نمره غرفه، آغاز تحول بزرگ


2,489


 

حتما برای شما هم پیش آمده که نام محصولی را در باسلام جست‌وجو کنید و با انبوهی از نتایج مواجه شوید و ندانید کدام‌یک را باید بخرید؟ مثلا چطور باید بین چندصد عسل موجود در میان ده‌ها غرفه‌دار باسلام، بهترین را انتخاب کرد؟ یا اگر جزء غرفه‌داران تازه نفس باسلام باشید، احتمالا این سؤال برایتان مطرح است که چطور دیده شوید و مشتری‌ها را قانع کنید که از شما خرید کنند. خب. ما به یک راه حل خوب رسیدیم: سیستم اعتبارسنجی و نمره غرفه.

نمره غرفه چیست؟

به طور خلاصه، نمره غرفه یک عدد بین ۰ تا ۱۰۰ است که عملکرد مثبت و منفی غرفه را از ابتدای فعالیت غرفه نشان می‌دهد. یعنی غرفه‌هایی که خوش‌قول‌تر باشند، مشتری‌هایشان راضی‌تر باشند و محصولات بهتر و باکیفیت‌تری ارائه کنند، نمره‌شان بالاتر خواهد بود و اعتبار بیشتری در باسلام خواهند داشت. غرفه‌هایی هم که احیانا در هر کدام از موارد بالا ضعف داشته باشند، نمره عملکرد غرفه‌شان آسیب خواهد دید.

نمره غرفه، به مشتری‌ها در انتخاب محصول کمک می‌کند. یعنی به مشتری نشان خواهد داد که کدام غرفه معتبرتر است و احتمالا خرید از او رضایت‌بخش‌تر خواهد بود و ریسک کمتری خواهد داشت. از طرفی به غرفه‌دارها نیز کمک می‌کند تا بر اساس میزان کیفیت فعالیت‌شان در باسلام، شانس بیشتری برای دیده شدن توسط مشتری‌ها و کسب موفقیت داشته باشند. به این ترتیب، حتی غرفه‌هایی که تازه به باسلام آمده‌اند، اگر به اصول کسب‌وکار در باسلام پایبند باشند، خیلی زودتر از گذشته می‌توانند راه خودشان به موفقیت را پیدا کنند.

اصل شفافیت در باسلام

نمره غرفه، بر یکی از اصول بنیادین باسلام یعنی «شفافیت» بنا شده است. بنای ما در باسلام این است که هر چه بیشتر به سمت شفافیت حرکت کنیم. این شفافیت باعث ثبات بازار اجتماعی باسلام خواهد شد و رضایت همه کاربران (اعم از غرفه‌دار و مشتری) را به دنبال خواهد داشت. سیستم اعتبارسنجی غرفه‌ها به باسلام کمک می‌کند تا فعالیت‌هایش را بر ساختاری سوار کند که نتیجه فعالیت خود غرفه‌داران است و کاملا قابل انتشار و ارزیابی است.

در شکل تثبیت‌شده‌اش نمره غرفه به همه اعضای بازار اجتماعی باسلام نشان خواهد داد که یک غرفه چقدر فروش داشته و این میزان فروش را چقدر با کیفیت و خوش‌قولی و دقت انجام داده است. دانستن این آمار دقیق درباره هر غرفه، اولا به خود غرفه‌دار کمک می‌کند که برای بهبود فعالیت خودش برنامه‌ریزی کند و نقاط قوت و ضعف خودش را بشناسد. به مشتری هم کمک می‌کند تا انتخاب درست‌تری داشته باشد و خریدی رضایت‌بخش را تجربه کند. به تیم مدیریت باسلام نیز کمک خواهد کرد تا در طرح‌ها و برنامه‌های خود، انتخاب‌های درستی از میان غرفه‌داران داشته باشد. از این شفافیت، همه جامعه باسلام سود خواهند برد.

