کفش‌های ترمه؛ هنرنمایی یک خانواده یزدی


1,493

terme-shoes-the-art-of-a-family-of-yazd

خانم سالاری چهارمین نسل از خانواده‌ای‌ست که در هنر ترمه‌بافی فعالیت دارند. این خانواده علاوه بر ادامه دادن هنر پیشینیان، تصمیم تازه‌ای هم گرفته‌اند؛ تصمیمی که تأثیر زیادی در رواج  ترمه داشته است. گوشه کوچکی از کسب و کار این خانواده هنرمند را  بخوانید.


خانواده سالاری، از اولین خانواده‌های تولیدکننده ترمه و یکی از سه برند اصلی ترمه در یزد هستند. تمام طرح‌های این خانواده به ثبت رسیده است. ترمه سالاری کار خود را از بازار تاریخی یزد، یعنی بازار خان شروع کرده است. خانم سالاری، این کار را از نسل‌های قبل از خود به ارث برده و چهارمین نسل از خانواده است که به این کار مشغول است. او  افراد خانواده و خویشاوندان خود را در کار شریک می‌کند تا نسل‌های دیگر هم این کار را ادامه دهند.

بعد از بازار خان، خانواده سالاری کار را در نزدیکی میدان امیر چخماق (یکی دیگر از آثار تاریخی یزد) توسعه دادند. هم اکنون به‌جز این دو مکان در چند نقطه دیگر شهر و حتی در اکثر شهرها نمایندگی دارند. بعد از مدتی که تولیدشان تنها شامل محصول ترمه بود، تصمیم گرفتند از آن برای تهیه و تولید محصولات دیگر مانند کیف و کفش نیز استفاده کنند. این کار در گسترش استفاده از ترمه و شناساندن این محصول تأثیر زیادی داشت؛ به طوری که امروز مردم به ترمه و محصولاتش بیش از پیش توجه می‌کنند.

رومیزی، روتختی، مانتو، سارافون، کت مردانه، کیف و کفش تنها بخشی از محصولات تهیه شده از ترمه هستند. طرح‌هایی زیبا مانند «بتّه جقه» و «گل‌های شاه‌عباسی» که با رنگ‌هایی دلربا بر روی محصولات ایجاد می‌شوند زیبایی محصولات را صد چندان می‌کنند.

این محصولات، از ابریشم تهیه می‌شوند و زیبایی ابریشم را می‌توان در تار و پود آن‌ها دید.

[button href=”https://basalam.com/salari” align=”center” target=”_blank”]غرفه کیف و کفش سالاری[/button]



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حاتمی
حاتمی
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر چه طور می شه از شما خرید کنم

حاتمی
حاتمی
2 ماه قبل

سلام و عرض احترام واقعا دست مریضاد به این هنری که دارید خیلی قشنگ و عالین ولی لطفا شماره تلفنی برای برقراری تماس و امکان خرید هم درسایت بگذارید بنده می خوام از شما خرید کنم

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x