زرشک دشمن قند و چربی خون


82,239

خواص زرشک-مجله باسلام

شهرنشینی و زندگی ماشینی، هر چقدر که به سرعت زندگی‌ها اضافه کرده، به جایش به دلیل کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب، بیماری‌هایی را هم با خودش به ارمغان آورده که بالا رفتن قند و چربی خون، دو تا از آن‌هاست.

با استفاده از محصولات طبیعی مانند زرشک، آب زرشک، رب زرشک، دمنوش زرشک، لواشک زرشک و عسل زرشک می‌توانید به سلامتی خود و پیشگیری از بیماری‌ها کمک کنید.

خواص زرشک

زرشک، قند خون را پایین می‌آورد

با توجه به طعم ترش زرشک، سخت نیست اگر حدس بزنیم احتمالاً می‌تواند در پایین آوردن قند خون، نقش مثبتی ایفا کند. حالا اگر بدانیم که مطالعات نشان می‌دهد ماده‌ای به نام بربرین در ترکیب زرشک وجود دارد که می‌تواند میزان قند خون افراد را تحت کنترل در بیاورد، بر آسودگی خیال‌مان افزوده خواهد شد.

تحقیقات نشان داده که بربرین موجود در زرشک، می‌تواند حساسیت به انسولین را در بیماران دیابتی افزایش بدهد و به این ترتیب باعث کاهش قند خون بیماران دیابتی گردد.

البته دوست دیگر زرشک در کاهش قند خون، دارچین است که نباید از خواصش غافل شد.

[post id=4163]

زرشک، با چربی مبارزه می‌کند

آن‌طور که پژوهش‌ها نشان داده، همان ماده بربرین موجود در زرشک که بر روی کاهش قند خون اثرات مثبتی داشت، می‌تواند بر روی چربی خون نیز مؤثر واقع شود و باعث کاهش چربی‌ها گردد. این مسئله می‌تواند در زمینه لاغری و کاهش کلسترول خون مورد توجه قرار بگیرد؛ یعنی:

زرشک می‌تواند به عنوان یک ماده مؤثر لاغرکننده و کاهنده چاقی و نیز پاک‌کننده رسوبات از رگ‌ها، استفاده شود.

[product id=62771]

خواص زرشک برای کبد چرب

فارغ از این‌که کبد چرب به دلیل چاقی روی داده و یا کم‌تحرکی و یا حتی مصرف داروهای آسیب‌زننده به کبد، می‌توان از زرشک برای رفع این چربی بیماری‌زا از کبد استفاده کرد و سلامتی را به این عضو مهم و حیاتی بدن بازگرداند. 

وقتی کبد چرب می‌شود یعنی میزان سموم انباشته‌شده در این عضو بدن، خیلی بیشتر از میزان قابل تحملش شده و این عضو حیاتی قادر نیست عملکرد صحیح خودش را داشته باشد. در نتیجه به مرور، سموم بدن هم دفع نمی‌شود و در خون و اعضا باقی می‌ماند. 

با مصرف زرشک و آب زرشک، می‌توان به خوبی از کبد و بدن سم‌زدایی کرد و به وضعیت مناسب جسمی دست یافت.

 درمان کبد چرب-زرشک دشمن قند و چربی خون-مجله باسلام
زرشک به درمان کبد چرب کمک می‌کند.

آب زرشک

زرشک خشک بهتر است یا آبِ زرشک؟

بدیهی است که زرشک و آب زرشک، هر کدام مزایایی دارند و نمی‌توان یکی را بر دیگری ترجیح دارد. در واقع، بستگی دارد به چه منظوری می‌خواهیم از آن استفاده کنیم و دنبال چه درمانی هستیم؟ 

زرشک، حاوی املاح فراوانی است بخصوص ویتامین ث (C) و بعضی ویتامین‌های گروه ب (B). طبیعی است که این املاح هم در زرشک موجود است و هم در آب زرشک.

باید مراقب باشیم که برای آبگیری، از جوشاندن زرشک بپرهیزیم، چون جوشاندن باعث می‌شود بخش زیادی از املاح آن از بین برود.

[product id=42575]

تفاوت زرشک و آبِ زرشک

مهم‌ترین تفاوت زرشک و آب زرشک را می‌توان در نحوه مصرف و مورد مصرف دانست. مسلماً زرشک در کنار برنج به مقدار کمتر و البته کنترل‌شده‌تری مصرف می‌شود و برای افراد سردمزاج مناسب‌تر است. از طرف دیگر، طعم دلپذیری هم به غذا می‌دهد.

از سویی دیگر، آب زرشک چون صورت غلیظ‌شده و عصاره حجم بیشتری از زرشک است، برای افراد گرم‌مزاج، اگر از حد معمول فراتر نرود، مفید خواهد بود و نیز می‌تواند راحت‌تر و سریع‌تر بر روی قند و چربی خون اثر بگذارد و اثرات ضد چاقی و درمانی داشته باشد.

[post id=9288]

چگونه آب زرشک طبیعی بگیریم؟

برای آبگیری بهتر است از زرشک مخصوص این کار یعنی از زرشک سیاه استفاده شود.

