در سفر چی ببریم؟ چی بخوریم؟


36,342

چک لیست سفر

در مطلب «چطور لیست سفر ببندیم؟» درباره این نوشتم که چطور یک لیست از وسایلی که برای مسافرت لازم داریم تهیه کنیم. در این مطلب می‌خواهم بروم سروقت خوراکی‌های سفر. بیایید تمرین کنیم در سفرهایمان و به‌خصوص سفرهای نوروزی، خوراکی‌های سالم را جایگزین چیزهای ناسالمی کنیم که به‌شان عادت کرده‌ایم.

حالا یک چک لیست سفر ببندیم و ببینیم در سفر چی ببریم؟ در سفر چی بخوریم؟ اینم صفحه تجهیزات سفر باسلام برای راحتی سفر شما.

چک لیست سفر

شخصیت شما و محتویات چمدان‌تان

بعضی آدم‌ها شخصیت‌شان جوری است که بدون برنامه‌ریزی اصلاً نمی‌توانند کاری انجام بدهند. بعضی‌ها هم درست نقطه مقابل این دسته از آدم‌ها هستند و برای آن‌ها این‌جوری است که «هرچه پیش آید، خوش آید». حرف سفر که پیش می‌آید دسته اول لیستی از وسایل مورد نیاز تهیه می‌کنند و احتمالاً یک سفر تر و تمیز و راحت دارند. دسته دوم هر چیز که دم دست‌شان باشد توی ماشین می‌گذارند و اگر چیزی لازم‌شان شد تهیه می‌کنند یا یک جوری با نبودش سر می‌کنند. این دسته احتمالاً سفر چندان تر و تمیزی ندارند ولی باز هم به خاطر سهل‌گیری‌شان به‌شان خوش می‌گذرد.

مقصدتان کجاست؟

اگر شما هم از آدم‌های دسته اول‌اید و قصد دارید نوروز به گشت و گذار بروید، قبل از تهیه لوازم مورد نیاز سفر لیست ببینید به کجاها می‌خواهید سفر کنید. بعد بر اساس مکان‌های سفرتان یک لیست ببندید. اگر قرار است به یک مقصد مشخص در شهر یا روستایی بروید و محل اقامت‌تان مهیاست، به وسایل کمتری احتیاج دارید. ولی اگر قرار است کمپ بزنید و شب‌ها هر جا که شد چادر بزنید و همانجا استراحت کنید، وسایل بیشتری لازم دارید.

اگر قرار است به دریا بروید، وسایل متفاوتی لازم دارید نسبت به زمانی که می‌خواهید به دشت و کوه و جنگل بروید. اگر مقصد سفرتان یک جای سردسیر است، وسایل گرمایشی و لباس گرم لازم دارید و اگر قرار است به جنوب کشور بروید علاوه بر لباس‌های خنک باید به فکر عینک آفتابی و کلاه و ضدآفتاب هم باشید.

لیستی از لوازم شخصی

بعد که مسیر سفرتان مشخص شد شروع کنید به لیست نوشتن. مسیر سفرتان را در ذهن‌تان مجسم کنید و به هر جا که رسیدید فکر کنید ببینید چه چیزهایی لازم دارید. از اینکه لیست‌تان طولانی بشود نترسید. هر چه فکر می‌کنید لازم است بنویسید. بیایید کمی با هم تمرین کنیم:

قبل از هر چیز لباس، جانماز جیبی، حوله و وسایل حمام و آرایشی را در لیست وارد کنید. لباس‌های‌تان را با توجه به آب و هوای مقصدتان انتخاب کنید و برای احتیاط یک جعبه خیاطی مسافرتی هم با خودتان بردارید. توی وسایل بهداشتی سفر حتما ضدآفتاب وکرم مرطوب کننده داشته باشید. یکی از بهترین جایگزین‌های مسواک، چوب اراک است که دیگر نیازی به خمیردندان و آب و روشویی ندارد. همین‌طور که توی ماشین نشسته‌اید می‌توانید آرام‌آرام دندان‌های‌تان را هم تمیز کنید. اثرش بدون اغراق از خمیردندان بیشتر است.

پیشنهاد می‌کنم برای حمام از حوله‌های نخی استفاده کنید که حجم‌شان خیلی خیلی کم است. این حوله‌ها به ظاهرشان نمی‌آید، ولی جذب‌شان خیلی خوب است. اگر موهای‌تان بلند است یک حوله نخی بزرگ تهیه کنید و اگر موهای‌تان کوتاه است یک حوله نخی متوسط. از دستمال‌های نخی کوچک برای خشک کردن دست و صورت‌تان می‌توانید استفاده کنید. خوبی این حوله‌ها این است که وقتی می‌شوریدشان خیلی زود خشک می‌شوند.

