از خواص کتلت بوقلمون غافل نشوید!


46,724

کتلت بوقلمون

کتلت غذایی با تنوع زیاد است؛ کتلت مرغ، کتلت شیرازی و کتلت سیب‌زمینی از معروف‌ترین‌ آن‌هاست. در ترکیب اصلی این غذا گوشت قرمز یا گوشت سفید به کار می‌رود. کتلت‌ها معمولاً در وعده شام صرف می‌شوند؛ اما برای میان‌وعده و صبحانه کودکان نیز می‌تواند خوراکی مفید و مناسبی باشند. ما در این مطلب به طرز تهیه کتلت بوقلمون می پردازیم.

کتلت بوقلمون

گاهی خوب است که در ترکیبات اصلی کتلت تغییراتی بدهیم تا علاوه بر ایجاد تنوع و ترغیب بیشتر کودکان به مصرف آن، از خواص آن هم استفاده کنیم. برای ایجاد این تنوع، پیشنهاد ما را دنبال کنید.

بوقلمون؛ پرنده‌‌ای پرخاصیت!

گوشت بوقلمون گوشتی سفید و کم‌چرب است و خواص زیادی دارد و چندین سال است در سبد غذایی ایرانی‌ها، جایگاه خودش را پیدا کرده است. گوشت بوقلمون بدون پوست، به طور طبیعی چربی کمی دارد و در هر ۱۰۰ گرم آن تنها یک گرم چربی موجود است. تقریباً تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است و گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری نسبت به گوشت سفید آن دارد. بنابراین افراد مبتلا به چربی خون بهتر است از گوشت سفید سینه این پرنده استفاده کنند.

بد نیست بدانید گوشت سفید بدون پوست بوقلمون چربی اشباع و کلسترول کمتری از گوشت مرغ و گاو دارد. از جمله خواص بسیاری که برای بوقلمون وجود دارد این است که:

  • این گوشت به دلیل دارا بودن اسید آمینه تریپتوفان به ترشح بیشتر سروتونین کمک کرده و باعث سرحالی و آرامش در افراد دچار علائم افسردگی موقت می‌شود.
  • مصرف ۱۵۰ گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسیدفولیک مورد نیاز روزانه را تامین کرده و مصرف مقدار متعادل آن برای خانم‌های باردار مفید است.
  • منبع خوبی از ویتامین‌های A، B۱، B۳، B۶، B۱۲ است. و نقش مهم ویتامین A تقویت سیستم ایمنی آن است.
  • حاوی املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.
  • ناقلین عصبی از اسیدهای آمینه تشکیل می‌شوند و ناقل عصبی به نام «سروتونین» از اسید آمینه تریپتوفان تشکیل شده است. سروتونین باعث سرحالی و آرامش در بدن می‌شود. لذا مصرف غذاهایی مثل بوقلمون باعث سرحالی می‌شود.
  • ماده‌ای به نام سلنیوم از جمله خواص معدنی موجود در گوشت بوقلمون است که در بهبود عملکرد غده تیروئید و تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد و به افراد مستعد بیماری تیروئید بسیار توصیه می‌شود.
کتلت بوقلمون-خواص بوقلمون-مجله باسلام
کتلت بوقمون

مواد لازم برای کتلت بوقلمون

جهت تهیهٔ کتلت خوشمزه بوقلمون، به مواد زیر نیاز است:

  • گوشت بوقلمون: ۳۰۰ گرم.
  • سیب‌زمینی: دو عدد متوسط.
  • پیاز: یک عدد کوچک.
  • جعفری خرد شده: دو قاشق غذاخوری.
  • گشنیز خرد شده: یک قاشق غذاخوری.
  • آرد گندم: دو تا سه قاشق غذاخوری.
  • سیر تازه: دو حبه یا یک قاشق چای‌خوری پودر سیر.
  • زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و پودر زیره: به میزان لازم.

طرز تهیه کتلت بوقلمون

برای تهیهٔ کتلت بوقلمون، طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. گوشت بوقلمون را چرخ کنید. اگر از قسمت ران آن استفاده می‌کنید، آن را دوبار چرخ کنید.
  2. سیب‌زمینی را پوست کنده و با رنده ریز، رنده کنید.
  3. گوشت بوقلمون را به آن اضافه کنید.
  4. آرد، نمک، فلفل، زردچوبه، پودر زیره، سیر رنده شده و گشنیز و جعفری را اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید کمی ادویه کاری به آن اضافه کنید.
  5. مواد را با دست ورز دهید تا خوب با هم مخلوط شوند.
  6. در تابه داغ آن را با حرارت ملایم و با روغن کنجد یا روغن زیتون برای طبخ سالم‌تر آن، سرخ کنید.
  7. این کتلت نیاز به تخم مرغ ندارد و انسجام خوبی دارد.

نکته: سیر و جعفری، عطر خوبی به کتلت می‌دهند و طعم آن را خوشمزه‌تر می‌کنند، پس حذفشان نکنید.

طرز تهیه کتلت بوقلمون-خواص بوقلمون-مجله باسلام

[post id=4919]

روش‌های سرخ کردن کتلت بوقلمون

پس از داغ شدن روغن، تمام مواد را کف تابه با ضخامت مناسب بریزید. بعد از سرخ شدن دو طرف آن، برای سرو برش بزنید. مایه را با کمک قاشق با فاصله مناسب بریزید تا سرخ شود. با کمک قالب کتلت را سرخ کنید. برای اینکه مواد به لبه‌های قالب نچسبد، آن را چرب کنید بعد کف تابه گذاشته و مواد را داخل آن بریزید. وقتی کتلت خودش را کمی گرفت، قالب را به آرامی از آن جدا کنید.

کتلت در فر

برای تهیه کتلت بوقلمون در فر (فر گازی یا فر برقی)، سیب زمینی پخته شده را جایگزین سیب زمینی خام کنید و یک عدد تخم مرغ درشت هم به آن اضافه کنید. قالب مافین را چرب کنید و از مواد داخل آن بریزید.

می‌توانید در میان مواد کمی پنیر پیتزا بریزید. قالب را در فر از قبل داغ شده قرار دهید تا زمانی که روی آن برشته شود. همچنین می‌توانید از مواد با قاشق با فاصله مناسب در قالب فر بریزید و اجازه دهید که روی آن طلایی شود.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x