسخ به  سلامتکده ریحان
3 سال قبل

سلام میشه این ماده رو تو اب داغ حل کرد و خورد؟؟؟اثر خودشو از دست نمیده؟؟من از شیر بدم میاد

فرخ
فرخ
5 سال قبل

لااقل سایتهای مربوط به آکریلامید رو بخونید و ببینید مضرات سویق چیه !

سید مصطفی نظری
سید مصطفی نظری
5 سال قبل

لطفا نظر و دیدگاه من راکه به نام سید مصطفی نظری راجع به خوب شدن ترک پای فرزند خانمی نوشتم تایید نکنید و بردارید چون به سایت با سلام که رفتم همه اش کاسبی و دکانداری و غرفه داری و سبد خرید بود خوشم نیامد و توصیه رایگان من باید برای کسانی میباشد که نیاز دارند.ممنونم

سید مصطفی نظری
سید مصطفی نظری
5 سال قبل

راجع به خوب شدن ترک پای فرزند هما خانم.
یک استکان روغن زیتون یا بادام تلخ را در ظرفی دسته دار با شعله ملایم بجوش بیاورند و یک قاشق مرباخوری ار صمغ درخت بنه یا همان سقز کوهی درآن بریزند وکمی بهم بزنند واز روی شعله بردارند تا سرد بشود برای نگهداری آن در قوطی بریزند ودر یخچال نگهداری کنند شب موقع خواب پاها را مالش داده وبا کیسه فریرر و سپس جوراب بپوشانند صبح با شامپوی بدن و آب ولرم بشویند .بعد از یکی دو هفته خوب می شود.برای سوختگی ،آفتاب زدگی نرمی پوست دست و صورت هم فوق العاده است و خوش عطر هم هست.09171451209

سارا
سارا
5 سال قبل

سلام من ۴۷ سالمه و تیروئید کم کار دارم و اشتها ووزنم هم بالاست و جراحی رحم وتخمدان هم انجام دادم میخواستم بدونم برای کم کردن اشتها و پایین آوردن وزن چه نوع سویقی باید مصرف کنم که هیچ گونه عوارض نداشته باشه؟

ایدا
ایدا
پاسخ به  سارا
4 سال قبل

سلام من از دکتر دارو ساز اتفاقا همین الان پرسیدم گفتن سویق جو برای لاغری عالیه البته با توجه به بیماری شما از یک دکتر داروساز باز هم بپرسید

سلامتکده ریحان
سلامتکده ریحان
5 سال قبل

انواع سویق رو میتونید از غرفه ما تهیه کنید??

سلامتکده ریحان

فاطمه
فاطمه
5 سال قبل

سلام خوبین ببخشید پسر من یک سال و دو ماهشه وزنش کمه. سویق کامل باید بهش بدم؟ واینکه چجوری باید بدم با چی مخلوط کنم. و خودم اگه واسه لاغری بخوام بخرم سویق چی رو بخرم؟؟؟ ممنون میشم جوالم رو بدین

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  فاطمه
5 سال قبل

سلام. بهتر است از کارشناسان غرفه‌دارهای عرضه‌کننده سویق کودک و لاغری سؤال فرمایید یا متخصصان طب سنتی پس از ویزیت حضوری خودتان و فرزندتان. به نظرم این مطلب جهت آشنایی کلی با خوراکی سویق است و نویسنده‌اش متخصص طب سنتی نیست.

فرخ
فرخ
5 سال قبل

تو همه کشورها مردم دارن در باره آکریلامید سایت ها رو میگردن و مطالعه میکنن ، ولی تو ایران میگن اگه آرد رو به آکریلامید تبدیل کنید و بخورید منافع زیادی داره !!!

اشکان
اشکان
پاسخ به  فرخ
5 سال قبل

آکریلامید در نتیجه سوختن، برشته شدن یا پختن مواد کربوهیدراتی غلات در «درجه حرارت زیاد و خیلی زیاد» و «به صورت مستقیم» ایجاد می‌شود اما در سویق و حلوا و برخی نان های سنتی با آرد، این کار با حرارت ملایم و هم‌زدن مداوم مواد (مانند سویق و حلوا) یا به صورت حرارت بالا اما غیرمستقیم (مانند نان های روی ساج) انجام می‌شود؛ مانند حرارات فر که در همه دنیا استفاده می‌شود. البته در پخت مستقیم نان در تنورهای سنتی و صنعتی و نیز نانوایی های سنگگ و بربری و … که نان بر اثر حرارت مستقیم پخته می‌شود، باید از خوردن قسمت سوخته پرهیز کرد و البته طبق مطالعات جدید که شما می‌فرمایید باید از مصرف نان های خیلی برشته هم خودداری کرد. همچنین برشتگی زیاد و به رنگ قهوه ای پررنگ یا سوخته تبدیل شدن مواد بر اثر حرارت، درباره سوسیس، کالباس، سیب‌زمینی و … هم صادق است و توصیه شده است از آن‌ها پرهیز شود. بنابراین بحث سویق و آکریلامید با هم متفاوت است. البته منظورم من دفاع تمام قد از سویق نیست اما خواستم به این تفاوت اشاره کنم.
در یکی از نظرات این یادداشت (۱۳ شهریور)، لینک مطلبی درباره تأثیر فرآیندهای گرمایی بر روی مواد مغذی آمده است که خواندنی است.