خستگی کمتر در سفر

حالا تصور کنید سوار ماشین شده‌اید و تا رسیدن به مقصد چند ساعت در ماشین هستید. خوب است برای حفاظت از بدن‌تان در مسیرهای طولانی، از روکش صندلی پشمی استفاده کنید. این روکش‌ها برای جلوگیری از درد ستون فقرات و دردهای روماتیسمی خوب‌اند. پشمی بودن‌شان مانع از تعریق زیاد می‌شود و به جذب بیشتر آب توسط ستون فقرات کمک می‌کند. کفش سفرتان را هم یک کفش راحت انتخاب کنید. یادتان باشد که سلامتی و راحتی شما از همه چیز مهم‌تر است. برای گشت و گذارهای نوروزی گیوه‌های سنتی انتخاب خوبی هستند. پا توی این گیوه‌ها خیلی راحت است و به خاطر نخی بودن‌شان خنک و ضدبو هستند.

بچه‌ها در سفر سرگرمی می‌خواهند

برای این مدت که در ماشین هستید به تنقلات نیاز دارید و سرگرمی؛ هم سرگرمی برای خودتان و هم برای بچه‌های‌تان. سرگرمی بچه‌ها می‌تواند کتاب باشد یا اسباب‌بازی‌های کوچکی که در ماشین می‌شود ازشان استفاده کرد؛ مثلا یک ماشین چوبی جمع و جور یا یک عروسک دست‌ساز پارچه‌ای یا چوبی. یک پرتونک یا یک یویوی چالش‌برانگیز که مدتی بچه‌ها را سرگرم کند. برای بچه‌های خیلی کوچک‌تر می‌توانید از کتاب‌های نمدی استفاده کنید.

اگر بچه کوچک دارید، چند دست لباس اضافه برایش بردارید. آن‌ها را توی یک کوله یا ساک کوچک بگذارید و توی ماشین، کنار صندلی کودک بگذارید تا نیاز به توقف و باز کردن صندوق عقب نباشد. یادتان باشد که حتما مقداری آب برای شستشوی بچه در صندوق داشته باشید.

 

صندوق عقب می‌تواند به هم ریخته نباشد

طبیعی است که موقع سفر همیشه صندوق ماشین پر از وسیله است و به هم ریخته به نظر می‌رسد. برای اینکه وسایل صندوق کمی جمع و جورتر شود و دسترسی‌تان به وسایلی که بیشتر لازم دارید راحت‌تر بشود، می‌توانید از سبدهای تریکو سایز بزرگ یا سبد حصیری برای نظم دادن استفاده کنید. حتی برای نظم دادن لباس‌های داخل چمدان هم می‌شود از سایزهای کوچک کیف‌های برزنتی استفاده کرد. این‌طوری هم لباس‌ها تفکیک می‌شوند و هم با باز کردن درِ چمدان، همه وسایل بیرون نمی‌ریزد.

وسایل لازم برای ایستگاه بین راهی

حالا فرض کنید که به اولین مقصد رسیده‌اید و قرار است در مسیر سفرتان زیر سایه چند درخت کمی استراحت کنید، ناهار بخورید و بعد مسیرتان را ادامه دهید. اولین چیزی که لازم می‌شود یک زیرانداز است و وسایل ناهار. اگر می‌خواهید از خانه ناهار درست کنید و با خودتان بیاورید، قابلمه را حتما توی یک کاور بگذارید تا غذا خیلی سرد نشود.

اگر هم می‌خواهید بساط کباب راه بیندازید، یادتان باشد با خودتان منقل و زغال و سیخ بیاورید. سیخ‌های کبابی را توی یک جاسیخی بگذارید تا به وسایل دیگرتان آسیب نزند. یکی دو تا صندلی تاشو و مسافرتی هم پشت ماشین داشته باشید تا موقع کباب کردن راحت‌تر باشید. یک سفره قلمکاری انتخاب خوبی برای سفر است؛ سبک و جمع و جور است، راحت می‌شود آن را شست و از همه مهم‌تر اینکه دوست‌دار محیط زیست است و ما را از سفره‌های یک‌بار مصرف بی‌نیاز می‌کند.

