محدودیت ۲۰ درصدی هزینه‌ بسته‌بندی. چرا؟


2,441

ماشین پست

همان‌طور که احتمالا خبر دارید، در به‌روزرسانی اپ به نسخه ۱.۱۴، یک محدودیت به قسمت ثبت رسید پستی اضافه شد. اگر جزء غرفه‌داران باسلام باشید حتما می‌دانید که غرفه‌داران باسلام وقتی سفارشی را برای مشتری‌شان ارسال می‌کنند، هزینه پست را پرداخت می‌کنند. ولی از آنجا که هزینه ارسال محصولات به عهده مشتری است، باسلام این هزینه را در هنگام تسویه به غرفه‌دارانش برمی‌گرداند. سند هر غرفه‌دار برای اینکه چقدر برای ارسال‌هایش هزینه کرده، همان رسیدهایی است که پس از سفارش‌ها در اپ غرفه من ثبت می‌کند.

هزینه بسته‌بندی پستی، بخشی از هزینه ارسال

هزینه بسته‌بندی پستی نیز بخشی از هزینه ارسال محصول است و طبیعتا طبق مقررات باسلام از ابتدا تا کنون به عهده مشتری بوده است و البته باسلام همیشه تخفیف‌های متنوعی برای این هزینه به مشتری می‌داده است. ولی مشکل از آنجا شروع می‌شود که غرفه‌دار هیچ سند مالی قابل قبولی برای مبلغی که برای بسته‌بندی پستی پرداخت کرده، در اختیار ندارد؛ چون اداره پست بابت پاکت‌های پستی رسید نمی‌دهد و هزینه این پاکت‌ها در رسید پستی نیز لحاظ نمی‌شود. هزینه بسته‌بندی پستی معمولا ناچیز است ولی گاهی تا ۲۰ درصد هزینه ارسال، افزایش پیدا می‌کند و همین رقم‌های کوچک، در مقیاس فروش بالا قابل توجه می‌شود و غرفه‌دار نمی‌تواند و نباید متحمل این هزینه شود.

از آنجا که غرفه‌دار نمی‌توانست برای هزینه بسته‌بندی پستی، رسید ارائه کند، باسلام با بررسی تاریخچه ارسال‌ها و هزینه‌های ارسال در باسلام، به این نتیجه رسید که قریب به اتفاق هزینه‌های بسته‌بندی پستی کمتر از ۲۰ درصد هزینه ارسال محصول هستند. مثلا اگر کالایی با ۷ هزار تومان ارسال می‌شود، معمولا یک پاکت پستی ۱۵۰۰ تومانی برایش استفاده می‌شود. بر همین اساس، اگر احیانا غرفه‌داری برای هزینه بسته‌بندی‌اش مبلغی بیش از ۲۰ درصد هزینه ارسال ثبت می‌کرد، از طرف تیم مالی با او تماس گرفته می‌شد تا روشن شود علت هزینه اضافی چه بوده است. در بسیاری موارد، هزینه‌های اضافی قابل قبول نبودند و مثلا در برخی موارد حتی هزینه تاکسی از کارگاه تا اداره پست نیز در این بخش ثبت شده بود!

در به‌روزرسانی اخیر اپ غرفه من، این فرایند به صورت اتوماتیک در آمد تا هزینه‌های مازاد بر ۲۰ درصد از ابتدا قابل درج در رسید پستی نباشد. تصور ما این بود که این محدودیت، فقط جلو ثبت‌های نادرست را می‌گیرد، ولی این طور نبود و چند مورد خطای واقعی داشتیم که حق با غرفه‌دار بود. یعنی محصول او واقعا برای سالم رسیدن به مقصد، نیازمند بسته‌بندی ویژه‌ای بود که بیشتر از ۲۰ درصد هزینه ارسال می‌شد. بنابراین، این راه حل نیز اگرچه فعلا به صورت دستی قابل اصلاح است، ولی در تعداد بالا به مشکل جدی برخورد خواهد کرد.

