خواص بادام، این مغزِ جادویی


70,653

بادام

بادام درختی، بادام زمینی، بادام هندی و… . بادام‌ها انواع مختلف دارند و می‌توان گفت انواع مختلف بادام میانِ ایرانی‌ها محبوب است، یک مغزِ مقوی که در کنارِ جثه ریز می‌تواند منبع انرژی باشد.

انواع بادام

بادام سنگی

بادام سنگی پوست سفتی دارد که برای رسیدن به مغز آن باید شکسته شود. یکی از مزیت‌های درخت بادام سنگی این است که مقاومت خوبی در مقابل کم‌آبی دارد و  به همین دلیل در باغ‌های کشت دیم کاشته می‌شود. این بادام به صورت شور و تفت داده شده استفاده می‌شود و  همچینین در صنایع دارویی و غذایی کاربرد فراوان دارد.

بادام پوست کاغذی

این بادام در بین مردم محبوبیت بیشتری دارد؛ چون پوسته ی چوبی آن نازک است و استحکام پوسته اصلی‌اش را ندارد از این رو با فشار کمی به سادگی می شکند و دانه‌اش به راحتی جدا می شود. بادام کاغذی به صورت شور، بوداده و خام در آجیل استفاده شده و از یکی از پرطرفدارترین بادام‌هاست.

بادام پوست نازک، بادام محب و بادام منقا از اسامی دیگر بادام پوست کاغذی است.

بادام زمینی

بادام زمینی (پسته شامی) یکی از اجزای شناخته شده در بادام است و همه ما آن را در بادام‌های مختلف دیده‌ایم اما شاید جالب باشد بدانید که درواقع بادام‌ زمینی نوعی از حبوبات است که برای دانه‌های خوراکی‌اش کشت می‌شود. یکی از نکات جالب و شگفت‌انگیز درباره بادام زمینی این است که برخلاف بسیاری از گیاهان زراعی بادام‌ زمینی در زیر زمین رشد می‌کند (مانند سیب‌زمینی)، به همین دلیل به بادام‌زمینی نام ویژه هایپوجیا که به معنی «زیر زمین» می‌باشد داده‌شده است.

بادام هندی

بادام هندی درختی گرمسیری و همیشه‌سبز است که دانه بادام هندی و سیب بادام هندی را تولید می‌کند. بادام هندی جزو مغزهای فوق‌العاده‌ای است که متعلق به خانواده پسته‌ایان (Anacardiaceae) است که شامل انبه و پسته است. آنها در اصل بومی نواحی ساحلی شمال شرقی برزیل هستند.

این بادام دانه‌هایی شبیه به کلیه دارند و به طور گسترده در مناطقی که دارای آب و هوای گرمسیری هستند کشت می‌شوند؛ مانند هند، سریلانکا، کنیا و تانزانیا رشد می‌کند. این نوع بادام به پایین میوه ای که به عنوان سیب بادام هندی شناخته می‌شود چسبیده می‌شود.

پسته‌ایان

خواص بادام

بادام شیرین مصرف خوراکی دارد؛ اما از نوع تلخ آن روغن تهیه می‌کنند که معمولاً به‌عنوان چاشنی در غذا استفاده می‌شود. معمولاً بادام به‌صورت خام مصرف می‌شود، اما می‌توان از آن در سالاد و سایر غذاها استفاده کرد. شیربادام نوشیدنیِ لذیذ و جایگزین خوبی برای شیر گاو است. اما بادام (مغز بادام) چه خواصی دارد؟

افزایش هوش

بادام سرشار از مواد مغذی است که برای تکامل و سلامت مغز انسان اهمیت دارد. مصرف بادام با افزایش سطح هوش ارتباط زیادی دارد و به همین خاطر از زمان‌های دور به ‌عنوان یک غذای اصلی برای کودکان در‌حال‌رشد استفاده می‌شده است.

استحکام استخوان

بادام منبع بی‌نظیری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مقدار زیادی فسفر است. فسفر تأثیر چشمگیری روی قدرت و دوام استخوان و دندان دارد و از بیماری‌های وابسته به سن مانند پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

سلامت قلب

جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، یکی دیگر از خواص بادام برای سلامتی است. چربی‌های‌ غیراشباع، پروتئین و پتاسیم موجود در بادام همگی به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. ویتامین E که آنتی اکسیدان مؤثر است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد؛ درحالی‌که منیزیم موجود در بادام می‌تواند در جلوگیری از حمله‌ قلبی مؤثر باشد.