سیستم نمره‌دهی به عملکرد غرفه‌داران در درازمدت، باسلام را به جایی تبدیل خواهد کرد که هر کس اهل تلاش و کار با کیفیت باشد، رشد کند و بیشتر دیده شود. از آن طرف، هر کس که برای کیفیت کار،‌ ارزش قائل نباشد و محصول خوبی نداشته باشد و به ارزش‌هایی همچون خوش‌قولی و… پایبند نباشد، به مرور از مسیر موفقیت فاصله بگیرد و حتی حذف شود. البته آمارهای ما نشان می‌دهد که اکثر غرفه‌داران باسلام جزء دسته اول هستند. ولی بسیاری از آن‌ها آن طور که باید، دیده نشده‌اند.

نمره غرفه در چه جاهایی تأثیر خواهد داشت؟

تقریبا می‌شود گفت همه جا. البته برای شروع، نمره هر غرفه در صفحه اول هر غرفه، کنار تعداد فروش غرفه نمایش داده خواهد شد. ولی به مرور، همه بخش‌های دیگر باسلام نیز با نمره غرفه تنظیم خواهد شد. یعنی پس از اینکه سیستم نمره غرفه، به ثبات رسید و خطاهای احتمالی آن برطرف شد، کم‌کم در نتایج جست‌وجو در باسلام، طرح‌ها و مسابقه‌ها، صفحه اول باسلام و همه جاهای دیگر نیز معیار سیستم خواهد بود.

یکی از مشکلات غرفه‌دارانی که تازه به باسلام می‌آمدند این بود که هیچ وقت نمی‌توانستند با غرفه‌داران قدیمی و پرفروش باسلام رقابت کنند. ولی با اضافه شدن نمره غرفه، با خوش‌قولی و ارسال محصولات با کیفیت می‌شود در میان غرفه‌های خوب باسلام قرار گرفت و مشتری‌های جدید کسب کرد. از طرفی باعث خواهد شد که غرفه‌ها موفق و پرفروش نیز فقط به خاطر فروش بالا در صدر بازار نباشند و برای حفظ جایگاه و اعتبار خود، کیفیت محصولات و فعالیت‌شان را همچنان بالا نگه دارند.

نمره غرفه چطور محاسبه می‌شود؟

محاسبه نمره غرفه، چهار قاعده ساده دارد:

  • هر فروش بی‌نقص: ۱۰۰ امتیاز مثبت. یعنی سفارشی با ارسال به موقع، کیفیت خوب محصول و نهایتا رضایت مشتری
  • هر فروش که ارسالش تأخیر داشته باشد: صفر امتیاز.  البته اگر مشکلی در خود محصول نباشد و نهایتا ختم به رضایت به مشتری شود، وگرنه امتیاز منفی ثبت خواهد شد.
  • کنسل کردن سفارش توسط غرفه‌دار، پیش از ارسال: ۱۰۰ امتیاز منفی. مثلا به دلیل دقیق نبودن تعداد موجودی یا تغییر قیمت.
  • نارضایتی قطعی مشتری: ۵۰۰ امتیاز منفی. مثلا نارضایتی مشتری به دلیل عدم تطابق عکس و اطلاعات محصول با چیزی که به دست او رسیده، کیفیت نامناسب محصول، یا کنسل شدن سفارش توسط سیستم یا مدیران باسلام، مثلا به خاطر در دسترس نبودن غرفه‌دار و…

با نسبت گرفتن میان جمع امتیازها و تعداد فروش یک غرفه، نهایتا به یک عدد احتمالا اعشاردار بین ۰ تا ۱۰۰ می‌رسیم که همان نمره غرفه است و نشان‌دهنده میزان حرفه‌ای بودن یک غرفه‌دار در باسلام است. یعنی کسی که همه سفارش‌هایش را به موقع ارسال کند و همه مشتری‌هایش از خریدشان راضی باشند، نمره غرفه‌اش ۱۰۰ خواهد بود.

البته جمع امتیازها بعدا در اپ غرفه من قرار خواهد گرفت و هر غرفه‌دار می‌تواند امتیاز خودش را ببیند. ولی آنچه به صورت عمومی بر روی غرفه نمایش داده خواهد شد، همان نمره نهایی ۰ تا ۱۰۰ است.

