قصه تازه‌نفس‌ها؛ کار و تفریح هم‌زمان


2,643

شغل شما چیست؟ آیا از شغلتان لذت می‌برید؟ یعنی آیا شغلتان برای شما تفریح هم هست؟ برای بسیاری از کسانی که شغلشان در باسلام است، این اتفاق افتاده و تجربه متفاوتی از کسب‌وکار اینترنتی برایشان رقم خورده است؛ تجربه‌ای که در آن، آدم‌ها هم کار می‌کنند، هم تفریح، هم پیشرفت! اوج این تجربه، در تابستان و پاییز ۹۶ با «مسابقه تازه‌نفس‌ها» رقم خورد. تازه‌نفس‌ها یک مسابقه‌ بود که در آن صدها کسب‌وکار خانگی و محلی و روستایی که همگی عضو باسلام بودند، یک رقابت واقعی چندهفته‌ای را تجربه کردند. در ادامه، شرح این تجربه را بخوانید؛ شاید برنده بعدی این مسابقه، شما و تیمتان باشید.

تازه‌نفس‌ها چیست و از کجا شروع شد؟

غرفه‌ها در باسلام به صورت شخصی مدیریت می‌شوند و هر کسی از راه‌اندازی غرفه تا بارگذاری محصولات و نهایتا ارسال آن‌ها برای مشتری را خودش انجام می‌دهد. باسلام به دنبال راهی بود که به غرفه‌های تازه کمک کند تا مهارت‌های این شیوه کار کردن را خیلی زودتر از قبل یاد بگیرند. برای همین، مسابقه تازه‌نفس‌ها طراحی شد تا غرفه‌دارهای باتجربه‌تر، مهارت‌ها و تجربه‌های خودشان را به غرفه‌های تازه‌تأسیس یاد بدهند.

مدل بازی به این صورت بود که چند نفر از غرفه‌‌دارهای باتجربه‌تر باسلام، از میان غرفه‌های تازه‌نفس یارگیری کردند و تیم تشکیل دادند. این تیم‌ها در مدت زمان محدود، برای دست یافتن به فروش بیشتر محصولاتشان با همدیگر رقابت کردند. در خلال این بازی چند هفته‌ای، علاوه بر اینکه موقعیتی برای تفریح و استراحت فراهم شده بود، کسب‌وکار غرفه‌ها نیز رونق بیشتری پیدا کرد. می‌شود اسمش را گذاشت یکی از بهترین تجربه‌های کار و تفریح هم‌زمان.

مکانیزم مسابقه تازه‌نفس‌ها

مکانیزم برنده شدن در مسابقه تازه‌نفس‌ها ساده است. تیمی که در مدت‌زمان مشخصی حدود یک ماه بتواند بیشترین محصول را بفروشد و غرفه‌های آن تیم بیشترین بازدید را داشته باشند، برنده است. البته نسبت مشخصی میان ضریب امتیاز فروش، امتیاز بازدید در نظر گرفته شده تا عادلانه‌ترین نتیجه به دست آید. همچنین فروش اولی‌ها نیز امتیاز بیشتری از فروش‌شان به دست می‌آورند.

کاپیتان‌ها در طول مسابقه با اعضای تیمشان در ارتباطند و غرفه‌دارهای تازه‌نفس باسلام در این مسابقه یاد می‌گیرند که چطور از ابزارهای تبلیغاتی مختلف در اینترنت استفاده کنند. چگونگی معرفی محصولات به مشتری‌ها، استفاده درست و مؤثر از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی، عکاسی خوب از محصول، تولید محتوا و کار گروهی نیز از مهارت‌های دیگری است که در این مسابقه یاد می‌گیرند.

تا کنون دو دوره از مسابقه تازه‌نفس‌ها برگزار شده است و دور سوم نیز از اواسط بهار ۹۷ آغاز خواهد شد.

