شیرینی کدو حلوایی؛ به‌صرفه و پرخاصیت


8,978

بازار باسلام - basalam - آشپزی - شیرینی کدو حلوا

در فصل زمستان (سال 1397) هستیم که فصل کدو حلوایی (کدو تنبل) است. خانم ناهید طاهری، مالک غرفه ناهیدان در بازار آنلاین باسلام، شیرینی کدو حلوایی را در غرفه‌اش عرضه کرده است و برای دو شهر اصفهان و بهارستان ارسال می‌کند. ایشان با سخاوت و قلم روانی که دارند خواص کدو حلوایی، طرز تهیه شیرینی کدو حلوایی و تصاویر آن را نیز برای اهالی بازار فرستاده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

خواص کدوحلوایی

کدو حلوایی یکی از سبزیجات زمستانی و بسیار پرخاصیت است. به گفته کارشناسان این گیاه منبعی سرشار از فیبر و ویتامین آ است؛ وجود فیبر زیاد در این گیاه به رفع یبوست کمک می‌کند و ویتامین آی موجود در آن نیز در تقویت بینایی مؤثر است. همچنین کدو حلوایی در تقویت سیستم ایمنی و کاهش ابتلا به سرطان تأثیر شگرفی دارد.

مواد لازم برای شیرینی کدو حلوایی

حالا که با خواص این گیاه آشنا شدید خیلی خوب است که با این گیاه پرخاصیت یک شیرینی درست کنید. شیرینی کدو حلوایی یکی ازانواع شیرینی‌های بسیار به‌صرفه است. موادی که برای پخت این شرینی نیاز دارید این‌هاست:

  • کدو حلوایی: یک برش دایره‌ای به ضخامت چهار سانتی‌متر از قسمت بدون تخمه.
  • آرد سفید: دو پیمانه و نیم.
  • شکر: یک پیمانه سرخالی.
  • تخم‌مرغ: دو عدد.
  • روغن مایع: نصف پیمان.
  • هل: چهار عدد.
  • پودر دارچین: یک قاشق چای‌خوری.
  • بکینگ پودر: نصف قاشق مرباخوری.
  • نمک: یک هشتم چای‌خوری.

طرز تهیه شیرینی کدو حلوایی

قبل از شروع به پخت طبق یک فوت و فن شیرینی‌پزی، موادتان را از یخچال خارج کنید تا هم‌دمای محیط شوند. فر را از نیز یک ساعت قبل از شروع پخت روشن کنید و دمای آن را روی صد و هفتاد و پنج درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

مراحل پخت و تزئین شیرینی

  1. برش کدویتان را در بخارپز به مدت سی دقیقه بپزید. کدو را می‌توانید آب پز هم بکنید اما کدوی بخارپز شده خاصیت بیشتری دارد.
  2. بعد از پخت، پوست کدو را از آن جدا کنید و کدو را با رنده درشت رنده کنید. یک پیمانه از این کدوی رنده‌شده را جدا کنید و کنار بگذارید. بقیه کدوی پخته را می‌توانید داخل ماست بریزید و کنار غذا میل کنید.
  3. تخم‌مرغ‌ها را به همراه دارچین و هل کوبیده، با همزن به مدت پنج دقیفه بزنید.
  4. در ظرف دیگری شکر و روغن را با هم مخلوط کنید.
  5. تخم‌مرغ‌های زده‌شده را در مخلوط شکر و روغن بریزید و با یک قاشق چوبی خوب هم بزنید.
  6. به مواد یک پیمانه کدوی رنده‌شده را اضافه کنید و هم زدن را ادامه دهید.
  7. در مرحله بعد آرد الک‌شده را همراه با نمک و بکینگ پودر ذره‌ذره به مواد اضافه کنید و با یک قاشق چوبی به حالت دورانی در یک جهت به هم بزنید.
  8. وقتی همه مواد شیرینی‌ را در قالب گذاشتید نوبت به تزئین آن می‌رسد. برای تزئبن این شیرینی می‌توانید روش خاص خودتان را انتخاب کنید. من برای تزئین این شیرینی‌ از خود کدو حلوایی‌ کمک گرفتم:
  9. چند ورقه نازک از کدو حلوایی را جدا کردم. آن‌ها را به مدت پنج دقیقه در یک ظرف با آب پختم و بعد قالب گل و برگ زدم. البته از کمی پودر بادام هم استفاده کردم. شما می‌توانید به جای پودر بادام از پودر گردو، پودر پسته یا هر مغز دیگری استفاده کنید.
  10. بعد از گذاشتن مخلوط در قالب، آن را در طبقه وسط فر قرار دهید. امکان دارد همه مخلوط را نتوانید در بار اول در قالب جا دهید که مهم نیست؛ چون بعد از این‌که سری اول را از قالب خارج کردید می‌توانید سری دوم را بچینید.
  11. مدت پخت این شیرینی معمولاً پانزده دقیقه است اما تا بیست دقیقه هم جا دارد. اگر بعد از گذشت پانزده تا بیست دقیقه روی شیرینی‌ها نپخته بود قالب را با فاصله پانزده سانتی‌متری به مدت سه دقیقه زیر شعله قرار دهید. برای این کار یک ظرف فلزی را در فر بگذارید و قالب را روی آن بگذارید.
  12. بعد از پخته شدن شیرینی قالب را خارج و ده دقیقه صبر کنید تا شیرینی‌ها سرد شوند و سپس آن‌ها را از کاغذ روغنی جا کنید و در ظرف پذیرایی دلخواه بچینید.

شما با استفاده از این شیرینی هم سلامت خود را تضمین می‌کنید و هم از طعم خوب یک شیرینی لذت می‌برید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناهید طاهری
ناهید طاهری
5 سال قبل

سپاس از لطف شما و انتشار دستور این شیرینی

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x