پرپین چیست و چه خواصی دارد؟


68,353

what-is-portulaca-oleracea

پرپین را معمولاً با نام خرفه می‌شناسیم و به آن به چشم علفی هرز نگاه می‌کنیم که راحت شدن از شر آن به این راحتی‌ها نیست. قدرت این گیاه در رشد و تکثیر به حدی است که حتی اگر تکه‌ای از آن را جدا کنید می‌تواند به زندگی و تکثیر خود ادامه دهد. اما حقیقت این است که اگر به خواص فوق‌العاده مصرف این گیاه در دوره گرم سال (یعنی درست همان زمانی که از تکثیرشان در باغچه‌ها کلافه هستیم) آگاه بودیم، هرگز آن‌ها را دور نمی‌ریختیم.

تاریخچه استفاده از پرپین در کشورهای حاشیه مدیترانه به پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. تئوفراستوس از شاگردان افلاطون و ارسطو این گیاه را می‌شناخته و درباره نحوه و زمان کشت آن مطالبی ذکر کرده است. شاید از همین جهت است که پرپین در صدر اسلام کاملاً شناخته‌شده بوده و در روایات اسلامی به عنوان گیاهی با خاصیت‌های دارویی فروان و حتی شریف‌ترین گیاه خوراکی روی زمین از آن یاد شده است.

طبیبان چینی نیز از ضماد آن برای تسکین پوست و از عصاره آن به عنوان خنک‌کننده بدن یاد می‌کرده‌اند.

[post id=10152]

پرپین- خواص خرفه- مجله باسلام
پرپین یا خرفه گیاه محبوب طب باستانی

خواص درمانی پرپین (خرفه)

  • از نظر طب سنتی، پرپین طبیعتی سرد و مرطوب دارد و عصاره برگ‌هایش یکی از مؤثرترین داروهای دفع صفرا است. بنابراین مصرف آن باعث رفع عطش و حرارت بدن می‌شود و می‌تواند مثل بسیاری دیگر از گیاهان سرد و مرطوب به سلامت کبد کمک کند.
  • از سوی دیگر خواص این گیاه برای بزرگ‌سالان و کودکان در مواردی متضاد است. مثلاً در بزرگسالان اسهال را درمان می‌کند ولی برای کودکان مسهل است. استفاده خارجی از عصاره (یا حتی خود برگ پرپین) با انقباضی که در پوست ایجاد می‌کند، هم باعث قطع خونریزی‌ها می‌شود و هم مسکن سوختگی‌ها و التهابات پوستی است.
  • از نظر پزشکی جدید برگ این گیاه مملو از امگا ۳ است. ما امگا ۳ را بیشتر به دلیل جلوگیری از تجمع پلاکت‌های خون و در نتیجه گرفتگی رگ‌ها می‌شناسیم، اما باید بدانیم که این ماده (که در بدن تولید نمی‌شود) تأثیر شگرفی در بازسازی سلول‌های مغزی، درمان میگرن و مشکلات عصبی و پیشگیری از سرطان سینه دارد.
  • علاوه بر این، پرپین سرشار از مواد معدنی مثل منیزیم، پتاسیم، کلسیم و همچنین ویتامین ب و سی و بتاکرون است. عصاره پرپین در درمان بیماری‌های کلیه بسیار مؤثر است. می‌توان از این گیاه برای بهبود لوپوسنفریتیس (ورم كلیه) و پیلیتیس در کنار داروهای شیمیایی استفاده کرد.

موارد استفاده نوین از پرپین

در سنت ما خوردن سبزی خرفه (پرپین) به صورت سبزی خام در کنار دیگر سبزی‌ها، یا پخته‌خواری آن در آش و سوپ یه به شکل ترشی خرفه رایج بوده است، اما تا سالیان اخیر به فکر استفاده تجاری از این محصول پرخاصیت نیفتاده بودیم.

خوش‌بختانه طی چند سال گذشته در برخی نقاط ایران، پرورش این گیاه رونق گرفته و محصولاتی نیز برای مصرف عموم تولید شده است. این محصولات بیشتر برای مصرف خارجی، در قالب کرم، پماد و اخیراً شامپو خرفه (شامپو پرپین) عرضه شده است.

این محصولات در صورتی که به صورت طبیعی تولید شده باشند می‌توانند همان خواص گیاه پرپین را بدون هیچ زحمتی و در تمام فصول سال به ارمغان بیاورند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
6 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
aaa
aaa
1 ماه قبل

واقعا شما به پرپین به چشم علفی هرز نگاه می‌کنین!؟ یکی از محبوبترین سبزی خوردنهای خوزستان پرپینه!

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
6 ماه قبل

اصلا بدرد نمیخوره

مهم نی
مهم نی
پاسخ به  کاربران ناشناس
6 ماه قبل

خیلیم خوبه

حبیب
حبیب
6 ماه قبل

سلام متشکرم از لطف وزحمتهای که انجام می دهید.

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
7 ماه قبل

من بعنوان یک نفرمحقق اززحمات کسانیکه تمایل به راهنمایی ومثرف گیاهان دارویی کمال تشکردارم داروگیاهی کیمیاگر جباربیت اللهی کوردستانج

فلاح
فلاح
2 سال قبل

من شخصا در مورد گیاه پرپین چیزی نمی دونستم الان توی بهبهان مهمون دامادم هستم اونا تو سبزی خوردنشان پرپین داشتن الان تو این صفحه مجازی اطلاعاتم بیشتر شد که این سبزی که ما تو شهرمان دور می ریختیم چقدر خاصیت دارویی داره خیلی ازتون ممنونم

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x