شغل رویایی‌تان را همین امروز شروع کنید!


1,251

start-your-dream-job-right-now

همیشه برای وقت‌گذرانی، آدم پایه پیدا می‌شود و شرایط مساعد به وجود می‌آید. کافی است یک لحظه به از بین بردن یک بعد از ظهر تابستانی فکر کنی؛ تلفن زنگ می‌خورد و دوستان علاف با کیسه تخمه و گوشی‌های پر از کلیپ‌ و حرف‌های بی‌سروته پیدا می‌شوند. ولی امان از وقتی که بخواهی یک کار جدی انجام دهی؛ عالم و آدم بسیج می‌شوند که نشود. بهانه‌ها از در و دیوار می‌بارند؛ مهمان از راه می‌رسد، مریضی می‌آید، شورای امنیت سازمان ملل همان روز ایران را تحریم می‌کند و شرایط اقتصادی کشور به هم می‌ریزد. وقتی می‌خواهی کار مهمی انجام دهی، منفی‌باف‌ترین آدم‌ها از راه می‌رسند، آدم‌هایی که می‌دانند «نمی‌شود»! زمین و زمان فریاد می‌کشند: «ولش کن! حالا باشد برای بعد! ایشالا از شنبه!». ولی آیا آدم واقعاً رویای زندگی‌اش را تسلیم این‌ موانع می‌کند؟


هرکسی، یک رؤیا

هر کسی بالاخره یک رؤیای مگوی کسب‌وکار توی ذهنش دارد؛ رویایی که شاید با کسی درباره‌اش صحبت نکرده باشد؛ مثل من که بالاخره یک روز یکی از این ماشین‌های آر.وی می‌خرم و یک‌ آشپزخانه سیار راه می‌اندازم که صبح‌ها سر شلوغ‌ترین فلکه شهر، صبحانه‌های خانگی و خاص بدهد دست دانشجوها و کارمندها با قهوه داغ و چای‌ شیرین. و پیش از ظهرها با موسیقی خاصی، یکی‌یکی جلو مدرسه‌های خوش‌شانس شهر توقف کند و میوه‌های قاچ‌شده و چاشت‌های فراموش‌نشدنی بدهد به دانش‌آموزها و ظهرها براند توی خیابان‌های اداری شهر و چنان بوی لوبیا‌پلو و کوفته‌تبریزی و میرزاقاسمی و دلمه و کشک‌بادمجان راه بیندازد که کارمندهای اداره‌ها فکر کنند امروز را مرخصی‌‌اند و پای سفره خانه خودشان نشسته‌اند. بگذریم…

منتظر سرمایه‌اید؟ نگران وقتید؟ نگرانید که شاید نگیرد؟ که اگر نفروشد چه؟ که اگر مشتری آمد و نتوانستم تولید کنم چه؟ کجای شهر بفروشم؟ مواد اولیه‌ام را از کجا جور کنم؟ اصلاً توی محله ما کسی از این چیزها می‌خرد؟ بیایید باسلام! همین امروز، همین حالا. حتی اگر هنوز ایده‌‌تان از حد ایده فراتر نرفته و هنوز دارید زیر و بم داستان را می‌سنجید. حالا می‌گویم چرا.

غرفه خودتان، سلیقه خودتان

باسلام یک فروشگاه اینترنتی نیست. مجموعه‌ای از انسان‌ها، غرفه‌ها و محصولات است؛ درست مثل یک بازار. در باسلام جایی دارید برای فروختن هر چیزی که تولید می‌کنید، به هر جای ایران، با شرایطی که خودتان می‌خواهید و می‌توانید به آن‌ها پایبند باشید. کافی است جنس ایرانی اصیل و باکیفیت و معنادار تولید کنید؛ مهم نیست چقدر کوچک، مهم نیست با چه سرمایه‌ای. اینجا طرفدار دارد. کوچک‌تر و ارزان‌تر از این لانه‌پرنده‌های نقلی هم می‌شود؟ بسازید، سفارش بگیرید و با پست و پیک و باربری ارسال کنید.

آموزش رایگان

آدم هزارتا سؤال به ذهنش می‌رسد؛

  • چطور غرفه‌ام را راه بیندازم؟
  • چطور عکس بگذارم؟
  • چطور محصولم را معرفی کنم؟
  • چطور مشتری پیدا کنم؟
  • چطور محصولم را بفرستم؟

جواب همه این سؤال‌ها را و جواب هزار سؤال دیگر را توی مدرسه باسلام پیدا می‌کنی. در واقع، تنها نیستی. خیلی از غرفه‌دارهای قبلی هم از صفر شروع کردند و الآن برای خودشان استادی شده‌اند و توی کارگاه، به دیگران هم کمک می‌کنند. برای هیچ کدام از این آموزش‌ها نیازی به پول نیست. شبکه اجتماعی باسلام از اصل، جایی است برای یاد گرفتن و یاد دادن و به اشتراک‌گذاری دانسته‌ها و مهارت‌ها. حتی اگر هنوز در راه‌اندازی غرفه شک داری، همین الآن در گروه «کارگاه غرفه‌داران باسلام» عضو شو.