ظروف غذا را هم بصرفه‌تر این است از جنسی تهیه کنید که احتمال شکستن یا خراب شدنش در سفر کمتر باشد. لطفا دور ظرف‌های یک‌بار مصرف را خط بکشید تا شهرهای‌مان بیش از این به پلاستیک و زباله تجزیه‌نشدنی آلوده نشود. برای کودکان می‌توانید از بشقاب‌های چوبی استفاده کنید که عوارض و ضررهای بشقاب‌های پلاستیکی را ندارند. چند تا ظرف درب‌دار بزرگ و کوچک هم به همراه داشته باشید؛ گاهی لازم می‌شود.

رختخواب سفری

حالا تصور کنید ناهار خوردید و کمی استراحت کردید و وقت آن است که سوار شوید و مسیر را تا مقصد ادامه دهید. اگر مقصدتان یک اقامت‌گاه بومگردی یا هتل یا منزل یکی از اقوام است، احتمالا برای شب چیز زیادی لازم ندارید. ولی اگر مقصدتان دل طبیعت است و قرار است شب را توی چادر بگذرانید، رختخواب لازم دارید. یک تشک‌ یا ست خواب سفری کم‌حجم انتخاب کنید. بعضی تشک‌های سفری هستند که به صورت کیف در می‌آیند و می‌شود ملحفه یا پتوی مسافرتی را هم توی آن‌ها جا داد. اگر نوزاد دارید، می‌توانید از ست‌های مسافرتی مخصوص نوزاد استفاده کنید.

غذا چی میل دارید؟

از قبل به این فکر کنید که آیا می‌خواهید در طول مسیر آشپزی کنید یا از بیرون غذا بگیرید. اگر می‌خواهید آشپزی کنید، یکی دو قابلمه، آبکش، تابه، کف‌گیر و قاشق بزرگ، اجاق گاز سفری، ادویه‌جات و مواد غذایی لازم به همراه خود داشته باشید. اگر ماشین‌تان جا دارد یا همراه با اقوام‌تان سفر می‌کنید و چند تا ماشین هستید، می‌توانید جزئیات دیگری هم اضافه کنید. مثلا یک سماور زغالی با خودتان ببرید که هم چای دبش سنتی بخورید و هم روی بخارش بتوانید غذا را گرم کنید. اگر جا برای سماور زغالی ندارید ولی دلتان چای زغالی می‌خواهد چاره‌اش یکی از اکسیرهای زغالی حاج اکبر است. یک نوک قاشق از این اکسیر در فنجان یا قوری‌تان بریزید و طعم چای زغالی را تجربه کنید.

لیست‌تان را خط بزنید!

وقتی تمام سفرتان را به همین شکل توی ذهن‌تان تصور کردید و ریز به ریز یادداشت برداشتید، نوبت به بازبینی و حذف و اضافه می‌رسد. یک بار لیست‌تان را مرور کنید و ببینید کدام‌یک از وسایل را می‌توانید حذف کنید. این کار را تا آنجا ادامه بدهید که به کوتاه‌ترین لیست ممکن برسید. لیست‌تان که آماده شد شروع کنید به جمع کردن وسایل و به امیدخدا راهی سفر بشوید. البته… سفر بدون تنقلات و خوردنی که نمی‌شود! در یک مطلب جدا درباره خوراکی‌های سفر می‌نویسم و می‌توانید لیست خوردنی‌ها را هم کامل کنید. پی‌گیر مطالب بلاگ باشید.

لیست غذای مسافرتی سالم

چه خوراکی‌هایی با خودمان به سفر ببریم؟

برای خوراکی‌های سفر هم می‌توانید به همان روشی که درباره بستن لیست وسایل سفر گفتم، عمل کنید؛ یعنی یک لیست از خوراکی‌ها تنظیم کنید و بعد که همه را نوشتید از بینشان انتخاب کنید.

یادتان باشد موقع نوشتن لیست، محدودیت جا و قیمت را اصلاً در نظر نگیرید و فقط بنویسید.

تنقلات سفر نوروزی

قبل از هر چیز برای زمان طولانی‌ای که در ماشین هستید تنقلات لازم دارید. یک سری چیزها هستند که تنقلات همیشگی سفرند؛ مثل تخمه و چای که در صدر لیست هستند. بیایید برویم سراغ تنقلات دیگر.