دو روش برای آبگیری از زرشک سیاه وجود دارد:

  • روش سرد: در این روش، مقدار ۲۵۰ گرم زرشک سیاه پاک‌کرده را خیلی ملایم با آب سرد شستشو می‌دهیم. در مرحله بعد، زرشک شسته‌شده را داخل ظرفی ترجیحاً غیرفلزی می‌ریزیم و مقدار ۶ تا ۸ لیوان آب اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم به مدت ۲۴ ساعت خیس بخورد. بعد از این مدت، مخلوط آب و زرشک را داخل مخلوط‌کن می‌ریزیم. بعد از این‌که زرشک کاملاً خرد شد، از صافی ردش می‌کنیم و برای مصارف آینده، در بطری‌های شیشه‌ای نگهداری می‌کنیم.
  • روش گرم: در این روش، زرشک را با آب سرد شستشو داده و آبکش می‌کنیم. آب مورد نیاز را درون ظرف ریخته بر روی شعله گاز قرار می‌دهیم. وقتی به نقطه جوش رسید، آب را از روی شعله برمی‌داریم و زرشک‌های شسته‌شده را درونش می‌ریزیم و درب ظرف را می‌بندیم و اجازه می‌دهیم بیرون از یخچال سرد شود. بعد از سرد شدن، ظرف را به مدت ۲۴ ساعت، درون یخچال قرار می‌دهیم. بعد از گذشت این مدت، آب زرشک آماده است و فقط نیاز به صاف کردن دارد. بعد از صاف کردن، درون ظرف شیشه‌ای می‌ریزیم و در یخچال برای مصارف آینده نگهداری می‌کنیم.
طبع سرد و خشک زرشک-زرشک دشمن قند و چربی خون-مجله باسلام
زرشک طبع سرد و خشک دارد.

نکته مهم: در روش گرم، زرشک را درون آب حرارت نمی‌دهیم و فقط آب خالی را به مرحله جوش می‌رسانیم و زیر گاز را خاموش می‌کنیم. همان داغی آب برای آبگیری کافی است. ضمن این‌که ۲۴ ساعت زمان برای خروج همه املاح از زرشک به درون آب اطرافش کفایت می‌کند. در این روش، برای این‌که مقدار چهارپنجم لیتر آب زرشک به دست بیاوریم، به همین میزان آب و مقدار یک کیلوگرم زرشک سیاه نیاز خواهیم داست.

میزان مصرف آب زرشک

آب زرشک بهتر است هر روز صبح یک لیوان به صورت ناشتا و ترجیحاً قبل از طلوع آفتاب، میل شود و شب‌ها نیز، موقع خواب یک لیوان دیگر تناول گردد تا از خواصش به بهترین شکل استفاده شود.

مضرات زرشک

  • مصرف زرشک برای کسانی که دچار سرفه‌های خشک هستند ضرر دارد.
  • چون طبع زرشک، سرد و خشک است، بهتر است افراد سردمزاج در مصرفش، رعایت سردی مزاج خود را بنمایند تا دچار کرختی و سستی و سردرد و سایر نشانه‌های بیماری‌زا نشوند.

انواع زرشک

زرشک به دو صورت زرشک تازه (زرشک با شاخه) و خشک عرضه می‌شود. نوع خشک آن دو دسته کلی دارد:

  • 1. زرشک پلویی (زرشک پلو)

این نوع زرشک که برای غذای مجلسی و محبوب زرشک پلو با مرغ مصرف می‌شود، دو نوع زرشک دانه‌ اناری و زرشک پفکی دارد که از مرغوب‌ترین زرشک‌های بی‌دانه به شمار می‌آیند. زرشک زیر تالاری هم نوعی از زرشک پفکی است.

  • 2. زرشک سیاه (زرشک آبگیری)

این زرشک از انواع زرشک‌های آبی محسوب می‌شود و برای تهیه آب زرشک استفاده می‌گردد و نسبت به زرشک‌ پلویی، مرغوبیت کمتری دارد. البته این پایین بودن مرغوبیت، بیشتر از جهت ظاهر زرشک است و ارتباطی به املاح و ویتامین‌های موجود در زرشک ندارد. زرشک‌ها از جهت ارزش غذایی با هم برابر هستند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یاس
یاس
3 سال قبل

سلام
از زرشک سیاه در پخت خورش خلال کرمانشاهی نیز استفاده می‌شود که بسیار لذیذ است، شما را به دیدن کرمانشاه با صرف دنده کباب و خورش خلال معروف دعوت میکنم

احمد خزاعی
احمد خزاعی
5 سال قبل

سلام زرشک پلویی دو نوع می‌باشد
دانه اناری
پفکی
اما زرشک دانه اناری زرشکی هست که زیر تالار و روی زمین یا خرمن با آفتاب یا بی آفتاب خشک شده است

اما زرشک پفکی
زرشکی هست که روی تالار خشک یا به عبارتی داربست خشک می شود
و زرشک توام با شاخه از درختچه جدا شده و تا زمان خشک شدن کامل از شاخه جدا نمی شود

کیفیت زرشک پفکی خیلی خیلی بالاتر از اناری می باشد
اگر زرشک پلویی درجه یک می خواهید حتما نوع پفکی را تهیه کنید
ضمنا خواص دارویی زرشک قرمز از سیاه بیشتر می باشد و غلظت آب آن نیز بیشتر هست
#دیکو
#زرشک
#زرشک_پفکی
#با_سلام

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x