پاسخ چند سوال احتمالی

  • مبدأ محاسبه نمره غرفه از چه زمانی است؟ از ابتدای تأسیس هر غرفه. یعنی نمره‌ای که به هر غرفه تعلق می‌گیرد، گزارشی از کل فعالیت غرفه از ابتدا تا کنون است. البته در آینده، وزن ۹۰ روز آخر را اهمیت بیشتری خواهیم داد. یعنی معیار اصلی برای ارزیابی عملکرد هر غرفه، سه ماه گذشته فعالیت آن غرفه خواهد بود و سفارش‌های قدیمی‌اش وزن کمتری خواهند شد.
  • حداقل نمره در یک فروش، منفی ۵۰۰ است. یعنی اگر سفارشی هم تأخیر داشت، هم کیفیت بد محصول ختم به نارضایتی قطعی مشتری شد، نهایتا همان منفی ۵۰۰ امتیار برای آن سفارش ثبت می‌شود.
  • هر یک از اقلام سفارش، جداگانه محاسبه می‌شود. یعنی مثلا اگر در یک سفارش، ۱۰ قلم محصول باشد، امتیاز هر آیتم جداگانه محاسبه می‌شود. یعنی یک سفارش بی‌نقص که ده قلم دارد، باعث ثبت ۱۰۰۰ امتیاز برای غرفه می‌شود. درباره امتیازهای منفی هم به همین صورت است. ولی اینکه از هر قلم محصول، چند تا سفارش داده شده باشد،‌ اهمیتی ندارد.

نمره غرفه از چه زمانی فعال می‌شود؟

ما نمره غرفه را از امروز به صورت آزمایشی روی چند غرفه فعال می‌کنیم و پس از آنکه مطمئن شدیم مشکلی وجود ندارد نمره غرفه باز هم بصورت آزمایشی روی همه غرفه‌ها قابل نمایش می‌شود. ماه‌ها برای تصمیم‌گیری درباره وزن نمرات منفی و مثبت محاسبه شده و بارها بر روی اطلاعات واقعی غرفه‌ها تست شده است. با این حال، پس از اجرا ممکن است اصلاحات دیگری نیز مورد نیاز باشد. بنابراین، فعلا به صورت آزمایشی، نمره غرفه‌ها نمایش داده خواهد شد. ولی همچنان بخش جست‌وجوی باسلام بر اساس نمره تنظیم نشده و با همان الگورتیم‌های سابق کار می‌کند. امتیاز هر غرفه، رتبه‌بندی غرفه‌ها و رضایت مشتری روی هر محصول هم در راه است و به زودی روی غرفه و اپ غرفه من نمایش داده شده و به شما اطلاع رسانی می‌شود.

بنابراین، مثل همه برنامه‌ها و بهبودهای گذشته، لطفا با ارزیابی سیستم نمره غرفه و تحلیل آن که ظرف این چند روز از آن رونمایی می‌شود، نظرات‌تان را به ما بگویید. قطعا نظرات سازنده شما می‌تواند به بهبود این سیستم کمک کند و باعث اثربخشی بهتر و دقیق‌تر آن شود.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
16 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سلامتکده ریحان
سلامتکده ریحان
5 سال قبل

نمره منفی غرفه ما فقط به خاطر دیر ثبت کردن رسید پستی بوده که دو دلیل داره یا به روزهای تعطیل خوردیم یا با ارور با سایت پست در ثبت رسید.

نکته این هست که تعداد روز که غرفه دار برای ارسال سفارش گذاشته شامل روزهای تعطیل نشه

و ارتقای سایت جهت ثبت رسید که تا دو تا رسید ثبت میکنی ارور نده?

موسی
موسی
5 سال قبل

کاملا درست میگن.مسئولان محترم #باسلام لطفا پیگیری کنند و جواب بدن.

سعید
سعید
5 سال قبل

به نظر بنده این امکان رو بذاريد که مشتری بتونه نظرش رو در مورد محصولی که خریده تغییر بده یعنی ممکنه اوایل دریافت محصول نظری رو ثبت کنه اما در اثنای مصرف محصول نظرش به دلایلی تغییر کنه و بخاد نظر قبلی رو پس بگیره و نظر دیگه ای بده