باسلام برای شما کار می‌کند، نه شما برای باسلام

مهم‌ترین مسئله اینجاست که شرایط شما و میل و علاقه‌ شما در کسب‌وکار، اصل است. یک سری اصول و ارزش‌های کلی در باسلام هست، مانند اصالت و کیفیت و ایرانی بودن محصول و خوش‌قولی و… ولی درباره شرایط کار، تصمیم‌ها بر اساس زندگی و خواست شماست.

  • مدت‌زمان آماده‌سازی سفارش‌ها را شما تعیین می‌کنید، هر موقع آمادگی تولید نداشتید، می‌توانید موجودی انبار را صفر کنید و سفارش جدید نگیرید.
  • می‌توانید موقتاً از تولید یک محصول صرف‌نظر کنید و از غرفه‌تان مخفی‌اش کنید.
  • محدوده جغرافیایی ارسال را شما مشخص می‌کنید (فقط به شهر خودتان، یا کل استان، یا کل ایران). غرفه‌داری داریم که برای فرانسه هم محصول فرستاده است.
  • می‌توانید تعیین کنید که فقط یک روز خاص از هفته یا ماه، ارسال دارید.
  • درباره شیوه ارسال هم انتخاب گزینه‌ها به اختیار شماست (پست، پیک یا باربری).

خلاصه که غرفه‌تان را آن طور که باب میل خودتان است طراحی می‌کنید. البته مهم است که به آنچه می‌نویسید کاملاً و وفادار باشید تا مشتری‌تان راضی باشد.

ته حرفم این است که باسلام قرار است برای شما کار کند، نه شما برای باسلام.

رابطه متفاوت با مشتری

خرید و فروش در باسلام، با فروشگاه‌های اینترنتی فرق دارد. اینجا از همان اول که محصول را می‌چینید توی غرفه، با مشتری‌ها حرف می‌زنید. برایشان توضیح می‌دهید؛ تقریباً درباره همه چیز. درباره جنس محصولتان، درباره معنای محصولتان برای خودتان، فکرها و ارزش‌هایتان، فلسفه زندگی‌تان حتی. یعنی مشتری‌های اینجا، فقط برای خرید نیامده‌اند. دوست دارند چیزی که می‌خرند را حسابی بشناسند، دوست دارند شما را بشناسند. دوست دارند یک فروشگاه حسابی پیدا کنند که دلشان قرص بشود و بشوند مشتری ثابت. بحث خرید و فروش نیست فقط؛ داستان، داستان رفاقت و دوستی و معاشرت‌های ادامه‌دار است. بحث کمک کردن به همدیگر است. من خودم هر چه خریده‌ام، یک جوری بوده که مجبور شده‌ام برای ده نفر از دوست و فامیل و آشنا تعریف کنم؛ چون می‌دانم چه خریده‌ام، می‌دانم از که خریده‌ام، می‌دانم چه داستانی پشت این محصول است. توضیحات غرفه خانم جعفری را بخوانید، یا مثلا غرفه بی‌بی‌قمر را. یا عسل سبلان را. بچرخید توی غرفه‌ها؛ داستان پشت داستان، زندگی در زندگی. ماجرا در پس ماجرا. اینجا جایی است که حلقه مشتری‌های وفادارتان را یک بار برای همیشه می‌سازید.

تبلیغات رایگان متنوع

باسلام در مناسبت‌ها و موقعیت‌های مختلف، کمپین‌های مختلف تبلیغاتی دارد که جای خوبی است برای دیده شدن. برای نمونه، کمپین‌ صنایع‌دستی باسلام را ببینید. خیلی از غرفه‌دارهای باسلام، محصولاتشان را در این کمپین‌ها حسابی فروخته‌اند. بسته به اینکه چه می‌فروشید و چه محصولی دارید، دور هم فکر می‌کنیم و یک راه به دردبخور برای تبلیغش پیدا می‌کنیم. گرچه دست شما برای تبلیغ محصولتان در جاهای دیگر هم باز است (مثل تلگرام و اینستای خودتان) ما هم یک کمک‌هایی از دستمان برمی‌آید.

ایده کسب‌وکار ندارید هنوز؟

باز هم بیایید باسلام. یک چیزی می‌دانم که می‌گویم. بیایید ثبت‌نام کنید. خودتان را بیندازید توی موج‌ها، دل را بزنید به دریا. بگذارید انرژی باسلامی‌ها و تلاش و نشاطشان روح و روانتان را با خودش ببرد. خودتان را رها کنید میان ایده‌ها و حرف‌ها و گفت‌وگوها.

من ایمان دارم که خیلی زود، یک ایده توپ پیدا می‌کنید و به سلیقه و ذائقه خودتان در کسب و کار می‌رسید. آن وقت دردبه‌در دنبال نویسنده این متن می‌گردید که بهش بگویید: «گفته بودی‌ها!».

شما هم به خودتان ایمان داشته باشید. و خدا می‌خندد و حالا دیگر جهان‌، جای بهتر است.

 

 



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x