چوب مناسب برای ساخت اسباب بازی چوبی چیست؟


517

اسباب بازی‌های چوبی از خیلی قدیم در کنار اسباب بازی‌های پارچه‌ای و نمدی در خانه‌ها برای بازی کودکان وجود داشته است و چیز جدیدی نیست. البته با ظهور پلاستیک و استفاده گسترده از آن در ساخت وسایل از جمله اسباب بازی، حضور چوب در صنعت اسباب بازی کمرنگ شد اما به شکل دیگری ادامه پیدا کرد. امروزه اسباب بازی‌های چوبی به شکل خاص و اصولی طراحی و ساخته می‌شوند و جزئیات زیادی در فرآیند تولید آن‌ها وجود دارد. در ادامه می‌خواهیم انواع چوب‌هایی را که برای ساخت این اسباب بازی‌ها استفاده می‌شوند را معرفی کنیم. اگر می‌خواهید برای فرزندان‌تان اسباب بازی چوبی بخرید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

چوب مناسب برای ساخت اسباب بازی چوبی چیست؟

اسباب بازی چوبی یا پلاستیکی؟

اسباب بازی‌های پلاستیکی فراوان و ارزان هستند و به خاطر خاصیت پلاستیک در انعطاف پذیری و رنگ و تنوع طراحی و کیفیت استفاده بیشتری در صنعت اسباب بازی دارند. اما این باعث نمی‌شود که اسباب بازی‌های چوبی به راحتی از میدان به در شوند. این اسباب بازی‌ها به خاطر کیفیت خاصی که دارند برای رشد ذهنی و پرورش خلاقیت کودک بسیار مفید هستند. همچنین بازی کردن با اسباب بازی چوبی به تقویت عضلات و رشد جسمی کودک هم کمک می‌کند. پس بهتر است در کنار اسباب بازی‌های پلاستیکی چند اسباب بازی چوبی هم بسته به توانایی و سلیقه کودک خود برایش تهیه کنید.

اسباب بازی چوبی یا پلاستیکی؟

فقط باید به این نکته دقت کنید که اسباب بازی‌های چوبی خوب تراشیده شده و صیقل داده شده باشند و جلای خوبی هم خورده باشند تا برای بازی کودک مناسب باشند. همچنین استفاده از چوب‌های مصنوعی مثل ام دی اف برای بازی کودکان چندان ایمن و بهداشتی نیست. چرا که خرده چوب و مواد شیمیایی و چسب‌های سمی در این نوع فرآورده‌های چوبی بسیار استفاده می‌شوند و نباید آن را در دسترس کودکان – مخصوصا در سنین پایین – قرار داد. باید حواستان باشد که برای کودکان کم سن از اسباب بازی چوبی استفاده نکنید. چون این دسته از کودکان عادت دارند وسایل را به دهان ببرند و چوب هم استعداد زیادی در آلوده شدن دارد.

اسباب بازی چوبی یا پلاستیکی؟

اسباب بازی‌هایی که با چوب ساخته می‌شوند متنوع هستند. گفتیم که بیشتر این اسباب بازی‌ها فکری هستند و برای رشد خلاقیت و ذهن کودک مفیدند. علاوه بر این، بازی با چوب به تقویت عضلات کودک هم کمک می‌کند. اگر از اسباب بازی‌های چوبی رنگ شده برای کودک تهیه می‌کنید، باید دقت کنید که این رنگ بهداشتی و بی‌خطر باشد. چیزهایی مثل راکر، ماشین و هواپیما و چیزهای چرخ‌دار، انواع پازل، حیوانات عروسکی، وسایل موسیقی مثل طبل و فلوت، آجرک‌های جنگا و قطعات کلبه‌سازی را از چوب می‎سازند.

اسباب بازی چوبی یا پلاستیکی؟

بهترین چوب برای ساخت اسباب بازی چوبی

چوب‌ها بسته به میزان فشاری که می‌توانند تحمل کنند، به دو دسته نرم و سخت تقسیم می‌شوند. البته این به آن معنا نیست که چوب‌های نرم شل و منعطف هستند. نرم در این‌جا بیشتر معنای سبکی می‌دهد. البته کیفیت‌های دیگری هم در این نوع چوب هست مانند این ویژگی که راحت‌تر پوسته و تراشه می‌شود و ممکن است از این جهت برای ساخت اسباب بازی مناسب و ایمن نباشد. به خاطر همین هم بیشتر از چوب‌های سخت در تولید اسباب بازی چوبی استفاده می‌شود. چوب‌های سخت به خاطر تراکم و استحکام بالایی که دارند ماندگاری بیشتری هم خواهند داشت. البته چوب نرمی مثل صنوبر و نراد در این مورد استثنا هستند.

بهترین چوب برای ساخت اسباب بازی چوبی

چوب نرم برای ساخت اسباب بازی چوبی

اگر شما هم مثل من با فضای ساخت اسباب‌بازی‌های چوبی بیگانه باشید، احتمالا از اینکه بشنوید چوب‌ها را به دو دسته‌ی چوب نرم و چوب سخت تقسیم می‌کنند، تعجب خواهید کرد! در ادامه برایتان مفصل‌تر از چوب‌های هر دسته و ویژگی‌هایش گفته‌ایم.