می‌خواهیم در این نوروز کمی بیشتر به فکر سلامت مواد خوراکی باشیم؛ پس دور چیپس و پفک را خط بکشید و به جای آن پفک‌های سالمی که جدیدا با بعضی از غلات درست می‌کنند با خودتان ببرید. خوبی این پفک‌ها این است که فقط یه تنقلات خوشمزه نیستند، بلکه خوراکی‌های مقوی و مفید بدن هم هستند.

در کنار چای، به جای قند سفید، با خودتان قند قهوه‌ای، قند خرما یا چیپس خرما ببرید. اگر به چیزهای شیرین دیگر مثل سوهان و گز هم علاقه دارید می‌توانید انواع گز، مسقطی و سوهان را از باسلام تهیه کنید و با خودتان به سفر ببرید.

میوه خشک، سرور تنقلات!

یکی دیگر از تنقلاتی که همراه خود می توانید به سفر ببرید و نگران خراب شدنش نباشید، میوه خشک است. میوه خشک هم تا حدودی می‌تواند جایگزین میوه باشد، چون:

  • بدون بشقاب و کارد، بی‌اینکه لازم باشد پوستش را بگیرید در هر شرایطی قابل مصرف است.
  • از نظر حجم و وزن هم خیلی سبک و کم‌حجم است و به راحتی می‌توانید گوشه وسایل‌تان مقدار زیادی از آن را جا بدهید.
  • با خرید میوه خشک مخلوط، تنوعی از میوه‌های تابستانی و زمستانی را همراه خود دارید

خشکبار را فراموش نکنید!

لیستی از خشکبار تهیه کنید: پسته، بادام، گردو، بادام زمینی، فندق، انجیر خشک، برگه زردآلو، برگه هلو، آلو و آلبالو خشک، مویز و کشمش، نخودچی، کشک و… .

  • خشکبار هم سرشار از ویتامین‌اند و هم مثل میوه خشک ماندگاری‌شان زیاد است و به راحتی خراب و فاسد نمی‌شود.
  • از طرفی بعضی از این‌ها مثل بادام و گردو، گرسنگی را به تعویق می‌اندازند.
  • برگه‌ها و آلوها و لواشک و دم‌نوش گل‌سرخ برای جلوگیری از یبوست در سفر که خیلی هم شایع است، گزینه بسیار خوبی‌اند.

چک لیست سفر

آشپزی در مسافرت

مواد اولیه خوراک‌ها

حالا برویم سر مواد غذایی که برای پخت و پز در سفر لازم است. اگر تصمیم دارید در سفر آشپزی کنید، مقداری از مواد اولیه غذاها را همراه داشته باشید. حبوبات، برنج، ماکارونی و روغن از چیزهایی هستند که می‌توانید با خودتان ببرید.

برای اینکه تعداد وسایل‌تان کمتر شود، پیشنهاد می‌کنم روغن حیوانی ببرید که کاربرد چندگانه دارد؛ هم می‌توانید برای پخت و پز با حرارت ملایم ازش استفاده کنید و هم به جای کره توی سفره صبحانه بگذارید.

جو پرک و بلغورها هم چون خیلی زود می‌پزند گزینه‌های مناسبی برای سفرند. با کمی جو پرک و هویج و سیب‌زمینی و مرغ می‌شود یک سوپ فوری و خوشمزه درست کرد. با بلغور گندم و عدس هم می‌توانید یک حلیم بدون گوشت و مقوی بپزید.

آشپزی سریع در سفر

برای کم کردن حجم خوراکی‌های سفر و سریع‌تر کردن آشپزی، در کنار ادویه‌جات ضروری، پیاز خشک با خودتان ببرید که در کمی روغن به سرعت سرخ می‌شود. به جای رب گوجه از ترکیب پودر گوجه و پودر لبو استفاده کنید که هم بصرفه‌تر است و هم خیلی سبک است و حملش راحت‌تر است.

اگر چهار قاشق چای‌خوری پودر گوجه و یک قاشق چای‌خوری پودر لبو به غذا بزنید، رنگ و طعمش مثل وقتی می‌شود که از رب گوجه استفاده کرده‌اید. کمی هم ترشی و آبلیمو همراه ببرید تا غذاهای سفر حسابی به دل‌تان بچسبد.