چالش بسته‌بندی‌های پستی گران‌قیمت

با این چند مقدمه که ۱) هزینه ارسال به عهده مشتری است و غرفه‌دار تعهدی در قبال هزینه ارسال ندارد، ۲) هزینه بسته‌بندی پستی بخشی از هزینه ارسال است، ۳) الگورتیم محاسبه هزینه در پست دقیق نیست و اداره پست نیز api رسمی برای محاسبه این هزینه در وبسایت‌های دیگر ندارد و اینکه ۴) برخی از محصولات واقعا نیازمند بسته‌بندی پستی ویژه هستند که گران‌تر از ۲۰ درصد هزینه ارسال می‌شوند، ما چند راه حل پیش رویمان داشتیم:

  • ادامه دادن تعهد هزینه ۲۰ درصدی توسط باسلام: این راه حل مستلزم متضرر شدن غرفه‌دارانی است که محصولشان نیازمند بسته‌بندی پستی گران‌قیمت است.
  • حذف محدودیت ۲۰ درصدی: باعث ثبت هزینه‌های غیر واقعی خواهد شد که نظارت بر آن‌ها در مقیاس چند هزار غرفه‌، عملا ناممکن و پرخطا خواهد بود.
  • اجبار غرفه‌دار به فراهم کردن رسید برای ثبت این هزینه: باعث به سختی افتادن غرفه‌دار خواهد شد؛ مخصوصا که پست چنین رسیدی صادر نمی‌کند.
  • خارج کردن هزینه بسته‌بندی پستی از هزینه ارسال و اضافه شدنش به قیمت محصول (این راه حل پیشنهادی ماست که در ادامه توضیح خواهم داد).

راه حل: حذف هزینه بسته‌بندی از هزینه ارسال و اضافه شدنش به قیمت محصول

آخرین راه حلی که به نظر می‌رسد می‌تواند جلو ضرر غرفه‌دار را بگیرد و در عین حال باعث شلختگی و خطای زیاد در سیستم باسلام نشود، این است که هزینه بسته‌بندی به جای لحاظ شدن در هزینه ارسال، در هزینه تمام‌شده خود محصول لحاظ شود. چون به هر حال، هزینه ارسال (اعم از هزینه پست و هزینه بسته‌بندی پستی) به عهده مشتری بود، حالا ما این هزینه را از هزینه ارسال حذف می‌کنیم و در عوض، غرفه‌داران می‌توانند این هزینه را به قیمت تمام‌شده محصولشان اضافه کنند و مشتری هنگام خرید محصول، این هزینه را پرداخت کند. با چنین تغییری، دیگر نیاز نخواهد بود که غرفه‌دار برای پرداخت هزینه بسته‌بندی‌اش به باسلام سندی ارائه کند؛ چون این هزینه را مستقیما از خود مشتری دریافت کرده است.

این تغییر، یک فایده دیگر هم خواهد داشت؛ آن هم اینکه مشتری درباره هزینه‌ بسته‌بندی پستی سفارشش مطلع خواهد شد و اجازه خواهد داشت که در این باره تصمیم بگیرد. غرفه‌داری که محصول ویژه‌ای دارد می‌تواند در بخش توضیحات محصول اضافه کند که این محصول به دلایل شرایط ویژه، هزینه بسته‌بندی پستی بیشتری دارد و این هزینه در قیمت محصول لحاظ شده است. این تغییر البته هنوز نهایی نشده و در اپ غرفه من اجرا نشده است ولی به سمت این تغییر در حال حرکتیم و البته حتما در زمان انجام این تغییر، به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد. ولی به هر حال، کم‌خطاترین شیوه‌ای است که تا امروز می‌توانیم اجرا کنیم. امید ما این است که در آینده، پیچیدگی‌های هزینه ارسال را کمتر کنیم.