هما
هما
5 سال قبل

سلام …دخترم کف پاش …از سر انگشت تا گودی پاش همیشه ترک میخوره …از بچگی تا الان که ۱۴ سالش هست …هر چی دکتر بردم فایده ای نداشته …هر پماد و روغنی بوده بهش زدم …گاهی انقدر ترک میخوره که خون میشه …البته دخترم اتیسم هست …به من گفتن سویق بهش بده ….کمکم کنید ..چیکار کنم …چه نوع سویقی بهش بدم …البته به خاطر داروهایی که میخوره وزنش بالاس …و غذا های سرد بهش نمیسازه و به هم ریختگی پیدا میکنه …کمکم کنید …

موسی
موسی
پاسخ به  هما
5 سال قبل

سلام. شاید مصرف داروها که البته نباید قطع بشود، باعث ترک پا و خونریزی آن می شوند (مثل اضافه وزن). احتمالا توصیه به خوردن سویق برای اصلاح طبع یا تقویت بوده است. چون سویق ها طبع مواد اولیه خود را حفظ می کنند، باید سویقی استفاده کنید که طبع ماده اصلی آن سرد نباشد. من از سویق ها، خوردن محدود (چون چاق کننده است) سویق نخود یا کلا نخود آب پز و کمی زردچوبه زده را توصیه می‌کنم.
به نوع کفش، جوراب، صابون و ماده پاک کننده ای که استفاده می کنید هم دقت کنید. شاید یکی از این موارد، مشکل را تشدید می کنند که آن را تغییر دهید. به هر حال برای آرامش التهاب و کم کردن عوارض، پاها را در آب ولرم و سرکه سفید واقعی (نه ترکیب آب و اسید استیک) یا آب ولرم و مقدار خیلی کمی جوش شیرین قرار دهید. هفته ای هم یکی دو بار با ترکیب آب ولرم و عسل امتحان کنید که البته گران خواهد بود. البته استفاده از سنگ پا را هم گفته اند.
حتماً با یک پزشکی که دوره طب سنتی را هم دیده است مشورت کنید.

نگین
نگین
پاسخ به  هما
5 سال قبل

سلام عزیزم من در مورد سویق اطلاعات ندارم ولی برادرم همچین مشکلی داشت که تشخیص دادن از موکت هست و با فرس کردن اکثر نقاط خونه مشکلش حل شد

.....
…..
پاسخ به  هما
5 سال قبل

سلام یکی از بهترین درمان های ترک مخصوصا ترک پا اینه که یه تکه دنبه گوسفندی رو روی شعله بگیرید روغن که انداخت اونو بمالید روی ترک ها در عرض چند روز کاملا صاف و نرم میشه البته بنده در درمان ترک های شدید پاشنه پا درمانش رو کامل دیدم.

حسن
حسن
5 سال قبل

سلام سویق رو باچی
باید مصرف کرد؟

سلامتکده ریحان
سلامتکده ریحان
پاسخ به  حسن
4 سال قبل

سلام.
به تنهایی و یا همراه با شیر و یا اینکه میتوان در سوپ ریخت البته بعضی سویق ها برای درمان باید به روش خاصی استفاده بشه ، مثلا سویق جو برای لاغری باید ناشتا مصرف بشه.

Mahla
Mahla
5 سال قبل

سلام.پسر من لاغر و کم کاری تیروئید از نوع لاغر هست میخوام قد و وزنش خوب بشه چه نوع سویق بدم بهش..ممنون

ثبت سايت
ثبت سايت
5 سال قبل

بسيار مفيد و زيبا

زهرا
زهرا
5 سال قبل

سلام ، وقت شما بخير ، ممنون از مطالب زيباتون
ميخواستم بدونم سويق چاقى رو چه مدت بايد مصرف كرد ؟؟؟

مهدی
مهدی
پاسخ به  زهرا
5 سال قبل

سلام. البته این جواب به شوخی است!
اگر سویق چاقی مصرف می‌کنید و واقعاً چاق‌کننده است و اثرش را حداقل پس از پانزده روز دیده‌اید، پس تا وقتی که به میزان چاقی دلخواه نرسیده‌اید خوردنش را ادامه دهید.