کاهش فشار خون

پتاسیم موجود در بادام به تنظیم فشار خون و کاهش سطح نمک کمک می‌کند و نوسان فشار خون را کنترل می‌کند. سایر مواد مغذی موجود در بادام هم باعث ایجاد تعادل لازم برای بدن می‌شود که می‌تواند از بیماری‌های بسیاری جلوگیری کند.

اسیدفلویک طبیعی

بادام یکی از خوراکی‌های حاوی اسید فولیک است که از برخی نقص‌های هنگام تولد در نوزادان جلوگیری می‌کند. همچنین رشد سلول‌های سالم و تشکیل بافت را تحریک می‌کند. نقص لوله‌ عصبی، شرایطی است که در آن لوله‌ عصبی در جنین یا وجود ندارد و یا به‌درستی تشکیل نمی‌شود. پزشکان در دوران بارداری برای خانم‌ها، مکمل‌های اسید فولیک تجویز می‌کنند تا تکامل لوله‌ی عصبی جنین به‌درستی انجام شود. بادام به اندازه‌ کافی اسید فولیک دارد و می‌تواند سلامت مادر و جنین را تضمین کند.

مضرات بادام

بادام سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مفید است. بادام منبع غنی از ویتامین E، کلسیم، فسفر، آهن و منیزیم، پروتئین، فیبر، منگنز، ریبوفلاوین، فسفر و چربی‌های سالم مورد نیاز بدن است. همچنین روی، سلنیوم، مس و نیاسین هم در آن یافت می‌شود اما مصرف افراطی بادام می‌تواند سلامتِ جسم انسان را به خطر بیاندازد:

مشکلات گوارشی

از آنجایی که بادام سرشار از فیبر است بنابراین مصرف زیاد آن باعث یبوست و نفخ می‌شود. مخصوصاً اگر بدن شما به مصرف مقدار زیاد فیبر عادت‌ ندارد، می‌تواند باعث ناراحتی معده شود. هضم مغزها سخت است، بنابراین باعث ناراحتی در شکم می‌شود.

تداخل دارویی

اگر رژیم غذایی تان سرشار از منگنز است، مصرف بادام می‌تواند باعث تداخل دارویی شود. زیرا بادام نیز سرشار از منگنز است. مقدار زیاد منگنز در بدن، با داروهای مسهل، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای خاص فشار خون تداخل‌دارد. شما در رژیم غذایی روزانه خود، فقط به ۱.۳ تا ۲.۳ میلی‌گرم منگنز احتیاج‌دارید.

افزایش وزن

یکی از عوارض جانبی اصلی بادام، افزایش وزن است، زیرا هر ۳۲ گرم بادام، حاوی ۱۴ گرم چربی و ۱۶۳ کالری است. اگر به‌مقدار کافی کالری نمی‌سوزانید، شما درواقع درحال افزایش وزن هستید؛ زیرا بدن‌تان مقادیر کالری را به‌صورت چربی ذخیره‌ می‌کند.

سطح سمی بدن را افزایش‌می‌دهد

این یکی از عوارض جانبی اصلی خوردن زیاد بادام است. بادام تلخ به داشتن اسید هیدروسیانیک معروف است که باعث علائمی مانند کندی سیستم عصبی و مشکل تنفسی می‌شود که می‌تواند کشنده نیز باشد.

نکته: نمی‌توان به طور یقینی مقدارِ مصرف مجازِ بادام در روز را مشخص کرد، اما بعضی از متخصصان تغذیه معتقدند می‌توان در روز ۱۵ بادام و بعضی دیگر در روز ۴ بادام مصرف کرد.

ویژگی‌های بادام خوب

  • بهترین راه تشخیص بادام خوب، خوردن آن است. قبل از خرید هر بادامی آن را بچشید. بادام‌هایی با طعم تند، خیلی شور یا ترش گزینه‌های مناسبی نیستند. همچنین طعم بیات و ماندگی از دیگر نشانه‌های کهنه بودن بادام است. هر گونه بوی ترشیدگی، رطوبت و نا نیزعلامت هشداری برای شناخت بادام های کهنه است.
  • یکی از فروشندگان مطرح خشکبار و آجیل راهکار شناخت بادام خوب را این گونه معرفی می‌کند: «مزه و طعم و شادابی بادام مهم‌ترین نشانه بادام خوب است».
  • شما می‌توانید با رؤیت دقیق بادام‌ها، مرغوب بودنشان را بسنجید. بعنی بادام‌ها را با دقت نگاه کنید. نمونه‌ای از دانه‌ها را بردارید و از وسط نصف کنید، وجود هر گونه سوراخ یا کپک‌زدگی و لکه‌های قهوه‌ای رنگ و سیاه نشانه ناسالم بودن آن‌هاست.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x