چوب نرم برای ساخت اسباب بازی چوبی

چوب نراد

نوعی درخت سوزنی برگ است که از چوب سبک آن در صنایع اسباب بازی استفاده می‌شود. چوب نراد برای ساخت انواع وسایل چوبی تزیینی به کار می‌رود. اسباب بازی هم از مواردی است که با چوب این درخت درست می‌کنند. نراد انواعی دارد و بهترین نوع آن در آب و هوای مدیترانه‌ای رشد می‌کند.

چوب نراد

چوب صنوبر

صنوبر سوزنی برگ نیست اما چوب سبک و نرمی دارد. به خاطر همین هم در صنایع اسباب بازی از چوب آن استفاده می‌شود. صنوبر در این منطقه جغرافیایی که ایران در آن واقع شده زیاد است و این روی ارزان بودن قیمت آن هم اثرگذار است.

چوب صنوبر

چوب سخت برای اسباب بازی چوبی

فریب اسم چوب سخت را نخورید، چوبهای سخت بر خلاف اسمشان می‌توانند اسباب بازی‌های بسیار لطیف و ظریفی با ماندگاری بالا به شما ببخشند.

چوب سخت برای اسباب بازی چوبی

چوب راش

چوب درخت راش یکی از پرکاربردترین چوب‌ها در صنایع چوبی است و در ایران هم استفاده زیادی دارد. یکی از موارد کاربرد آن در ساخت اسباب بازی‌های چوبی است. با چوب راش تقریبا می‌توان هر چیزی ساخت. بهتر است اسباب بازی‌های چوب راش با قطعات کوچکتر را برای کودک تهیه کنید.

چوب راش

چوب افرا

چوب افرا چندان سخت و سنگین نیست و می‌توان آن را در دسته چوب‌های نرم هم به حساب آورد. این باعث می‌شود برای تراش خوردن مناسب باشد و بشود اسباب بازی‌های کودکان را هم به راحتی از آن ساخت.

چوب افرا

چوب گردو

چوب گردو یکی از چوب‌های بسیار سخت و متراکم است و به همین دلیل در صنایع چوبی کاربرد زیادی دارد. چوب گردو را به رنگ تیره‌اش می‌شناسند. اسباب بازی‌هایی که با چوب گردو ساخته می‌شوند هم به خاطر همین استحکام و ماندگاری این نوع چوب طرفدار زیاد دارند.

چوب گردو

چوب ممرز

یکی دیگر از انواع چوب‌های سخت چوب ممرز است. از این نوع چوب به چوب آهن هم یاد می‌شود که نشانگر استحکام و سختی بالای آن است. چوب ممرز را از رنگ روشن و خال‌های روشن روی آن می‌شناسند. در صنایع چوب به خصوص ساخت اسباب بازی چوب ممرز کاربرد زیادی دارد.

چوب ممرز

چوب چنار

چوب چنار هم در کیفیت مانند چوب افرا است و در گروه چوب‌های نیمه‌سخت دسته بندی می‌شود. به خاطر همین هم می‌شود به راحتی آن را تراش داد و به شکل اسباب بازی‌های مختلف درآورد. چوب چنار به خاطر فراوانی قیمت مناسبی هم دارد.

چوب چنار

سوالات متداول درباره‌ی بهترین چوب برای ساخت اسباب بازی

بهترین چوب برای ساخت اسباب بازی چوبی چیست؟

چوب‌های طبیعی و نیمه‌سخت برای ساخت اسباب بازی‌های چوبی مناسب هستند. در کل هر چوبی که برای این کار استفاده می‌شود باید تراش خورده و جلا خورده باشد و از مواد شیمیایی خطرناک در فرآیند ساخت آن استفاده نشده باشد.

آیا از صفحات فشرده چوبی در صنعت اسباب بازی چوبی استفاده می شود؟

از چوب‌های مصنوعی و فشرده هم به خاطر ارزان و سبک بودن در ساخت اسباب بازی‌های چوبی استفاده می‌شود. اما باید دقت کنید که این اسباب بازی‌ها برای کودکان چندان بهداشتی نیستند و نباید برای بچه‌های کم سن و سال از اسباب بازی‌های چوب مصنوعی تهیه کرد.

اسباب بازی چوبی بهتر است یا پلاستیکی؟

اسباب بازی‌های پلاستیکی فراوان و ارزان هستند و به خاطر خاصیت پلاستیک در انعطاف پذیری و رنگ و تنوع طراحی و کیفیت استفاده بیشتری در صنعت اسباب بازی دارند اما اسباب بازی‌های چوبی به خاطر کیفیت خاصی که دارند برای رشد ذهنی و پرورش خلاقیت کودک بسیار مفید هستند. همچنین بازی کردن با اسباب بازی چوبی به تقویت عضلات و رشد جسمی کودک هم کمک می‌کند. پس بهتر است در کنار اسباب بازی‌های پلاستیکی چند اسباب بازی چوبی هم بسته به توانایی و سلیقه کودک خود برایش تهیه کنید.

آیا این نوشته برای شما مفید بود؟

بله، دوست داشتم.
خیر، مفید نبود.
از ثبت بازخورد شما سپاسگزاریم.


دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x