آقای ابراهیمی مدیر غرفه آویسا در باسلام که تیمش برنده دور اول مسابقه تازه‌نفس‌ها شد

برنده دور اول تازه‌نفس‌ها

دور اول بازی تازه‌نفس‌ها که در پاییز ۹۶ برگزار شد، با برنده شدن تیم «حس پرواز» به کاپیتانی غرفه آویسا به پایان رسید. برنده شدن تیم حس پرواز نتیجه یک کار تیمی منسجم بود. گروهی که خیلی زود ایرادهای کار هر غرفه را پیدا کردند و سپس از فرصت‌های تبلیغی متنوع، تخفیف‌های به موقع، بازی‌های جایزه‌دار برای مشتریان و طرح‌های خلاقانه دیگر استفاده کردند و با مشتری‌های بسیار راضی، به بیشتر میزان فروش و بازدید در فرصت یک‌ماهه مسابقه دست پیدا کردند.

دور اول تازه‌نفس‌ها چند نقطه ضعف هم داشت که برای دور دوم برطرف شدند؛ از جمله اینکه ضریب امتیاز صنایع دستی به نسبت مواد غذایی افزایش پیدا کرد تا رقابت‌‌ها به عدالت و برابری نزدیک‌تر شود. ضمن اینکه امتیاز فروش‌اولی‌ها هم ضریب بیشتری پیدا کرد؛‌ چون واقعا دشت اول هر غرفه کار دشوارتری است.

تیم اوج به کاپیتانی خانم سمیه سادات موسوی که برنده دور دوم مسابقه تازه‌نفس‌ها شدند.

برنده دور دوم تازه‌نفس‌ها

تیم اوج به کاپیتانی خانم سمیه سادات موسوی، یک گروه ۲۵ نفره بودند که توانستند مقام اول مسابقه تازه‌نفس‌های ۲ را به دست بیاورند. کارهای مفصلی انجام شده است که این تیم را به این مقام رسانده، اما اگر بخواهیم خلاصه کنیم، این‌ها کارهای اصلی این گروه بوده است که شاید به درد کسب‌وکارهای آنلاین شما هم بخورد:

  • کار تیمی، تبلیغات هماهنگ
  • استفاده از ظرفیت گروه‌های فامیلی و تبلیغ در گروه‌های خانوادگی
  • راه‌اندازی یک کانال تلگرامی مشترک برای همه اعضای تیم و فعالیت گروهی در کانال
  • هدیه و اشانتیون به مشتریان
  • غرفه‌های تکمیل و آماده که همگی عکس و کاور داشتند و قصه کسب‌وکار و زندگی‌شان را آنجا منتشر کرده بودند.
  • انتقال مشتری‌های قبلی به باسلام؛ مثلا از طریق اطلاع‌رسانی پیامکی،‌ اطلاع حضوری و تلگرامی و اینتساگرامی

نکته جالبی که درباره تیم اوج وجود داشت این بود که کاپیتان این تیم، یعنی خانم سمیه سادات موسوی جزء تازه‌نفس‌های دور هم قبل بود ولی در دور جدید توانست کاپیتان یک تیم مستقل باشد و تیمش را برنده این مسابقه کند. این اتفاف خوب، یکی از خوشحالی‌های تیم باسلام است.

آینده تازه‌نفس‌ها

تازه‌نفس‌ها یک اتفاق و تجربه ارزشمند بود که با همکاری صدها نفر از صاحبان کسب‌وکارهای اصیل ایرانی رقم خورد و این تجربه قرار است ادامه پیدا کند. تازه‌نفس‌ها از این پس به عنوان یک فرصت دائمی برای یادگیری کسب‌وکارا اینترنتی و مهارت همکاری و تفریح در بستر کار و درآمد در سایت باسلام شناخته می‌شود. شما هم اگر صاحب یک محصول اصیل و درجه یک ایرانی هستید و می‌خواهید عضوی از بازار اجتماعی باسلام باشید، می‌‌توانید همین الان شروع کنید. هم‌اکون در باسلام غرفه ایجاد کنید و عضوی از مسابقه تازه‌نفس‌های ۳ باشید و به کمک دیگران، کسب‌وکارتان را در اینترنت رونق دهید.

شما هم غرفه‌ خودتان را همین الان ایجاد کنید



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x