صبحانه کامل در سفر

برای صبحانه‌ها بهترین چیز کره بادام‌زمینی، کره چهارمغز، انواع ارده‌ها و حلوا ارده است که هم آماده مصرف‌اند و هم تعداد ظروفی که برای سرو کردنشان لازم است، خیلی کم است. با این حال همراه داشتن عسل و مربا متناسب با ذائقه افراد خانواده هم به صبحانه‌ها تنوع می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنم عسل را حتماً همراه ببرید؛ چون هم کاربرد درمانی دارد و برای افت‌ فشار و تسکین درد معده می‌توانید ازش استفاده کنید، هم در کنار خامه یا کره می‌توانید به عنوان صبحانه یا شام مصرف کنید، و هم می‌تواند جایگزین شکر باشد.

برای کودکان کم‌سن، سرلاک اسلامی یا سویق کودک به همراه داشته باشید. این سویق‌ها را می‌توانید با کمی شیر مخلوط کنید و اگر نیاز به شیرینی داشت با کمی عسل یا شیره انگور بهش طعم بدهید و به عنوان یک غذای کامل و خیلی مقوی، به جای سرلاک‌های صنعتی به بچه‌ها بدهید.

نوشیدنی‌های سفر

از انواع دم‌نوش و چای و قهوه می‌توانید برای نوشیدنی‌های سفر استفاده کنید. قهوه خرما، هسته خرمای پودر شده است که تفت خورده و خواص زیادی دارد؛ طعمش کمی شبیه قهوه است.

شیرینی‌های خشک و کوچک، فطیر و کلوچه هم دست‌کم برای چند روز اول سفر مواد غذایی خوبی هستند که اگر شام و ناهارتان به هر دلیلی دیر شد، ته دل شما و بچه‌ها را بگیرد.

نان محلی در سفر

در سفر به همراه داشتن نان‌های محلی یا نان خشک که دیر بیات می‌شوند و ماندگاری‌شان بیشتر است برای مواقعی که چندین ساعت توی ترافیک جاده‌ای مانده‌اید خیلی مناسب است. وقت‌هایی که نه دسترسی به رستوران دارید و نه می‌توانید بزنید کنار و بساط آشپزی را پهن کنید، با این‌ها بچه‌ها را سیر کنید و معده خودتان را آرام کنید.

داروخانه خانگی‌تان را هم ببرید!

حالا برویم سراغ بعضی خوراکی‌هایی که جنبه درمانی دارند و به تناسب حال شما و همسفرهاتان تفاوت دارند؛ مثلا اگر کسی از بین شما مشکل نفخ کردن یا ترش کردن معده دارد، برایش هاضوم ببرید. هاضوم ترکیب آویشن و سیاه‌دانه و زنیان است که به هضم غذا کمک می‌کند.

عرق نعنا و دم‌نوش نعنا هم برای رفع این مشکل گزینه‌های مناسبی‌اند. اگر کسی دچار زخم معده است عسل و بابونه گزینه‌های خوبی‌اند. به تناسب وضع جسمانی‌تان ممکن است لازم باشد دم‌نوش خاصی به همراه داشته باشید.

من در سفرهایم داروی امام کاظم، جامع امام رضا و روغن بنفشه هم همراه می‌برم. داروی امام کاظم برای جلوگیری از سرماخوردگی و درمان آن خیلی مؤثر است. جامع امام رضا یک آنتی‌بیوتیک سالم و گیاهی است که البته مقدار مصرفش برای کودکان به تناسب سن‌شان کمتر از بزرگسالان است. روغن بنفشه پایه زیتون برای پایین آوردن تب و روغن بنفشه پایه کنجد برای دفع خلط و نرم شدن سینه مفید است.

پودر سنجد یا سویق سنجد برای رفع اسهال خیلی خوب است. سویق عدس هم برای کم‌کردن خونریزی‌های قاعدگی در سفر خیلی کارگشاست. برای درمان دل‌درد و رفع سردی غذاها حتما نبات با خودتان داشته باشید.

لیست را خط بزنید!

بعد از اینکه لیست مواد غذایی را بدون در نظر گرفتن حجم و تعداد و قیمت‌شان یادداشت کردید، نوبت بازنگری و خط زدن مواردی است که یا چندان ضروری نیستند، یا جایگزین دارند، یا به راحتی در سفر قابل تهیه‌اند و یا از نظر قیمت با بودجه‌ای که برای سفر کنار گذاشته‌اید نمی‌خوانند. بعد از این مرحله لیست‌تان آماده است و می‌توانید مواد غذایی سفر نوروزی‌تان را جمع کنید و توی ماشین بگذارید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آزاده
آزاده
9 ماه قبل

عالی مرسی از شما

محمد
محمد
2 سال قبل

ممنونم
مفید بود

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x