ایده‌یابی چیست؟


4,419

what-is-innovation

نوشته: سید یونس رسولی، مخترع، کارآفرین و صاحب غرفه «محصولات ایلام»


شش واقعیت درباره ایده‌یابی و کارآفرینی

  1. ایده‌یابی موضوعی‌ست که با میزان خلاقیت شما رابطه‌ای بسیار نزدیک و مستقیم دارد. هرچقدر خلاق‌تر باشید؛ ایده‌های جدید بیشتری به ذهن شما خطور می‌کند.
  2. توجه کنید که در بحث ایده‌یابی باید به تمامی اتفاقاتی که در طول شبانه‌روز برایتان پیش می‌آید بصورت یک فرصت جدید و بدیع بنگرید.
  3. هر وقت با مشکلی روبرو شدید که به ظاهر اتفاق ناخوشایندی است، به این اتفاق با زاویه دید بیشتر و بهتری نگاه کنید و از خودتان سؤال بپرسید که: چطور می‌توانستم مانع انجام این اوضاع و اتفاق بد شوم یا با تولید چه وسیله یا ابزاری می‌توانم این وضع و شرایط بد را بهبود ببخشم.
  4. پس دقت کنید که با بیان این گونه سؤالات، قوه تخیل و خلاقیت شما به کار خواهد افتاد و به نتایج و پاسخ‌های بسیار عالی جهت ابداع و تولید محصولاتی بی‌نظیر خواهید رسید.
  5. در بحث ایده‌یابی و خلاقیت، مشکل تمامی افراد این است که فکر می‌کنند یک ایده خوب باید بسیار بزرگ و خاص و فرازمینی باشد تا بتوان از آن ثروت تولید کرد. اما من به شما میگویم که دقیقاً برعکس این موضوع است. ایده‌های ثروت‌آفرین، اغلب بسیار ساده و خنده‌دار هستند و وقتی آنها را باور خواهیم کرد که طرز تفکر و زاویه دیدمان را نسبت به آنها عوض کنیم.
  6. دیدگاه ثابت عموم مردم مبنی بر گرفتن مدارک تحصیلی و حرکت روی یک ریل ثابت و هجوم به سمت کارهای دولتی می‌باشد؛ یا اگر ایده کارآفرینی داشته باشند، حتماً در حوزه خدمات و سرمایه‌محور است. اگر ۲۰ میلیون در اختیار عموم مردم قرار بدهیم شاید بهترین ایده خرید یک پراید و مسافرکشی در سطح شهر باشد، ولی یک کارآفرین می‌تواند حتی بدون سرمایه هم کسب درآمد کند.

یک مثال

فروش گردو درآمد بسیار خوبی دارد. اما یک کارآفرین از هر چیزی حتی از آشغال باید خلق ثروت کند. تولید و فروش گردو که کاری ندارد؛ با کمی پشتکار هرکسی می‌تواند این کار را انجام دهد، اما نکته زیر را چند درصد از مردم می‌دانند؟

  • مغز گردو = کیلویی ۲۰ هزار تومان
  • پوست سبز گردو جهت تولید رنگ در کارخانه‌ها = کیلویی ۴۰۰ هزار تومان !!!!!

بله دوست عزیزم این همان دیدگاهی است که در مورد آن صحبت کردم و از این ایده‌ها بی‌شمار وجود دارد.

تولید ثروت از آشغال !

در نتیجه تعریف من از کارآفرینی این است که ابتدا رصد و تحلیل بازار و پیدا کردن شکاف‌های بازار و مشتری‌ها، و سپس پر کردن آن شکاف‌ها و ارائه محصول یا خدمات مورد نیاز است.

ایده‌های من حرف‌های تئوری و رؤیایی کتابهای انگیزشی یا شرکت‌های دره سیلیکون آمریکا نیست. ایده‌های من ایده‌های کاربردی و ساده برای ایران با تمام مشکلات و چالش‌هایی که هست، ایده‌هایی با مبنای اقتصاد مقاومتی و شرایط ژئوپولتیکی (استعداد سرزمینی) برای همه اقشار جامعه با هر سن و سرمایه و سوادی است، و حاصل سال‌ها کار و تحقیق در این حوزه بوده است و به مرور در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار خواهم داد تا ان شا الله شاهد خلق شغل و ثروت و روزی حلال در جامعه باشیم.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x