چشم‌انداز هزینه ارسال در آینده باسلام

هزینه ارسال یکی از موضوعات پرچالش در خرید و فروش اینترنتی است. الگورتیم محاسبه هزینه پست، الگورتیم پیچیده‌ای است که به طور کامل امکان پیاده‌سازی در باسلام ندارد و همیشه چند درصد خطا دارد. از طرفی ارسال همه محصولات با پست امکان‌پذیر نیست. گزینه‌های پیش روی مشتری و غرفه‌دار برای ارسال پستی محدود است و فقط با پست سفارشی و پیشتاز، همه نیازهای آن‌ها برآورده نمی‌شود و چالش‌های متعدد دیگر که باید به مرور برای تک‌تک آن‌ها راه پیدا کرد.

باسلام در سال ۹۷، گزینه‌های ارسال غیر پستی را نیز به مشتری و غرفه‌دار ارائه خواهد کرد. با این تغییر، غرفه‌داران می‌توانند گزینه‌های باربری، تحویل در محل، ارسال با پیک و… را نیز به عنوان گزینه‌های ارسال هر محصول خود انتخاب کنند. ولی همه آن‌ها نیز به چالش الگوریتم محاسبه قیمت مواجه خواهند بود؛ چون استاندارد یکسانی برای محاسبه آن‌ها وجود ندارد و شرکت‌های مختلف و سامانه‌های مختلف حمل و نقل، هر کدام به شیوه‌ای متفاوت هزینه دریافت می‌کند.

بر اساس این چالش‌ها، احتمالا چشم‌انداز هزینه ارسال در باسلام، آزادسازی و واگذاری آن به خود غرفه‌داران خواهد بود. یعنی غرفه‌داران درباره هزینه ارسال محصول خود تصمیم خواهند گرفت و آن را با شفافیت کامل به اطلاع مشتری خواهند رساند و مشتری‌ها خودشان تصمیم خواهند گرفت که هزینه ارسال کدام غرفه بصرفه‌تر است؛ همان‌طور که امروز نیز قیمت‌گذاری خود محصولات در اختیار غرفه‌داران است و انتخاب و کنشگری مشتریان است که منطق قیمت‌گذاری را مشخص می‌کند.

نظر شما چیست؟ بهینه‌ترین، بصرفه‌ترین و منطقی‌ترین شیوه هزینه ارسال در یک بازار مردمی چند هزار نفره چیست؟ شما چه فکر می‌کنید؟ پیشنهاد‌های شاهکار و خلاقانه خود را با ما در میان بگذارید تا به کمک شما بازار را از دوست‌داشتنی‌تر و دلچسب‌تر کنیم.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
9 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرووو
امیرووو
6 ماه قبل

سلام بابت ارسال بسته ای ۳۵هزار تومن پرداخت کردم همراه سفارشم ولی زمانی که وارد قسمت رهگیری می شوم هزینه ارسال مبلغ ۲۷ هزار تومن نوشته شده ۸ هزار تومن اضافه هزینه اضافه گرفته شده
اشتباه شده ؟باید با غرفه دار مشکلم رو مطرح کنم

کرمی
کرمی
5 سال قبل

سلام. مقاله تون کامل و منطقی بود. خوشحال میشم به سایت من هم سر بزنید. تقریبا همکار هستیم

کرمی
کرمی
5 سال قبل

سلام. ممنون از محتوای خوبتون

amin
amin
5 سال قبل

درود
افزودن هزینه بسته بندی به قیمت تمام شده محصول بنظر من عملا باعث کاهش انگیزه خرید مشتری و حتی غرفه دار خواهد بود و این راه حل به علت افزایش 20 درصدی محصول مشتری رو ترغیب میکنه که برای خرید جنس قید فضای مجازی رو بزنه..
سپاس

امیر حاجی‌نژاد بشرویه
امیر حاجی‌نژاد بشرویه
5 سال قبل

سلام. لطفا هزینه تمام شده را حذف نکنید. به سه دلیل:

اولا: دفاتر پستی قادر ب ارائه‌ی رسید ممهور هزینه‌ی بسته بندی هستند. لذا اگر بخشی را برای بارگذاری عکس رسید بسته بندی فعال کنید امکان راستی آزمایی آن وجود دارد

ثانیا: هزینه‌ی بسته‌بندی را نمی‌توانیم ب قیمت محصول اضافه کنیم.