اشرف محسنی
اشرف محسنی
5 سال قبل

غرفه روطه که تا به حال کسی خریدی از آن نداشته به هر دلیلی چه میشود??
در دادن نمره غرفه به تعداد محصولات و ننوع وفروش توجه میشود یا خیر??
موردی که به عنوان تولید کننده خیلی به فروش بنده و فکری که دارم آسیب میزند قیمت کالاهاست.اگر تولید کننده باشید قطعا در خیلی از جاها نمیتوانید برای داشتن کیفیت عالی و درجه یک قیمت را کاهش دهید.و این موردی است که نمیگذارد تولید کننده محصول درجه یک فروش خوبی داشته باشد.تا جایی در تولید از نوع درجه یک بماند که بتواند به لحاظ مالی ایستادگی کند.
در سایت باسلام فکری برای درجه بندی محصولات نشده.به همین خاطر ابدا استقبالی از محصول با کیفیت نمیشود.جایی برلی دیدن از نزدیک محصولاتمان نیست.این بار هم نمره بندی غرفه ها که قطعا به غرفه بدون فروش هم نمره کمی تعلق میگیرد.خلاصه جنس درجه یک در سایت شما جایگاهی ندارد.لااقل برای من که اینطور بوده.تمام سختیهای تولید یک طرف،این بی مهری مردم به خرید محصول درجه یک طرف دیگر.البته هنوز خسته نشده ام.?

برکت
برکت
پاسخ به  اشرف محسنی
5 سال قبل

سلام؛
ضمن آرزوی قلبی برای پیشرفت هر چه بیشتر تمامی دوستان
نکته ای رو خدمت دوستان عزیر به خصوص دوست خوبمون جناب اشرف حسینی عرض می‌کنم.

بنده با این نکته که فرمودید جنس خوب و با کیفیت در بازار باسلام خریدار و طرفدار نداره موافق نیستم.
و برعکس نظری بر خلاف نظر شما دارم.

الان ما در غرفه‌ی “فروشگاه برکت” به آدرس
http://Www.basalam.ir/barkat
محصولات بسیار با کیفیت و گران قیمتی داریم که شاید در نظر اول انسان احساس کنه به خاطر قیمت بالاش ممکنه کسی نخره.
اما …
اما می‌بینیم که برعکس فروش می‌ره.

مثلا ما در مجموعه‌ی خودمان شیره انگوری طلایی ملایر داریم که کیلویی ۲۳ هزار تومان قیمت خورده. از پارسال تا حالا حداقل حدود یک تن از این شیره فروش داشتیم.
یا شیره سفید ملایر که کیلویی ۲۵ هزار تومان هست بیش از ۵۰۰ کیلو فروختیم.
یا روغن ارده کنجد که حساب میزان فروشش از دستمون در رفته.
یا عسل بهاره دارویی ۱۵۰ هزار تومانی که حدود ۲۰۰ کیلو ازش فروختیم
و عسلی که الان داریم ۱۲۰ تومانی هست که حدود ۵۰ کیلو وارد شبکه کردیم و فروش هم داریم.
اینا رو نگفتم که بگم: “بله؛ من آنم که رستم بود پهلوان”
نه
بلکه گفتم تا بگم مشتری هست.
خوبشم هست.
خرید هم می کنه.
خوب هم خرید می کنه.
جنس خوب هم می خوان.
اما …
اما چرا خیلی از غرفه‌ها فروش‌شون بسیار کمه یا اصلا فروش ندارن؟؟؟

نکته اساسی اینه که اکثر دوستان منتظرن تا باسلام براشون مشتری بیاره.
در صورتی که باسلام وظیفه‌ش فراهم کردن زیر ساخت فنی فروشه.
البته اونها برای جذب مشتری هم زحمت می کشند.
اما جذب مشتری به کجا؟
به باسلام
نه غرفه‌ی منه نوعی.
مشتری وقتی میاد باسلام با ۱۱۰۰ غرفه مواجه میشه و ۲۲۰۰۰ قلم جنس‌.
عسل می خواد ۱۰۰ نفر عسل دارن
شیره می خواد ۱۰۰ نفر شیره دارن
و …
این منه غرفه دار هستم که باید اونقدر هنر و مهارت داشته باشم که برای خودم مشتری جذب کنم.
جذب کردم و برای بار اول خرید کرد طوری مشی کرده باشم چه از جهت کیفیت چه از جهت قیمت چه از جهت جوری جنس و … که طرف برای بار دوم هم خرید کنه.
خب الان ما مشتری ای داریم در طی ۴ ماه ۱۴ بار خرزد کرده. دیگران هم همین طور. مشتریانی که بالای ۸ تا ۲۶ بار خرید کردن فراوان داریم.
برای بار دوم خرید کرد کاری کرده باشیم که دیگران رو هم بیاره تا از ما خرید کنن.