ساحل
ساحل
پاسخ به  زهرا
2 سال قبل

سلام
برای چاق شدن صورت چ سویقی خوبه؟

مختار
مختار
5 سال قبل

سلام،
من امروز از طریق جست و جو این مطلب رو خوندم.
سؤال من اینه که آیا از سویق ها در تهیه چاشنی سالاد هم می توان استفاده کرد یا نه؟
در صورت پاسخ مثبت، 1-آیا خواصّ خود را حفظ می کند؟ 2-در صورت تهیه چاشنی، زمان ماندگاری آن چه طور خواهدبود؟
(ضمن این که در مورد زمان ماندگاری خود سویق هم توضیح بفرمایید)

محمد
محمد
پاسخ به  مختار
5 سال قبل

سلام. به نظرم وقتی سویق خوراکی است، پس آن را می توانید به صورت های مختلف مثل چاشنی سالاد استفاده کنید. این به طعم و مزه آن و نیز تمایل شما بستگی دارد. اما درباره خواص به هرحال ترکیب مواد با یکدیگر که در سالاد اتفاق می اقتد می تواند به خواص هم کمک کنند و افزایش دهنده باشد یا برعکس یا خنثی. این موضوع خیلی علمی است و البته اگر تغییر خواص هم اتفاق بیفتد آن قدر مهم و نگران کننده نیست مگر طبق طب سنتی یا نوین، ترکیبی از مواد ضد یا ناسازگار ساخته شود که ان هم با مصلح حل می شود!

و چون سویق هم نوعی آرد است درباره شرایط نگهداری این پیوند را بخوانید:
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2324554

عباس
عباس
5 سال قبل

سلام ممنون از پاسخ شما..چنتا سوال دیگه برام پیش امد.حتما باید گندم رو بگیریم و آرد کنیم و بعد ارد رو تفت بدیم یا آردهای حاضری موجود در بازار رو هم میتونیم تفت بدیم؟
سوال دیگه بنده این هست که آرد باید چند دقیقه تفت بخوره.
در برخی سایتا هم سبوس گندم رو گفتن تفت بدیم و اسیاب کنیم و با ارد تفت داده شده مخلوط کنیم که به این مخلوط سویق میگن در این خصوص هم توضیحی در صورت امکان مرقوم بفرمایید..ممنون

مهدی خسروی (میم‌زندگی)
مهدی خسروی (میم‌زندگی)
پاسخ به  عباس
5 سال قبل

آردهای حاضری که توصیه نمی شود؛ آنها عموما آرد سفید شده هستند. دو روش تهیه سویق در یادداشت آمده است. اطلاعات بیشتر را از غرفه دارهای عرضه کننده یا کارشناسان طب سنتی بپرسید. ممنون
برای مطالعه بیشتر در طب سنتی و مدون و امروزی شده، فهرست کتاب های معرفی شده دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت را پیشنهاد می کنم:

عباس
عباس
5 سال قبل

سلام خسته نباشید ممنون از مطلب آموزنده شما..سوالی که برای من پیش اومده این هست که صرفا فقط با یه تفت دادن ساده آرد اینهمه خواص پیدا میکنه؟؟این تفت دادن چه تغییراتی رو در آرد ایجاد میکنه که تبدیلش میکنه به این ماده پرخاصیت؟؟..ممنون

مهدی خسروی (میم‌زندگی)
مهدی خسروی (میم‌زندگی)
پاسخ به  عباس
5 سال قبل

سلام و سپاس از مطالعه و دقت نظر شما. اثر گرما روی مواد از نظر دانش های پایه ای چون فیزیک، شیمی و زیست، بحث های مفصلی است و واقعاً گرما موجب تغییراتی در مواد و خواص آنها می شود. خواندن مقاله عمومی زیر (تأثیر فرآیندهای گرمایی بر روی مواد مغذی) را پیشنهاد می کنم:

مهدی
مهدی
5 سال قبل

خیلی دلم میخواست بدونم این سویقی که این همه فروش داره چیه که فهمیدم
ممنون

مهدی خسروی (میم‌زندگی)
مهدی خسروی (میم‌زندگی)
پاسخ به  مهدی
5 سال قبل

درود بر شما
اگر خوراکی دیگری هست که دوست دارید درباره‌اش بنویسیم بفرمایید.

احمد مدقق
احمد مدقق
پاسخ به  مهدی خسروی (میم‌زندگی)
5 سال قبل

به نظرم چندین مطلب دنباله‌دار درباره چیزهایی که می‌شود با سویق درست کرد

سلامتکده ریحان
سلامتکده ریحان
پاسخ به  احمد مدقق
4 سال قبل

از جمله حلوا و کیک ?

سلامتکده ریحان
سلامتکده ریحان
پاسخ به  مهدی
4 سال قبل

احسنت برای تهیه اش هم میتونین به غرفه ما سر بزنین???

55
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x