چرا ک نوع بسته با توجه ب میزان سفارش متفاوت و در همه‌ی کالاها متفاوت است. لذا محاسبه و اعمال آن در قیمتها غیرممکن است.

ب علاوه باعث کاهش رغبت مشتری ب دلیل افزایش قیمت می‌شود

اگر هم ب پیشنهاد جناب آ. قاسمی بخواهیم هزینه‌ی ماهانه را در کالاها سرشکن کنیم عملا هزینه‌ی برخی خریداران ب گردن مشتریان خرد می افتد و واقعا دیگر قیمت درج شده قیمت واقعی نیست

ثالثا: و در ادامه‌ی پاسخ ب پیشنهاد مذکور، مشتریان درون شهری ک اغلب نیاز ب بسته بندی ندارند متحمل هزینه‌ی سرشکن شده بر کالاها می‌شوند.

بنابراین لطفا این امکان را حذف نکنید و اگر امکان بارگذاری عکس رسید ممهور بسته بندی را هم ندارید
حداقل برای آن سقف بگذارید
و اگر امکان آن هم نیست
قیمت را مانند وزن تفکیک کنید
یعنی قیمت با بسته بندی و قیمت بدون آن

با تشکر

امیر حاجی‌نژاد بشرویه
امیر حاجی‌نژاد بشرویه
پاسخ به  حامد آقاجانی
5 سال قبل

سلام جناب آقاجانی،
خواهش میکنم
با تشکر از شما

حسین
حسین
5 سال قبل

مطلبی که هست اینکه هزینه ی جعبه را بخوایم اضافه کنیم به قیمت محصولات دشوار میشه به دلیل اینکه ممکنه شخص یک سفارش داشته باشه که هزینه ی جعبه روی محصول اعمال شده و ممکنه ده تا سفارش داشته باشه که هزینه ی جعبه روی تک تک محصولات اعمال شده!!

علی محمدقاسمی
علی محمدقاسمی
پاسخ به  حسین
5 سال قبل

سلام.
فرض می کنیم که من غرفه‌دار هستم که می‌دانم در ماه ۳۰ عدد از یک محصول میفروشم. هر مشتری هم تعداد متفاوتی از این محصول را در یک سفارش خرید می‌کند. ضمنا، مشتری های من در کنار خرید محصول الف احتمالا محصول ب و ج را هم می‌خرند که هزینه بسته بندی آنها متفاوت است.

این که قیمت محصولات را به شکلی تعریف کنیم که هزینه بسته بندی را هم پوشش بدهد در ابتدا سخت به نظر می رسد اما کافیست هزینه بسته بندی را هم مثل هزینه های دیگری که یک کسب و کار با آن مواجه است در نظر بگیریم، آن وقت کار ساده تر می‌شود.

آن وقت می‌توانم تصمیم بگیرم که اگر در ماه ۲ میلیون کالا میفروشم و ۲۰۰ هزار تومان هزینه حمل و نقل و بسته بندی می‌دهم و مشتریان من فقط ۱۰۰ هزار تومان از هزینه ارسال را به من می‌دهند، آیا به ۱۰۰ هزار تومانی که هزینه کرده‌ام نیاز دارم، یا می‌توانم به خاطر سودی که از فروش کالاها داشته‌ام این هزینه را نادیده بگیرم؟ در نهایت اگر قرار است این هزینه را در قیمت محصولاتم قرار دهم باید با هوشمندی، به شکلی که مشتری با محصولاتی که بی دلیل گران هستند مواجه نشوند این کار را انجام بدهم و طبیعتا تعداد فروش محصول و حاشیه سود آن از پارامترهای مهم در انجام این کار است.

9
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x