خب این جذب مشتری وقت گذاشتن می خواد.
هزینه کردن می خواد
و …
لذا این که یک غرفه منتظر بمونه تا باسلام براش مشتری برسونه اشتباه محضه و نتیجه‌ای جز دلسردی و شکست به همراه نداره.

از اطاله‌ی کلام عذرخواهم.

محمد رفیعی
محمد رفیعی
پاسخ به  برکت
5 سال قبل

تمام کلاس های فروش مجازی رو تو همین چار خط توصیه برادرانه خلاصه کردید رفت
یکباره
یک مدرک کاردانی هم بدید
جدی میگم
من خودم مشتری آموزه هاتون شدم
صمیمانه ممنونم

آذر بانو
آذر بانو
5 سال قبل

پاسخگویی سفارش ها:
در مورد امتیاز دهی فعلی که بر کل فروش هایی که تا الان بوده حساب شده، یک اشکالی که میانگین داره اینه که وقتی تعداد فروش بره بالا، میانگین به بالا رشد داره

میانگین رضایت مشتری، برای غرفه کم فروش ، در فرض وجود داشتن یک نارضایتی ، خیلی پایین تر از میانگین یک غرفه پر فروش با تعداد نارضایتی بیشتر هست

در اینجا از میانگین وزنی برای اصلاح مشکل استفاده میکنن

کما اینکه، سیستم رضایت مشتری چند ماهی است اتفاق افتاده، اما روی فروش کل غرفه اعمال شده، که منصفانه نیست

چون همون خطایی که گفتم رخ میده، فروش های قبلی که پیش فرض سیستم رضایت خوردند، و چون تعداد فروش بالا بوده، میانگین رو کشیدند بالا

موسی
موسی
پاسخ به  آذر بانو
5 سال قبل

حرف حساب و دقیق.

مهراب عاشوری
مهراب عاشوری
5 سال قبل

سلام
ایده جالبیه ومیتونه رقابت رو بین غرفه دارها پر هیجان تر بکنه و به تازه کارها هم فرصت بیشتر دیده شدن بده وصدالبته نقائصی هم خواهد داشت که میشه به مرور زمان پیدا و برطرفش کرد
موفق و پیروز باشید.

فاطمه عبدالکریمی
فاطمه عبدالکریمی
پاسخ به  مهراب عاشوری
5 سال قبل

سلام آقای عاشوری. ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین. اگر در این باره نکته‌ای مدنظر شما بود ما در خدمتیم.

سمیه جمشیدی
سمیه جمشیدی
5 سال قبل

به نظرم بسیار کار خوب و جالبی هست و میتونه تو بازدید و فروش غرفه دار ها اثر گذار باشه

فاطمه عبدالکریمی
فاطمه عبدالکریمی
پاسخ به  سمیه جمشیدی
5 سال قبل

سلام خانم جمشیدی. شما شبیه این منطق و الگو رو در مسابقه هیجان در نصف جهان تجربه کردین 🙂 ممنون از حسن نظر شما.

فروشگاه برکت
فروشگاه برکت
5 سال قبل

سلام
ضمن تشکر از زحمات دوستان فنی
بسیار عالی و تاثیرگذار

http://Www.basalam.ir/barkat

فاطمه عبدالکریمی
فاطمه عبدالکریمی
پاسخ به  فروشگاه برکت
5 سال قبل

سلام آقای پیله‌چیان. ممنون از شما. نمره غرفه برای حدود ۳۰ غرفه بصورت آزمایشی قابل نمایش هست. از بازخوردها و نظراتی که همه غرفه‌داران تلفنی یا مکتوب به تیم باسلام می‌رسونن می‌تونیم این ابزار به شیوه مطلوب‌تری برای همه قابل نمایش میشه.

16
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x